Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 overnemen na einde leasecontract

This site may earn commission on affiliate links.
Half september loopt het (operational) leasecontract van mijn M3 LR (2019) af. Ik ben er zeer tevreden over, en zou hem graag willen overnemen met ca. 100.000 op de teller. Zakelijk, als ZZP'er (ik lease hem momenteel ook als ZZP'er). De offerte van de leasemaatschappij heb ik ook al binnen. Omdat het nog steeds een relatief fors bedrag is, wil ik een financial lease constructie aangaan. Ik wil hem dan in drie jaar afbetalen, eventueel met aanbetaling (of slottermijn).

Mijn leasemaatschappij (Leaseplan) geeft aan niet te werken met een 3-partijen overeenkomst. Ik kan dus geen overeenkomst sluiten met bv. de tussenkomst van een dealer, ondanks dat de bank akkoord is. Partijen zoals Financial Lease en Findio vallen dan af.

Een nieuwe auto leasen vind ik op dit moment te duur. Ik zou mijn leasecontract kunnen verlengen met een jaar of twee jaar, maar dan zit ik over een jaar of twee jaar in dezelfde situatie. Toen ik drie jaar geleden de financial lease constructie onderzocht, durfde ik dit toen nog niet aan omdat ik regelmatig in het buitenland zit en het laadpaalnetwerk toen nog niet voldoende ontwikkeld was in mijn ogen. Dus durfde de gok niet aan destijds, nu weet ik uit ervaring dat de laadmogelijkheden (inmiddels) een stuk beter zijn.

Wat blijft er aan mogelijkheden voor me over?
 
Tja, als er weinig beschikbaar geld in de onderneming zit, dan blijft alleen lenen over. Financiële lease is ook een vorm van lenen op onderpand. Zakelijk lenen of privé lenen, dat is een kwestie van tarieven vergelijken.

Bekijk overigens ook of het naar privé halen van de auto een optie is. Zo te lezen maak je behoorlijk wat km's. Je kan dan jezelf een bedrag per zakelijke km uitbetalen, waarvan in NL momenteel 19ct onbelast is. Dat bedrag gaat overigens omhoog.

Meeste mensen denken dat je maar 19ct mag vergoeden. Dat is niet waar. Je mag ook een euro vergoeden, alleen moet je dan belasting betalen over 81ct. Dat kan in sommige gevallen handig zijn, maar is heel erg afhankelijk van de situatie.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Vergeet ook niet dat je na 5 jaar de volle mep bijtelling gaat betalen, over de volledige nieuwprijs. Door blijven rijden is dan eigenlijk nooit aantrekkelijk. Als naar prive halen enigzins mogelijk is dat hoogst waarschijnlijk financieel de beste optie.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ok probeer het te snappen. Je weet de overname som van je huidige leasecontract, vreemd dat Leaseplan hier geen geld aan verdienen door het om te zetten naar een nieuw financial lease contract. Als je voor afloop van je huidige leasecontract een externe financieringspartij hebt die dat bedrag ophoest, dat bij Leaseplan aftikt, dan is het voor Leaseplan toch klaar? Die hebben dan toch niks met die nieuwe financierder te maken, behalve dat het overschrijvingsbewijs naar de nieuwe partij gestuurd moet worden (zekerheid van onderpand van de financiering)? Of zie ik dat te simpel?

Voor de bijtelling, als ik het goed begrijp zit je nog niet aan de 60 maanden (2019 wagen). Maar mocht je daar wel aan/overheen zitten en je IB ondernemer bent, zou de bijtelling niet meer dan de werkelijke kosten zijn.