Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lange laadkabel aanschaffen (8m) - tips / kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Volgende maand wordt er bij ons thuis een laadpaal geïnstalleerd, aan de lengte van de standaardkabel heb ik niet genoeg om tot de stoep te komen. Er is ontzettend veel aanbod en daar zit vast ook de nodige troep tussen. Zijn er tips / te vermijden merken?

Vragen:
  • Ik zie verder veel verschil in IP waarde, wat is daar verstandig? Ik ga niet laden in een zandstorm en ga er ook niet mee in bad. Waar zit de overgang van nut naar marketing? De ranges die ik ben tegenkomen gaan van IP48 naar IP67, maar het is me niet duidelijk wat goed genoeg is om veilig te kunnen laden. (ook met een buitje)
  • Ik krijg een 3 fase 16A - 11KW lader geïnstalleerd, die kabels zijn net iets lichter als ik het zo zie. Ik overweeg deze kabels, is dat wat?
  • Heeft iemand ervaring met rubbermatten om de kabel netjes af te dekken op de stoep? Ik vind zoiets er wel mooi uitzien, maar ik mis een uitsparing/gootje voor over de kabel om de hobbel te verkleinen.
  • Waar bergen jullie de kabel & mat in op? Zo'n lange kabel en mat nemen best wat ruimte in, ik denk niet dat ik dat in de meterkast kwijt kan. Zijn er handige afsluitbare bakken voor op de opstap bij de voordeur/in de tuin?
 
Ik heb een 7,5 meter lange laadkabel van Tibber voor je in de aanbieding, mocht je die voor €175 willen overnemen. Amper gebruikt buiten (maandje). Volgende specs:

  • Type kabel: Modus 3, AC-oplaadkabel
  • Contact: Type 2
  • Max. laadvermogen: 16,6 kW
  • Aantal fasen: 3
  • Max. stroomsterkte: 20A
  • IP-klasse: IP54 (IP44 in geschakelde modus)
  • Lengte: 5 m, 7,5 m
  • Gewicht: 2,30 kg (5 m), 2,94 kg (7,5 m)

Kijk voor plaatjes hier.
 
De ranges die ik ben tegenkomen gaan van IP48 naar IP67, maar het is me niet duidelijk wat goed genoeg is om veilig te kunnen laden. (ook met een buitje)

De eerste is voor vaste stoffen. IP4x is beschermd tegen alles groter dan 1 mm, IP6x is stofdicht. IP5x lijkt me voldoende.
De tweede is voor vloeistoffen. IPx7 is onderdompelen in water tot 1 meter (0,1 bar) diepte voor 30 minuten. Dat gebeurt nooit met je laadkabel. Zelfs IPx6 (hogedrukspuit) is niet echt iets wat nodig is.
En IPx7 (onderdompelen) wil niet zeggen dat hij IPx6 (hogedrukspuit) geschikt is.
Regen is al IPx2.
 
  • Like
Reactions: Flummox
Misschien is mijn vraag of opmerking al een gepasseerd station. Maar ik stel hem toch.

Waarom heb je geen laadpaal met een vaste kabel? Daar ga je zó veel plezier, gemak, handigheid en snelheid mee krijgen!
Vanuit mijn werkgever kon dat alleen met een maximum van 5 of 7 meter, met 7m red ik het net niet denk ik. Ik kan nog moeilijk inschatten hoe vaak ik daadwerkelijk thuis ga laden, dus heb voor een losse kabel gekozen. Wellicht dat ik daar nog spijt van krijg als hij eenmaal staat, nu moet ik de kabel ook nog ergens kwijt. 🤷‍♂️😅

(Het wordt een laadpaal van NewMotion op een paaltje in de tuin)
 
  • Informative
Reactions: SpaceWagon
Vanuit mijn werkgever kon dat alleen met een maximum van 5 of 7 meter, met 7m red ik het net niet denk ik. Ik kan nog moeilijk inschatten hoe vaak ik daadwerkelijk thuis ga laden, dus heb voor een losse kabel gekozen. Wellicht dat ik daar nog spijt van krijg als hij eenmaal staat, nu moet ik de kabel ook nog ergens kwijt. 🤷‍♂️😅

(Het wordt een laadpaal van NewMotion op een paaltje in de tuin)
Ik heb een eigen oprit maar toch een NewMotion lader met losse kabel gekozen 3 jaar geleden (want lelijk zo'n kabel om dat kastje opgerold wanneer niet in gebruik). Geniet er nog elke dag van! En vanwege eigen oprit een lekker korte kabel met Tesla knop van evchargeking.com zodat ie niet over de grond sleept. Aanrader. "Ja maar, is dat niet vervelend elke dag twee stekkers moeten insteken?" Nee, vindt mijn OCD. :)
 
  • Like
Reactions: PatjeHoff
Hele fijne kabel met Tesla chargeport unlock button, en ook prima service (die van mij had kuren na 3,5 jaar. Ver buiten de garantie toch kosteloos gerepareerd)
Zou ik niet nemen, na 1,5 jaar water in de stekker. Het liefst neem je een gegoten stekker, zoals de premium van Ratio.