TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Langzaam rijden versus lang laden

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by pvkeep, Jan 19, 2016.

  1. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    707
    Location:
    Wassenaar
    Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik afgelopen weekend naar Frankrijk geweest. Naar aanleiding van mijn reisverslag gaf PaulusdeB mij de tip om een volgende keer langzamer te rijden zodat ik niet zo lang zou hoeven laden.

    Dat intrigeerde me dus heb ik er een Excel modelletje op los gelaten. Maar hoe ik ook aan de parameters draai er komt altijd uit dat het beter is om zo hard mogelijk te rijden, zolang je bij een SuC met 300 km/u of meer kan laden.

    Een traject van 260 kilometer (dat is van mij naar de SuC in Lille) geeft de volgende tijden:

    Snelheid100 km/u110 km/u120 km/u
    Reistijd2:362:212:10
    Laadtijd0:310:350:39
    Totaal3:082:562:49
    Zie ik iets over het hoofd?
     
  2. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,348
    Location:
    amsterdam
    kan goed kloppen ja. ik zou gewoon beginnen met 120+ te rijden en het lijntje op de energy goed in de gaten houden, duikt dit niet te ver naar de 0% dan kun je steeds verder in de rit harder gaan rijden, zolang je nog maar een paar procent overhoudt. Alleen oppassen als het laatste stuk bergopwaarts is, dan iets meer reserve aanhouden. Bij de SuC geldt immers hoe leger hoe sneller je laadt :)

     
  3. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    528
    Location:
    Leuven, Belgium
    Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf ook ooit een simulatie gedaan voor eezn Zoe. Bij 43 kW laden was de optimale snelheid al 130 km/u. Dus bij een beschikbare en bereikbare supercharger: zo snel mogelijk rijden.
    Enkel indien je door trager te rijden een tussenlaadbeurt kan overslaan om dan te laden tijdens een pauze of overnachting, heeft het zin om trager te rijden.
     
  4. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Volgens mij is dit elders op dit forum al ooit berekend. Hangt wel enigszins af van de afstanden tussen superchargers, maar volgens mij kwam daar uit dat 130 km/h ongeveer de meest optimale snelheid was.
    Ik ga even voor je zoeken...
    Gevonden: [NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in
    en deze sheet van Wido: driving speed vs charge speed - Google Sheets
    die komt uit tussen 120 en 140 km/h

    - - - Updated - - -

    En deze post van Merijn:
    [NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in - Page 2
     
  5. selsrog

    selsrog Member

    Joined:
    Feb 21, 2014
    Messages:
    167
    Location:
    Belgium
    Dit is natuurlijk een pure theoretische berekening. Een SuC 'aandoen' heeft ook zijn tijd nodig. Afrit nemen, parkeren, aansluiten, ...
     
  6. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    Al zou je niet eens veel tijd besparen, dan nog is het aangenamer om sneller te rijden lijkt...
     
  7. Wolfke

    Wolfke Member

    Joined:
    Feb 26, 2015
    Messages:
    431
    Location:
    Keerbergen, België
    M.a.w. als je niet voor de energie hoeft te betalen, en dus enkel snel op je bestemming wenst te geraken (reistijd + laadtijd), rij je best 130 km/u. De laatste kilometers doe je je uiterste best om je SoC zo laag mogelijk te krijgen.

    Indien je wel zelf moet betalen voor je energie en "zuinig" wil rijden, rij je best 100 km/u. ;-)
     
  8. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Idd, daar gaat ook nogal wat tijd in zitten. Als ik het zo bereken ben je daar al bijna 6 tot 8 min aan kwijt.
     
  9. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    The Netherlands
    Let overigens ook op de parameter "flitspalen", zeker in Frankrijk.... [emoji17]
     
  10. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,955
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Als vuistregel kun je dat goed aannemen echter is het wel afhankelijk of de SuC ver van de route ligt.

    Een retourtje Antwerpen via Oosterhout kost mij minstens 30 min extra. Eindhoven daar begin ik maar niet meer over... En in Frankrijk liggen Nancy en Macon nogal ongunstig. Of in België Aartselaar en Nivelles.
     
  11. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    707
    Location:
    Wassenaar
    Dank je voor het uitzoeken van die links. Ik ga ze even lezen.

    - - - Updated - - -

    Dat is ook weer waar. Maar op mijn route moet ik toch drie keer laden. Twee keer is net te krap in de winter. Dus die 3 x 5 minuten ben ik altijd kwijt.

    Ik hoop in de zomer het wel met twee keer laden te kunnen.

    - - - Updated - - -

    cruise control op 138 werkt prima. De marge in Frankrijk is 5% en de auto is toch nooit helemaal eerlijk met de snelheid. Bovendien zijn de Franse boetes lekker laag vergeleken met NL
     
  12. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Laten we het lijstje nog langer maken:

    - Zwolle vanuit het Noorden
    - Kamen in Duitsland
    - Moens in Duitsland

    Zijn wel factoren die je mee moet nemen :)
     
  13. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Maar in Kamen is Connies Diner het omrijden waard...
     
  14. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    707
    Location:
    Wassenaar
    Die i3 rijders hebben ook geen SuCs. Bovendien kunnen ze geen lange afstanden afleggen in de auto. Onze uitdagingen zijn net even anders. Ik blijf lekker de cruise control op 138 zetten in Frankrijk
     
  15. PatrickL

    PatrickL Member

    Joined:
    Jan 7, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Nijlen, Belgie
    Mijn eerste rit naar Oostenrijk deed ik tegen 120km/u en minder om zo weinig mogelijk te moeten laden. Veel stress in de wagen op de rechter stoel. Nadien heb ik de trip gedaan tegen hogere snelheden en een keertje meer laden. Weg stress en en minstens even vlot op bestemming. Mijn conclusie is: als je 1,5x sneller kan laden dan je snel kan rijden, snel rijden maar!:tongue::tongue:
     
  16. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,955
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    #17 HWS, Jan 21, 2016
    Last edited: Jan 22, 2016
    Ik ben ook geen hypermiler maar de kennis om wat extra KMS uit je accu te kunnen persen heb ik wel graag achter de hand. En met de kerst hard nodig gehad omdat ik dacht eenvoudig een SuC te skippen:rolleyes:

    IMG_7196.JPG
     
  17. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    707
    Location:
    Wassenaar
    3 km met geen SuC in zicht? Dan wordt het krap. Vorige week heb ik flink wat kilometers zitten slipstreamen. Ik heb ook nog geprobeerd of ik met zelf 'gas' geven dichter op mijn vrachtwagen kon rijden om zo nog minder stroom te vebruiken, maar dat viel tegen. Gewoon de CC in afstandje 1 werkt perfect.
     

Share This Page