Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, als je werkelijk 2200 kWh hebt gekregen aan SUC laden, dan is de schade weer wat minder (waarde ongeveer 1,1K).

Aan de andere kant... dit was te verwachten. Prijzen van EV's zullen over de gehele linie goedkoper worden. Wat dat betreft volgt Elon precies dezelfde lijn die zijn grote voorbeeld Henry Ford (de auto's van Tesla heten niet voor niets "Model ..") bij de introductie van de "Model T" toen mensen van de paardenkoets naar de auto over moesten stappen. Die kostte bij introductie in 1909 ook $900, en aan het einde van zijn productieleven rond de $300.

De 3 komt nu in aanmerking voor subsidie, de Y wordt een stuk goedkoper dan zijn directe VAG en Hyundai/KIA concurrenten.... gezien de marge die Tesla heeft (28-30% op een auto) was deze stap van mijlen ver aan te zien komen, zeker na de opmerkingen van Musk begin december omtrent deze toen al aangekondigde prijsverlaging toen hij sprak over hoe om te gaan met de huidige inflatie. "Blijven produceren maar goedkoper verkopen..."
Tesla blijft een heel apart bedrijf. Als ik naar mijn 50k witte RWD van dec. 2022 kijkt, is het met die prijs tov de concurrentie toen al erg scherp. Natuurlijk voel je je even genaaid, maar het gevoel ebt snel weer weg. Auto rijdt immers heel goed en prima prijs/ kwaliteit. Het verschil met de LR is nu wel erg klein by the way..... Zal over een jaar kijken wat prijzen tzt doen, maar zal me dan tzt denk ik richten op een MY RWD LR in een nieuwe kleur en hopelijk met de nieuwe accucellen met een wltp van 600+ km. Voor nu blijven genieten....
 
Als je levering 30-12 of later had bieden ze aan om het prijsverschil terug te storten. Wel raak je de gratis SuC km’s kwijt.

Alleen voor privé aankopen. Even bellen en dan helpen ze je verder.

Specifieke datum ivm herroepingsrecht (t/m 14 dagen na levering). Ze willen de juridische rompslomp niet van eventuele herroepingen.
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Als je levering 30-12 of later had bieden ze aan om het prijsverschil terug te storten. Wel raak je de gratis SuC km’s kwijt.

Alleen voor privé aankopen. Even bellen en dan helpen ze je verder.

Specifieke datum ivm herroepingsrecht (t/m 14 dagen na levering). Ze willen de juridische rompslomp niet van eventuele herroepingen.
Dus mensen (zoals ik) die op hun bedrijf hebben aangekocht zijn genaaid?
 
Meerdere keren al geladen, elke keer 1 op 4, dus 2500 kWh
Ik denk dat we gewoon 10.000 miles hebben gekregen i.p.v. kilometers. Die conversie komt namelijk verassend dichtbij de WLTP en verklaart de zeer (on)gunstige verbruik die ze hanteren voor het krediet.

WLTP is 157 Wh/km
Wat we nu krijgen 1 km = 0.25 kWh en 1 mile = 1.6 km
Als we dan 0.25 / 1.6 komen we uit op 0.15625 wat verassend dichtbij de 0.157 WLTP komt
Dus met een gemiddeld verbruik van 0.15625 Wh/km komen we 16.000 KM (10.000 miles) ver als we alleen op de gratis superchargers zouden rijden.

Kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn :D (En zo niet ontdekken ze hiermee hopelijk niet de fout 🙈)
 
Eerste post hier.

Zijn er nog belgen die via Arval wachten op een Y LR Blauw/wit?
Besteld al in Maart 22, maar bestelling is nog geblokkeerd tot 13/1.

Volgens Tesla Brussels is het eind van het kwartaal. Ik hoop wel dat die sneller kan komen.
Nu komt het duidelijk waarom Arval alle orders on hold had tot dit weekend. Zou vermoeden dat ze al iets wisten van een aankomende prijsverlaging. ;-)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Heeft iemand ervaringen met bestellen bij Athlon Nederland na 1 januari dit jaar?

Vriend van me heeft de model Y niet in de bestel lijst staan, terwijl budget wel zou moeten kloppen. Zie hier op t forum dat er vorig jaar in ieder geval Athlon model Y’s zijn besteld en geleverd.

Edit. En ik zie m veel liever in n Y rijden dan een ID4 of Kia oid ;)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik