Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Langzaam rijden versus lang laden

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik afgelopen weekend naar Frankrijk geweest. Naar aanleiding van mijn reisverslag gaf PaulusdeB mij de tip om een volgende keer langzamer te rijden zodat ik niet zo lang zou hoeven laden.

Dat intrigeerde me dus heb ik er een Excel modelletje op los gelaten. Maar hoe ik ook aan de parameters draai er komt altijd uit dat het beter is om zo hard mogelijk te rijden, zolang je bij een SuC met 300 km/u of meer kan laden.

Een traject van 260 kilometer (dat is van mij naar de SuC in Lille) geeft de volgende tijden:

Snelheid100 km/u110 km/u120 km/u
Reistijd2:362:212:10
Laadtijd0:310:350:39
Totaal3:082:562:49
Zie ik iets over het hoofd?
 
kan goed kloppen ja. ik zou gewoon beginnen met 120+ te rijden en het lijntje op de energy goed in de gaten houden, duikt dit niet te ver naar de 0% dan kun je steeds verder in de rit harder gaan rijden, zolang je nog maar een paar procent overhoudt. Alleen oppassen als het laatste stuk bergopwaarts is, dan iets meer reserve aanhouden. Bij de SuC geldt immers hoe leger hoe sneller je laadt :)

Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik afgelopen weekend naar Frankrijk geweest. Naar aanleiding van mijn reisverslag gaf PaulusdeB mij de tip om een volgende keer langzamer te rijden zodat ik niet zo lang zou hoeven laden.

Dat intrigeerde me dus heb ik er een Excel modelletje op los gelaten. Maar hoe ik ook aan de parameters draai er komt altijd uit dat het beter is om zo hard mogelijk te rijden, zolang je bij een SuC met 300 km/u of meer kan laden.

Een traject van 260 kilometer (dat is van mij naar de SuC in Lille) geeft de volgende tijden:

Snelheid100 km/u110 km/u120 km/u
Reistijd2:362:212:10
Laadtijd0:310:350:39
Totaal3:082:562:49
Zie ik iets over het hoofd?
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf ook ooit een simulatie gedaan voor eezn Zoe. Bij 43 kW laden was de optimale snelheid al 130 km/u. Dus bij een beschikbare en bereikbare supercharger: zo snel mogelijk rijden.
Enkel indien je door trager te rijden een tussenlaadbeurt kan overslaan om dan te laden tijdens een pauze of overnachting, heeft het zin om trager te rijden.
 
Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik afgelopen weekend naar Frankrijk geweest. Naar aanleiding van mijn reisverslag gaf PaulusdeB mij de tip om een volgende keer langzamer te rijden zodat ik niet zo lang zou hoeven laden.

Dat intrigeerde me dus heb ik er een Excel modelletje op los gelaten. Maar hoe ik ook aan de parameters draai er komt altijd uit dat het beter is om zo hard mogelijk te rijden, zolang je bij een SuC met 300 km/u of meer kan laden.

Een traject van 260 kilometer (dat is van mij naar de SuC in Lille) geeft de volgende tijden:

Snelheid100 km/u110 km/u120 km/u
Reistijd2:362:212:10
Laadtijd0:310:350:39
Totaal3:082:562:49
Zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij is dit elders op dit forum al ooit berekend. Hangt wel enigszins af van de afstanden tussen superchargers, maar volgens mij kwam daar uit dat 130 km/h ongeveer de meest optimale snelheid was.
Ik ga even voor je zoeken...
Gevonden: [NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in
en deze sheet van Wido: driving speed vs charge speed - Google Sheets
die komt uit tussen 120 en 140 km/h

- - - Updated - - -

En deze post van Merijn:
[NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in - Page 2
 
M.a.w. als je niet voor de energie hoeft te betalen, en dus enkel snel op je bestemming wenst te geraken (reistijd + laadtijd), rij je best 130 km/u. De laatste kilometers doe je je uiterste best om je SoC zo laag mogelijk te krijgen.

Indien je wel zelf moet betalen voor je energie en "zuinig" wil rijden, rij je best 100 km/u. ;-)
 
Idd, daar gaat ook nogal wat tijd in zitten. Als ik het zo bereken ben je daar al bijna 6 tot 8 min aan kwijt.
Als vuistregel kun je dat goed aannemen echter is het wel afhankelijk of de SuC ver van de route ligt.

Een retourtje Antwerpen via Oosterhout kost mij minstens 30 min extra. Eindhoven daar begin ik maar niet meer over... En in Frankrijk liggen Nancy en Macon nogal ongunstig. Of in België Aartselaar en Nivelles.
 
Volgens mij is dit elders op dit forum al ooit berekend. Hangt wel enigszins af van de afstanden tussen superchargers, maar volgens mij kwam daar uit dat 130 km/h ongeveer de meest optimale snelheid was.
Ik ga even voor je zoeken...
Gevonden: [NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in
en deze sheet van Wido: driving speed vs charge speed - Google Sheets
die komt uit tussen 120 en 140 km/h

- - - Updated - - -

En deze post van Merijn:
[NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in - Page 2

Dank je voor het uitzoeken van die links. Ik ga ze even lezen.

- - - Updated - - -

Dit is natuurlijk een pure theoretische berekening. Een SuC 'aandoen' heeft ook zijn tijd nodig. Afrit nemen, parkeren, aansluiten, ...

Dat is ook weer waar. Maar op mijn route moet ik toch drie keer laden. Twee keer is net te krap in de winter. Dus die 3 x 5 minuten ben ik altijd kwijt.

Ik hoop in de zomer het wel met twee keer laden te kunnen.

- - - Updated - - -

Let overigens ook op de parameter "flitspalen", zeker in Frankrijk.... [emoji17]

cruise control op 138 werkt prima. De marge in Frankrijk is 5% en de auto is toch nooit helemaal eerlijk met de snelheid. Bovendien zijn de Franse boetes lekker laag vergeleken met NL
 
Als vuistregel kun je dat goed aannemen echter is het wel afhankelijk of de SuC ver van de route ligt.

Een retourtje Antwerpen via Oosterhout kost mij minstens 30 min extra. Eindhoven daar begin ik maar niet meer over... En in Frankrijk liggen Nancy en Macon nogal ongunstig. Of in België Aartselaar en Nivelles.

Laten we het lijstje nog langer maken:

- Zwolle vanuit het Noorden
- Kamen in Duitsland
- Moens in Duitsland

Zijn wel factoren die je mee moet nemen :)
 

Die i3 rijders hebben ook geen SuCs. Bovendien kunnen ze geen lange afstanden afleggen in de auto. Onze uitdagingen zijn net even anders. Ik blijf lekker de cruise control op 138 zetten in Frankrijk
 
Mijn eerste rit naar Oostenrijk deed ik tegen 120km/u en minder om zo weinig mogelijk te moeten laden. Veel stress in de wagen op de rechter stoel. Nadien heb ik de trip gedaan tegen hogere snelheden en een keertje meer laden. Weg stress en en minstens even vlot op bestemming. Mijn conclusie is: als je 1,5x sneller kan laden dan je snel kan rijden, snel rijden maar!:tongue::tongue:
 
Ik ben ook geen hypermiler maar de kennis om wat extra KMS uit je accu te kunnen persen heb ik wel graag achter de hand. En met de kerst hard nodig gehad omdat ik dacht eenvoudig een SuC te skippen:rolleyes:

IMG_7196.JPG
 
Last edited:
Ik ben ook geen hypermiler maar de kennis om wat extra KMS uit je accu te kunnen persen heb ik wel graag achter de hand. En met de kerst hard nodig gehad omdat ik dacht eenvoudig een SuC te skippen:rolleyes:

View attachment 108872

3 km met geen SuC in zicht? Dan wordt het krap. Vorige week heb ik flink wat kilometers zitten slipstreamen. Ik heb ook nog geprobeerd of ik met zelf 'gas' geven dichter op mijn vrachtwagen kon rijden om zo nog minder stroom te vebruiken, maar dat viel tegen. Gewoon de CC in afstandje 1 werkt perfect.