Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 (2 maanden oud) kapot door regenbui - auto nog altijd in Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Eindelijk de energie om mijn frustratie te delen over een verhaal wat aantoont dat er veel beter kan bij Tesla. Korte versie: nieuwe M3 is door een onjuist-afgewerkte ruitenwisser compleet onbruikbaar geworden tijdens vakantie in Frankrijk. Auto staat nu ruim twee weken in Nantes, zonder zekerheid over terugkomst. Wij zijn uiteindelijk per Thalys naar huis gebracht.

Midden-augustus vertrokken mijn vriendin en ik in onze nieuwe M3 naar Frankrijk. Cool, de eerste écht lange rit met de Tesla. De heenweg ging soepel. Met NoA alle snelwegen afgecruised, één keer gestopt bij SuC Lille en vervolgens bij Chartres bij mijn schoonmoeder trots de nieuwe auto laten zien.

De volgende dag (zaterdag) vertrokken we met veel energie op weg naar onze tweede bestemming: een camping in Saumur. Bij Le Mans laadden we nog eenmaal vol, en daarmee haalden we de camping met gemak en lading genoeg om de komende twee dagen lekker rond te cruisen.

Daar begon de ellende: 10 minuten voor aankomst verscheen er een melding op het scherm "Car needs service - Car may not restart". "Dat zou wel loslopen", dacht ik toen nog. Aangekomen op de camping parkeerden wij de auto voor de receptie en checkten we in. Met de code van de slagboom stapten we vervolgens weer in de auto om deze naar de campingplaats te rijden, om erachter te komen dat de auto inderdaad met geen mogelijkheid uit de P-stand te halen was.

Daarnaast stond het scherm op dat moment vol met foutmeldingen, dus belde ik meteen (met toen nog een grote glimlach) Tesla support. Na een restart van de auto was het al snel duidelijk dat deze afgesleept mocht worden. "Geen punt", dacht ik. Het afslepen en vervangend vervoer brengen zou namelijk tussen de 1 en 4 uur duren (het was toen rond 18:30). "Dat is ook een Tesla, neem ik aan?" vroeg ik. Nou, nee dus. Wat wel, dat konden ze niet vertellen.

Een paar uur later kreeg ik een belletje dat het regelen van een sleepdienst nog niet was gelukt, en dat ook het vinden van een huurauto lastig is. Blijkbaar heeft Tesla (Frankrijk) geen eigen auto's om uit te lenen bij dit soort situaties. Het zou dus morgen (zondag) worden voor de auto werd weggesleept van de openbare parkeerplaats. Frustrerend, want zondag was de laatste dag van onze korte kampeersessie.

Toen was het helemaal feest. Op het moment dat wij zaterdagochtend wat laatste spullen uit de auto wilden halen kwamen we erachter dat de deuren niet meer open gingen. De hele control-unit zonder stroom, dus deuren openen een onmogelijkheid. Tesla maar weer gebeld, en die zei dat iemand van de sleepdienst er toch nieuw leven in moet blazen, en dat we voor het wegslepen nog tijd hebben spullen uit de auto te pakken. Dan maar kamperen zonder slippers en afwasmiddel. Achteraf ook erg jammer dat niemand van Tesla de vorige dag had gewaarschuwd over dat dit kon gebeuren.

Zondag, hetzelfde verhaal. Geen auto gevonden, en ook geen sleper die de auto weg kon slepen. "Morgen (maandag) moeten we hier weg, we gaan 200km verder. We vertrekken om 11:00", vertelde ik Tesla. Ze zouden hun best doen...

Einde zondag kreeg ik een belletje dat de sleepdienst er om 14:00 zou zijn, en dat we daarna per taxi zouden worden vervoerd naar Saumur om een auto op te halen. Een Jeep Renegate, diesel. Dat is wel even wat anders dan een zuinige elektrische bak, maar we konden in ieder geval door naar onze volgende bestemming.

Die volgende dag verliep inderdaad precies zoals afgesproken. Om 13:55 kwam de sleper, uiterst vriendelijk, die onze auto meenam naar SeC Nantes. Vlak daarna de taxi, en ook Europcar was uiterst behulpzaam. Met de Jeep doorgereden.

Toen nog verwachtte ik dat we de auto diezelfde week in Nantes op konden halen. Het voordeel was dat we een uurtje van het SeC afzaten, dus dat kwam goed uit. Ik bereidde me dus al voor op een ritje Nantes en vervolgens op de terugreis in mijn eigen M3.

Helaas, niks was minder waar. Enkele dagen later kreeg ik eindelijk te horen wat er mis was met de auto. (vertaald uit het Frans) "Klopt het dat u de ruitenwissers flink heeft gebruikt tijdens een regenbui"? Dat klopte. Blijkbaar schortte er iets met mijn ruitenwissers waardoor er vocht bij de hoogspannings-verbinding is gekomen. Kaput. Het onderdeel wat ze nodig hebben om de boel te fixen hadden ze niet op voorraad (spoiler: nu nog steeds niet).

Er werd mij vriendelijk gevraagd of we écht naar huis moesten de volgende maandag. Ik vertelde dat we eventueel wat kunnen regelen met wat emergency leave dagen van m'n vriendin, maar dan moest ik wel zeker weten dat ik die week erop de auto op kon halen. Je raadt het al, die garantie konden ze ook niet geven.

Toen begon het verhaal: hoe komen wij terug naar NL. De Jeep mocht Frankrijk niet uit, dus er werd gezocht naar een vervangende auto. Die werd gevonden, leek het. Een Renault Scenic met Nederlands kenteken kon ik ophalen in Orleans. Dat betekende dus dat ik in plaats van 9:30 in een Tesla op Autopilot, anderhalfuur om mocht rijden om vervolgens in een Renault Scenic naar NL te crossen. Dat verzoek wees ik vriendelijk af.

Het werd al snel duidelijk dat een vervangende auto niet ging lukken. Het laatste voorstel wat ik van Tesla heb ontvangen (en uitgevoerd) is het kopen van een Thalys ticket die ze me zouden vergoeden. Uiteindelijk zijn we dus met de Jeep naar Parijs gereden om daar de trein te pakken. Tegenvaller, maar in ieder geval elektrisch. Daarnaast kreeg ik in hetzelfde voorstel ook te horen dat ik die maandag bij thuiskomst een loaner op kon halen bij SeC Den Haag.

Maandag naar SeC Den Haag getramd (gelukkig woon ik in Den Haag), en daar een MS uit 2016 meegekregen. Meteen gevraagd waar ik mijn bonnetjes kon indienen en hoe de auto terug naar NL vervoerd zou worden. Op beide vragen niet direct antwoord, maar daar zou hij op terugkomen.

Een week later (gister) op geen van beide vragen antwoord, dus met Tesla gechat. Deze medewerker kon me vertellen dat er een standaard declaratieformulier is, die heeft ze me toegemaild. Over het terughalen van de auto kreeg ik te horen "Die zou u zelf op moeten halen in Nantes, maar misschien kunt u ook bij de verzekering checken of ze u kunnen helpen". Ja daaaggg.

Alles bij mekaar is de praktische uitvoering niet eens het meest frustrerende. Het idee dat er niemand is die met me meedenkt naar een oplossing, en dat alle communicatie uit mij moet komen vind ik een ernstige zaak. Ik wacht nog altijd op iemand die zegt: "Wow, onze excuses, je vakantie moet een flinke klap hebben gehad. En een nieuwe Tesla zou natuurlijk niet kapot moeten gaan door een regenbui. We gaan er alles aan doen om je snel te helpen en houden je op de hoogte". Ik denk dat ik daar lang op kan wachten.

Datzelfde gevoel wordt onderschreven door het feit dat ik 4 weken geleden heb gebeld over de mogelijkheid tot het ontvangen van een factuur voor FSD. Dat was geen probleem. Ik vroeg nog of daar mijn zelfde zakelijke gegevens zouden worden gebruikt, en ook dat was uiteraard het geval. Voel je 'm aankomen? Factuur ontvangen maar zonder bedrijfsgegevens. Gevraagd om een aanpassing. Ook geen punt. Een dag daarna nog een mail ontvangen dat het even wat langer duurt dan gepland, maar dat het wordt geregeld. Dat is inmiddels 3 weken geleden. Iedereen kan hieruit afleiden dat er niemand is bij Tesla die pro-actief iets doet. Wanneer deze vraag bij de juiste persoon belandt, is het een kwestie van hóóguit 5 minuten.

Al met al dus een flinke deuk in mijn vertrouwen in het bedrijf Tesla. Ik kijk uit naar het terugkrijgen van mijn auto, maar ik hoop dat er flink wat tijd overheen gaat voor ik weer met Tesla in contact hoef te komen. Er kan nog een heleboel een hele hoop beter.
 
Ik heb met belangstelling jouw verhaal gelezen omdat ik zo goed als hetzelfde heb meegemaakt in de UK.
Zie Tesla gebeurtenissen en volgende posts.


Is wel een 'S' bij mij, maar was ook na een dag met heel veel regen (door heel wat plassen gereden ook).
De deuren zijn wel blijven open gaan.

Ik kan je zeggen dat de mentale impact groot is. Op 1 dag tijd van ambassadeur-fan naar wantrouwig.
Ondertussen is dit wantrouwen ietwat weggesleten of eigenlijk eerder met eelt bedekt (het is er nog).
Maar jouw verhaal doet mij vrezen dat als ik nog eens door wat plassen rij, hetzelfde opnieuw zal gebeuren, het wantrouwen komt weer door de eelt piepen.
 
Last edited:
Heel vervelend dat je dit hebt meegemaakt. Wellicht een idee om te Consumentenbond of andere organisatie of rechtsbijstand in te schakelen om jouw model 3 weer naar NL te krijgen? Elke auto kan een probleem krijgen in het buitenland maar dit is absoluut niet hoe het hoort. Wel goed te horen dat je wel steeds Tesla telefonisch te pakken hebt gekregen ;-)
 
Ik heb met belangstelling jouw verhaal gelezen omdat ik zo goed als hetzelfde heb meegemaakt in de UK.
Zie Tesla gebeurtenissen en volgende posts.


Is wel een 'S' bij mij, maar was ook na een dag met heel veel regen (door heel wat plassen gereden ook).
De deuren zijn wel blijven open gaan.

Ik kan je zeggen dat de mentale impact groot is. Op 1 dag tijd van ambassadeur-fan naar wantrouwig.
Ondertussen is dit wantrouwen ietwat weggesleten of eigenlijk eerder met eelt bedekt (het is er nog).
Maar jouw verhaal doet mij vrezen dat als ik nog eens door wat plassen rij, hetzelfde opnieuw zal gebeuren, het wantrouwen komt weer door de eelt piepen.
Zo de knetter, jouw verhaal is vrijwel identiek aan de mijne. Interessant om te lezen, en jammer om te horen dat het wantrouwen blijft. Ik zit inderdaad met hetzelfde gevoel, en de hoop dat dat snel verdwijnt of vereelt net als bij jou.
 
Verschrikkelijk om mee te maken en wat voel je je dan waardeloos geholpen. Natuurlijk zijn er standaard telefonische reacties dat er hard voor je gewerkt, maar helaas kan er maar weinig en hebben ze hier nog maar beperkte procedures voor.

Wellicht bedoelen ze dat je de auto zelf ook kunt laten transporteren en de rekening doorschuiven, goed verzekerd transport van Nantes naar jou thuis kan voor minder als 1000 euro. Ik kan dat wel voor je regelen als je dat wenst stuur me maar een pm
 
  • Like
Reactions: frits1993
Een rode draad (er zijn er meer) bij al dit soort ervaringen is: "Het onderdeel wat ze nodig hebben om de boel te fixen hadden ze niet op voorraad (spoiler: nu nog steeds niet)".

Hoe moeilijk kan het zijn om op een aantal strategische plekken voldoende onderdelen op voorraad te leggen plus een dagelijkse vervoersdienst die onderdelen brengt naar de SeC's. Zo doen alle automerken dat en die hebben veel meer vestigingen. En begin nou niet over dat kost geld, want het eindeloze wachten op onderdelen, vervangend vervoer en alle gedoe kost veel meer. En dit drama duurt nu al meerdere jaren, het is echt niet nieuw. Tesla is een disruptive organisation, maar dat geldt vooral voor zichzelf.

Maar goed om te weten dat je niet door de regen moet rijden :(
 
Ik heb de indruk dat een Tesla kopen een gok is. Als alles goed gaat, zoals de overgrote meerderheid, is het een fantastische ervaring. Gaat er iets mis, gaat men door de administratieve hel.
Sterkte!
Pas op voor de val van confirmation bias. Van al die auto's waar het wel goed gaat hoor je nooit iets. Je hoort en ziet alleen de problemen.

Zie dit overigens niet als een oordeel over de problemen van @frits1993, dat had niet zo mogen gebeuren. Het scheiden van water en stroom is nogal essentieel in een elektrische auto.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Karim DB
Een verhaal als dit heb je bij alle merken. Ik denk dat, zelfs in garantie, geen enkel merk je thuis brengt van vakantie.
Vaak zit dat in een extended warranty die je er bij neemt, er bij afdingt of via een of andere actie er bij krijgt.

Valt wel mee hoor, bij de Japanners (en ik neem aan Koreanen) geldt Europese garantie met mobiliteits service echt als zodanig. Die weten wat service is en betekent.

Edit: wel ontzettend balen @frits1993
 
Last edited:
Valt wel mee hoor, bij de Japanners (en ik neem aan Koreanen) geldt Europese garantie met mobiliteits service echt als zodanig. Die weten wat service is en betekent.
Die voorwaarden zijn op voorhand bekend. Om die redenen heb ik, ook tijdens mijn garantieperiode, nog een bijstandsverzekering genomen. Die heeft onze vlucht naar huis betaald en de vlucht om de wagen op te halen na herstelling.
 
Los van je ervaring met Tesla een flinke deuk in je vakantie plezier echt niet fijn en enorm balen.
Moet wel zeggen netjes dat je nog de auto in Frankrijk hebt gelaten en met de trein deze kant op bent gegaan weet niet of ik dat had gedaan. Met die open grenzen had ik zelf denk ik gewoon naar NL gereden.....

Succes met de (hopelijk snelle en positieve) afhandeling!