TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by 4DXP, May 17, 2019 at 1:52 AM.

  1. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Lowering brackets voor mijn Tesla X P100D+. Op een Amerikaans forum had ik gelezen dat de bekende acceleration shudder (trillen assen voor) permanent opgelost kunnen worden met Lowering links. Dit zijn verstelbare metalen armpjes die de standaard plastic armpjes vervangen die de sensoren vd luchtvering regelen. Het comfort en alle functies blijven gelijk. Ik heb ze laten installeren bij Baan Velgen voor totaal 250 euro. Het duurde een uurtje en de auto staat nu een stuk lager. De shudder is nu weg bij low en very low is als een racewagen op de weg. Eigenlijk is dit hoe Tesla het standaard had moeten bouwen. Zeker bij de performance uitvoering. De auto ziet er een stuk beter uit en verbruikt natuurlijk ook minder. Op de foto's zie je alle hoogtestanden na installatie. Aanrader dus van mijn kant!

    20190517_092147.jpg 20190517_093956.jpg 20190517_094217.jpg 20190517_094302.jpg 20190516_111905.jpg 20190517_094043.jpg 20190517_094124.jpg 20190517_102721.jpg 20190517_102703.jpg 20190516_112029.jpg
     
    • Informative x 3
    • Like x 2
  2. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Zeker! :)

    Waarom zou hij nu minder verbruiken?
     
  3. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Lager = minder luchtweerstand
     
  4. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Oh waarom dan?
    Luchtweerstand wordt bepaald door de vorm van de auto lijkt mij en die verandert niet.
     
  5. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Minder werveling onder de wagen. Minder lucht dat de wielkasten in kan en luchtweerstand van de assen. Zal niet veel schelen maar alles helpt...behalve mijn velgen
     
  6. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Zal niet veel schelen, niet meetbaar verwacht ik. :)
     
  7. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Alles is meetbaar. Of het significant is is natuurlijk wat anders.;)
     
  8. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Niet mee eens. Er zijn nog zat verschijnselen die niet meetbaar zijn met de apparatuur waarover wij nu beschikken. ;)
     
  9. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Dat zeg jij maar zolang het niet meetbaar of te bewijzen is is dat slechts een theorie. :cool:
     
  10. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Hoe groot het heelal is is met de huidige techniek niet meetbaar maar dat het groot is is wel bewezen.
     
  11. DutchTM3

    DutchTM3 Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    658
    Location:
    Utrecht
    Je frontaal oppervlak is kleiner, want er steekt minder van de (op zich al niet zo heel goed gestroomlijnde) banden onder de auto uit, en daarmee is de luchtweerstand vrijwel zeker ook kleiner. Maar daar blijft het denk ik niet bij.

    Er zijn in ieder geval genoeg organisaties die denken dat het wel degelijk verschil maakt.

    5 tips om de actieradius van uw elektrische auto flink te vergroten!

    upload_2019-5-17_14-18-59.png

    upload_2019-5-17_14-6-50.png

    upload_2019-5-17_14-8-25.png
     
  12. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Nee klopt. Men heeft lichtjaar metingen waarbij men weet dat het heel groot is. Hoe veel groter dan meetbaar weet men niet dus dat is pure theorie.
     
  13. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    #13 DeHakkelaar, May 17, 2019 at 5:39 AM
    Last edited: May 17, 2019 at 6:03 AM
    Ik was al overtuigd dat het een heeel klein beetje zal schelen maar volgens mij het noemen niet waard.

    Even rekenen op een bierviltje.
    Als gevolg van de banden:
    Laten we er grofweg vanuit gaan dat de model X front oppervlakte 2 meter breed bij 1,5 meter hoog is.
    Dat is 3,0 m2.

    Als de auto 5 cm omlaag gaat scheelt dat bij 2 banden van 26,5cm (265) = 0,026 m2
    Dat is 0,9%
    Ik neem het ruwe oppervlakte van een band even niet mee maar een band loopt natuurlijk ook nog schuin naar beneden weg.

    Dus als je normaal met 200Wh/km rijdt, rijdt je dan met 201,8Wh/km.
    Het scheelt absoluut maar niet heel significant en ook niet te signaleren op je verbruikscherm in de auto denk ik :)
     
  14. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Zoals ik het begrepen heb is bij een lagere auto de lift lager en blijft de drag vrijwel gelijk wat per calculatie resulteert in een betere wegligging en inderdaad een kleiner frontoppervlakte.
    Als je dan ook nog dit doet dan kom je wel veel beter uit:
    DIY: Clear Aero Covers For A Tesla
     
    • Informative x 1
  15. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Klinkt goed!
    Morgen voor de M3 grotere maat velgen en verlagen. Hoop dat het elkaar opheft qua verbruik :)
     
    • Like x 1
    • Funny x 1
  16. DutchTM3

    DutchTM3 Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    658
    Location:
    Utrecht
    De door mij aangehaalde bronnen vinden het kennelijk wel het noemen (en de moeite) waard. Denk toch maar dat ik daar in dat geval een beetje op af ga.
    Da's wel heel makkelijk, he? :p
    Voor precies dat deel van de band dat extra onder de auto uit zal steken gaat dat maar beperkt op ;).
    Zoals ik al zei (en anderen ook lijken te bevestigen): Maar daar blijft het denk ik niet bij.

    - vrijdag middag, tijd voor de borrel, denk ik :cool:
     
    • Like x 1
  17. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,016
    Location:
    Netherlands
    Proost, het is iig leuk onderwerp voor de vrijdagmiddag(borrel) :)
     
    • Funny x 1
  18. Mathijs_

    Mathijs_ Member

    Joined:
    Aug 12, 2018
    Messages:
    8
    Location:
    Den Haag
    Wat een geniaal idee. Ik heb, ondanks vervanging van de voorassen door Tesla, bij mijn Model X nog steeds last van die shudder geluiden.
    250 euro is een kleine prijs om te betalen voor een verbetering hierin.
    Ik zet mijn vering meestal op Normal. Is de shudder er met deze aanpassing dan ook niet?
    En heb je de link naar het Amerikaanse forum waarin dit besproken wordt? Ik kon het zo snel niet vinden.
    Dank!
     
  19. 4DXP

    4DXP Member

    Joined:
    Apr 1, 2019
    Messages:
    65
    Location:
    UTRECHT
    Bij normale heb ik het nog wel iets. Gewoon standaard op low laten. En very low als je een rondje wilt karten
    Acceleration Shudder
     
  20. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,051
    Location:
    Eindhoven
    Wellicht wel je auto opnieuw laten lijnen op de nieuwe rijstand (low?) want anders heb je goede kans op overmatige slijtage aan de binnenkant van het loopvlak door negatief camber bij lagere koetshoogte.
     
    • Like x 1
    • Disagree x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC