Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 LR vs MY RWD vs MY LR

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een nieuwe bedrijfswagen en heb 2 keuzes binnen budget:
- Model 3 Long Range (geen verdere opties)
- Model Y Standard Range (geen verdere opties)

Op zich gaat mijn absolute voorkeur naar de Model Y aangezien we binnenkort met een kindje zitten en dan is de grote koffer wel heel handig maar ik ben een beetje bang voor de range, want WLTP zegt 455Km maar ik lees online dat 350-380 realistischer is.
Wij doen voornamelijk secundaire wegen voor dagelijks verkeer en in het weekend af en toe wel eens de snelweg maar dan niet altijd lange afstanden.
Thuis opladen is mogelijk.

De Model Y Long Range zit net buiten budget (manager moet nog kijken of ik buiten budget kan gaan) want die tikt eigenlijk alle boxes voor mij.
In het verleden (3+ jaar terug) was de lak op de M3 echt slecht aangebracht en onvoldoende beschermd, is dit verbeterd tegenwoordig?
Zou de wagen idealiter in het zwart bestellen.

Naar welk model gaat jullie voorkeur?
 
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een nieuwe bedrijfswagen en heb 2 keuzes binnen budget:
- Model 3 Long Range (geen verdere opties)
- Model Y Standard Range (geen verdere opties)

Op zich gaat mijn absolute voorkeur naar de Model Y aangezien we binnenkort met een kindje zitten en dan is de grote koffer wel heel handig maar ik ben een beetje bang voor de range, want WLTP zegt 455Km maar ik lees online dat 350-380 realistischer is.
Wij doen voornamelijk secundaire wegen voor dagelijks verkeer en in het weekend af en toe wel eens de snelweg maar dan niet altijd lange afstanden.
Thuis opladen is mogelijk.

De Model Y Long Range zit net buiten budget (manager moet nog kijken of ik buiten budget kan gaan) want die tikt eigenlijk alle boxes voor mij.
In het verleden (3+ jaar terug) was de lak op de M3 echt slecht aangebracht en onvoldoende beschermd, is dit verbeterd tegenwoordig?
Zou de wagen idealiter in het zwart bestellen.

Naar welk model gaat jullie voorkeur?
Voor alleen nationaal gebruik met een thuislader lijkt me een MY SR voldoende.

Ik had een zwarte MS. Dat wordt poetsen, ben blij met mijn witte hoewel beige wel echt het meest poetsvriendelijk is. Die MS leidde ook tot de nodige laadstress onderweg, hoe geweldig die voor de rest ook was. In die tijd waren er ook veel minder superchargers. Wat dat betreft is de MY SR al een hele vooruitgang, laat staan de M3 LR.

Succes, je wordt sowieso gelukkig ermee!
 
Ik het de MY RWD besteld en ben nu aan het kijken om te switchen naar de LR na de prijsdaling. Vond tijdens bestellen het prijsverschil het niet waard aangezien de range vooral/alleen lekker is bij de lange vakantie ritten en ik de extra range tijdens de rest van het jaar niet nodig heb. Als ik nu voor iets meer toch de LR kan nemen dan ga ik het wel doen, en dan is het vooral dat bereik ook na accu degradatie tijdens de lease termijn meer dan genoeg blijft. En AWD en stukje rapper is ook mooi meegenomen. maar als het meer dan 50eu duurder per maand wordt vind ik het dat allemaal al niet meer waard.
 
Ik het de MY RWD besteld en ben nu aan het kijken om te switchen naar de LR na de prijsdaling. Vond tijdens bestellen het prijsverschil het niet waard aangezien de range vooral/alleen lekker is bij de lange vakantie ritten en ik de extra range tijdens de rest van het jaar niet nodig heb. Als ik nu voor iets meer toch de LR kan nemen dan ga ik het wel doen, en dan is het vooral dat bereik ook na accu degradatie tijdens de lease termijn meer dan genoeg blijft. En AWD en stukje rapper is ook mooi meegenomen. maar als het meer dan 50eu duurder per maand wordt vind ik het dat allemaal al niet meer waard.
Ja het zou hel rond de 35-40 euro boven budget zitten op 5 jaar dus voor de snelheid zou ik het niet doen, die 1-2 seconden schelen niet veel. Voornamelijk de range maar zoals Enzo63 ook al zei, thuis laden gaat waarschijnlijk voldoende zijn
 
Ik zou zeggen, kijk en vergelijk met ABRP (ABRP) hoe je op je gebruikelijke afstanden uitkomt met de diverse modellen. Ik heb nu een Model 3 LR, maar ga volgend jaar (denk ik) naar een RWD model 3. De Model 3 SR van 2019 was zeker niet afdoende voor mijn gebruikelijke ritten, maar op basis van ABRP verwacht ik de RWD van nu zeker wel. Let wel, dit obv een model 3 maar de afweging zal je met een Y op dezelfde manier kunnen maken.

Ik heb overigens een zwarte, en heb nou niet het gevoel dat de lak echt heel erg veel onder doet voor bijvoorbeeld een solid black BMW 3 oid (maar kan ernaast zitten). Ingeval van lease zou ik mij daar al helemaal geen zorgen over maken.

De volgende wordt een koop exemplaar en dan ga ik zeker wel voor metallic, maar dat zou ik met ieder willekeurig ander merk ook doen.

PS: wellicht beter dit soort vragen in het Model Y topic te stellen??
 
Wij rijden al 4 jaar met een M3LR met kinderen die inmiddels 10 en 12 zijn. Op vakantie gaat meestal een SUP, maar ook een fiets, de uithoeken van Europa mee in. Je zal verbaasd zijn wat er allemaal al in een M3 past.
Overigens heb ik recent de Y bekeken, en die heeft fors meer ruimte.
 
Helemaal eens. Met twee jonge kinderen ook nooit gebrek aan ruimte gehad. Toen er nog een buggy en bedje mee moest wel een dakkoffer maar nu echt niet meer nodig.

Ik zou altijd de voorkeur geven aan de 3. Dit vooral vanwege het rijgedrag en meer handelbare maten. Daarnaast vind ik de 3 persoonlijk mooier en beter in verhouding.

Kan mij ook zo voorstellen dat als straks de bijtellingsknallers uit de lease lopen de 3 wat zeldzamer wordt (meeste zullen toch naar het buitenland gaan wellicht). De meeste zullen toch voor een Y gaan, verwacht ik.
 
Op zich gaat mijn absolute voorkeur naar de Model Y aangezien we binnenkort met een kindje zitten en dan is de grote koffer wel heel handig maar ik ben een beetje bang voor de range, want WLTP zegt 455Km maar ik lees online dat 350-380 realistischer is.
350 haalde ik deze week met temperaturen rond het vriespunt zelfs met een LR maar nipt.
Rit heen van 150km, 2 ritten ter plaatse van 10 km voor overnachting, rit terug van 150km. 4 keer koudstart. 90% bij vertrek, 3 % te weinig.
Vooral Belgische autowegen aan 125km/u.
Op secundaire wegen zal je gigantisch veel verder geraken. Als je niet te veel tussenstops hebt waar alles volledig afkoelt en dus weer moet opgewarmd worden.
 
Voor lange ritten vind ik range niet zo belangrijk als laadsnelheid. Dus hoe snel krijg je er 200-250 km erbij geladen. Ik denk, zonder onderzoek, dat de LR daar de betere is.
Het is toch allemaal beetje om het even. Gewoon ABRP invullen en dan zie je waar je uitkomt. Voorbeeld; ritje Utrecht naar Serfaus(900km), 100% vertrekken en 20% aankomst, minimaal 5% bij SuC aankomen:

MY RWD:
8:38 rijden, 1:42 laden, 4 stops, totaal 10:21 uur.

MY LR: 8:33 rijden, 51 min laden, 4 stops, totaal 9:24 uur.

De stops die je maakt zijn erg kort bij de LR (7, 20, 13, 12). Als je weleens zo’n rit heb gemaakt weet je dat je zeker 15 minuten kwijt bent bij laden (wc, eten, wat drinken halen, etc). Dus als je dat optelt bij de laadstops (dus 8, 0, 2 en 3 minuten erbij), is het verschil 44 minuten.

Er is wel vaker gezegd; het scheelt 30-60 minuten per 1000km. Je moet zelf afwegen of je dat waard vind.
 
  • Like
Reactions: freegeeks and OttoR
Op vakantie gaat meestal een SUP, maar ook een fiets,
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je in én bagage voor vier personen én een fiets én een sup in een model 3 krijgt. De sup is neem ik aan een opblaasbaar ding?

De fiets van mijn dochter (9) krijgt ik al niet in de kofferbak met de klep dicht. (Dus die gaat op de trekhaak). Maar voor 4 personen zomervakantie zit bij ons de kofferbak echt vol.

Toen er nog een buggy en bedje mee moest wel een dakkoffer maar nu echt niet meer nodig.

Dat ligt dan erg aan het type buggy en bedje. Wij hadden een wat grotere kinderwagen en die paste met geen mogelijkheid in de M3 kofferbak.
 
Hebben nu een Y en 3's (rijden we zelf, personeel en partners in), zelf veel gereden met de M3 LR RWD, een M3P en een M3 AWD.

3 is ruim zat. Y echt een pak meer ruimte, maar in de 3 kan best veel ! (heb er al heel wat in gestopt)
Y heeft klep en dat is handig voor hogere stukken (dat past gewoon niet in de 3)
3 ligt beter op de weg dan een Y (gewoon SUV, hoger op zijn pootjes). De Y rijdt beetje als lompe bak vergeleken met de 3 (met name bochtenwerk)
3 LR RWD..... beste range (rij je 90 kmh.... 12,9 Wh/km, werknemer van me haalt dat gewoon, rijdt wel als een oma van 100+), zelfs bij 150 kmh is die nog erg zuinig. Nog steeds meer range dan de anderen. Maar ja die is er niet meer. Jammer, ik vindt het de beste 3.
3 AWD, minder range, maar prima (als ik nu een 3 zou nemen dan deze)
3P de minste range, de meeste fun en de meest onzinnige (rij er nooit afstanden mee, minder range, stugger, meer geluid)
Y LR range is gewoon goed, bij 125 kmh is het z'n 198 Wh/km. Maar heb hem pas, moet dus slag-om-de-arm houden. Verder stille en ruime SUV, fijne reiswagen.

Ze zouden gewoon de MY LR RWD moeten maken, die had ik dan gelijk genomen.

Ik zou altijd voor een LR gaan (als het kan), omdat die sneller laden, vindt ik belangrijker dan iets meer range. V4 komt eraan en zou me niks verbazen als de laadsnelheid dan hoger wordt voor de LR uitvoeringen (is Tesla.... die kijken altijd ver vooruit).
 
Last edited:
Dat ligt dan erg aan het type buggy en bedje. Wij hadden een wat grotere kinderwagen en die paste met geen mogelijkheid in de M3 kofferbak.
Daarom schrijf ik ook dat ik toen nog een dakkoffer meenam. Overigens nam ik op vakantie een compacte McLaren buggy mee en niet een hele kinderwagen.

zoals met zoveel dingen: het is een kwestie van keuzes maken. Natuurlijk gaan er in een Y aanzienlijk meer spullen. Betekent niet dat je met een 3 niet uit de voeten kunt. Overigens: ik ga altijd naar goed uitgeruste vakantiehuizen, dus echt veel meenemen hoef ik niet (zelfs het kinderbed bleef vaak thuis).
 
Hebben nu een Y en 3's (rijden we zelf, personeel en partners in), zelf veel gereden met de M3 LR RWD, een M3P en een M3 AWD.

3 is ruim zat. Y echt een pak meer ruimte, maar in de 3 kan best veel ! (heb er al heel wat in gestopt)
Y heeft klep en dat is handig voor hogere stukken (dat past gewoon niet in de 3)
3 ligt beter op de weg dan een Y (gewoon SUV, hoger op zijn pootjes). De Y rijdt beetje als lompe bak vergeleken met de 3 (met name bochtenwerk)
3 LR RWD..... beste range (rij je 90 kmh.... 12,9 Wh/km, werknemer van me haalt dat gewoon, rijdt wel als een oma van 100+), zelfs bij 150 kmh is die nog erg zuinig. Nog steeds meer range dan de anderen. Maar ja die is er niet meer. Jammer, ik vindt het de beste 3.
3 AWD, minder range, maar prima (als ik nu een 3 zou nemen dan deze)
3P de minste range, de meeste fun en de meest onzinnige (rij er nooit afstanden mee, minder range, stugger, meer geluid)
Y LR range is gewoon goed, bij 125 kmh is het z'n 198 Wh/km. Maar heb hem pas, moet dus slag-om-de-arm houden. Verder stille en ruime SUV, fijne reiswagen.

Ze zouden gewoon de MY LR RWD moeten maken, die had ik dan gelijk genomen.

Ik zou altijd voor een LR gaan (als het kan), omdat die sneller laden, vindt ik belangrijker dan iets meer range. V4 komt eraan en zou me niks verbazen als de laadsnelheid dan hoger wordt voor de LR uitvoeringen (is Tesla.... die kijken altijd ver vooruit).
Goede samenvatting. Dat laatste deel betreft opladen gaat vermoedelijk wel komen.
 
Betekent niet dat je met een 3 niet uit de voeten kunt. Overigens: ik ga altijd naar goed uitgeruste vakantiehuizen, dus echt veel meenemen hoef ik niet (zelfs het kinderbed bleef vaak thuis).

Eens hoor; ik krijg ook behoorlijk wat mee in onze 3. En mijn vrouw herinnerde mij eraan dat we de eerste vakantie met de kinderen inderdaad nog een buggy (ook de m laren) meenamen voor onze zoon van toen 3. Onze dochter was toen 7. Twee weken in een bungalow huisje op een camping in Frankrijk; dus verder alleen kleren en speelgoed mee e.d.

Wij zijn trouwens ook dankbaar voor de ikea hack. 6-8 ikea Knalla boodschappen tassen passen precies in de kofferbak. (Of 5 plus een AH krat en wat los spul op het krat) pakt heel snel in, past het in de tas, dan mag het mee 😊
 
Wij gaan met 2 personen ieder jaar op kampeervakantie met een m3 LR. Tent stoelen etc alles gaat er zo in zonder dakkoffers.

Verder vind ik een model y een soort baby walvis met rijgedrag dat niet te vergelijken is met een m3. Een m3 is efficiënter, rijd leuker, is mooier en voordeliger naar mijn mening.

Verder zijn juist in andere landen als Italië de straatjes en parkeergarages soms best krap, zelfs voor een m3. Weet niet of ik dit nog leuk zou vinden met een y...
 
  • Like
Reactions: **BatteryLow**
Wij gaan met 2 personen ieder jaar op kampeervakantie met een m3 LR. Tent stoelen etc alles gaat er zo in zonder dakkoffers.

Verder vind ik een model y een soort baby walvis met rijgedrag dat niet te vergelijken is met een m3. Een m3 is efficiënter, rijd leuker, is mooier en voordeliger naar mijn mening.

Verder zijn juist in andere landen als Italië de straatjes en parkeergarages soms best krap, zelfs voor een m3. Weet niet of ik dit nog leuk zou vinden met een y...
Ik wist niet dat de MY zo veel breder is dan de M3. Voor de achterbankpassagiers levert dat echter niets op:


However, this does not mean more space on the back seat for rear passengers unfortunately. While we haven’t had a chance to pull out the measuring tape ourselves just yet, online reports of rear seat width put the second row of both vehicles at around 1,330mm.

screenshot-www.carsized.com-2022.06.14-09_34_081.jpg
 
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je in én bagage voor vier personen én een fiets én een sup in een model 3 krijgt. De sup is neem ik aan een opblaasbaar ding?

De fiets van mijn dochter (9) krijgt ik al niet in de kofferbak met de klep dicht. (Dus die gaat op de trekhaak). Maar voor 4 personen zomervakantie zit bij ons de kofferbak echt vol.



De fiets gaat op het dak, maar in de kofferbak gaan wel het voorwiel en een extra set wielen (rechtop staand in de onderste bak), 2 grote weekendtassen (1 voor de dames en 1 voor de heren) en de opblaasbare sub. Pomp een gereedschap gaan de hoekjes in en bovenop de tassen, wat basics voor het eten onderin de bak, wandelschoenen en slippers gaan de frunk in.
 
  • Like
Reactions: OttoR
De M3 zou voor ons de ideale wagen geweest zijn qua bagageruimte. ware het niet dat de hoedenplank deel uitmaakt van de carrosserie en dus niet verwijderbaar is.
Alles wat enigszins hoog is, kan er niet in, hoewel de ruimte er wel is. Bv een stoel.
Verder, als je iets nodig hebt dat diep in de koffer zit, tegen de achterbank, dan is dat moeilijk bereikbaar doordat je er niet van bovenaf bij kunt.
Qua wegligging maakt het door het lage zwaartepunt niet zo veel uit. Het deel dat hoger komt dan de M3 weegt niets in verhouding tot het gewicht van de laag geplaatste en batterij, die ook nog eens gelijk verdeeld is tov alle wielen. Het breder jit elkaar staande schoeisel compenseert het kleine verschil volledig.
Alleen tussen de oren misschien is er een verschil. Als je zo hoog zit, voelt het niet zo aan dat de wagen rijdt als een cart. Al is dat wel zo.
Het blijft mij verbazen hoe snel de bochten kunnen genomen worden zonder dat de wagen een krimp geeft.