Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luchtfilter met actieve koolstof

This site may earn commission on affiliate links.
Met veel interesse dit forum zitten lezen.

Nu heb ik bij mijn vorige (ICE) auto een MANN frecious plus filter gehad. Veel beter dan een actief koolfilter.

Op de MANN site gezocht, maar voor een model S is er helaas geen. Wel een die erop lijkt FP 2747, die alleen wat ingekort lijkt te moeten worden. Afmetingen zijn 269 x 156 x 30 mm.

Iemand die de afmetingen van het filter van de facelift model S kan bevestigen? Ik lees veel over de pre face-lift.

inmiddels het filter getracht te monteren. Helaas blijkt het orginele filter een heel andere afmeting te hebben, en wel: 250 x 180 x 20.
Standaard actief kool filter van MANN is dan de CUK2620. Helaas dus geen frecious plus variant te vinden. Ook niet iets wat in de buurt komt van de afmetingen om eventueel aan te passen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
inmiddels het filter getracht te monteren. Helaas blijkt het orginele filter een heel andere afmeting te hebben, en wel: 250 x 180 x 20.
Standaard actief kool filter van MANN is dan de CUK2620. Helaas dus geen frecious plus variant te vinden. Ook niet iets wat in de buurt komt van de afmetingen om eventueel aan te passen.

Nu blijkt MANN toch een frecious plus filter te hebben, de FP 2620. Met exact de goede afmetingen voor Model S 2016-2018. Dat ik deze eerder niet vond komt omdat de feitelijke afmeting verkeerd op hun site staat. Dat behoeft misschien wat uitleg.
In mijn eerdere post noemde ik de CUK2620. Die blijkt dus als CU/CUK en FP leverbaar te zijn. De CU/CUK hebben volgens MANN een breedte van ca 180mm en die can de FP 160mm. Merkwaardig dat alle drie de filters in dezelfde auto passen, en een verschillende maat hebben. Dat kan dus niet, was ik van mening en heb de FP besteld. Mijn aanname blijkt correct.
Overigens meldt MANN niet dat dit filter op de Tesla past, maar op een Renault Koleos. Handig om te weten.

Dus de FP is een kwalitatief beter filter dat wat Tesla monteert, dat is een CUK variant.
 
Nu blijkt MANN toch een frecious plus filter te hebben, de FP 2620. Met exact de goede afmetingen voor Model S 2016-2018. Dat ik deze eerder niet vond komt omdat de feitelijke afmeting verkeerd op hun site staat. Dat behoeft misschien wat uitleg.
In mijn eerdere post noemde ik de CUK2620. Die blijkt dus als CU/CUK en FP leverbaar te zijn. De CU/CUK hebben volgens MANN een breedte van ca 180mm en die can de FP 160mm. Merkwaardig dat alle drie de filters in dezelfde auto passen, en een verschillende maat hebben. Dat kan dus niet, was ik van mening en heb de FP besteld. Mijn aanname blijkt correct.
Overigens meldt MANN niet dat dit filter op de Tesla past, maar op een Renault Koleos. Handig om te weten.

Dus de FP is een kwalitatief beter filter dat wat Tesla monteert, dat is een CUK variant.

Ik kan bevestigen dat de filter past en goed filtert (dit icm grote "bioweapon" filter van Tesland), beide heb ik zelf gemonteerd. Hierbij foto's voor geinterreseerden.

Met mijn beetje handigheid was ik in 5 minuten klaar.
 

Attachments

  • IMG_6052.jpg
    IMG_6052.jpg
    1.1 MB · Views: 135
  • IMG_6056.jpg
    IMG_6056.jpg
    463.8 KB · Views: 112
Ben hier nog even ingedoken

Bij een classic zit het interieurfilter onder de frunk en bij een facelift zit hij achter het dashboardkastje.

De part nr's in Tesla EPC geven andere nummers aan voor de interieurfilters voor een classic en een facelift..

Aparte is dat de maten wel overeen lijken te komen.

Overigens ik heb een paar maanden terug een interieurfilter bij Tesla gehaald (part nr: 1035125-00-A ) en kan verifiëren dat dit tegenwoordig ook voor de classic wel een carbon filter is. Alleen geen PM2.5 zoals van de FreciousPlus serie

Afmetingen interieurfilter van de classic zijn:
245 x 157 x 30
Echter zit dit filter redelijk los in z'n behuizing dus de 251 x 162 van de FP2620 moet geen probleem zijn verwacht ik.

Conclusie: ik denk dat de FP2620 wel moet passen. Hij is alleen 10mm te dun maar dat is niet zo'n ramp. Bij mijn volgende wissel ga ik deze zeker proberen (goeie vonst @dutchaviator) mocht niemand mij voor zijn post ik hier mijn bevindingen.
 
  • Informative
Reactions: Maarten and RobPet
FA53AFAA-BEA8-4FAB-854C-9918A8D1360E.jpeg
00626C6A-2C3A-4A5B-8DC0-8A08495BC6E7.jpeg
Vandaag ruitenwissers vervangen en interieurfilter.
Voor eerste keer zelf doen, half uurtje klaar.

De FP2620 past prima in de Model S Facelift.

Ruitenwissers zijn heel ietsje korter, maar een eerste wiswas test zag er prima uit.

Heb de wissers zonder service mode moeten vervangen, want die setting weigerde :confused: ... SW versie 32.12.7
 
View attachment 474872 View attachment 474871 Vandaag ruitenwissers vervangen en interieurfilter.
Voor eerste keer zelf doen, half uurtje klaar.

De FP2620 past prima in de Model S Facelift.

Ruitenwissers zijn heel ietsje korter, maar een eerste wiswas test zag er prima uit.

Heb de wissers zonder service mode moeten vervangen, want die setting weigerde :confused: ... SW versie 32.12.7

Zitten een paar 'requirements' aan die ruitenwisser service stand.

Ten eerste moet je frunk dicht zitten en je ruitenwisser hendel moet van de 'auto' stand af, oftewel gewoon op 'off'

Succes :)
 
  • Informative
Reactions: PrimaTMan
Ben hier nog even ingedoken

Bij een classic zit het interieurfilter onder de frunk en bij een facelift zit hij achter het dashboardkastje.

De part nr's in Tesla EPC geven andere nummers aan voor de interieurfilters voor een classic en een facelift..

Aparte is dat de maten wel overeen lijken te komen.

Overigens ik heb een paar maanden terug een interieurfilter bij Tesla gehaald (part nr: 1035125-00-A ) en kan verifiëren dat dit tegenwoordig ook voor de classic wel een carbon filter is. Alleen geen PM2.5 zoals van de FreciousPlus serie

Afmetingen interieurfilter van de classic zijn:
245 x 157 x 30
Echter zit dit filter redelijk los in z'n behuizing dus de 251 x 162 van de FP2620 moet geen probleem zijn verwacht ik.

Conclusie: ik denk dat de FP2620 wel moet passen. Hij is alleen 10mm te dun maar dat is niet zo'n ramp. Bij mijn volgende wissel ga ik deze zeker proberen (goeie vonst @dutchaviator) mocht niemand mij voor zijn post ik hier mijn bevindingen.
Leuk om te zien dat anderen het nu ook oppakken. Heb maar meteen een stapeltje gekocht voor de komende jaren. De tweede gaat er dit weekend in.
 
Heeft iemand hier al eens het MANN frecious plus filter FP 2620 in een Classic Model S (2013) gemonteerd?
Of past dat alleen op latere modellen?
Dit vraag ik mij nu een jaar later ook af.

Mijn S85 uit 2013 moet een nieuw filter hebben en ik wil een FP2620 bestellen. Maar uit de post hier boven maak ik nou niet op of deze past in mijn Model S uit September 2013 (pre facelift dus!)
 
Dit vraag ik mij nu een jaar later ook af.

Mijn S85 uit 2013 moet een nieuw filter hebben en ik wil een FP2620 bestellen. Maar uit de post hier boven maak ik nou niet op of deze past in mijn Model S uit September 2013 (pre facelift dus!)

Hij is een paar mm groter maar de originele zit vrij los in de behuizing dus ik denk dat het wel past hoor.

In het ergste geval past hij niet en verkoop je hem weer.

Mocht er niemand zich willen opofferen, ik wil het wel proberen maar dat is dan pas na de zomer omdat mijn filter nu net een half jaar oud is.
 
Hij is een paar mm groter maar de originele zit vrij los in de behuizing dus ik denk dat het wel past hoor.

In het ergste geval past hij niet en verkoop je hem weer.

Mocht er niemand zich willen opofferen, ik wil het wel proberen maar dat is dan pas na de zomer omdat mijn filter nu net een half jaar oud is.
Ik kijk nu naar deze: BOSCH 1 987 435 569 Interieurfilter Carbon filter

Bosch 1 987 435 569

Deze zou volgens mij wel moeten passen.