Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leven met 2 uren slaap per etmaal

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan echt, en heet polyfasisch slapen.
99,99......% van de mensheid slaapt 1 keer per etmaal, dat heet monofasisch slapen. Er zijn meerdere vormen van polyfasisch slapen, de meest extreme zijn:
- om de 6 uren een half uur slapen
- om de 4 uren 20 minuten slapen
Na een lastige omschakelperiode is het lichaam getraind om steeds heel snel in een diepe REM-slaap te vallen. Die netto 2 uren slaap per etmaal is echt genoeg!
Er is niet veel informatie over te vinden, maar de enkeling die zijn ervaringen op het web geplaatst heeft baart wel opzien. Met name dat men in die 22 uren zoveel energie heeft dat vermoeidheid totaal niet meer voorkomt! Sommigen zijn na een half jaar of zo gestopt, omdat men zich 's nachts 'dood' verveelde!
Ik heb eens een lang interview gelezen met Elon Musk, waarin stond dat hij 22 uren per etmaal actief was. Zou Elon ook polyfasisch slapen?
 
Last edited:
Goed. Stel er is iemand geïnteresseerd, waar ga je rekening mee houden in het begin?

Wekker om 03:00 zetten? En in de middag ergens bijslapen?

Vraag me af of ik dit in een werkschema krijg, als trainer merk ik dat deelnemers nogal gesteld zijn op 0900-1600 'on the job'.
 
Ik word weer de laatste tijd getraind hierin door meneer 2.0 :eek:. Maar misschien is 15 minuten slaap per twee uur in de nacht niet helemaal volgens het officiele trainingsschema :p.

Ik heb hier wel eens wat over op tv gezien...op een of andere manier lijkt het heel gaaf...maar of dit op de lange termijn goed is voor de (geestelijke) gezondheid is nog onbekend. Het slaapritme is er niet voor niets. Wel interessant! Musk slaapt gewoon niet...hij is de ultieme verticaal geïntegreerde mens-unit-robot....
 
Chuck Norris heeft dat zelfs teruggebracht naar 24min slapen per dag, verdeeld over 24 uur. ;)

Ik heb er een tiental jaren geleden over gehoord en gelezen, was/is een redelijk populair fenomeen in het software wereldje. Wat me opviel is dat er maar weinig mensen waren die het lang volhielden, langer dan een jaar of zo, en inderdaad meestal omdat ze het niet georganiseerd kregen met hun sociale leven (je moet je bij polyfasische slaap heel strikt houden aan je slaaptijden, het missen van een slaapje heeft veel gevolgen).

Zou me niet verbazen als Elon er af en toe gebruik van maakt. Anderzijds lees ik toch af en toe dat Elon erg moe was of een etmaal niet geslapen had dus dat strookt dan weer niet met een Uberman sleep o.i.d.
 
Met de komst van onze tweeling slapen wij nu in totaal ook maar een paar uur per dag, verdeeld over meerdere korte periodes.

Ik kan helaas niet tot de conclusie komen dat ik nu fitter dan ooit ben...

:D
Het gekozen schema moet leading zijn...
Natuurlijk zijn er barrières... maar als je gaat voor om de 6 uren een half uur slapen, en je doet dat steeds om 06.00, 12.00, 18.00 en 24.00 dan lijkt dat me toch echt in te passen in veel werk schema's. Met slechts een klein extra beetje goede wil...

Er is wetenschappelijk bijna niets over bekend. Ik schat in dat er ook een schema te maken is bijvoorbeeld om 4.00 uur en om 18.00 uur 2 uren slaap of misschien zelfs 1,5 uren per sessie, en dan om 23.00 uur nog een half uur of 1 uur.

Waar het me om gaat: als je eenmaal goed in zo'n schema zit en je volgt het strak, dat je per etmaal veel uren actief kunt zijn en toch niet onverantwoord slaperig! En langdurig toepassen is "wellicht ongezond" maar dat staat er alleen maar omdat het niet bekend is!
 
Last edited: