Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 (2 maanden oud) kapot door regenbui - auto nog altijd in Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Als het moet... Ik zit tussen 2 jobs in, voor €156,60 geraak ik met de trein in Nantes, en voor 38€ geraak ik terug thuis... :)

Voor 69€/24u kan ik een autotrailer regelen maar ik vermoed dat ik 2 dagen ga nodig hebben :). Mijn Model X kan wel trekken en ik heb een rijbewijs BE :)
 
Als het moet... Ik zit tussen 2 jobs in, voor €156,60 geraak ik met de trein in Nantes, en voor 38€ geraak ik terug thuis... :)

Voor 69€/24u kan ik een autotrailer regelen maar ik vermoed dat ik 2 dagen ga nodig hebben :). Mijn Model X kan wel trekken en ik heb een rijbewijs BE :)

Inderdaad even er naar toe vliegen is het beste voor Frits, dat kost je een dagje maar heb je wat om aan terug te denken bij de hopelijke afsluiting van deze miserie.

Heb een prachtige 3asser aanhanger voor je te leen Wooter, maar daar ga je niet blij van worden met afkoppelen bij de SUC's elke 160km
 
Ik zou me toch eerder lastig maken bij de ANWB... De Tesla mobility service is een niet-betalende service die men je levert, terwijl de ANWB iets is waar je wel voor betaalt.
Klinkt inderdaad logisch, maar de voorwaarden van ANWB zijn waterdicht: er moet tussen melding en reparatie minstens 48u zitten. Als Tesla me tijdens mijn vakantie had verteld dat ik de auto op moest halen was het dus geen enkel probleem, dan had ik meteen de ANWB gebeld met de melding en was het geregeld. Is dus gebrekkige communicatie van Tesla uit, neem ik ze meer kwalijk dan de ANWB die zich aan de voorwaarden houdt. Balen, maar logisch.

Daarnaast neem ik aan dat de Tesla service wordt betaald uit hetgeen ik neer heb geteld voor de auto. Dat is meer dan dat ik ooit aan de ANWB hoop te betalen. In mijn ogen dus ook gewoon een betaalde service, die het zichzelf heel makkelijk had kunnen maken om tijdens mijn vakantie de boel al door te sturen naar ANWB.
 
Laat het me dan zo stellen: heb je bij aankoop van je Model 3 contractvoorwaarden van de Tesla mobility service gelezen waaruit zou blijken dat ze wel repatriëringen vanuit het buitenland doen? Het is niet omdat je er een smak geld achter laat, dat ze je dan verplicht zijn hemel en aarde te doen bewegen. Voor de smak geld heb je nl. een auto gekregen, en die auto is onderhevig aan de Europese garantiebepalingen en de Tesla mobility service is een onderdeel van de extra commerciële service, maar die is dus niet oneindig. Het kan zijn dat je bij Honda meer krijgt, maar dat is de commerciële service van Honda die je enkel krijgt als je een Honda koopt. De geleverde service van Tesla is daarbij vrij goed in lijn met wat andere Europese premium-merken leveren, met uitzondering dat ze een eigen callcenter hebben, in plaats van dat ook uit te besteden bij een pechverhelpingsbedrijf zoals ANWB.

Ik ben er zeker van dat je van je ANWB contract wel iets gezien hebt, en vermoedelijk zelfs iets getekend hebt over pechverhelping in het buitenland.
 
  • Helpful
Reactions: Paradine
Mooi trouwens om te zien hoe de community reageert, bedankt voor al jullie voorstellen. Ik ga er nog steeds van uit dat Tesla met een mooie oplossing komt, uiteindelijk zijn we hierin beland door hun gebrek aan communicatie wat hun betreft (ik heb ze voldoende openingen gegeven).

Ik wacht het dus nog een paar dagen af. Vooralsnog kan ik me niet voorstellen dat ze zich niet uit de slechte positie waarin ze zich bevinden willen redden.
 
Laat het me dan zo stellen: heb je bij aankoop van je Model 3 contractvoorwaarden van de Tesla mobility service gelezen waaruit zou blijken dat ze wel repatriëringen vanuit het buitenland doen? Het is niet omdat je er een smak geld achter laat, dat ze je dan verplicht zijn hemel en aarde te doen bewegen. Voor de smak geld heb je nl. een auto gekregen, en die auto is onderhevig aan de Europese garantiebepalingen en de Tesla mobility service is een onderdeel van de extra commerciële service, maar die is dus niet oneindig. Het kan zijn dat je bij Honda meer krijgt, maar dat is de commerciële service van Honda die je enkel krijgt als je een Honda koopt. De geleverde service van Tesla is daarbij vrij goed in lijn met wat andere Europese premium-merken leveren, met uitzondering dat ze een eigen callcenter hebben, in plaats van dat ook uit te besteden bij een pechverhelpingsbedrijf zoals ANWB.

Ik ben er zeker van dat je van je ANWB contract wel iets gezien hebt, en vermoedelijk zelfs iets getekend hebt over pechverhelping in het buitenland.
Klopt, zeker weten. Pechverhelping en repatriëring zit ook zeker in het ANWB pakket waar ik recht op heb. Het nadeel is dat ik hiervoor ten minste 48 uur tot daadwerkelijke reparatie een melding had moeten doen. Niet gedaan, omdat mij niet is verteld dat ik de auto op moest halen. Achteraf misschien stom, maar als je meermaals wordt verteld dat Tesla het wel gaat regelen en dat men "het niet kan voorstellen dat je de auto op moet komen halen", denk je er niet aan om alsnog de ANWB in te schakelen (ik in ieder geval toen niet).
 
Weet niet of er een andere policy is voor binnen Nederland. Maar mijn Tesla is van Sec Arnhem naar mijn huis gebracht in Groningen.
Ik heb ook geen idee of daar verschil in zit. Ik lees wel op het forum dat Tesla in het verleden zeker wel auto's van het buitenland terug naar NL heeft getransporteerd. Zelfs de SeC medewerker zei gisteren: "Oh, voor zover ik weet brachten ze auto's wel gewoon hier naartoe", vlak voordat hij de boel met z'n manager ging bespreken.
 
Ja, ik begrijp dat je braaf de beloftes van Tesla mannetjes gelooft, maar op het einde telt enkel wat er zwart op wit staat. Ik was met mijn BMW ook naïef om geen reisverzekering te hebben en toen ik mijn Tesla kocht regelde ik ook niks, tot ik eens op een avond met een lege batterij stond en het me ook 200€ kostte om af te slepen naar een supercharger.

Ik ga overigens dat contract dat ik erna heb afgesloten nog eens nalezen; voor hetzelfde geld zitten daar ook weer grappen in waar je niet aan denkt tot je in het buitenland vast zit.
 
Ik heb ook geen idee of daar verschil in zit. Ik lees wel op het forum dat Tesla in het verleden zeker wel auto's van het buitenland terug naar NL heeft getransporteerd. Zelfs de SeC medewerker zei gistern: "Oh, voor zover ik weet brachten ze auto's wel gewoon hier naartoe", vlak voordat hij de boel met z'n manager ging bespreken.

Ging niet echt van harte. Maar heb toen gezegd tegen Sec Groningen en Sec Arnhem, regel het maar met elkaar. Dag later werd ik gebeld door dame van sec Arnhem die de wagen kwam brengen en in de loaner terug ging.

Lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch en ik noem dat service

Wel daarna even taart laten bezorgen bij sec Arnhem. Dat werd wel gewaardeerd, kreeg nog netjes smsje van Tesla
 
De geleverde service van Tesla is daarbij vrij goed in lijn met wat andere Europese premium-merken leveren, met uitzondering dat ze een eigen callcenter hebben, in plaats van dat ook uit te besteden bij een pechverhelpingsbedrijf zoals ANWB.

Hoe kom je daarbij?
Nu heb ik enkel ervaring met Volvo, ook gratis. Zelfs niet gelimiteerd tot leeftijd of km stand. Zo lang hij zijn onderhoud maar krijgt.

Voor reparatie wordt gekeken of het binnen 2 dagen klaar is. Als het langer dan 2 dagen duurt wordt de auto standaard naar NL gestuurd en mag jij met je gezin naar NL vliegen bij een reistijd vanaf 6 uur.
Wil je hem liever zelf ophalen na reparatie (zoals jouw situatie)? Dat kan, maar het ophalen krijg je maar één ticket voor vergoed. Maar dit is altijd op je eigen verzoek.

Maar los van de afspraken is het issue en de leeftijd van de auto genoeg reden om als Tesla zijnde gewoon dat ding op te halen! Kom op zeg, water bij de hoogspanning, door gebruik ruitenwisser.
 
  • Like
Reactions: frits1993
Zucht... andere, Duitse premium-merken.... ;)

En nogmaals, heel die mobility service zijn een onderdeel van de commerciële garantie van een merk, dwz een geste waar geen expliciete contractuele verplichting aan verbonden is maar waar het merk individueel een beleid voert om hun klanten van dienst te zijn, in een poging om aan klantenbinding te doen. Bij BMW en Tesla ben je blijkbaar beter af met een degelijke reisverzekering, bij Volvo en naar verluid Japanse merken is zo een verzekering niet nodig.
 
Nou, het laatste woord is gesproken. Vandaag veel discussie gehad met alle partijen van Tesla, en vooral met Roadside Assistance.

Het komt erop neer dat het een "welles-nietes" verhaal aan het worden is. Ik heb uiteindelijk de manager die daar bij Roadside Assistance vandaag op de vloer staat kunnen spreken, en aangegeven dat mij nooit is verteld dat ik de auto in Frankrijk op moest halen, terwijl ik het elk telefoongesprek heb gevraagd (helaas worden gesprekken niet opgenomen). In tegendeel, de enige reacties die ik kreeg waren "ik kan me niet voorstellen dat je hem op moet halen". Hij geeft mij aan dat er volgens policy is gehandeld.

Op mijn beurt vertel ik hem dan weer dat er volgens policy ook geen huurauto wordt geregeld en geen verder transport wordt vergoed. Door onze huurauto te boeken en ons de Thalys te vergoeden hebben ze dus vanaf het begin afgeweken van deze policy. Dus ook al hád ik geweten dat de policy aangeeft dat ik de auto op moet halen, dan had ik na de eerste actie aangenomen dat ze voor mij (gezien de situatie) van de policy afwijken.

De nare smaak wordt versterkt door het feit dat meneer mij aangeeft dat als het me inderdaad niet is verteld (wat echt het geval is), ik een sterke case had. Wat mij betreft is het aan hen om te bewijzen dat ze het me wel hebben verteld (en dat gaat ze niet lukken), maar daar heb je weer het welles-nietes principe.

Ik heb maar een vlucht geboekt voor komende maandag naar Nantes, om het zo snel mogelijk maar achter me te laten. Tot die tijd is mijn reisverzekering nog aan het kijken of ze iets kunnen betekenen, en zou een verhaal als deze volgens mij ook niet misstaan in een consumentenprogramma.

In een vergelijkbare situatie in het vervolg zou ik dus veel anders doen, wellicht heeft iemand er wat aan: meer per mail of sms communiceren dan per telefoon, en alles wat je per telefoon bespreekt per mail bevestigd krijgen (of telefoongesprek opnemen). Daarnaast de ANWB bellen en zorgen dat zij de hele reparatie regelen op hun manier, dat zou uiteindelijk ook bij een SeC terechtkomen en hebben geleid tot hetzelfde reparatie-resultaat.
 
Nou, het laatste woord is gesproken. Vandaag veel discussie gehad met alle partijen van Tesla, en vooral met Roadside Assistance.

Het komt erop neer dat het een "welles-nietes" verhaal aan het worden is. Ik heb uiteindelijk de manager die daar bij Roadside Assistance vandaag op de vloer staat kunnen spreken, en aangegeven dat mij nooit is verteld dat ik de auto in Frankrijk op moest halen, terwijl ik het elk telefoongesprek heb gevraagd (helaas worden gesprekken niet opgenomen). In tegendeel, de enige reacties die ik kreeg waren "ik kan me niet voorstellen dat je hem op moet halen". Hij geeft mij aan dat er volgens policy is gehandeld.

Op mijn beurt vertel ik hem dan weer dat er volgens policy ook geen huurauto wordt geregeld en geen verder transport wordt vergoed. Door onze huurauto te boeken en ons de Thalys te vergoeden hebben ze dus vanaf het begin afgeweken van deze policy. Dus ook al hád ik geweten dat de policy aangeeft dat ik de auto op moet halen, dan had ik na de eerste actie aangenomen dat ze voor mij (gezien de situatie) van de policy afwijken.

De nare smaak wordt versterkt door het feit dat meneer mij aangeeft dat als het me inderdaad niet is verteld (wat echt het geval is), ik een sterke case had. Wat mij betreft is het aan hen om te bewijzen dat ze het me wel hebben verteld (en dat gaat ze niet lukken), maar daar heb je weer het welles-nietes principe.

Ik heb maar een vlucht geboekt voor komende maandag naar Nantes, om het zo snel mogelijk maar achter me te laten. Tot die tijd is mijn reisverzekering nog aan het kijken of ze iets kunnen betekenen, en zou een verhaal als deze volgens mij ook niet misstaan in een consumentenprogramma.

In een vergelijkbare situatie in het vervolg zou ik dus veel anders doen, wellicht heeft iemand er wat aan: meer per mail of sms communiceren dan per telefoon, en alles wat je per telefoon bespreekt per mail bevestigd krijgen (of telefoongesprek opnemen). Daarnaast de ANWB bellen en zorgen dat zij de hele reparatie regelen op hun manier, dat zou uiteindelijk ook bij een SeC terechtkomen en hebben geleid tot hetzelfde reparatie-resultaat.
Straf.
Nog een technisch vraagje. Is er iets wat preventief kan gecheckt worden ivm de waterinsijpeling? Ik wil mijn verhaal van Engeland ook niet meer mee maken.
Ik neem aan dat het water bij jou van boven kwam (ruitenwisser afvoer). Ik ben die bewuste dag door heel veel plassen gereden met nogal wat waterverplaatsing als gevolg. Ik had eerder verwacht dat het water langs onder kwam. Ik ben toen nog onder de wagen gaan liggen om te checken, maar alles zag er droog en afgesloten uit.
Waar liggen die kabels? Boven of onder de batterij?
 
Zojuist gebeld door Tesla met slecht nieuws: ook de manager SeC Den Haag die het zou regelen met Nantes heeft de policy te pakken: Tesla doet niet aan repatriëring. Zijn vraag was of ik lid ben van de ANWB. Ik vertelde hem dat ik dat ben, dus hij vertelde mij dat ik het via hen mocht regelen. Vrij snel daarna stuurde hij nog wat contactgegevens door waarmee de ANWB mijn verhaal kon verifiëren, en ik bel vol goeie moed de ANWB om hetgeen ik gister heb besproken in werking te zetten.

Dat was van een koude kermis thuiskomen, want de telefonist die ik vandaag aan de lijn kreeg vertelde mij dat ik hier helaas niet voor in aanmerking kom want ik heb mijn schade niet gemeld binnen 48h. Omdat ik dus alleen Tesla heb gebeld en niet ook de ANWB, gaat dit feestje ook niet door. Ik heb hoog en laag gesprongen met verwijzing naar de toezegging van gisteren, maar helaas trof ik vandaag toch echt de verkeerde.

Weer een les: niet Tesla Road Side Assistance bellen maar gewoon de ANWB. De ANWB "moet de kans hebben het in ieder geval te proberen om de auto binnen 48h te fixen". In mijn ogen zou de auto uiteindelijk naar hetzelfde SeC worden gebracht en, en de uitkomst precies hetzelfde zijn, maar regels zijn regels. Mooi k*t dus, had ik beter gisteren meteen de boel in werking gezet en niet nog bij Tesla aan moeten kloppen.

Ik heb dus meneer van SeC teruggebeld (mobiel nummer, dat is dan wel weer lekker vlot), en de situatie uitgelegd. Ook vooral verteld dat ik in geen enkele keren van de contactmomenten ben verteld dat de kans groot is dat ik hem zelf op moet halen, anders was ik wel in de buurt gebleven.

SeC Den Haag kan niks toezeggen en beslissingen maken, maar meneer is nu z'n best aan het doen alsnog de juiste mensen te spreken om te zorgen dat er iets gebeurt. Met de loaner naar Nantes om 'm daar om te wisselen zit er trouwens ook niet in, want de loaner mag het land niet uit.

Weer een les geleerd: altijd (ook) de ANWB bellen.
Ik zou met die loaner naar Nantes rijden en de Model 3 ophalen. Dan de keyfob afgeven bij Sec Den Haag en zaggen dat ze de loaner kunnen ophalen in Nantes. "Ik doe niet aan repatriering...."


Trouwens om klachten over de service te voorkomen geeft Tesla geen service meer....