Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 (2 maanden oud) kapot door regenbui - auto nog altijd in Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Straf.
Nog een technisch vraagje. Is er iets wat preventief kan gecheckt worden ivm de waterinsijpeling? Ik wil mijn verhaal van Engeland ook niet meer mee maken.
Ik neem aan dat het water bij jou van boven kwam (ruitenwisser afvoer). Ik ben die bewuste dag door heel veel plassen gereden met nogal wat waterverplaatsing als gevolg. Ik had eerder verwacht dat het water langs onder kwam. Ik ben toen nog onder de wagen gaan liggen om te checken, maar alles zag er droog en afgesloten uit.
Waar liggen die kabels? Boven of onder de batterij?
Goeie vraag, ik zou het niet weten. Mocht ik het niet vergeten dan zal ik dat maandag nog eens navragen wanneer ik de auto ophaal.
 
Balen!

Mijn S uit 2013 is er in 2015 wel een keer mee gestopt (deed het na een reboot en 10 min ineens weer). Uiteindelijk ben ik toch zelf thuis kunnen komen, maar in de tussentijd ben ik toen wel 5x gebeld of de auto het nog goed deed en of ik al veilig thuis was.

Dat was 4 jaar geleden en de situatie is nu wel anders.

Wel heb ik altijd als voorzorg ANWB Europa met alle toeters en bellen er op genomen. Ik vertrouw de ANWB gewoon meer in dergelijke zaken. Niet om dit achteraf tegen je te zeggen, maar ik heb nooit vertrouwen gehad in auto merken die dit doen.

Hiervoor Audi gereden. Daar ga ik maar niet over beginnen. Nooit meer.
 
Heb je rechtbijstand?
Het is leuk dat iedereen het op goodwill van Tesla probeert te gooien en dit nu eenmaal de service is die je krijgt.

Gelukkig zegt de wet nog iets over garantie, waar vooral het volgende interessant kan zijn:
wetten.nl - Regeling - Burgerlijk Wetboek Boek 7 - BWBR0005290

Lid 3:
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Een vliegticket kopen om naar Nantes te vliegen noem ik redelijk ernstige overlast voor de koper. Bij pechhulp is dat misschien acceptabel, bij garantie aan gelegenheden niet. Het afhandelen van garantie mag geen extra kosten voor de koper opleveren, noch ernstige overlast.

Gezien het feit je op vakantie was, had Tesla kunnen weten dat het ernstige overlast zou opleveren om het daar te repareren, gezien de wachttijden...

Ieder ander merk dat ik ken, kiest ervoor de auto voor reparatie naar NL te verzenden als het langer dan 2 dagen lijkt te gaan duren.

Ik zou je rechtsbijstand eens raadplegen. Misschien kunnen ze er iets mee.
 
  • Like
Reactions: horta
Relevant is ook nog in dit geval dat het

1 aantoonbaar een gebrek aan de auto is
2 dat binnen 6 maanden optreedt.

Je zou zelfs een nieuw exemplaar kunnen eisen (denk dat het bij eisen blijft en dat je er niet mee weg komt). ;)

Nogmaals sterkte!
 
Straf.
Nog een technisch vraagje. Is er iets wat preventief kan gecheckt worden ivm de waterinsijpeling? Ik wil mijn verhaal van Engeland ook niet meer mee maken.
Ik neem aan dat het water bij jou van boven kwam (ruitenwisser afvoer). Ik ben die bewuste dag door heel veel plassen gereden met nogal wat waterverplaatsing als gevolg. Ik had eerder verwacht dat het water langs onder kwam. Ik ben toen nog onder de wagen gaan liggen om te checken, maar alles zag er droog en afgesloten uit.
Waar liggen die kabels? Boven of onder de batterij?

Het kan zijn dat de parafan verstopt zat door takjes of bladeren (afvoer regenwater). Dit kan bij alle auto's voorkomen en veroorzaakt veel schade aan de elektronica.
 
  • Informative
Reactions: nervus and Phil V
Balen!

Mijn S uit 2013 is er in 2015 wel een keer mee gestopt (deed het na een reboot en 10 min ineens weer). Uiteindelijk ben ik toch zelf thuis kunnen komen, maar in de tussentijd ben ik toen wel 5x gebeld of de auto het nog goed deed en of ik al veilig thuis was.

Dat was 4 jaar geleden en de situatie is nu wel anders.

Wel heb ik altijd als voorzorg ANWB Europa met alle toeters en bellen er op genomen. Ik vertrouw de ANWB gewoon meer in dergelijke zaken. Niet om dit achteraf tegen je te zeggen, maar ik heb nooit vertrouwen gehad in auto merken die dit doen.

Hiervoor Audi gereden. Daar ga ik maar niet over beginnen. Nooit meer.


Wat betreft de ANWB kan ik ook nog wel een verhaal af steken tijdens mijn vakantie vorig jaar, zeker de ANWB vertrouw ik niet in dit soort zaken, maar zal het lange verhaal besparen (nacht in de kapotte auto slapen op een bedrijventerrein, auto lang in het buitenland, auto bij terugleveren naar NL kwijt, honderden keren in de wachtrij bij de ANWB etc etc). Het komt bij elke pechhulp verlener (automerk of een afzonderlijke verzekeraar) neer op kosten en baten tegenwoordig, maar mee denken zit er helaas niet meer bij.
 
Gelukkig heelhuids thuisgekomen! Achteraf blijkt dat ze een van de twee elektromotoren hebben vervangen.

Helaas is het verhaal nog niet afgelopen. In de 11 uur durende rit naar huis is me opgevallen dat deze nieuwe motor een duidelijk piepend geluid maakt rond de 50km/h, dat is een geluid dat de oude zeker niet maakte. Hij rijdt dus wel, maar de rust-ervaring is hierdoor wel een stuk minder.

Vrijdag rijd ik met iemand van het SeC Den Haag een rondje, dan kunnen ze meeluisteren. Ik hoop oprecht dat ze dat serieus nemen.

Om met een positieve noot af te sluiten: heerlijk om de auto terug te hebben. Rijdt na het missen nu nog lekkerder.