Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Logica aanschaf FSD - Europa

This site may earn commission on affiliate links.

jr_gn

Member
Supporting Member
Feb 1, 2023
238
326
Bruges, Belgium
Ik heb altijd verondersteld dat ik minstens EAP of FSD zou aanschaffen.

Zoals iedereen vind ik EAP (véél) te mager qua features t.o.v. AP. EAP kost - als ik het me goed herinner - 3.800 euro.
En FSD en Europa werkt niet, of nauwelijks, of ik weet het eigenlijk niet. FSD kost 7.500 euro.

Geen haar aan mijn hoofd dat eraan denkt om nu EAP of FSD te kopen.

Mijn bezorgdheid: ik wil de boot niet missen. Als FSD bruikbaar is, dan is 15.000 USD die je ervoor betaalt in de VS een koopje. En dus is de 7.500 EUR die je betaalt in Europa meer dan een koopje. No way dat die prijs van 7.500 zal gehanteerd bljiven. Op een lifespan van - stel nu nog 6 jaar, omdat zowat mijn sweet spot is om wagens aan te houden - is dat 100 euro per maand. Dat voor fiscale aftrek.

Maar wat is de houding die "men" hiertegenover aanneemt?
 
Velen vinden het zinloos, maar er is een duidelijk verschil in functionaliteit in de 3 versies.
  • De standaard autopilot heeft enkel volgen van de rijstrook en adaptieve cruise control.
  • Enhanced Autopilot bevat daarbij ook nog navigeren met autopilot (het automatisch nemen van de afslag), auto lane change, automatisch inparkeren en Summon.
  • Full Self Driving doet alles van EAP, maar doet er ook nog verkeerslicht- en stopbordherkenning bij.
Dus ja... Als je verkeerslichtherkenning wil, moet je dus 7,5K betalen. Anders is 3,8K of niets genoeg.
 
FSD Beta kennen we in Europa nog niet en kan je nog niet kopen. Ja,Tesla belooft dat als je nu FSD koopt, je ooit FSD zal krijgen. Nou, ik heb mijn FSD 6 jaar geleden gekocht.

Het FSD Beta topic bespreekt de testversie die sommige eigenaars in de VS en Canada al hebben.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Velen vinden het zinloos, maar er is een duidelijk verschil in functionaliteit in de 3 versies.
  • De standaard autopilot heeft enkel volgen van de rijstrook en adaptieve cruise control.
  • Enhanced Autopilot bevat daarbij ook nog navigeren met autopilot (het automatisch nemen van de afslag), auto lane change, automatisch inparkeren en Summon.
  • Full Self Driving doet alles van EAP, maar doet er ook nog verkeerslicht- en stopbordherkenning bij.
Dus ja... Als je verkeerslichtherkenning wil, moet je dus 7,5K betalen. Anders is 3,8K of niets genoeg.
Ik heb EAP en die is inderdaad te duur betaald.
  • NOA is niet bruikbaar. Tenzij je al 2 km voor de afslag achter de vrachtwagens wil hangen. Mocht het nu nog volautomatisch gaan, maar nee, je moet nog steeds zelf bevestigen.En die paar afritten zelf nemen is nu ook weer geen drama. Of je nu enkel de richtingaanwijzer bedient (om te bevestigen), of de richtingaanwijzer én het stuur maakt niet zo veel uit.
  • Auto lane change lukt in het drukke verkeer waar ik meestal in rij meer niet dan wel.
Dan komt EAP voor mij eigenlijk meestal overeen met TACC (want de verschillen werken voor mij meestal toch niet).
Ik kocht het omdat ik las dat je met TACC alleen gek werd van de alarmen, maar voor mijn gebruik lijkt EAP niet veel beter.
Tweede reden was om ooit goedkoper FSD te kunnen aankopen, maar ik zie FSD niet meer goed komen. De YT beelden overtuigen mij niet. Ik zie dezelfde onbruikbaarheid als met NOA. Alleen is dit op de YT beelden moeilijk in te schatten, maar als je de beelden met die scepsis bekijkt zie je ook geen bewijs van het tegendeel.
Nu al FSD kopen lijkt mij voor de huidige functionaliteit zeker geldverlies. Als hij pas stopt zoals hij voor een stilstaande file stopt (veel te laat en te hard), dan zou ik al lang de AP uitgezet hebben om maximaal te regenereren en manueel te doseren om zachtjes uit te bollen.
 
Ik heb EAP, zat erop, niet nieuw gekocht. Had ik het besteld als ik de auto nieuw gekocht had? Toen waarschijnlijk niet, nu misschien wel.
Ik ben er wel blij mee, ik rij veel lange stukken en niet veel in de randstad. Ik ben een paar dagen naar Rotterdam geweest, blij dat ik daar niet dagelijks naartoe moet. Wat een hufter gedrag daar in het verkeer.
Op rustiger wegen zonder hufters is EAP best bruikbaar en gebruik ik het ook vaak.
 
Ik heb EAP en die is inderdaad te duur betaald.
  • NOA is niet bruikbaar. Tenzij je al 2 km voor de afslag achter de vrachtwagens wil hangen. Mocht het nu nog volautomatisch gaan, maar nee, je moet nog steeds zelf bevestigen.En die paar afritten zelf nemen is nu ook weer geen drama. Of je nu enkel de richtingaanwijzer bedient (om te bevestigen), of de richtingaanwijzer én het stuur maakt niet zo veel uit.
  • Auto lane change lukt in het drukke verkeer waar ik meestal in rij meer niet dan wel.
Dan komt EAP voor mij eigenlijk meestal overeen met TACC (want de verschillen werken voor mij meestal toch niet).
Ik kocht het omdat ik las dat je met TACC alleen gek werd van de alarmen, maar voor mijn gebruik lijkt EAP niet veel beter.
Tweede reden was om ooit goedkoper FSD te kunnen aankopen, maar ik zie FSD niet meer goed komen. De YT beelden overtuigen mij niet. Ik zie dezelfde onbruikbaarheid als met NOA. Alleen is dit op de YT beelden moeilijk in te schatten, maar als je de beelden met die scepsis bekijkt zie je ook geen bewijs van het tegendeel.
Nu al FSD kopen lijkt mij voor de huidige functionaliteit zeker geldverlies. Als hij pas stopt zoals hij voor een stilstaande file stopt (veel te laat en te hard), dan zou ik al lang de AP uitgezet hebben om maximaal te regenereren en manueel te doseren om zachtjes uit te bollen.
Het verschil tussen AP en EAP is er zeker wel. Wij hebben een M3 met AP en een M3 met EAP en het rijden met EAP is veel prettiger en relaxter, met name door de auto lane change.
Zoals @Camelroel al schreef is het voordeel in het drukke verkeer rond de grote steden in de randstad wat minder, maar daarbuiten is het prima bruikbaar En wat mij betreft het geld wel waard.
Neemt niet weg dat dit topic gaat over FSD en zoals eerder vermeld, is het op dit moment het prijsverschil (nog) niet waard.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met de huidige functionaliteit ben ik van mening dat EAP het geld waard is en FSD te duur. Neemt niet weg als FSD straks gaat werken als in de US dan is het het geld zeker waard.
'straks'.... ;)

Schermafbeelding 2023-06-02 om 14.53.25.png


Enkel vanwege wet- en regelgeving denk ik dat FSD de komende 5 jaar in Nederland niet geaccepteerd zal worden, nog los van de vraag of tegen die tijd FSD technisch geperfectioneerd is om goed te functioneren in Nederland.

Ik rij hier in Californië nu al een paar dagen rond in een Model Y en voel absoluut het verschil tov Nederland. De auto is meer overtuigend, minder nerveus en past zich beter aan. Maar Californië is geen USA en de USA is geen Nederland.
 
Het verschil tussen AP en EAP is er zeker wel. Wij hebben een M3 met AP en een M3 met EAP en het rijden met EAP is veel prettiger en relaxter, met name door de auto lane change.
Zoals @Camelroel al schreef is het voordeel in het drukke verkeer rond de grote steden in de randstad wat minder,
Auto lane change is super als het werkt op kalme tijden. Maar in België en Nederland is er zo goed als altijd druk verkeer en werkt het niet. Hoe nuttig is het dan nog?
 
Persoonlijk zou ik bij een nieuwe wagen AP voldoende vinden. Lane change is gewoon niet ideaal vaak. Je moet extra druk uitoefenen als je wil wisselen, maar belangrijker, je gaat automatisch meedraaien met druk omdat je niet ineens een zwieper terug wil bij abort. Verder is hij soms te laat of wil niet etc. Persoonlijk meer een gimmick.
 
Er wordt door UNECE gewerkt aan het versneld toestaan van dit soort systemen, mogelijk al in 2024.

FSDbeta wordt in Europa al getest door Tesla, vers van de pers:



Ik ben wel Bullish hierover. Wanneer? Geen idee, wat ik wel weet is dat ook niemand ChatGPT zag aankomen.

Ik zie zelf overigens meer in een abbo wat je desgewenst aan en uit kan zetten ipv outright kopen.
 
Ik heb EAP en die is inderdaad te duur betaald.
  • NOA is niet bruikbaar. Tenzij je al 2 km voor de afslag achter de vrachtwagens wil hangen. Mocht het nu nog volautomatisch gaan, maar nee, je moet nog steeds zelf bevestigen.En die paar afritten zelf nemen is nu ook weer geen drama. Of je nu enkel de richtingaanwijzer bedient (om te bevestigen), of de richtingaanwijzer én het stuur maakt niet zo veel uit.
  • Auto lane change lukt in het drukke verkeer waar ik meestal in rij meer niet dan wel.
Dan komt EAP voor mij eigenlijk meestal overeen met TACC (want de verschillen werken voor mij meestal toch niet).
Ik kocht het omdat ik las dat je met TACC alleen gek werd van de alarmen, maar voor mijn gebruik lijkt EAP niet veel beter.
Tweede reden was om ooit goedkoper FSD te kunnen aankopen, maar ik zie FSD niet meer goed komen. De YT beelden overtuigen mij niet. Ik zie dezelfde onbruikbaarheid als met NOA. Alleen is dit op de YT beelden moeilijk in te schatten, maar als je de beelden met die scepsis bekijkt zie je ook geen bewijs van het tegendeel.
Nu al FSD kopen lijkt mij voor de huidige functionaliteit zeker geldverlies. Als hij pas stopt zoals hij voor een stilstaande file stopt (veel te laat en te hard), dan zou ik al lang de AP uitgezet hebben om maximaal te regenereren en manueel te doseren om zachtjes uit te bollen.

Ik kan dus alleen van AP en TACC spreken. En het zit hem echt in zeer kleine details, en dat zal ofwel allemaal moeten opgepikt worden door het systeem, of tweakbaar moeten zijn voor de gebruiker. Ik gebruik AP en TACC quasi continu op de snelweg:

1. Een accordeonfile en je TACC staat op. De wagens rijden afwisselend 50 meter en stoppen. Welnu, meestal zal TACC beslissen om heel snel op te trekken, en daarna even snel in de remmen te gaan. Dan moet je echt wel stalen zenuwen hebben, toch de eerste 10 keer. Het systeem doet dat helemaal niet rustig zoals je zou in die omstandigheden verwachten.

2. Druk verkeer. TACC staat op. En je rijdt op het tweede vak, en de voorligger wijkt uit naar rechts. Dus je hebt vrije baan, en er wordt van je verwacht dat je heel snel optrekt tot de gebruikelijke snelheid. Vergeet het maar. TACC kijkt in dit geval heel rustig de kat uit de boom en gaat heel langzaam naar 120. Terwijl intussen iedereen geërgerd je aan het voorbijsteken is. Daar wil je net dat TACC wél snel reageert.

3. AP en dezelfde accordeonfile, linkervak. Dat lijkt een eitje denk je. Hand op het stuur en chillen maar. De wagen wordt netjes midden het vak gehouden. Tot er een moto wil passeren, want dan sta je teveel naar rechts. Dus moet je AP afzetten, uitwijken naar links en manueel verdergaan. Dus AP zou in feite net zoals wij moeten weten "dit is een file, dit is een linkervak, ik zal me iets meer naar links zetten zodat de moto's kunnen passeren".

Die fijne zaken zijn de reden dat ik niet voor EAP ga op dit moment, op drukke snelwegen zal de ergernis niet afnemen en het gemak niet toenemen door EAP te gaan gebruiken. Maar desdonanks ben ik over FSD bullish. Want als een systeem kan "leren" - en dat is het toch - dan kan het ook deze finesses beginnen oppikken.
 
...Tot er een moto wil passeren, want dan sta je teveel naar rechts. Dus moet je AP afzetten, uitwijken naar links en manueel verdergaan.

Dat is geen reden om je AP af te (moeten) zetten. Ook een moto moet zich aan de regels houden en is NIET geoorloofd om langs rechts voorbij te steken, ook al wordt dit gedoogd.

Zoals sommigen hier weten ben ik het slachtoffer geweest van een fietsongeval. Een auto die met richtingaanwijzer naar links stilstaat, rijd ik langs rechts voorbij op een fietssuggestiestrook (is geen fietspad). De bestuurder beslist om met zijn richtingaanwijzer nog steeds naar links om toch rechts de parking op te rijden en kegelt mij van de weg.
In het politieverslag staat duidelijk: bestuurder met fiets steekt, op de rijweg, een voertuig in beweging langs rechts voorbij. Later werd beslist dat ik dus de oorzaak (lees: schuldige) van het ongeval was...

Gelukkig had ik de rechterspiegel van het voertuig vol mee, deze diende toch tot niets 😤
 
Dat is geen reden om je AP af te (moeten) zetten. Ook een moto moet zich aan de regels houden en is NIET geoorloofd om langs rechts voorbij te steken, ook al wordt dit gedoogd.

Zoals sommigen hier weten ben ik het slachtoffer geweest van een fietsongeval. Een auto die met richtingaanwijzer naar links stilstaat, rijd ik langs rechts voorbij op een fietssuggestiestrook (is geen fietspad). De bestuurder beslist om met zijn richtingaanwijzer nog steeds naar links om toch rechts de parking op te rijden en kegelt mij van de weg.
In het politieverslag staat duidelijk: bestuurder met fiets steekt, op de rijweg, een voertuig in beweging langs rechts voorbij. Later werd beslist dat ik dus de oorzaak (lees: schuldige) van het ongeval was...

Gelukkig had ik de rechterspiegel van het voertuig vol mee, deze diende toch tot niets 😤
Je bent verplicht om een reddingsstrook te maken bij file in België. Als er nog geen motor kan passeren, mag je AP dus duidelijk niet gebruiken, want dan hou je je niet aan de regels. Verder is er volgens mij wel degelijk in de wet voorzien dat motors tussen de twee buitenste rijstroken mogen begeven. Er zijn wel regels over de snelheid van de file en hun relatieve snelheid dacht ik. Dus enkel de Tesla is niet in regel.
 
Die fijne zaken zijn de reden dat ik niet voor EAP ga op dit moment, op drukke snelwegen zal de ergernis niet afnemen en het gemak niet toenemen door EAP te gaan gebruiken. Maar desdonanks ben ik over FSD bullish. Want als een systeem kan "leren" - en dat is het toch - dan kan het ook deze finesses beginnen oppikken.
Net die fijne zaken zijn voor alle 3 de versies gelijk.
Ik gebruik AP ook zo goed als altijd waar het kan, maar AP en EAP hadden niet veel verschil gegeven.
Ik geloof ook in FSD maar niet voor deze generatie voertuigen. En misschien zelfs niet zonder infrastructuuraanpassingen (stop- en snelheidsborden op parallelwegen onzichtbaar maken voor de hoofdweg bijvoorbeeld of een goeie realtime database met alle verkeersborden,…).
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Ik kocht FSD (want EAP bestond in 2019 nog niet) en zou het weer opnieuw doen.

Zonder EAP kun je niet fatsoenlijk van baan wisselen op de snelweg. Je moet ‘m steeds door een weerstand heen duwen. Terwijl je auto door middel van de richtingaanwijzer weet dat je van baan wil wisselen. Ik blijf dit een onbegrijpelijke keuze vinden.
 
  • Informative
Reactions: jr_gn