Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

LTE upgrade

This site may earn commission on affiliate links.

slk-A4

Model S 85 12-2015
Oct 24, 2018
348
304
The Netherlands
Dag allen,
In mijn S85 van december 2015 zit een 3G module. Langzaam, opbouw navigatie soms langzaam, zoeken op Spotify idem....
Toen de mobile Tesla service monteur bij mij thuis was voor de AP1 upgrade, vroeg ik hem of een LTE upgrade kon. Antwoord was ja en ik vroeg hem hoe dat moest. Hij zei dat er aan de achterkant van de MCU een chip verwisseld zou moeten worden en dus dat de MCU eruit zou moeten. Daar voel ik niet zo veel voor.

Nu heb ik vorige week scanmytesla geinstalleerd en de adapter aangesloten en ik vond in het vak onder de MCU het kastje dat je op de foto ziet. Daarop staat dat het het een externe sim is.

Zou het kunnen dat alleen dit kastje gewisseld moet worden voor een LTE?
Iemand die dit eerder gedaan heeft/laten doen? Kosten ook bekend?

Graag hoor ik het.
sim.jpg
 
Dank. Dat lijkt me dan geen arbeidsloon te hoeven kosten en alleen de kosten van het kastje. Ik lees ergens dat dit in de US $335 zou kosten en oorspronkelijk $500 gekost zou hebben. Dus een prijsverlaging. Iemand die een NL prijs kent?
 
Kev1n heeft wel een punt hoor, de 3G verbinding in NL is best okay. Mijn MCU is net vervangen met een 4G/LTE versie. De LTE bendbreedte is gecapped en of je het verschil gaat merken met een oude MCU betwist ik. Daarintegen, 2021~2022 of gaat KPN wel stoppen met 3G. Maar ik denk dat de MCU belangrijker is voor map opbouw en scrollen dan de upgrade 3G naar 4G.
 
Thanx @kev1n . Can you confirm that it's just this small unit that has to be changed? Is it something that I could simply buy at the Service Centre and swap myself?

im not sure since i am in USA, its a swap of LTE module + antenna/sim card here. taking apart the MCU, etc

Tesla offers the upgrade here for $500 USD, some have reported the price drop to $200-300 USD recently
 
Dag allen,
In mijn S85 van december 2015 zit een 3G module. Langzaam, opbouw navigatie soms langzaam, zoeken op Spotify idem....
Toen de mobile Tesla service monteur bij mij thuis was voor de AP1 upgrade, vroeg ik hem of een LTE upgrade kon. Antwoord was ja en ik vroeg hem hoe dat moest. Hij zei dat er aan de achterkant van de MCU een chip verwisseld zou moeten worden en dus dat de MCU eruit zou moeten. Daar voel ik niet zo veel voor.

Nu heb ik vorige week scanmytesla geinstalleerd en de adapter aangesloten en ik vond in het vak onder de MCU het kastje dat je op de foto ziet. Daarop staat dat het het een externe sim is.

Zou het kunnen dat alleen dit kastje gewisseld moet worden voor een LTE?
Iemand die dit eerder gedaan heeft/laten doen? Kosten ook bekend?

Graag hoor ik het.View attachment 373201
Nee klopt niet. Dit kastje is alleen de sim extensie module. Het modem zit a achter op de MCU.
 
  • Informative
Reactions: nico180
im not sure since i am in USA, its a swap of LTE module + antenna/sim card here. taking apart the MCU, etc

Tesla offers the upgrade here for $500 USD, some have reported the price drop to $200-300 USD recently
Indeed. That box just holds the SIM card, the modem is on the MCU itself. That will need to be replaced.

Keep in mind indeed that providers in the Netherlands are shutting down 3G service.
 
Deze week overleed mijn grote scherm. Is deze week een nieuwe MCU ingezet. Daarmee kreeg ik ook de update van 3G naar LTE. Alles is wat sneller, maar denk dat dat idd meer aan de nieuwe MCU ligt dan aan LTE.
 
Dat krijgen weet ik niet. Het is lease. Normaal krijg ik de rekening etc. Maar ging hem op zaterdag ophalen terwijl serviceafdeling gesloten was. Sales mensen haden al stress vanwege de M3. Quote: het is hier verdorie net de Efteling..

Dus sleutel gewisseld en wegwezen. Ik bel morgen even. Zal hier nog even updaten
 
  • Like
Reactions: Herbie65
dat is de prijs voor de gehele MCU, alleen de LTE upgrade is ongeveer €400- €500.

Bij mij was inderdaad het hele ding dood. Ik merk nog geen verschil in laadsnelheid met 3G. Wel krijg ik nu af en toe sneeuw in beeld.
 

Attachments

  • 88B72010-0EE5-44EC-AB2C-C8F51E7E4131.jpeg
    88B72010-0EE5-44EC-AB2C-C8F51E7E4131.jpeg
    971.3 KB · Views: 99
  • 193CB2F3-0573-4EB8-8DBE-2F961B1A7DD3.jpeg
    193CB2F3-0573-4EB8-8DBE-2F961B1A7DD3.jpeg
    305.9 KB · Views: 97