TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Laptop opladen in de Tesla Model X

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Art747, Jul 16, 2018.

  1. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    #1 Art747, Jul 16, 2018
    Last edited: Jul 16, 2018
    Ik zou graag een laptop (flinke game laptop) willen opladen in de auto. Daar heb ik een zuivere sinus omvormer voor nodig die 12 Volt omzet naar 230 Volt. Max zo'n 200 Watt. Maar ik denk dat als ik die op de 12 Volt "sigaretten aansteker" of utility aansluiting aansluit dat de zekering er uit klapt. Die is volgens mijn namelijk 15 ampere.
    Nu zou er een 12 V aansluiting zijn onder de stoel van de bijrijder of er naast. De aansluiting lijkt op een oude scart aansluiting die we vroeger op de VCR hadden. Blokje met kleine vierkant openingen. Dat zou bedoeld zìjn een compressor en wordt "liftgate"genoemd of iets dergelijks aan te sluiten? En die zòu gezekerd zijn tot 30 Ampere. Zegt iemand dit verhaal wat?
     
  2. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
  3. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    Leuven, Belgium
    Je zou met een boost-converter de 12V DC rechtstreeks naar de spanning van de voeding van de laptop (19V?) kunnen brengen en die met een extra DC-fiche op de laptop aansluiten.
    upload_2018-7-17_9-0-43.jpeg
     
  4. nico180

    nico180 180 Nico's on the wall

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    632
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Ik weet wel dat een omvormer veel verlies heeft, warm wordt, ventilatoren zoemen of brommen. Al met al onhandig lijkt me.

    interesant, dit device zal veel minder verlies hebben, maar je moet m dus wel goed afstellen
     
  5. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    Leuven, Belgium
    Eens ingesteld, onthoudt hij de ingestelde spanning en de maximale stroom, ook na uitschakelen of ontkoppelen.
    Ik gebruik die dingen om onze elektrische scooters op te laden: een led-driver als DC voedingsbron en dan zo'n boost converter. Werkt prima en is zeer flexibel. Ik heb een scooter op nominaal 48V en een op nominaal 60V en die kan ik dus beide met deze combinatie opladen en met een wat hogere stroom als het eens nodig is.
    Scherm wel de contacten wat beter af voor een toepassing in de auto. Maar de ventilatie moet wel mogelijk blijven.
     
  6. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Interessant. Maar voor iemand die geen kennis en ervaring heeft: Ik zie geen input en output sockets dus die moeten er nog aangemaakt worden?
     
  7. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,058
    Location:
    Tynaarlo
    Je doelt op de OBD poort. OBD is On Board Diagnostics. Dit is een connector die inderdaad wat lijkt op een SCART aansluiting, maar wat daar verder niets mee te maken heeft. een OBD poort is een vereiste voor auto's na, ik meen, 1996, en moet dus op elke auto zitten. Echter, Tesla's OBD poort doet niets. De enige wettelijke eis is dat er 12V op staat en dat staat er dan dus ook op. Je kunt er 12V van aftappen.

    De sigarettenplug is overigens 150W (staat in handleiding) max. Dat is 12,5 Amp.

    Echter, omdat de OBD er bij Tesla's alleen op zit om aan de wettelijke eisen te voldoen zal dat een goedkoop plugje zijn met ditto bedrading. Ik zou daar zeker geen 200W uit gaan trekken! Maar, ik weet het niet! Kan zijn dat Tesla bedacht heeft dat het handig is om daar wat op aan te kunnen sluiten, maar ik heb dat nooit ergens gehoord of gelezen.

    De "liftgate" is de automatische achterklep. Daarvoor zal in de achterbak ergens wel een voedingslijn liggen. Of die 30A gezekerd is weet ik niet, het lijkt mij wat fors (300W). Maar die zal dus niet bij de bijrijder stoel zitten, maar bij de achterklep in de buurt.

    Die liftgate is een systeem dat max. 10 seconden aan staat (klep open, klep dicht). Een laptop kan wel een uur lang laden. De bedrading moet daar wel voor geschikt zijn. 200W op 12V is 16 ampere. Dat is wel een serieus vermogen.

    Er zijn aftermarket liftgate's voor Tesla's (voor autos zonder premium upgrade package). Je zou daarvan de handleiding kunnen opzoeken op Youtube. Dan moet je wel te zien krijgen waar je stroom vandaan moet halen. Maar ik zou het wel eerst een keer testen terwijl je de bekleding nog open hebt om te kijken hoe warm het wordt als je je laptop van helemaal leeg naar helemaal vol gaat laden, idealiter terwijl de laptop aan staat en wat aan het doen is. Dit om het maximale vermogen uit de lader te trekken en te kijken of dat goed gaat qua warmte.

    Als je auto wel PUP heeft, en dus de automatische kofferklep (de liftgate) is het mogelijk nog een issue als je op 200W je laptop aan het laden bent en je die klep open of dicht doet. Dan trek je immers 200W + het vermogen van die liftgate. Dat moet de zekering dan wel aankunnen.

    Als je dit echt goed zou willen doen moet je een aparte 12V lijn direct van de accu naar de achterbak leggen (of waar je die laptop dan ook wilt laden). Zo doet 'men' dat ook met al die aftermarket audio rommel.
     
    • Like x 1
  8. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Bedankt voor je uitleg Tozz. Weer wat geleerd. Ik denk dat ik het voorstel dat Fivari doet ga proberen. Dan hoef ik niet van 12 V naar 230 en weer naar 19,5 Volt. De laptop heeft 9,23 A nodig staat op de voeding en 19,5 Volt. Dus dat zou met die boostconverter moeten kunnen.
     
  9. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)

    Ik heb er eentje besteld. Bedankt voor de tip.
     
  10. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,058
    Location:
    Tynaarlo
    De oplossing van Fivari is niet wezenlijk anders voor wat betreft het aansluiten. Het gebruik van een boostconverter t.o.v. een 12V naar 230V omvormer heeft wat voordelen mbt. energieverlies (minder verlies door omzetting, minder warmteopwekking, minder geblaas van ventilatoren, etc) maar uiteindelijk trek je nog steeds +/- 200W uit de bedrading van je auto voor die laptop.
     
  11. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,058
    Location:
    Tynaarlo
    Het plaatje is wat onduidelijk, maar als ik het goed lees volgens dit schema, dan zie je:

    Links zie je bij F47: Glove box, OBD-II. Dus fuse 47 is voor handschoenenvakje en OBD poort.
    F47 in het plaatje rechts onder lijkt een 5 ampere zekering te zijn.

    Power liftgate in het plaatje zou op fuse 42 moeten zitten, en die lijkt wel 30 Amp te zijn inderdaad.


    [​IMG]
     
  12. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Ik las dit in een link elders op het USA forum: Met precies het zelfde plaatje . Gaat wel over een Model S:

    It's located behind the passenger (right) rear side of the shock tower behind the carpet. If you have the powered liftgate, it goes into a black box with an additional connector. If not, it's disused and taped to the harness.
    Pin 8 is the +12v (hot always). It's a Red with Grey stripe 2mm conductor wire. It's fused by a 30A fuse (Fuse #42 located in the fusebox shown below). The ground is pin 7, a black wire, also 2mm.

    This feed can also be picked up in the large grey rectangular connector located behind the passenger kick panel in front of the passenger door on the right. Still the same Red wire with grey stripe, on pin #3.

    Met een connector zou je dus die 12V 30 A kunnen gebruiken?
     

    Attached Files:

  13. RobsEV

    RobsEV Member

    Joined:
    Jun 6, 2018
    Messages:
    471
    Location:
    Gouda, The Netherlands
    Ik zie je met die connector nog niet continu 200W trekken zonder dat deze veranderd in een elektrische verwarming.
    De meeste houden op bij 3A is 36W...
     
  14. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,058
    Location:
    Tynaarlo
    Ik ben met RobsEV. Ik zou door dat stekkertje geen 200W voeren. Zeker die draadjes op de foto zijn bij lange na niet geschikt voor 16 ampere.

    Ik kan niet genoeg benadrukken dat je met een amperage speelt dat hoger is dan wat je oven trekt. Dat moet je niet willen doen met goedkope rommel dat je "toevallig" ergens in kan prikken.

    Ik zou voor een dergelijke hoeveelheid amperes een aparte voedingsljn vanaf de accu leggen. Dan weet je ook zeker dat het "kan" qua vermogen en het openhalen van de juiste plastic stukken is bij Tesla goed te doen begreep ik.
     
  15. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Bedankt voor jullie advies. Dan toch maar de optie overwegen om niet de OBD poort te gebruiken ondanks dat het 30 A gezekerd is en een draad trekken vanaf de 12V accu. En dan de door Fivari geadviseerde boost converter er aan.
     
  16. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    4,895
    Location:
    Europe
    #16 PaulusdB, Jul 17, 2018
    Last edited: Jul 17, 2018
    Ik heb ongeveer zo'n dingetje voor in het 12V contact tussen de stoelen:
    Ali Express
    Knipsel 6.PNG
    Daarmee laad je de laptop inderdaad niet op het volle vermogen.
    Maar het lukt dan nog steeds, weliswaar in de dubbele tijd. En je kunt de laptop twee keer zo lang gebruiken, mits ingeplugd.
     
  17. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    Leuven, Belgium
    @ PaulusdB Dat is nog veel handiger natuurlijk, ik wist niet dat het bestond.
     
  18. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    559
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Thanks Paulus
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC