Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Levensduur klassieke slijtageonderdelen.

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Van wat mijn ervaring (peugeot 306 en BMW 3-serie) over enkele honderdduizenden km's met klassieke slijtageonderdelen is dat na zo'n 120 á 150.000 km bijvoorbeeld de ophanging,schokdempers en/of de stuurgewrichten moeten vervangen worden.
En aangezien er toch al enkelen zijn met dergelijke km-standen maar hier nog niets over is gevallen wou ik de vraag hier toch eens stellen.

Zou Bjorn trouwens al zo'n onderdelen hebben moeten vervangen? (Ben gestopt met al z'n filmpjes van a tot z te bekijken wegens tijdgebrek)

Edit: dergelijke zaken komen natuurlijk vaak maar pas boven bij de keuring...
 
Last edited:
Van wat mijn ervaring (peugeot 306 en BMW 3-serie) over enkele honderdduizenden km's met klassieke slijtageonderdelen is dat na zo'n 120 á 150.000 km bijvoorbeeld de ophanging,schokdempers en/of de stuurgewrichten moeten vervangen worden.
En aangezien er toch al enkelen zijn met dergelijke km-standen maar hier nog niets over is gevallen wou ik de vraag hier toch eens stellen.

Zou Bjorn trouwens al zo'n onderdelen hebben moeten vervangen? (Ben gestopt met al z'n filmpjes van a tot z te bekijken wegens tijdgebrek)
Voor onderdelen van de besturing maakt het volgens mij ook heel veel uit hoe je de auto gebruikt. Ben je iemand die vaak moet manoeuvreren in krappe straten, en draai je dan het stuur rond met de voet op de rem (heel fout) of draai je slechts aan het stuur als de auto niet stilstaat...

Edit: dergelijke zaken komen natuurlijk vaak maar pas boven bij de keuring...
Voor onderdelen van de besturing maakt het volgens mij ook heel veel uit hoe je de auto gebruikt. Ben je iemand die vaak moet manoeuvreren in krappe straten, en draai je dan het stuur rond met de voet op de rem (heel fout) of draai je slechts aan het stuur als de auto niet stilstaat...
Bij mijn MS met nu 177.000km ervaring nog geen enkel echt slijtage-onderdeel vervangen.
De ruitenwissermotor was volgens mij ook gesneuveld bij een lagere kmstand, want het gebeurde op hoge snelheid tijdens een forse windvlaag.
 
De wielophanging is maatje bestelbus (iig stukken groter dan mijn vorige zowat even zware auto's) dus ik verwacht dat het een pak langer meegaat dan gebruikelijk...

Gaat het daar niet meer over de gewrichten?

- - - Updated - - -

Voor onderdelen van de besturing maakt het volgens mij ook heel veel uit hoe je de auto gebruikt. Ben je iemand die vaak moet manoeuvreren in krappe straten, en draai je dan het stuur rond met de voet op de rem (heel fout) of draai je slechts aan het stuur als de auto niet stilstaat...
Bij mijn MS met nu 177.000km ervaring nog geen enkel echt slijtage-onderdeel vervangen.
De ruitenwissermotor was volgens mij ook gesneuveld bij een lagere kmstand, want het gebeurde op hoge snelheid tijdens een forse windvlaag.

Wist niet dat dat zo slecht was. Ruitenwissermotor was bij mij ook na 20ķ km vervangen hoor.
In ieder geval zeer geruststellend!
 
Denk ook niet meer dat slijtage een groot issue gaat worden voor model S eigenaren, dan had je na 3 jaar en sommigen die al over de 2ton gereden zijn nu wel een aantal horrorverhalen gehoord maar dat lijkt gelukkig wel mee te vallen.
Grootste waardevermindering komt door de nieuwe technieken welke aangeboden worden, vergelijkbaar met consumentenelektronica zoals pc's en smartphones om elk jaar "het nieuwste model" te hebben.
Waar ik overigens zelf ook schuldig aan maak [emoji6]
 
In mijn vorige auto (bmw 3) heb ik meer dan 300.000 km gereden. Inmiddels rijdt mijn schoonvader er in en staat de teller bijna op 400.000 km. Nog nooit iets bijzonders vervangen, behalve banden. Stuurhuis en vering na 150.000 km versleten? Lijkt me niet de bedoeling.
 
In mijn vorige auto (bmw 3) heb ik meer dan 300.000 km gereden. Inmiddels rijdt mijn schoonvader er in en staat de teller bijna op 400.000 km. Nog nooit iets bijzonders vervangen, behalve banden. Stuurhuis en vering na 150.000 km versleten? Lijkt me niet de bedoeling.
Het gaat in dit draadje dan ook om normale slijtagedelen hier...

Hoeveel keer zijn de (gloei?)bougies, oliën, oliefilters, remblokken, remschijven, remvloeistof, koppeling, distributieriem, spanner, poulie, waterpomp, startmotor, dynamo, accu, ruitenwissers, ruitenwisserpisser etc. etc. tijdens reguliere beurten aan die BMW vervangen? (Ik schat afhankelijk van het onderdeel zo'n 2 tot 25 keer)

Welke slijtagedelen kunnen we op dezelfde wijze op de model S verwachten?
 
In mijn vorige auto (bmw 3) heb ik meer dan 300.000 km gereden. Inmiddels rijdt mijn schoonvader er in en staat de teller bijna op 400.000 km. Nog nooit iets bijzonders vervangen, behalve banden. Stuurhuis en vering na 150.000 km versleten? Lijkt me niet de bedoeling.

Oh dan ken je de kwaliteit van onze Belgische wegen toch niet goed... :tongue: met snelheidsremmende 3D-technieken... De 3-serie die aan mijn ma werd doorverkocht heeft toch na 150.000 km nieuwe schokdempers achteraan nodig gehad. En een 306 die ik van haar kreeg met 170.000km destijds nieuwe draagarmrubbers. En op 180.000 km lekke radiator (aan radiatoren op onze S ook geen gebrek...) waarna ik hem verkocht heb voor export...
 
Last edited:
ze hebben met de Tesla geen geduld :

ze proberen mij verwoed de voordelen van TACC, Autopilot, NextGen seats, etc etc uit te leggen.
Op de snelweg... in de file... geen enkele gelegenheid laten ze voorbij gaan.
Laat je niet gek maken Dirk, een Tesla Model S is een Tesla Model S.
OK, die autopilot is best leuk, die nieuwe stoelen zitten beter, die nieuwe is stiller, is beter in elkaar geschroefd, vierwielaandrijving is veiliger en zuiniger.
Eigenlijk toch best wel wat redenen om te switchen. Daarom ben ik ook gezwicht al is het niet voor een geheel nieuwe. Een tussen model zogezegd, wel met autopilot.
Dus Dirk, we blijven de druk opvoeren :wink:
 
ze hebben met de Tesla geen geduld :

ze proberen mij verwoed de voordelen van TACC, Autopilot, NextGen seats, etc etc uit te leggen.
Op de snelweg... in de file... geen enkele gelegenheid laten ze voorbij gaan.
Geef ze maar eens gelijk en zeg vervolgens dat je daarom toch maar besloten hebt om je MS in te ruilen voor een gloednieuwe.

Kijken hoe ze reageren :cool:
Leuk voor 1 april.
 
Laat je niet gek maken Dirk, een Tesla Model S is een Tesla Model S.
OK, die autopilot is best leuk, die nieuwe stoelen zitten beter, die nieuwe is stiller, is beter in elkaar geschroefd, vierwielaandrijving is veiliger en zuiniger.
Eigenlijk toch best wel wat redenen om te switchen. Daarom ben ik ook gezwicht al is het niet voor een geheel nieuwe. Een tussen model zogezegd, wel met autopilot.
Dus Dirk, we blijven de druk opvoeren :wink:
Toch even tegengas geven hoor:
- autopilot is handig als je het fijn vindt om met 130 km/h het andere verkeer op de snelweg te volgen. De model S is dermate snel dat hij zich beter leent voor een wat actievere rijstijl. 170 km/h als het rustig is, anders snel optrekkend op de linkerbaan, wachten tot de voorligger weer opzij gaat en er dan weer vol-gas voorbij spurtend. Dan heb je niks aan die auto-pilot. Die werkt niet eens boven 150 km/h. En hij accelereert rustig...
- Die oude stoelen zitten prima. Het lijkt alsof ze te weinig steun geven aan de zijkant, maar in praktijk heb ik daar nog nooit last van gehad.
- ik heb bog steeds geen rammeltjes in mijn classic.
- binnenkort krijg ik mijn derde motor. Dan hopelijk helemaal stil. Kost niks.
- vierwielaandrijving is net zo saai als autosteer/tacc. Niets mooier dan licht over de achterwielen wegglijden als je een bocht uit komt en (bewust) net iets teveel ' gas' geeft.

En dan vonden wij het gek om 250 euro te betalen voor een hoedenplank. Nu betaal je 3400 euro voor een automatisch openende achterklep.

En hoe de rekenmodellen er dan ook uit zien: het is altijd duurder om na 2 jaar te switchen naar een nieuwe, dan om nog even door te rijden en later pas in te ruilen. Daar komt nog bij dat de model S blijft doorontwikkelen, en dat er waarschijnlijk over een jaar functies zijn die je echt niet had willen missen.

Gewoon nog een tijdje doorrijden dus!
 
- vierwielaandrijving is net zo saai als autosteer/tacc.
Sorry, maar dat vind ik een beetje hetzelfde als het argument 'geen motorgeluid is saai' van een ICE rijder.
Geluid is het bijproduct van inefficiency.
Dual motor is veel efficiënter dan RWD.
By design is RWD gewoon een veel slechter idee dan dual motor.

Ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt:wink: maar het uitleggen van nadelen als voordelen is wel een beetje goedpraten voor jezelf zo.
 
Last edited: