Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lekke band na afloop van garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Met onze twee Tesla's nu driemaal een lekke band gehad, tweemaal keurig door Tesla opgelost onder garantie. Derde keer met ongeveer 100K op teller band kapot op festivalterrein. Tesla gaf niet thuis " sorry maar valt niet onder onze service" Uiteindelijk met een reserve winterband die nog thuis lag naar Profile Tyresoles in Geldermalsen. Die zijn naar festivalterrein gereden, hebben auto op krik gezet, band en velg meegenomen, op bedrijf door mij meegenomen band op de velg gezet en weer terug naar Festivalterrein om wiel er weer op te zetten. Nieuwe band besteld en een week later gewisseld. Prima service maar gedoe en als ik niet zelf een reserveband had gehad was dit ook niet gelukt.

Mijn punt: service van Tesla is vaak prima maar op dit punt onder de maat. Zelfs de fiat 500 heeft meer road assistance. Bij een auto van 100K zonder reserveband en zonder oppomp set mag je op zijn minst verwachten dat ze ook na garantie hulp blijven geven en dat mag van mij best wat kosten.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Veel Model S/X rijders met zelf gekochte reserveband / thuiskomer ?
Ja bizar, sowieso had ik al op onze M3 shortlist staan straks zelf altijd een reserveband / thuiskomer + toebehoren in de auto te hebben.... Kost wat ruimte ( plek genoeg toch? ) maar dat heb ik er graag voor over.
 
Veel Model S/X rijders met zelf gekochte reserveband / thuiskomer ?
Ja bizar, sowieso had ik al op onze M3 shortlist staan straks zelf altijd een reserveband / thuiskomer + toebehoren in de auto te hebben.... Kost wat ruimte ( plek genoeg toch? ) maar dat heb ik er graag voor over.
Ik heb 4 originele 19" velgen met zomerbanden liggen. Ik heb ook een kleine krik.
Toch rij ik niet rond met een reservewiel. Het risico is ook wel heel klein dat je onderweg een lekke band krijgt.
Het is me in 53 jaar autorijden maar één keer overkomen.
Zou ik een lange roadtrip maken dan is het natuurlijk wel een overweging.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met onze twee Tesla's nu driemaal een lekke band gehad, tweemaal keurig door Tesla opgelost onder garantie. Derde keer met ongeveer 100K op teller band kapot op festivalterrein. Tesla gaf niet thuis " sorry maar valt niet onder onze service" Uiteindelijk met een reserve winterband die nog thuis lag naar Profile Tyresoles in Geldermalsen. Die zijn naar festivalterrein gereden, hebben auto op krik gezet, band en velg meegenomen, op bedrijf door mij meegenomen band op de velg gezet en weer terug naar Festivalterrein om wiel er weer op te zetten. Nieuwe band besteld en een week later gewisseld. Prima service maar gedoe en als ik niet zelf een reserveband had gehad was dit ook niet gelukt.

Mijn punt: service van Tesla is vaak prima maar op dit punt onder de maat. Zelfs de fiat 500 heeft meer road assistance. Bij een auto van 100K zonder reserveband en zonder oppomp set mag je op zijn minst verwachten dat ze ook na garantie hulp blijven geven en dat mag van mij best wat kosten.

Ik verwacht van geen enkel automerk dat het tot in lengte van dagen verantwoordelijkheid wil dragen voor lekke banden. Ik rij gemiddeld elk jaar een keer lek. Dan bel ik de ANWB en ben meestal binnen een half uur weer onderweg met zo’n bruin vulkanisch rubberstaafje in de band. Waarover de ANWB meestal zegt dat het een thuiskomrubbertje is, maar waarmee ik tot nu toe altijd probleemloos kon doorrijden tot de eerstvolgende bandenwissel.

Bottomline: is je garantie voorbij, wordt dan lid van ANWB of een vergelijkbare pechhulp (dus niet Tesla road assistance).
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad laatst echter Tesla vertelde me pas na een uur wachten dat ze toch niet kwamen want meer dan 80k op de teller. Toen zelf ANWB gebeld wat nog een uur duurde. Zelfs de 8 jaar oude Aygo van mijn vrouw had nog gratis road side assistance zolang je het onderhoud bij de dealer had. Zeker voor verbetering vatbaar
 
  • Like
Reactions: Superendo
Zo’n vulkaniserend rubberen veterset heb ik standaard in de achterbak liggen. Nadat ik een keer een uur op een ANWB mannetje heb moeten wachten, die vervolgens eenvoudig in 2 minuten mijn band had gerepareerd, heb ik zo’n setje bij me. En een 12v pompje.

Nog niet nodig gehad overigens.

Die reparatie setjes zijn onbruikbaar als je de TO (Tesla Only) banden eronder hebt zitten.

Hier zit een laag schuimrubber aan de binnenzijde van het loopvlak dat eerst losgemaakt moet worden en na reparatie weer moet worden terug geplakt. Hiervoor moet echter de band van de velg gehaald worden.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Interpolis blijkt in de WA Casco variant inclusief pechhulp in het buitenland te zijn. Voor Nederland heb ik nu ANWB Zakelijk afgesloten. Treurig dat dit nodig is. Bij Volvo had ik mobiliteitsgarantie zolang ik het onderhoud bij de dealer liet doen. En dat was een stuk goedkoper dan bij Tesla.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Die reparatie setjes zijn onbruikbaar als je de TO (Tesla Only) banden eronder hebt zitten.

Hier zit een laag schuimrubber aan de binnenzijde van het loopvlak dat eerst losgemaakt moet worden en na reparatie weer moet worden terug geplakt. Hiervoor moet echter de band van de velg gehaald worden.
Ik geloof dat je hier twee verschillende reparatiemethodes door elkaar haalt. Een reparatie met een rubberen veter - officieel overigens enkel een noodoplossing, maar in de praktijk vaak als permanente oplossing gebruikt - kun je gewoon toepassen op een band met schuimlaag aan de binnenkant. Bij deze methode vergroot je het lek vanaf de buitenkant van de band, waarna je in het gat een dubbele "veter" plaatst. De schuimlaag aan de binnenkant zit hierbij volstrekt niet in de weg.

De permanente methode om een band te plakken is de methode waarbij de band aan de binnenkant wordt geplakt. Deze methode heeft veel weg van de wijze waarop een fietsenband wordt geplakt: er wordt aan de binnenkant van de band een stuk rubber geplakt met behulp van vulkaniserende lijm.

Bij deze laatste methode zit de schuimlaag wel in de weg. Iets dat zich overigens makkelijk laat oplossen door een stukje schuim weg te snijden. Mijn voorlaatste lekke band - in Spanje tijdens mijn vakantie - is op deze manier geplakt. Mijn laatste lekke band in Nederland niet, die is door Euromaster in opdracht van Tesla gewoon vervangen. Doodzonde, het was een band die nog geen 10.000 km er onder lag.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik geloof dat je hier twee verschillende reparatiemethodes door elkaar haalt. Een reparatie met een rubberen veter - officieel overigens enkel een noodoplossing, maar in de praktijk vaak als permanente oplossing gebruikt - kun je gewoon toepassen op een band met schuimlaag aan de binnenkant. Bij deze methode vergroot je het lek vanaf de buitenkant van de band, waarna je in het gat een dubbele "veter" plaatst. De schuimlaag aan de binnenkant zit hierbij volstrekt niet in de weg.

De permanente methode om een band te plakken is de methode waarbij de band aan de binnenkant wordt geplakt. Deze methode heeft veel weg van de wijze waarop een fietsenband wordt geplakt: er wordt aan de binnenkant van de band een stuk rubber geplakt met behulp van vulkaniserende lijm.

Bij deze laatste methode zit de schuimlaag wel in de weg. Iets dat zich overigens makkelijk laat oplossen door een stukje schuim weg te snijden. Mijn voorlaatste lekke band - in Spanje tijdens mijn vakantie - is op deze manier geplakt. Mijn laatste lekke band in Nederland niet, die is door Euromaster in opdracht van Tesla gewoon vervangen. Doodzonde, het was een band die nog geen 10.000 km er onder lag.

Wat jij hier de vetermethode noemt gaat vast wel lukken om te plakken maar je weet niet wat je doet aan de binnenkant met het schuim.
Dit is dan ook de reden dat dit wordt afgeraden om te doen en wordt er gezegd dat je ook bij deze methode de band van de velg moet halen het schuim losmaken en daarna weer vastplakken.

Uiteraard kan het zijn dat het goed gaat zoals met zoveel dingen maar het werd mij door de bandenboer ernstig afgeraden.
Er wordt gezegd dat je het schuim (deels) los kan drukken waarna dit los in je band licht met alle (balans) problemen van dien.
Als je ergens in the bush staat dan heb je uiteraard geen keuze maar moet je jezelf hiervan wel bewust zijn.
 
Wat jij hier de vetermethode noemt gaat vast wel lukken om te plakken maar je weet niet wat je doet aan de binnenkant met het schuim.
Dit is dan ook de reden dat dit wordt afgeraden om te doen en wordt er gezegd dat je ook bij deze methode de band van de velg moet halen het schuim losmaken en daarna weer vastplakken.

Uiteraard kan het zijn dat het goed gaat zoals met zoveel dingen maar het werd mij door de bandenboer ernstig afgeraden.
Er wordt gezegd dat je het schuim (deels) los kan drukken waarna dit los in je band licht met alle (balans) problemen van dien.
Als je ergens in the bush staat dan heb je uiteraard geen keuze maar moet je jezelf hiervan wel bewust zijn.
Ik heb die laag schuim gezien in de Michelin TO banden, die druk je echt niet los met het gereedschap voor de vetermethode, daar ga je gewoon door heen. Het is een vrij dunne en niet al te stevige laag schuim die stevig verlijmd zit. Bijzonder dat een bandenboer hier huiverig voor is.

Sowieso geldt dat de vetermethode een noodoplossing is. Als je de band van de velg gaat halen dan moet je altijd kiezen voor de methode van plakken vanuit de binnenkant, het zou redelijk idioot zijn als je dan alsnog de vetermethode zou toepassen.
 
Ik heb die laag schuim gezien in de Michelin TO banden, die druk je echt niet los met het gereedschap voor de vetermethode, daar ga je gewoon door heen. Het is een vrij dunne en niet al te stevige laag schuim die stevig verlijmd zit. Bijzonder dat een bandenboer hier huiverig voor is.

Sowieso geldt dat de vetermethode een noodoplossing is. Als je de band van de velg gaat halen dan moet je altijd kiezen voor de methode van plakken vanuit de binnenkant, het zou redelijk idioot zijn als je dan alsnog de vetermethode zou toepassen.

Dat is precies wat ik bedoel.
 
Ik heb die laag schuim gezien in de Michelin TO banden, die druk je echt niet los met het gereedschap voor de vetermethode, daar ga je gewoon door heen. Het is een vrij dunne en niet al te stevige laag schuim die stevig verlijmd zit. Bijzonder dat een bandenboer hier huiverig voor is.

Sowieso geldt dat de vetermethode een noodoplossing is. Als je de band van de velg gaat halen dan moet je altijd kiezen voor de methode van plakken vanuit de binnenkant, het zou redelijk idioot zijn als je dan alsnog de vetermethode zou toepassen.

Ah. Ik rij al tijden met twee beveterde banden. Michelin, standaard op de S85D geleverd (en na 60k km nog goed).
Hoe weet ik of die beschuimd zijn?
 
  • Informative
Reactions: Jkr85