Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Maingau laadpas ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
De enkele keer dat wij nu nog als Leaf-30kWh rijders bij een SuC in de buurt verzeild raakten ( VdValk Dordrecht + Allego snellader ) viel ons idd wel op dat zo'n SuC lokatie een hoop extra tijd kost, als je altijd bij Fned gewend bent in max 25-30 minuten weer weg te zijn.

Eigenlijk sta ik ook zelden langer dan een half uur, maar dat zal ook met laadsnelheid te maken hebben .. "een hoop extra tijd" is nogal overdreven, uitzonderingen daar gelaten (bv 2 km van die snelweg af).

Overigens zijn er ook voorbeelden van SuC's direct aan de snelweg.

eerste foto is de Brennerpas - direct bij het tankstation. Tweede is Dorno-west ten zuiden van Milaan. Overigens moet je daar eerst de snelweg oversteken om bij een rest te komen. Dus "direct aan de snelweg" zegt ook weer niet altijd alles.

IMG_4286.jpg
IMG_3434.jpg
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Eigenlijk sta ik ook zelden langer dan een half uur, maar dat zal ook met laadsnelheid te maken hebben .. "een hoop extra tijd" is nogal overdreven, uitzonderingen daar gelaten (bv 2 km van die snelweg af).

Overigens zijn er ook voorbeelden van SuC's direct aan de snelweg.

eerste foto is de Brennerpas - direct bij het tankstation. Tweede is Dorno-west ten zuiden van Milaan. Overigens moet je daar eerst de snelweg oversteken om bij een rest te komen. Dus "direct aan de snelweg" zegt ook weer niet altijd alles.

View attachment 327829 View attachment 327830

En dat allemaal met uw Maingau-pas. Interessant.
 
Kleine update: we hebben zojuist weer een update van Maingau verwerkt met daarin een flink aantal nieuwe Maingau laadpassen. Dus mocht je Maingau laadpas tot op heden nog niet werken bij Fastned, dan zou dit vanaf nu wel het geval moeten zijn.

Gelijk geprobeerd, maar helaas. Ik krijg direct de melding:
Oeps, pas is niet geactiveerd, verlopen of geblokkeerd. Neem contact op met je pasleverancier of koppel een andere pas, bankpas of credit card.
 
Vraag: het inbrengen van de Maingau pas in Fastned App als betaalmethode werkt niet bij mij. Is er een kans dat de pas wel werkt bij de Fastned laadstations?

Jazeker, was bij mij ook zo. Eerst, in mijn geval, even gewacht tot mijn Goldmember abbo bij Fastned was afgelopen ( staat meen ik op de Fastned site, dat die kombi +Maingau sowieso niet werkt... ). Als betaalmethode registreren werkte vervolgens niet maar cf de post van @rvdput op ...116569/page-9 hierboven werkte het toen wel. Dus gewoon aankoppelen en de schermpjes op de Fastned laadpaal volgen en de Maingau kaart aanbieden... Suc6
Ps als je tenminste zeker bent dat Maingau je kaart via facturering achteraf heeft ge-activeerd... anders eerst M. contacteren.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
CHAdeMO koppelen.
Instructies volgen van scherm op lader.
Pas aanbieden en....
Yes! Laadt nu wel bij FastNed (Haarlem)

Maingau-pas: sinds half juli in bezit.
Maingau-communicatie via e-mail:
1. Op rekening achteraf zetten totdat IBAN-koppeling werkt;
2. Dat de kaart ook echt actief is (geprüft).

Nu laden voor ong. < 7,5 cent per kWh.
(60x 5 cent = 300 cent per uur / 40 kWh - ieder kWh dichter bij de 50 is meegenomen)

upload_2018-8-28_21-45-57.jpeg
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FrankNL and cvonken
<...> Dus gewoon aankoppelen en de schermpjes op de Fastned laadpaal volgen en de Maingau kaart aanbieden... Suc6
Ps als je tenminste zeker bent dat Maingau je kaart via facturering achteraf heeft ge-activeerd... anders eerst M. contacteren.
Mijn pas is al 2 maanden actief. Heb ook al 2 maanden geleden bij Allego laadpalen geladen en hiervoor een factuur van Maingau ontvangen en betaald. Maar nog steeds werkt het niet bij Fastned. Heel jammer...
 
Last edited:
Vraag: het inbrengen van de Maingau pas in Fastned App als betaalmethode werkt niet bij mij. Is er een kans dat de pas wel werkt bij de Fastned laadstations?

@TrebVs was me al voor met het antwoord dat dit inderdaad los staat van elkaar.

In Nederland printen alle pasaanbieders een uniek en gestandaardiseerd contractnummer op de laadpas waardoor het makkelijk is om deze toe te voegen via een app. We hebben gemerkt dat dit in het buitenland meestal anders gaat waarbij Maingau een heel ander nummer op de pas print. In de klantomgeving van Maingau ontbreekt een check-digit in het contractnummer wat allerlei problemen geeft. De optie om de Maingau pas toe te voegen in de Fastned app hebben we daarom voorlopig uitgezet.
 
@TrebVs was me al voor met het antwoord dat dit inderdaad los staat van elkaar.

In Nederland printen alle pasaanbieders een uniek en gestandaardiseerd contractnummer op de laadpas waardoor het makkelijk is om deze toe te voegen via een app. We hebben gemerkt dat dit in het buitenland meestal anders gaat waarbij Maingau een heel ander nummer op de pas print. In de klantomgeving van Maingau ontbreekt een check-digit in het contractnummer wat allerlei problemen geeft. De optie om de Maingau pas toe te voegen in de Fastned app hebben we daarom voorlopig uitgezet.

Als ik het dan goed begrijp werkt de pas wel bij de laadpaal en kun je daarmee gewoon bij FastNed laden, maar laden via de app werkt dan dus niet als je de pas nog niet toegevoegd is als betaalmiddel.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Als ik het dan goed begrijp werkt de pas wel bij de laadpaal en kun je daarmee gewoon bij FastNed laden, maar laden via de app werkt dan dus niet als je de pas nog niet toegevoegd is als betaalmiddel.

Ja, dat klopt. Toevoegen aan de app kan (vooralsnog) niet dus je kunt de laadsessie niet starten via de app en laten afrekenen via Maingau.

Alleen 35kw bij een SoC van 80km vond ik wel aan de magere kant.

De laadsnelheid is beperkt door de limiet van 125A van de adapter en de CHAdeMO aansluiting. Doordat een S70/75 een lagere batterijspanning heeft is de effectieve laadsnelheid relatief laag. Bij een S85/90/100 is de batterijspanning een stuk hoger en daarmee ook de laadsnelheid met een adapter. Als je batterij wat voller raakt neemt de batterijspanning toe dus de laadsnelheid zal daarom langzaam toenemen en pas bij ±80% weer gaan dalen.

Aanvulling: Sommige nieuwe EV's (Audi e-tron en Jaguar I-PACE) hebben een batterijspanning die bij een lege batterij al bijna op 400V zit. De auto begint dan vrijwel meteen met laden op 50 kW en blijft dit doen totdat de auto de laadsnelheid gaat reduceren omdat de batterij bijna vol is.