Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

LTE/4G valt weg, 3G komt terug, na stop/start weer LTE?

This site may earn commission on affiliate links.

cousin_IT

Face provided by boredhumans.com
Oct 27, 2020
651
651
Netherlands
Sinds het inbouwen van MCU2 merk ik dat op langere ritten (> 1 uur) mijn LTE verbinding wegvalt voor 1 tot 2 minuten en er dan een 3G verbinding weer online komt voor de rest van de rit. Als ik de auto uitstap en weer wegrij heb ik wel weer LTE. Lijkt op een crash van de modem die daarna geen LTE meer op kan starten. Nu niet zo’n probleem maar over een ruim half jaar is er geen 3G meer om op terug te vallen. Tesla kijkt er nu naar, herkennen andere MS rijders met MCU2 dit?
 
Sinds het inbouwen van MCU2 merk ik dat op langere ritten (> 1 uur) mijn LTE verbinding wegvalt voor 1 tot 2 minuten en er dan een 3G verbinding weer online komt voor de rest van de rit. Als ik de auto uitstap en weer wegrij heb ik wel weer LTE. Lijkt op een crash van de modem die daarna geen LTE meer op kan starten. Nu niet zo’n probleem maar over een ruim half jaar is er geen 3G meer om op terug te vallen. Tesla kijkt er nu naar, herkennen andere MS rijders met MCU2 dit?
Ik heb sinds 31-12-2020 MCU2 geïnstalleerd maar ik herken het probleem helemaal niet. Tot de voorlaatste software update duurde het na het instappen vaak wel één of twee minuten voordat er verbinding was, maar dat is nu ook over.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik heb sinds 31-12-2020 MCU2 geïnstalleerd maar ik herken het probleem helemaal niet. Tot de voorlaatste software update duurde het na het instappen vaak wel één of twee minuten voordat er verbinding was, maar dat is nu ook over.
Weet jij of je een SIM extender hebt? Die zouden ze bij mij eerst vervangen (stond op de proforma) maar hebben ze toch laten zitten. Ik heb het gevoel dat die de boosdoener is.
 
Op de factuur staat het volgende:
Infotainment Upgrade From Tegra MCU and Autopilot 2.0 To Intel MCU And Autopilot 3.0 (Model X With SIM Extender)
Dit doet vermoeden dat er een SIM Extender is geïnstalleerd. Ik heb het daar met het SeC niet over gehad.
 
Probleem blijft voorkomen (heb MCU2) en Tesla heeft het nog steeds in onderzoek. Wat het lastig maakt is dat ze steeds opnieuw vragen om een recente timestamp omdat de logs niet meer beschikbaar zijn, daarna een week of 2 niets laten horen en dan ze dan weer om een timestamp vragen want de logs zijn niet meer beschikbaar :rolleyes: We zijn nu bij ronde 3, kwestie van volhouden al wil ik dit graag opgelost hebben voordat ik op vakantie ga.
 
Ik heb ook MCU2 laten inbouwen, bij start autorit enige tijd wachten voor LTU verbinding, dan valt hij soms weg voor enige tijd ,komt er soms 3G te voorschijn , heb nog niet met Tesla contact opgenomen . Internetradio valt zeer geregeld uit bij mij , overweeg een module DAB te voorzien
 
Na veel heen-en-weer ge-app vandaag een afspraak voor verdere diagnose. Gisteren had ik de hele dag geen 4G op een rit van Amsterdam naar Limburg dus ik was ervan overtuigd dat er iets fout zat. Tesla SC Eindhoven was er na een uurtje achter: Er was een andere sim geplaatst (ik had eerst een extender) bij het monteren van MCU2 maar deze SIM was niet goed (zat een recall op) en had niet geplaatst mogen worden. Ook vertelden ze dat zowel deze als mijn vorige SIM Frankrijk (!) als thuisland had toegewezen en dus altijd aan het roamen was. Omdat 3G roamen goedkoper is dan 4G schakelt hij dus regelmatig terug. Dit zou ook verklaren waarom mijn Tesla met MCU1 altijd 3G gaf terwijl er gezien de afleverdatum (oktober 2015) 4G in had moeten zitten. Dat was helaas niet meer na te gaan maar wel plausibel volgens de medewerker. Ik kreeg nu een EU simkaart maar na een paar uur kregen ze het niet werkend (probleem met de deployment scripts) en kreeg ik een loaner mee. Even afwachten dus en hopelijk werkt alles straks weer goed en kan ik er zonder zorgen en goed bereik mee op vakantie. To be comtinued.
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Na veel heen-en-weer ge-app vandaag een afspraak voor verdere diagnose. Gisteren had ik de hele dag geen 4G op een rit van Amsterdam naar Limburg dus ik was ervan overtuigd dat er iets fout zat. Tesla SC Eindhoven was er na een uurtje achter: Er was een andere sim geplaatst (ik had eerst een extender) bij het monteren van MCU2 maar deze SIM was niet goed (zat een recall op) en had niet geplaatst mogen worden. Ook vertelden ze dat zowel deze als mijn vorige SIM Frankrijk (!) als thuisland had toegewezen en dus altijd aan het roamen was. Omdat 3G roamen goedkoper is dan 4G schakelt hij dus regelmatig terug. Dit zou ook verklaren waarom mijn Tesla met MCU1 altijd 3G gaf terwijl er gezien de afleverdatum (oktober 2015) 4G in had moeten zitten. Dat was helaas niet meer na te gaan maar wel plausibel volgens de medewerker. Ik kreeg nu een EU simkaart maar na een paar uur kregen ze het niet werkend (probleem met de deployment scripts) en kreeg ik een loaner mee. Even afwachten dus en hopelijk werkt alles straks weer goed en kan ik er zonder zorgen en goed bereik mee op vakantie. To be comtinued.
Diagnose klinkt als een sluitend verhaal. Oplossing zou niet te moeilijk moeten zijn. Ik zou niet ongerust zijn....
 
Ook vorige maand mijn MCU1 laten vervangen voor een MCU2. Ook ik ervaar problemen dat het lang duurt voordat we internet hebben na een nachtje slapen van 2 tot 6 minuten. Ook is de tesla vaak niet te bereiken via de app. En tijdens kennelijk een diepe slaap helemaal niet te bereiken Bij het netflix kijken of youtube ervaren weregelmatig dat het geluid achter loopt op het beeld (geen lipsync) . Ik heb firmware 2021.4.18.2 . voeg de bon even toe als bijlage hierin staat ook iets over die sim Extender. iemad een tip wat te doen ?
 

Attachments

  • IMG_8251.jpg
    IMG_8251.jpg
    361.1 KB · Views: 106
De twee problemen die je noemt heb ik helaas ook nog. Soms is-ie niet wakker te krijgen. Bij jou is de SIM extender nog gewoon aanwezig en werkt blijkbaar goed. Mocht je regelmatig lange terugval hebben naar 3G in een 4G gebied zoals ik in de OP beschreef dan kun je Tesla vragen om naar je SIM extender te laten kijken.
 
Helaas is het probleem toch niet verholpen. Gisteren op een traject van 2,5 uur viel de verbinding weer weg en kwam voor de resterende reisduur van 2 uur alleen terug als 3G. Heb me weer gemeld bij Tesla, hopelijk kunnen ze er nog eens naar kijken. TBC.
 
Ik heb die terugval naar 3g nog niet in de gaten gehouden, heb voor de huidige klachten zoals de lange tijd om verbinding te maken en vaak geen lipsync en vertraging in netflix en youtube een afspraak gemaakt bij de Tesla om mijn klachten te onderzoeken, ik ben benieuwd. Verder heb ik trouwens gemerkt dat de achteruitrij camera sinds de upgrade naar mcu2 onscherp is hebben jullie dat ook ?
 
Verder heb ik trouwens gemerkt dat de achteruitrij camera sinds de upgrade naar mcu2 onscherp is hebben jullie dat ook ?
Nee is bij mij goed zichtbaar. Qua lipsync ook geen klachten. Ik ben verder nog steeds blij met de retrofit, de snelheid is een verademing en Spotify en TuneIn werken goed. Voor TuneIn heb ik geen abbo afgesloten en tot nu toe geen reclame gehoord, (voorlopig) dus geen Tuner2 voor mij.
 
Ik heb die terugval naar 3g nog niet in de gaten gehouden, heb voor de huidige klachten zoals de lange tijd om verbinding te maken en vaak geen lipsync en vertraging in netflix en youtube een afspraak gemaakt bij de Tesla om mijn klachten te onderzoeken, ik ben benieuwd. Verder heb ik trouwens gemerkt dat de achteruitrij camera sinds de upgrade naar mcu2 onscherp is hebben jullie dat ook ?
 
Ik heb ook hetzelfde probleem, na upgrade naar MCU2 , diende de juiste exacte tijden te bezorgen waar en wanneer , heb hiervoor onderstaande vaststellingen naar Tesla gestuurd, men zoekt het nu verder op

zaterdag 03/07 14.03 h , slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.05 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.05 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.07 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.07 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.09 h , EDGE verbinding ( E )
zaterdag 03/07 14.11 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.12 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.13 h , opnieuw 3G verbinding, 4 blokjes
zaterdag 03/07 14.14 h , LTE verbinding

dus een dikke 10 minuten ca 15 km verder geen verbinding
dus 10 minuten geen radio en bijna thuis

Vreemd genoeg heb ik wel goede verbinding met de GSM en ook geen probleem met mijn Tesla model 3 op dezelfde weg
 
Lijkt op een slechte antenneverbinding als ik dit zo lees. Dat dachten ze bij mij ook maar bleek het niet te zijn. Bij mij crasht de modem (ongeveer 1 minuut geen bereik) en komt daarna terug als 3G voor de rest van de rit. Alles werkt gewoon maar omdat eind dit jaar 3G eruit gaat wil ik toch dat het gewoon opgelost te zijn. Ik denk eigenlijk dat mijn modem gewoon niet goed is, er is niemand met hetzelfde probleem.