Ik zou graag een laptop (flinke game laptop) willen opladen in de auto. Daar heb ik een zuivere sinus omvormer voor nodig die 12 Volt omzet naar 230 Volt. Max zo'n 200 Watt. Maar ik denk dat als ik die op de 12 Volt "sigaretten aansteker" of utility aansluiting aansluit dat de zekering er uit klapt. Die is volgens mijn namelijk 15 ampere.
Nu zou er een 12 V aansluiting zijn onder de stoel van de bijrijder of er naast. De aansluiting lijkt op een oude scart aansluiting die we vroeger op de VCR hadden. Blokje met kleine vierkant openingen. Dat zou bedoeld zìjn een compressor en wordt "liftgate"genoemd of iets dergelijks aan te sluiten? En die zòu gezekerd zijn tot 30 Ampere. Zegt iemand dit verhaal wat?
Je doelt op de OBD poort. OBD is On Board Diagnostics. Dit is een connector die inderdaad wat lijkt op een SCART aansluiting, maar wat daar verder niets mee te maken heeft. een OBD poort is een vereiste voor auto's na, ik meen, 1996, en moet dus op elke auto zitten. Echter, Tesla's OBD poort doet niets. De enige wettelijke eis is dat er 12V op staat en dat staat er dan dus ook op. Je kunt er 12V van aftappen.
De sigarettenplug is overigens 150W (staat in handleiding) max. Dat is 12,5 Amp.
Echter, omdat de OBD er bij Tesla's alleen op zit om aan de wettelijke eisen te voldoen zal dat een goedkoop plugje zijn met ditto bedrading. Ik zou daar zeker geen 200W uit gaan trekken! Maar, ik weet het niet! Kan zijn dat Tesla bedacht heeft dat het handig is om daar wat op aan te kunnen sluiten, maar ik heb dat nooit ergens gehoord of gelezen.
De "liftgate" is de automatische achterklep. Daarvoor zal in de achterbak ergens wel een voedingslijn liggen. Of die 30A gezekerd is weet ik niet, het lijkt mij wat fors (300W). Maar die zal dus niet bij de bijrijder stoel zitten, maar bij de achterklep in de buurt.
Die liftgate is een systeem dat max. 10 seconden aan staat (klep open, klep dicht). Een laptop kan wel een uur lang laden. De bedrading moet daar wel voor geschikt zijn. 200W op 12V is 16 ampere. Dat is wel een serieus vermogen.
Er zijn aftermarket liftgate's voor Tesla's (voor autos zonder premium upgrade package). Je zou daarvan de handleiding kunnen opzoeken op Youtube. Dan moet je wel te zien krijgen waar je stroom vandaan moet halen. Maar ik zou het wel eerst een keer testen terwijl je de bekleding nog open hebt om te kijken hoe warm het wordt als je je laptop van helemaal leeg naar helemaal vol gaat laden, idealiter terwijl de laptop aan staat en wat aan het doen is. Dit om het maximale vermogen uit de lader te trekken en te kijken of dat goed gaat qua warmte.
Als je auto wel PUP heeft, en dus de automatische kofferklep (de liftgate) is het mogelijk nog een issue als je op 200W je laptop aan het laden bent en je die klep open of dicht doet. Dan trek je immers 200W + het vermogen van die liftgate. Dat moet de zekering dan wel aankunnen.
Als je dit echt goed zou willen doen moet je een aparte 12V lijn direct van de accu naar de achterbak leggen (of waar je die laptop dan ook wilt laden). Zo doet 'men' dat ook met al die aftermarket audio rommel.