Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laptop opladen in de Tesla Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou graag een laptop (flinke game laptop) willen opladen in de auto. Daar heb ik een zuivere sinus omvormer voor nodig die 12 Volt omzet naar 230 Volt. Max zo'n 200 Watt. Maar ik denk dat als ik die op de 12 Volt "sigaretten aansteker" of utility aansluiting aansluit dat de zekering er uit klapt. Die is volgens mijn namelijk 15 ampere.
Nu zou er een 12 V aansluiting zijn onder de stoel van de bijrijder of er naast. De aansluiting lijkt op een oude scart aansluiting die we vroeger op de VCR hadden. Blokje met kleine vierkant openingen. Dat zou bedoeld zìjn een compressor en wordt "liftgate"genoemd of iets dergelijks aan te sluiten? En die zòu gezekerd zijn tot 30 Ampere. Zegt iemand dit verhaal wat?
 
Last edited:
Je zou met een boost-converter de 12V DC rechtstreeks naar de spanning van de voeding van de laptop (19V?) kunnen brengen en die met een extra DC-fiche op de laptop aansluiten.
upload_2018-7-17_9-0-43.jpeg
 
Ik weet wel dat een omvormer veel verlies heeft, warm wordt, ventilatoren zoemen of brommen. Al met al onhandig lijkt me.

Je zou met een boost-converter de 12V DC rechtstreeks naar de spanning van de voeding van de laptop (19V?) kunnen brengen en die met een extra DC-fiche op de laptop aansluiten.
View attachment 317481
interesant, dit device zal veel minder verlies hebben, maar je moet m dus wel goed afstellen
 
Eens ingesteld, onthoudt hij de ingestelde spanning en de maximale stroom, ook na uitschakelen of ontkoppelen.
Ik gebruik die dingen om onze elektrische scooters op te laden: een led-driver als DC voedingsbron en dan zo'n boost converter. Werkt prima en is zeer flexibel. Ik heb een scooter op nominaal 48V en een op nominaal 60V en die kan ik dus beide met deze combinatie opladen en met een wat hogere stroom als het eens nodig is.
Scherm wel de contacten wat beter af voor een toepassing in de auto. Maar de ventilatie moet wel mogelijk blijven.
 
Ik zou graag een laptop (flinke game laptop) willen opladen in de auto. Daar heb ik een zuivere sinus omvormer voor nodig die 12 Volt omzet naar 230 Volt. Max zo'n 200 Watt. Maar ik denk dat als ik die op de 12 Volt "sigaretten aansteker" of utility aansluiting aansluit dat de zekering er uit klapt. Die is volgens mijn namelijk 15 ampere.
Nu zou er een 12 V aansluiting zijn onder de stoel van de bijrijder of er naast. De aansluiting lijkt op een oude scart aansluiting die we vroeger op de VCR hadden. Blokje met kleine vierkant openingen. Dat zou bedoeld zìjn een compressor en wordt "liftgate"genoemd of iets dergelijks aan te sluiten? En die zòu gezekerd zijn tot 30 Ampere. Zegt iemand dit verhaal wat?

Je doelt op de OBD poort. OBD is On Board Diagnostics. Dit is een connector die inderdaad wat lijkt op een SCART aansluiting, maar wat daar verder niets mee te maken heeft. een OBD poort is een vereiste voor auto's na, ik meen, 1996, en moet dus op elke auto zitten. Echter, Tesla's OBD poort doet niets. De enige wettelijke eis is dat er 12V op staat en dat staat er dan dus ook op. Je kunt er 12V van aftappen.

De sigarettenplug is overigens 150W (staat in handleiding) max. Dat is 12,5 Amp.

Echter, omdat de OBD er bij Tesla's alleen op zit om aan de wettelijke eisen te voldoen zal dat een goedkoop plugje zijn met ditto bedrading. Ik zou daar zeker geen 200W uit gaan trekken! Maar, ik weet het niet! Kan zijn dat Tesla bedacht heeft dat het handig is om daar wat op aan te kunnen sluiten, maar ik heb dat nooit ergens gehoord of gelezen.

De "liftgate" is de automatische achterklep. Daarvoor zal in de achterbak ergens wel een voedingslijn liggen. Of die 30A gezekerd is weet ik niet, het lijkt mij wat fors (300W). Maar die zal dus niet bij de bijrijder stoel zitten, maar bij de achterklep in de buurt.

Die liftgate is een systeem dat max. 10 seconden aan staat (klep open, klep dicht). Een laptop kan wel een uur lang laden. De bedrading moet daar wel voor geschikt zijn. 200W op 12V is 16 ampere. Dat is wel een serieus vermogen.

Er zijn aftermarket liftgate's voor Tesla's (voor autos zonder premium upgrade package). Je zou daarvan de handleiding kunnen opzoeken op Youtube. Dan moet je wel te zien krijgen waar je stroom vandaan moet halen. Maar ik zou het wel eerst een keer testen terwijl je de bekleding nog open hebt om te kijken hoe warm het wordt als je je laptop van helemaal leeg naar helemaal vol gaat laden, idealiter terwijl de laptop aan staat en wat aan het doen is. Dit om het maximale vermogen uit de lader te trekken en te kijken of dat goed gaat qua warmte.

Als je auto wel PUP heeft, en dus de automatische kofferklep (de liftgate) is het mogelijk nog een issue als je op 200W je laptop aan het laden bent en je die klep open of dicht doet. Dan trek je immers 200W + het vermogen van die liftgate. Dat moet de zekering dan wel aankunnen.

Als je dit echt goed zou willen doen moet je een aparte 12V lijn direct van de accu naar de achterbak leggen (of waar je die laptop dan ook wilt laden). Zo doet 'men' dat ook met al die aftermarket audio rommel.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Eens ingesteld, onthoudt hij de ingestelde spanning en de maximale stroom, ook na uitschakelen of ontkoppelen.
Ik gebruik die dingen om onze elektrische scooters op te laden: een led-driver als DC voedingsbron en dan zo'n boost converter. Werkt prima en is zeer flexibel. Ik heb een scooter op nominaal 48V en een op nominaal 60V en die kan ik dus beide met deze combinatie opladen en met een wat hogere stroom als het eens nodig is.
Scherm wel de contacten wat beter af voor een toepassing in de auto. Maar de ventilatie moet wel mogelijk blijven.


Ik heb er eentje besteld. Bedankt voor de tip.
 
De oplossing van Fivari is niet wezenlijk anders voor wat betreft het aansluiten. Het gebruik van een boostconverter t.o.v. een 12V naar 230V omvormer heeft wat voordelen mbt. energieverlies (minder verlies door omzetting, minder warmteopwekking, minder geblaas van ventilatoren, etc) maar uiteindelijk trek je nog steeds +/- 200W uit de bedrading van je auto voor die laptop.
 
Het plaatje is wat onduidelijk, maar als ik het goed lees volgens dit schema, dan zie je:

Links zie je bij F47: Glove box, OBD-II. Dus fuse 47 is voor handschoenenvakje en OBD poort.
F47 in het plaatje rechts onder lijkt een 5 ampere zekering te zijn.

Power liftgate in het plaatje zou op fuse 42 moeten zitten, en die lijkt wel 30 Amp te zijn inderdaad.


pic
 
Ik las dit in een link elders op het USA forum: Met precies het zelfde plaatje . Gaat wel over een Model S:

It's located behind the passenger (right) rear side of the shock tower behind the carpet. If you have the powered liftgate, it goes into a black box with an additional connector. If not, it's disused and taped to the harness.
Pin 8 is the +12v (hot always). It's a Red with Grey stripe 2mm conductor wire. It's fused by a 30A fuse (Fuse #42 located in the fusebox shown below). The ground is pin 7, a black wire, also 2mm.

This feed can also be picked up in the large grey rectangular connector located behind the passenger kick panel in front of the passenger door on the right. Still the same Red wire with grey stripe, on pin #3.

Met een connector zou je dus die 12V 30 A kunnen gebruiken?
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-07-17 at 13.27.01.png
    Screen Shot 2018-07-17 at 13.27.01.png
    223.4 KB · Views: 72
Ik ben met RobsEV. Ik zou door dat stekkertje geen 200W voeren. Zeker die draadjes op de foto zijn bij lange na niet geschikt voor 16 ampere.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat je met een amperage speelt dat hoger is dan wat je oven trekt. Dat moet je niet willen doen met goedkope rommel dat je "toevallig" ergens in kan prikken.

Ik zou voor een dergelijke hoeveelheid amperes een aparte voedingsljn vanaf de accu leggen. Dan weet je ook zeker dat het "kan" qua vermogen en het openhalen van de juiste plastic stukken is bij Tesla goed te doen begreep ik.
 
Ik heb ongeveer zo'n dingetje voor in het 12V contact tussen de stoelen:
Ali Express
Knipsel 6.PNG

Daarmee laad je de laptop inderdaad niet op het volle vermogen.
Maar het lukt dan nog steeds, weliswaar in de dubbele tijd. En je kunt de laptop twee keer zo lang gebruiken, mits ingeplugd.
 
Last edited: