Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Losse topics of één groot topic

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
In een aantal draadjes ontstaat soms een discussie over 'losse topics' of '1 groot draadje'.

Lees eerst even: Welkom: Forum etiquette

Ik vind persoonlijk het gebruik van losse topics juist handig. Door 100 pagina's bladeren met vragen en antwoorden is niet handig. Een topic (een onderwerp) kan mits voorzien van een juiste startpost en een goed afgekaderd onderwerp juist heel handig zijn.

Op veel fora waar ik kom (zoals Tweakers.net) is dit ook heel normaal. Belangrijk daarbij blijft echter dat er een duidelijke topic start is en niet een enkel zinnetje of maar een snelle dump van een stukje tekst bij elkaar.

Het voordeel van losse topics is ook dat je niet verschillende verhalen door elkaar heen hebt lopen. 1 topic, 1 onderwerp, 1 verhaal. Daar is ook weer makkelijk(er) naar toe te linken vanuit een ander topic.

Een topic waar af en toe wat linkjes in worden gegooid is prima en kunnen vermakelijk zijn. Veel onderwerpen hebben naar mijn mening voldoende recht op een eigen topic.

De meningen lopen uiteen hier, daarom dit topic. Ik ben echter niet van plan topics te gaan sluiten.
 
Ik ben ook voorstander van losse topics, om dezelfde redenen als jij. Ik vind het ook prettiger lezen dan een topic van meer dan 10 pagina's doorlopen, laat staan topics van honderden of duizenden pagina's.
 
En de discussie of iets relevant is of niet kan alleen de lezer bepalen....
Dat is ook zo. Zo veel mensen, zo veel wensen.

Belangrijke bij een nieuw topic is:

- Duidelijke titel
- Inhoudelijke topic startpost

Zo kan je op de titel al snel filteren of het wel of niet interessant is.

In plaats van "Koplamp" kan je als titel kiezen: "Lichtopbrengt koplampen Model S100D uit 2019 valt tegen".

Dat maakt een groot verschil in de leesbaarheid.
 
Dit prachtige forum blinkt uit in waardevolle informatie, prettige sfeer en

een ongelooflijk onoverzichtelijke opbouw:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Zeker ook gezien de recente aanwas van leden zou het m.i. enorm helpen als er een wat logischer en overzichtelijker indeling zou komen met een onderverdeling in sub-onderwerpen (bv Algemeen, Techniek, Aankoop, Marktplaats, Borrelpraat enz) en hieronder de draadjes. Maar daar hebben we het eerder over gehad en dat behoort (nog) niet tot de mogelijkheden...

Tot die tijd zou ik zeggen: liever losse topics mits duidelijke omschrijving en altijd eerst checken of je niet een 'harde' repost begaat..

En zover ik weet zijn er (maar) 2 moderators en dat is misschien wat weinig:)
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Dit prachtige forum blinkt uit in waardevolle informatie, prettige sfeer en

een ongelooflijk onoverzichtelijke opbouw:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Zeker ook gezien de recente aanwas van leden zou het m.i. enorm helpen als er een wat logischer en overzichtelijker indeling zou komen met een onderverdeling in sub-onderwerpen (bv Algemeen, Techniek, Aankoop, Marktplaats, Borrelpraat enz) en hieronder de draadjes. Maar daar hebben we het eerder over gehad en dat behoort (nog) niet tot de mogelijkheden...

Tot die tijd zou ik zeggen: liever losse topics mits duidelijke omschrijving en altijd eerst checken of je niet een 'harde' repost begaat..

En zover ik weet zijn er (maar) 2 moderators en dat is misschien wat weinig:)
Precies. Heb ik al eerder voorgesteld. Hoofdstuk voor S, voor de 3, voor randzaken.
Dan hoef ik al die voor mij, let op lezers, voor mij onnodige draadjes zoals Kan ik hem hebben niet meer te zien.

Maar ja, moeten de Amerikanen het er wel mee eens zijn.

Daarnaast, 2 moderatoren zijn idd te weinig. Kunnen we solliciteren?:p
 
Met hoofdstukken, subforums ed loop je altijd vast. Plaats je een panne onder gebeurtenissen, tekortkomingen, service ervaringen, bijstand onderweg, bereikbaarheid van roadside assistence?
In een apart draadje kan je de volledige afhandeling in 1 vervolgverhaal lezen. Eenmaal verholpen, zakt het vanzelf weg, maar blijft vindbaar. Het draadje zal genoeg trefwoorden bevatten voor wie ongeveer hetzelfde mee maakt en op zoek gaat naar info: black screen, sleepstand, 12V batterij...
Natuurlijk zijn er draadjes die wel mogen doorlopen: Vakantie in..., gebeurtenissen, wie is/was het, aandelen, Elon (hè die is rustig de laatste tijd).
Er is dus geen correcte oplossing. Kiezen is verliezen. Ik zou niet te veel reguleren en beide naast elkaar laten bestaan naar de intuïtie van de leden. Itali en Italië samen voegen is dan wel weer een goed idee.
 
Als het in een plat forum vindbaar is, dan is het ook in subfora vindbaar, dat is geen argument.
Klopt, maar waarom heb je ze dan nog nodig? Wellicht ga je dan niet zoeken, maar browsen, omdat je alles denkt op orde te hebben.
Heb je jouw inbox mooi in mapjes zitten? Ooit die mail gezocht die dan toch in een ander mapje zit dan waar je denkt?
Ik sorteer zelfs mijn mails niet meer. Alles blijft in de inox. Ik vind alles terug via sortering en filtering van mijn gigantische inbox. Als je naar 1 mail op 100 later nog terug moet vinden, doe je 99 keer onnodige effort om te sorteren in mappen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik ben ook voorstander van meerdere losse topics. De meeste topics hier zijn inderdaad veel te lang / groot. Er lopen dan veel gesprekken door elkaar, waardoor als je een dag later wil antwoorden op iets er misschien 20 andere dingen tussen zitten. Voor iemand die daarna het verhaal terug wil lezen is dat zeker ook niet handig.

Dus +1 voor de losse topics. Maakt het volgens mij een stuk overzichtelijker. En daarnaast ook makkelijker om nieuwe interessante onderwerpen te spotten!
 
Bij de administrators is door de moderators al eerder dit jaar het verzoek neergelegd het Nederlands/Belgische forum onder te verdelen in subfora, voor de overzichtelijkheid. Ze zien dat op dit moment echter niet zitten, vooral omdat er dan subforum onder subforum onder subforum ontstaat (bijvoorbeeld: forums > community > europe > belgium and the netherlands > model s > technische vragen).

De huidige opzet van het Nederlands/Belgische forum heeft ook wel als voordeel dat je niet te veel heen en weer hoeft te klikken tussen subfora, en alles overzichtelijk op één pagina bij elkaar hebt staan. Dus helemaal rouwig moeten we misschien niet zijn over die afwijzing.

Wat aparte topics betreft: ik heb er persoonlijk geen probleem mee als er vaker aparte topics worden geopend. Dus dat een vraag over een technisch issue een eigen topic krijgt ipv wordt geplaatst in het technische problemen-verzameltopic. Maar het lijkt me wel goed als de topic starter eerst even nazoekt of er al een topic over dat onderwerp bestaat. Anders wordt het wel erg dubbelop.

Overigens lijkt het me niet goed als dit ook zou gaan gelden voor de vraag- en aanbodsectie. Anders wordt het hier een grote marktplaats. Voor dat soort posts heeft een verzameltopic zeker wel voordelen. Mits mensen ook melden wanneer iets verkocht is (wat gelukkig al veel gebeurt).
 
Enige nadeel aan verschillende kleinere topics is dat je telkens hetzelfde zit te zeggen... En misschien gaan mensen wat te weinig in de aparte engelstalige topics kijken waar ze specifiek technische problemen over hun model kunnen terugvinden.