Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Late tenaamstelling - issue met bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn auto is uiteindelijk 29 december 2020 geleverd (na originele levering gepland in November 2020). Het duurde nogal lang voordat ik de tenaamstelling code en kentekenpas kreeg, dus toen ik belde met Tesla op 5 januari 2021 bleek dat door een fout nog niet gebeurd te zijn. Ze hebben toen diezelfde dag nog de tenaamstelling gedaan bij het RDW.

Uiteraard ging later ook het belletje rinkelen dat ik dan de bijtellingsregels van 2021 (ipv 2020!) zou moeten toepassen. De RDW kan (nogal logisch) de tenaamstelling niet meer vervroegen. Ik heb toen contact gehad met Tesla over mogelijke oplossingen, want dit kost me in principe bijna 6000 euro. Heb na lange tijd nog steeds geen enkele reactie gehad.

Nu is mijn vraag: Wat zijn mijn rechten? Ik kan zo snel namelijk niks vinden via google voor soortgelijke situaties. Hopelijk heeft iemand op dit forum een idee?

Mocht dit niet lukken dan moet ik uiteraard rechtsbijstand inschakelen, maar ik los het liever op zonder die stap te nemen.
 
Ik weet nog dat in 2013 een aantal kopers contractueel hebben vastgelegd dat de auto niet afgenomen werd als levering niet in 2013 plaats zou vinden. In jouw geval is de auto ook daadwerkelijk geleverd in 2020 en is er duidelijk een fout gemaakt door Tesla.
Zij hadden jou niet mogen laten vertrekken met een auto die niet op kenteken staat.
De beste oplossing lijkt mij dat Tesla jouw auto inruilt voor een in december geregistreerde auto, als ze die nog hebben.
Juridisch sta je vrij sterk lijkt me.
 
Voor de toepassing van de bijtelling geldt de eerste tenaamstelling, dit is dus in mijn geval 5 januari 2021. Hiermee valt het dus in de 2021 bijtellingsregels.
Als dat zou kloppen dan zou VW niet als een gek al hun niet verkochte ID3's hoeven te registreren in 2020. Dan zouden ze deze ook niet meer aan leasemaatschappijen mogen verkopen met de bijtelling van 8%. De bijtelling is gebaseerd op de eerste toelating (aka kenteken) en niet op eerste tenaamstelling.

In 2019 gold: Bijtelling auto op basis van fiscale waarde
 
Als dat zou kloppen dan zou VW niet als een gek al hun niet verkochte ID3's hoeven te registreren in 2020. Dan zouden ze deze ook niet meer aan leasemaatschappijen mogen verkopen met de bijtelling van 8%. De bijtelling is gebaseerd op de eerste toelating (aka kenteken) en niet op eerste tenaamstelling.

In 2019 gold: Bijtelling auto op basis van fiscale waarde
Je hebt helemaal gelijk, de juiste term die ik moet gebruiken is datum van eerste toelating. Die is namelijk op 5 Januari 2021 (terwijl ik de auto geleverd kreeg op 29 dec 2020). Die zie ik namelijk ook terug op de site van RDW.
 
Ik begrijp dus dat je de auto op 29 december geleverd hebt gekregen met een kenteken dat pas is toegelaten op 5 januari? Ik dacht dat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kennelijk kan de RDW dus al wel een kentekennummer afgeven zonder dat reeds sprake is van een toelating?

Als dit inderdaad zo is gegaan, dan lijkt sprake van een toerekenbare tekortkoming van Tesla. In dit kader is van belang dat ook Tesla genoegzaam bekend is met de financiële gevolgen van een datum van eerste toelating vóór of ná 1 januari 2021, een belangrijk deel van hun marketing was daar het afgelopen jaar immers op gestoeld.

De schade als gevolg van het tekortschieten kun je op Tesla verhalen. Daarbij kan worden gedacht aan een compensatie voor de extra bijtelling waarmee je wordt geconfronteerd, maar het omruilen voor een gelijkwaardige auto die wel eind 2020 is ook wellicht een optie.

Niet onbelangrijk: is de auto van jou of jouw onderneming of betreft het een operational lease? In het laatste geval is Tesla geen contractspartij voor jou en zul je de leasemaatachappij moeten aanspreken, die dan weer op haar beurt Tesla kan aanspreken.
 
Ik begrijp dus dat je de auto op 29 december geleverd hebt gekregen met een kenteken dat pas is toegelaten op 5 januari? Ik dacht dat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kennelijk kan de RDW dus al wel een kentekennummer afgeven zonder dat reeds sprake is van een toelating?

Als dit inderdaad zo is gegaan, dan lijkt sprake van een toerekenbare tekortkoming van Tesla. In dit kader is van belang dat ook Tesla genoegzaam bekend is met de financiële gevolgen van een datum van eerste toelating vóór of ná 1 januari 2021, een belangrijk deel van hun marketing was daar het afgelopen jaar immers op gestoeld.

De schade als gevolg van het tekortschieten kun je op Tesla verhalen. Daarbij kan worden gedacht aan een compensatie voor de extra bijtelling waarmee je wordt geconfronteerd, maar het omruilen voor een gelijkwaardige auto die wel eind 2020 is ook wellicht een optie.

Niet onbelangrijk: is de auto van jou of jouw onderneming of betreft het een operational lease? In het laatste geval is Tesla geen contractspartij voor jou en zul je de leasemaatachappij moeten aanspreken, die dan weer op haar beurt Tesla kan aanspreken.

Bij levering van de auto waren de kentekenplaten (geel) gewoon beschikbaar. Ik ben op 29 december weggereden met de gele kentekenplaten erop. Blijkbaar zijn ze dan niet verbonden met eerste toelating (geen idee hoe dat werkt)?? Tesla heeft zelf al aangegeven dat ze fout zitten, maar ik krijg telkens geen reactie wat ze er aan willen doen.

Het is ook zeker mijn bedoeling om de schade te verhalen op Tesla, maar ik ben bang dat ze dit alleen zullen doen als ik via rechtsbijstand actie ga ondernemen.

Overigens: De auto is van mijn eigen onderneming.

Bedankt voor de reacties tot zover, dit helpt me wel verder! :)
 
  • Like
Reactions: Superendo
RDW wijst kenteken toe, dus ik vermoed dat daar toch iets niet in de haak is. Tesla kan en mag geen kentekens bedenken (in Nederland).

@Riestad zoals hierboven al uitgelegd is er een verschil tussen op kenteken zetten (dat bepaalt de bijtelling) en op naam zetten.
 
Volgens mij is het zo dat dealers (in dit geval Tesla) een nieuw voertuig al wel kunnen inschrijven bij de RDW. Ik kan me voorstellen dat er op dat moment direct een kenteken wordt gereserveerd / toegekend. Vanaf dat moment kan de dealer de kentekenplaten maken en op de auto monteren in afwachting van de daadwerkelijke levering/tenaamstelling. Het is gebruikelijk dat de auto bij aflevering tenaam wordt gesteld. In dit geval helaas een x aantal dagen te laat.

Of er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Tesla hangt in mijn optiek af van de vraag of je met Tesla hebt afgesproken dat het voertuig in 2020 zal worden geleverd. Daarvan zal niet zo snel sprake zijn omdat er simpelweg geen vaste leverdatum wordt overeengekomen wanneer men de auto besteld via de website. Daarnaast zijn er nog algemene voorwaarden. Ik ken de exacte inhoud daarvan niet, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat Tesla o.b.v. die voorwaarden het recht heeft om de auto later te leveren dan de verwachte leverdatum.

Wat resteert is dat je de auto had kunnen weigeren indien je deze pas op 5 januari geleverd zou krijgen. Koop ontbinden is denk ik het maximale wat je eruit zou kunnen halen (reële kans van slagen verwacht ik). Tenzij, zoals eerder gezegd, je kunt bewijzen dat Tesla heeft toegezegd de auto in 2020 te leveren.

Afijn, je kunt altijd proberen om er wel een schadevergoeding uit te slepen. Wie weet lukt het je om er bijv. een 'gratis' FSD upgrade uit te slepen. Tesla zal er ook bij gebaat zijn dat je deze case niet aan de RDW voorlegt (ik verwacht dat de RDW nl. niet blij zal zijn met dergelijke foutjes van Tesla). Succes!
 
Volgens mij is het zo dat dealers (in dit geval Tesla) een nieuw voertuig al wel kan inschrijven bij de RDW.

Dat is dus juridisch het moment van de eerste toelating! Dat ligt dus bij de RDW!

Ik kan me voorstellen dat er op dat moment direct een kenteken wordt gereserveerd / toegekend. Vanaf dat moment kan de dealer de kentekenplaten maken en alvast op de auto monteren. Bij aflevering wordt het voertuig vervolgens tenaamgesteld. In dit geval een x aantal dagen te laat.

Of er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Tesla hangt af van de vraag of je met Tesla hebt afgesproken dat het voertuig in 2020 zal worden geleverd. Daarvan zal niet zo snel sprake zijn omdat er simpelweg geen vaste leverdatum wordt overeengekomen wanneer je de auto besteld via de website. Daarnaast zijn er nog de algemene voorwaarden (ik ken de exacte inhoud daarvan niet), maar ik ga er gemakshalve vanuit dat Tesla o.b.v. die voorwaarden het recht heeft om de auto later te leveren dan de verwachte leverdatum.

Wat resteert is dat je de auto had kunnen weigeren indien je deze pas op 5 januari geleverd zou krijgen. Koop ontbinden is denk ik het maximale wat je eruit zou kunnen halen (reële kans van slagen verwacht ik). Tenzij, zoals eerder gezegd, je kunt bewijzen dat Tesla heeft toegezegd de auto in 2020 te leveren.

Afijn, je kunt altijd proberen om er wel een schadevergoeding uit te slepen. Wie weet lukt het je om er bijv. een 'gratis' FSD upgrade uit te slepen. Tesla zal er ook bij gebaat zijn dat je deze case niet aan de RDW voorlegt (ik verwacht dat de RDW nl. niet blij zal zijn met dergelijke foutjes van Tesla). Succes!

en de rest is dus niet relevant.
 
Of er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Tesla hangt in mijn optiek af van de vraag of je met Tesla hebt afgesproken dat het voertuig in 2020 zal worden geleverd. Daarvan zal niet zo snel sprake zijn omdat er simpelweg geen vaste leverdatum wordt overeengekomen wanneer men de auto besteld via de website. Daarnaast zijn er nog algemene voorwaarden. Ik ken de exacte inhoud daarvan niet, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat Tesla o.b.v. die voorwaarden het recht heeft om de auto later te leveren dan de verwachte leverdatum.

Wat resteert is dat je de auto had kunnen weigeren indien je deze pas op 5 januari geleverd zou krijgen. Koop ontbinden is denk ik het maximale wat je eruit zou kunnen halen (reële kans van slagen verwacht ik). Tenzij, zoals eerder gezegd, je kunt bewijzen dat Tesla heeft toegezegd de auto in 2020 te leveren.
!

Waarschijnlijk is er niets opgenomen over een gegarandeerde levering in 2020 (overigens iets dat Tesla bij deze auto dus wel is nagekomen, al dan niet op een legale wijze :D), maar grote kans dat dat in dit geval geen vereiste is. Zoals ik al opmerkte heeft tesla in haar eigen communicatie sterk de nadruk gelegd op het kunnen leveren in 2020 in verband met de bijtellingsregeling. Als ik het mij goed herinner iets in de zin van “voor datum X bestellen, dan nog levering in 2020. Daarmee kan dit gegeven worden gekwalificeerd als een onderdeel van hun aanbod, dat niet meer expliciet in de koopovereenkomst zelf hoeft te worden opgenomen (alhoewel dat nooit kwaad kan).
 
RDW wijst kenteken toe, dus ik vermoed dat daar toch iets niet in de haak is. Tesla kan en mag geen kentekens bedenken (in Nederland).

@Riestad zoals hierboven al uitgelegd is er een verschil tussen op kenteken zetten (dat bepaalt de bijtelling) en op naam zetten.
Mijn kenteken met 'datum eerste toelating' en tenaamstelling zijn beide op de dag van aflevering, kenteken was al 3 wekend bekend.
 
Dat is dus juridisch het moment van de eerste toelating! Dat ligt dus bij de RDW!

Toch (denk ik) dat je dit niet zo stellig kan zeggen. Ik heb in het Kentekenreglement geen aanwijzing kunnen vinden over wat nu precies het moment van eerste toelating moet zijn. Ik kan me voorstellen dat uit praktische overwegingen wordt aangesloten bij het moment van tenaamstelling. Jouw standpunt dat de datum van (voor)registratie bij de RDW moet worden gelijkgesteld aan de datum van eerste toelating vind ik niet terug in de wet. Dat zou overigens ook op praktische bezwaren stuiten, bijv. omdat de datum APK aan de datum van eerste toelating is gekoppeld.

Misschien is er echter een andere oplossing. De belastingdienst schrijft op haar website dat het moment van ingebruikname bepalend is voor de bijtellingsregels. Daar lees ik zo 1-2-3 ook niet dat verplicht moet worden aangesloten bij de datum eerste toelating in het kentekenregister. (Al zal je wel een flinke dobber hebben om de inspecteur te overtuigen van het gebruik voor datum eerste toelating).

Waarschijnlijk is er niets opgenomen over een gegarandeerde levering in 2020 (overigens iets dat Tesla bij deze auto dus wel is nagekomen, al dan niet op een legale wijze :D), maar grote kans dat dat in dit geval geen vereiste is. Zoals ik al opmerkte heeft tesla in haar eigen communicatie sterk de nadruk gelegd op het kunnen leveren in 2020 in verband met de bijtellingsregeling. Als ik het mij goed herinner iets in de zin van “voor datum X bestellen, dan nog levering in 2020. Daarmee kan dit gegeven worden gekwalificeerd als een onderdeel van hun aanbod, dat niet meer expliciet in de koopovereenkomst zelf hoeft te worden opgenomen (alhoewel dat nooit kwaad kan).

Ik ben (net als jij geloof ik) advocaat en mijn ervaring is dat hetgeen schriftelijk tussen partijen is overeengekomen (bijv. in algemene voorwaarden) doorgaans zwaarder weegt dan ik impliciete voorwaarden waarover partijen niet hebben onderhandeld en evenmin schriftelijke toezeggingen zijn gedaan. Van dat laatste kan je toch moeilijk volhouden daar hierover een wilsovereenstemming is. Daarnaast draait het natuurlijk om wat de koper kan bewijzen. Draai hem eens om. Mocht Tesla er dan ook vanuit gaan dat er geen koop tot stand zou zijn gekomen indien van meet af aan duidelijk was dat de auto pas in 2021 zou worden geleverd? Ik denk van niet.
 
Mocht Tesla er dan ook vanuit gaan dat er geen koop tot stand zou zijn gekomen indien van meet af aan duidelijk was dat de auto pas in 2021 zou worden geleverd? Ik denk van niet.
De originele levering stond gepland op November 2020, heb meerdere keren aangegeven (via mail, telefoon en chat) dat er nog in 2020 geleverd dient te worden ivm bijtellingsregels. Er is mij toen ook toegezegd dat het nog in 2020 geleverd zou worden.

Als er vooraf bekend was dat het in 2021 geleverd zou gaan worden, had ik absoluut de order geannuleerd.

Afijn, je kunt altijd proberen om er wel een schadevergoeding uit te slepen. Wie weet lukt het je om er bijv. een 'gratis' FSD upgrade uit te slepen. Tesla zal er ook bij gebaat zijn dat je deze case niet aan de RDW voorlegt (ik verwacht dat de RDW nl. niet blij zal zijn met dergelijke foutjes van Tesla). Succes!
Ik wil wel absoluut iets wat de waarde van de auto verhoogt (dus of compensatie in geld, of soortgelijke auto die wel in 2020 op kenteken is gezet). FSD in de huidige staat in Nederland/Europa is naar mijn inziens niet veel waard, het wordt zelfs ook niet meegeteld bij de waarde van de auto.

Ik heb overigens FSD proef tot 1 April, dus helaas weet ik hoe weinig het toevoegt momenteel (ook al komt dat door de wetgeving van o.a. Europa).
 
Volgens mij is dat “dus” maar de vraag, de feiten lijken er immers op te wijzen dat er wel degelijk verschil kan zitten tussen het moment van uitgifte van een kenteken cijfer/nummer combinatie door de RDW en de datum eerste inschrijving.

Mijn stelling is dat er iets is fout gegaan bij RDW en niet bij Tesla. Een niet ingeschreven auto mag de weg niet op, is niet verzekerd en meer van dat soort ellende. Vandaar de stellingen met 'dus'.