Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Losgaan over medeweggebruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Effe janken hoor...
Afgelopen week in Haarlem (het gebeurt mij overigens regelmatig) 's avonds.
Verkeerslicht op groen, wegrijden en dan boven op de rem moeten omdat een fietser zonder verlichting door het rood rijdt en je hem maar nèt mist. En vervolgens naar je kijkt met een blik van: kan je niet uitkijken? :mad::mad:

Heb het één keer eerder gehad dat ik een fietser heb geraakt die tussen auto's door plotseling voor de auto opdook. Gelukkig geen gewonden. Agent: "Ja meneer, ik kan zien dat u er echt niets aan kan doen, maar ik zou hem maar gauw een nieuwe fiets betalen, want u trekt toch aan het kortste eind. En die schade aan uw auto: tsja, niets aan te doen....".

Ik zou willen dat ze stevig controleren en direct boetes uitdelen bij slechte verlichting, laat staan bij door rood rijden.
In plaats van autootje pesten op de A27, zoals Hans laatst overkwam.

Zo dat moest er even uit. Maar weer verder met de orde van de dag.

Dank voor het medeleven. Wacht op de envelop en zal direct melding maken.
Wat botsing met fietser betreft. Als evident is dat hij door rood reed zul je als automobilist toch 50% van zijn schade moeten vergoeden. Dat is geregeld in Art. 185 van de Wegenverkeerswet. Maar hij (lees: zijn AVP verzekeraar) zal minimaal de schade aan de auto moeten vergoeden maar ze hebben soms ook de bepaling dat, als hun verzekerde echt fout zat, zij 100% betalen.

Dus advies van poltieman was niet echt professioneel. Zeker als in zo'n geval de personalia van de fietser bekend zijn.

Overigens ga ik veel van de ergenissen maar uit de weg door AP het roer in handen te geven. Op A2 kan dat betekenen dat ik i.p.v. 103 95 rijdt omdat mijn voorganger dat ook doet. Let it be. Ik ben wel mild over het algemeen op één situatie na. Het stoplicht dat groen wordt waarna de automobilisten nog even snel in manual moeten kijken hoe ze ook alweer in beweging komen. En die daarachter ook waardoor er enorme gaten vallen. Zeker als het druk is en het zaak is om zoveel mogelijk door groen te "krijgen". Hier komt de stoom ook uit mijn oren want het is nergens voor nodig om daar te slapen.
 
Effe janken hoor...
Afgelopen week in Haarlem (het gebeurt mij overigens regelmatig) 's avonds.
Verkeerslicht op groen, wegrijden en dan boven op de rem moeten omdat een fietser zonder verlichting door het rood rijdt en je hem maar nèt mist. En vervolgens naar je kijkt met een blik van: kan je niet uitkijken? :mad::mad:

Heb het één keer eerder gehad dat ik een fietser heb geraakt die tussen auto's door plotseling voor de auto opdook. Gelukkig geen gewonden. Agent: "Ja meneer, ik kan zien dat u er echt niets aan kan doen, maar ik zou hem maar gauw een nieuwe fiets betalen, want u trekt toch aan het kortste eind. En die schade aan uw auto: tsja, niets aan te doen....".

Ik zou willen dat ze stevig controleren en direct boetes uitdelen bij slechte verlichting, laat staan bij door rood rijden.
In plaats van autootje pesten op de A27, zoals Hans laatst overkwam.

Zo dat moest er even uit. Maar weer verder met de orde van de dag.
Snel uitstappen en (vriendelijk) vragen of hij (zij) al een donor codicil heeft wil nog wel eens opluchten in zo'n geval ;)
 
  • Funny
Reactions: HWS
Dank voor het medeleven. Wacht op de envelop en zal direct melding maken.
Wat botsing met fietser betreft. Als evident is dat hij door rood reed zul je als automobilist toch 50% van zijn schade moeten vergoeden. Dat is geregeld in Art. 185 van de Wegenverkeerswet. Maar hij (lees: zijn AVP verzekeraar) zal minimaal de schade aan de auto moeten vergoeden maar ze hebben soms ook de bepaling dat, als hun verzekerde echt fout zat, zij 100% betalen.

Dus advies van poltieman was niet echt professioneel. Zeker als in zo'n geval de personalia van de fietser bekend zijn.

Overigens ga ik veel van de ergenissen maar uit de weg door AP het roer in handen te geven. Op A2 kan dat betekenen dat ik i.p.v. 103 95 rijdt omdat mijn voorganger dat ook doet. Let it be. Ik ben wel mild over het algemeen op één situatie na. Het stoplicht dat groen wordt waarna de automobilisten nog even snel in manual moeten kijken hoe ze ook alweer in beweging komen. En die daarachter ook waardoor er enorme gaten vallen. Zeker als het druk is en het zaak is om zoveel mogelijk door groen te "krijgen". Hier komt de stoom ook uit mijn oren want het is nergens voor nodig om daar te slapen.

Mijn aanrijding indertijd was niet bij een verkeerslicht, maar de fietser schoot tussen twee aan de rechterzijde van de weg geparkeerde auto's gewoon de weg op.
@Bas: zou niet hebben geholpen. Hij begon heel hard te schreeuwen "He tried to kill me!". Was iemand van een AZC in de buurt van de aanrijding. Ik heb mij maar rustig gehouden, het had geen zin om mee te gaan in de emotie van de man.

Maar wat mij dus regelmatig in Haarlem gebeurt, daar kan ik dus wel erg p*ssig over worden!
 
Mijn aanrijding indertijd was niet bij een verkeerslicht, maar de fietser schoot tussen twee aan de rechterzijde van de weg geparkeerde auto's gewoon de weg op.
@Bas: zou niet hebben geholpen. Hij begon heel hard te schreeuwen "He tried to kill me!". Was iemand van een AZC in de buurt van de aanrijding. Ik heb mij maar rustig gehouden, het had geen zin om mee te gaan in de emotie van de man.

Maar wat mij dus regelmatig in Haarlem gebeurt, daar kan ik dus wel erg p*ssig over worden!

Ja, soms staat iets boven de wet. Dan houdt alles op.
 
Sinds ik een dashcam heb kan ik eigenlijk een youtube kanaal starten met ik die andere weggebruikers minder fijne dingen toewens, wat meestal gewoon ook totaal terecht is! Mijn grootste ergernis blijft toch nog steeds middenvakrijders, daar zitten er echt bij die denken dat ze niet rechts mogen rijden, zelfs op lege snelwegen 's nachts heb je van die middenvakrijders, ik haat middenvakrijders...
 
Sinds ik een dashcam heb kan ik eigenlijk een youtube kanaal starten met ik die andere weggebruikers minder fijne dingen toewens, wat meestal gewoon ook totaal terecht is! Mijn grootste ergernis blijft toch nog steeds middenvakrijders, daar zitten er echt bij die denken dat ze niet rechts mogen rijden, zelfs op lege snelwegen 's nachts heb je van die middenvakrijders, ik haat middenvakrijders...
Middenvakrijders is toch prima, kan je er zowel links als rechts langs. Het eerste mag, het tweede formeel niet. Als je evenwel niet te hard rechts inhaalt kun je oom agent nog wel eens verleiden om de hand over het hart te strijken.
 
  • Like
Reactions: Alain13 and Carl
Vind ook dat "keep your lane"-principe helemaal niet slecht. Werkt in vele geciviliseerde landen, dus waarom ook niet bij ons. We hebben overigens nu echt allemaal toch wel ook hier, sedert een decennium of zo, twéé buitenspiegels.
 
  • Like
Reactions: Ton S90D
Vind ook dat "keep your lane"-principe helemaal niet slecht. Werkt in vele geciviliseerde landen, dus waarom ook niet bij ons. We hebben overigens nu echt allemaal toch wel ook hier, sedert een decennium of zo, twéé buitenspiegels.

Keep your lane werkt alleen als de snelheidsverschillen niet te groot zijn. In Duitsland is het uitgesloten, je moet er niet aan denken dat er op de rechterbaan 200 km/h gereden wordt terwijl de middenbaan met 120 wordt getuft. Dat gaat beslist fout.
Ook in NL zijn de verschillen best groot, vrachtauto's mogen maar 80 km/h, personenauto's op veel plaatsen 130. In B is dat verschil alweer minder (90 resp 120 km/h) maar toch best groot voor keep your lane. In de VS werkt het goed omdat daar in de meeste staten de maximumsnelheid 70 mph is zowel voor personenauto's als voor vrachtauto's. Dat geeft een rustig verkeersbeeld met weinig snelheidsverschillen.

En meer on topic: voorlopig hebben we geen keep your lane maar geldt de regel dat we rechts rijden en alleen naar links opschuiven om in te halen. Zolang dat de afspraak is moeten mensen niet zelf besluiten om "keep your lane" te gaan hanteren en dus links te gaan rijden. Inderdaad een grote ergernis.

Nog irritanter: verkeerslichten met twee of meer voorsorteervakken, waarbij iemand net voor je neus in jouw baan gaat staan. Zodat je niet op pole position staat en dus niet fatsoenlijk kunt optrekken :(. Als mensen een Tesla in hun spiegel zien moeten ze begrip tonen en de baan vrijmaken. Toch? :D
 
Door op de middelste baan van een nagenoeg lege weg te blijven rijden dwing je achterop komende bestuurders die wel netjes rechts houden om óf 2 banen op te schuiven ipv. 1, óf rechts in te halen en daarmee een verkeersovertreding te begaan. Ik ben helemaal niet tegen 'keep your lane', maar alleen als het collectief is, niet als de individu dit voor zichzelf beslist en daarmee andere weggebruikers hindert. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed dat zoveel mensen hierboven het op de middelste baan rijden zo hard verdedigen.

Nog irritanter: verkeerslichten met twee of meer voorsorteervakken, waarbij iemand net voor je neus in jouw baan gaat staan. Zodat je niet op pole position staat en dus niet fatsoenlijk kunt optrekken :(. Als mensen een Tesla in hun spiegel zien moeten ze begrip tonen en de baan vrijmaken. Toch? :D
Inderdaad! Grote bron van ergernis sinds ik Tesla rijd :D:D:D
 
Keep your lane (...) In de VS werkt het goed omdat daar in de meeste staten de maximumsnelheid 70 mph is zowel voor personenauto's als voor vrachtauto's. Dat geeft een rustig verkeersbeeld met weinig snelheidsverschillen.

En meer on topic: (..)

Lekker off topic: in de VS geldt veelal de uniform vehicle code: 'stay right' als je langzaam rijdt met allemaal uitzonderingen per staat. In upstate NY bijv. wemelt het van de vermaningsbordjes 'stay right' langs de highways.
Voor de fijnslijper:
State "keep right" laws
 
Nog irritanter: verkeerslichten met twee of meer voorsorteervakken, waarbij iemand net voor je neus in jouw baan gaat staan. Zodat je niet op pole position staat en dus niet fatsoenlijk kunt optrekken :(. Als mensen een Tesla in hun spiegel zien moeten ze begrip tonen en de baan vrijmaken. Toch? :D
Herkenbaar :D

Waar ik me trouwens wel aan erger is als er rechts een vrachtwagen staat en dan een langzame auto links gaat staan van die vrachtwagen. Op zich niet onlogisch, maar ik maak van tijd tot tijd mee dat die automobilist het voor elkaar krijgt nog langzamer op te trekken dan de vrachtwagen...

Maar goed, ik prijs mezelf dan altijd maar weer gelukkig dat ik in een Tesla rijd. Iets langzamer rijden betekent iets langer in de Tesla zitten, dat is geen straf natuurlijk ;)
 
:mad::mad:
Gisteren bij Hoofddorp.
Door snel naar rechts te sturen voorkomen dat een van achter komende kleine Merc even de linkervoorzijde van de auto ging inzeilen.
Als ik het enorme geslinger verder zag, vermoed ik dat het niet een geval van telefoneren was, maar dat er drank in het spel was.
Moet me inhouden om het kenteken hier niet te posten.

Bijna raak.jpg
 
:mad::mad:
Gisteren bij Hoofddorp.
Door snel naar rechts te sturen voorkomen dat een van achter komende kleine Merc even de linkervoorzijde van de auto ging inzeilen.
Als ik het enorme geslinger verder zag, vermoed ik dat het niet een geval van telefoneren was, maar dat er drank in het spel was.
Moet me inhouden om het kenteken hier niet te posten.

View attachment 328474

Fijn dat het goed is afgelopen!
 
:mad::mad:
Gisteren bij Hoofddorp.
Door snel naar rechts te sturen voorkomen dat een van achter komende kleine Merc even de linkervoorzijde van de auto ging inzeilen.
Als ik het enorme geslinger verder zag, vermoed ik dat het niet een geval van telefoneren was, maar dat er drank in het spel was.
Moet me inhouden om het kenteken hier niet te posten.

View attachment 328474
Knap dat een mens net zo goed reageert als AP! :D
 
Mijn grootste ergernis en bron van enorme frustratie -het links blijven rijden- is eigenlijk (in tegenstelling tot wat hier gepost wordt) grotendeels verdwenen sinds ik Tesla rijd.

Ik kom uit een BMW 4 Gran Coupe. Iedere weggebruiker klassificeert je daarme binnen een nanoseconde als een kl**tzak. Je rijdt immers een BMW, dus dan is dat zo. Nou was het ook nog eens een (zichtbaar) dikke uitvoering wat er nog een schepje bovenop doet.

De treiterijen en jalousie waren niet van de lucht! Invoegen werd waar mogelijk onmogelijk gemaakt, links blijven plakken en af laten zakken, op een rotonde gewoon de auto ervoor pleuren (met zo'n blik van "jouw auto is duurder dus je hebt meer te verliezen dan ik")...

Dat maakt dat je je inderdaad wel als een hufter moet opstellen. Je wordt in een rol geduwd als het ware.

In mijn Model X is dat totaal tegenover gesteld, zo lijkt het! Ik heb 'm pas sinds de 13e dus ben nog een beetje groen, maar ik ervaar echt dat mensen opzij gaan. Vanzelf. Zonder toeter, lichten of wat dan ook. Mensen zijn vriendelijker tegenover een Tesla. Dat maakt rijden heel veel relaxter en prettiger.

Tuurlijk zijn er nog wel linksplakkers, maar ik merk dat er nu veel meer mensen tot de ontdekkkng komen dat er ook nog een strookje aan de rechterkant van hun auto is en die vervolgens dan ook nog gaan gebruiken.

Tesla rijden geeft mij veel meer rust in ieder geval en de Autolilot draagt daar zeker ook aan bij.
 
Wat ik knap irritant vind, is dat er schijnbaar is afgesproken om niet meer in de spiegels en over je schouders te kijken als je van rijbaan gaat wisselen. Gewoon “knipper aanzetten en gaan” is het nu. (“Binnenspiegel, buitenspiegel, schouder” is schijnbaar uit het lespakket geschrapt)
 
Hoezo, je kunt toch naar links? Zelfs als de linkerbaan vol is, vind je toch nog gewoon een gaatje om je appende medeweggebruiker een plaatsje te geven? :p:D
Begin niet over die eikels die blindelings naar de linkerbaan gaan omdat er iemand op de invoegstrook rijdt. Zonder op enigerlei wijze rekening te houden met het verkeer dat daar dan vol in de rem moet.