Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Li-ion laagspanningsbatterij en accessoires

This site may earn commission on affiliate links.
In de -made in China- Model Y (en andere nieuwere modellen) zit tegenwoordig een Li-ion laagspanningsbatterij, vroeger een loodaccu. De loodaccu geeft 12V, of eigenlijk iets tussen 12 en 14.4V. De Li-ion batterij heeft 4 cellen in serie en zal ongeveer tussen de 13 en 16V zitten. Ik heb gisteren de spanning gemeten bij mijn MY en had 15.5V. Ik blij dat er nu een Li-ion battery in zit, die gaan minder snel dood dan een loodaccu. Nadeel is dat de hogere spanning problemen kan geven met elektrische accessoires. Wat zijn jullie ervaringen, positief en negatief? Wat werkt wel en wat niet? Of is dit een non-issue?

Ik zoek zelf nu een '12V' koelbox om onderweg mee te nemen maar er staat nooit bij wat het ingangsspanning bereik is. Ik heb bij een leverancier nagevraagd of hun 12V/24V compressor koelkastje op 16V werkt, maar kreeg terug dat er dan een fout melding zou komen en dus niet zou werken.
 
Even dit draadje reviven want ik heb inmiddels ervaring en een vraag.
Ervaring: het werkt goed, maar af en toe brandt (niet per se naar lang gebruik) toch de (ik meen) 5V2A zekering door die in mijn stekker zit. Gelukkig zaten er 2 reserves bij dus het was makkelijk op te lossen, maar toch. Ik denk dat het komt doordat de accu een hogere spanning afgeeft op het moment dat de HV batterij de accu bij vult. Dat is helaas (voor zover ik weet in elk geval) niet op voorspelbare momenten, dan zou je de koelbox er uit kunnen trekken.

Mijn vraag: is het nu verstandig om een zootje zekering aan te schaffen, of zou je bv ook voor een wat hogere weerstand kunnen gaan (met het risico dat de motor van de koelbox het dan begeeft, wat me vervelend lijkt).
Of heeft iemand een andere oplossing voor dit eerste-wereld probleem?