TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

lichtopbrengst Xenon

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by in-clusion, Dec 26, 2013.

1. in-clusion

in-clusion Member

Ligt aan mij, of geven de koplampen wat minder licht dan ik zou verwachten van Xenon?

Ik heb diverse auto's gehad met xenon (weliswaar aftermarket, en met een witte uitstraling van 6000K) die veel meer licht gaven dan de Tesla.
    Mijn vrouw heeft een Polo met xenon en dan zie je de verkeersborden al van verre oplichten met de Tesla.....vergeet het maar>

2. Wim S.

Wim S. Active Member

Dat is ook mijn waarneming. Kan mogelijk te maken hebben met een bewuste keuze van Tesla. Als Xenon lampen onder een bepaalde lichtopbrengst blijven, hoeven er geen verplichte koplampsproeiers op. Die dingen vernielen de aero-dynamische vorm aan de voorzijde zodanig dat het verbruik merkbaar zal toenemen.

3. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Mijn Renault heeft af-fabriek xenon, met sproeiinstallatie, maar de verlichting van de Tesla doet daar niet voor onder. Ik ben dik tevreden.

Je moet het dan ook niet vergelijken met aftermarket xenon. Reguliere armaturen zijn helemaal niet gemaakt voor xenonlampen, met als resultaat dat het licht alle kanten op gaat, om nog maar te zwijgen over het ontbreken van automatische hoogteregeling. Het is dan gelukkig ook niet voor niets verboden. Helaas alleen voor auto's vanaf 2009 en helaas ook zonder handhaving.

Het oplichten van verkeersborden waar je op doelt is dan ook een onbedoeld bijverschijnsel door strooilicht, wat als nog een bijverschijnsel andere weggebruikers verblindt. Ik zal maar even voor me houden hoe aftermarket xenon over het algemeen ook wel genoemd wordt.

4. LionKingBike

LionKingBike Member

idem voor wat betreft onze espace met xenon af-fabriek

5. Billy

Billy Member

Heb meer moeite met de achteruitrijlichten. Zojuist met regen en donker weer, zie je geen bal in je spiegels. Gelukkig heb je ter aanvulling nog de camera, al is dat het regen ook behelpen

6. De Xenon verlichting is dikke prima naar mijn idee. Natuurlijk waren de meedraaiende Xenon lampen in mijn BMW mooi op bochtige wegen, maar dit is meer dan je nodig hebt. Stap voor de grap even in een auto uit ~1990 dan weet je weer hoeveel vooruitgang geboekt is sindsdien.

Ook zicht in de spiegels en camera bij achteruitrijden zijn ruim voldoende. Vind het zicht rondom ook erg goed - en ook zeker beter dan mijn E61 die ik hiervoor had.

7. Herbie65

Herbie65 Member

8. Basvdpoel

Basvdpoel Member

Mag dat wel? Ik heb begrepen dat er dan een wasinstallatie vereist is in NL?

9. Erik-S85

Erik-S85 Member

Gelukkig houden we ons allemaal ook netjes aan de snelheid :oops:

Maar: Ik ben ook wel nieuwsgierig. Lichtopbrengst van vrijwel alle lampen is niet super. Al heb ik het meeste last van de achteruit-rij verlichting

10. ErnstT

ErnstT Active Member

? die sproeiers zitten gewoon onder een klepje en komen een paar seconden naar buiten als nodig.

11. basvk

basvk Active Member

mits je winter package hebt...

12. Herbie65

Herbie65 Member

het klopt dat ze in EUR 25 W hebben , omdat bij 35 W een wis was installatie en automatische nivellering noodzakelijk is.
    Maar..... wie komt er achter? bij een APK gaan ze niet meten. Alleen als ze hinder veroorzaken kan er een onderzoek komen, maar de kans is klein.
    Ik wil het proberen, maar ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn. Of ben ik dat straks?

13. S802TES

S802TES Member

#14 S802TES, Jun 7, 2016
    Last edited: Jun 7, 2016
    De lampen waar we het over hebben is dat bij normaal licht of als je groot licht op zet?
    En hoe makkelijk kun je bij de electronica komen om die te vervangen....

14. Herbie65

Herbie65 Member

de lampen zijn D3S lampen. Deze hebben 1 gloeigedeelte . Deze wordt mechanisch van positie veranderd bij groot-dimlicht.
    Waar de ballast zit, dat moet ik nog even uitzoeken.

15. Kymo

Kymo Member

Ben tevreden over de huidige Xenons, maar vind de oplossing van Herbie wel interessant.
    Waarschijnlijk enkel lamp wisselen? Kan me niet voorstellen dat daar 2 verschillende balasten voor ontwikkeld worden.

Wat denk jij Herbie?

DS3 lampen kan je overall als "slijtdeel" kopen.

16. Herbie65

Herbie65 Member

Kymo, inderdaad de lampen zijn gewoon overal te koop. Balast zijn ook niet bijzonder. Schijnen exact dezelfde te zijn als Ford en Jaguar gebruikt.
    Alleen nog even uitzoeken waar de balast geplaatst is. Dat heb ik nog niet kunnen vinden.

17. Kymo

Kymo Member

Ik denk gewoon onder op de koplamp geschroeft. Zitten altijd in een straal van 30cm van de unit.

• Love x 1
  18. Herbie65

Herbie65 Member

inderdaad, ze zitten onder de lampen zelf.
    Onderdelen zijn besteld. Ik ga ze inbouwen en hou jullie op de hoogte.
    Wellicht weer een groupsbuy )))))

• Like x 1

Share This Page