Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Max range na upgrade tot S75d van de facelift

This site may earn commission on affiliate links.
Duidelijk, had het niet moeten doen. Eens kijken of ik het terug kan draaien?
Het is koop op afstand, dus in principe heb je een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen.
Je hebt de bedenktermijn van 14 dagen helaas laten verlopen.
Voor anderen die ook spijtoptant zijn de volgende tips.
Probeer het eerst telefonisch terug te draaien. Lukt dit niet stuur dan een aangetekende brief met bericht van ontvangst.
Hiermee stuit je de termijn van 14 dagen, je hebt namelijk te kennen gegeven dat je de koop ongedaan wenst te maken.
Wil Tesla dit niet terugdraaien, via een brief van een advocaat Tesla laten weten dat je je er niet bij neerlegt.
Uiteindelijk naar de rechter. Maar ik heb goede hoop dat Tesla de Nederlandse wetgeving respecteert.
 
Ik ben sinds 4 weken van 70 naar 75 gegaan. Zo'n 15 maanden geleden kon ik 368 Km laden bij 100%.

Nu na de upgrade van naar 75 heb ik maar 360 Km , ik ben hiermee naar de SC Adam gegaan en ze vertellen
mij dat dit allemaal binnen de de marge is?!

Dit klopt toch niet?:confused:
Hoeveel kon je laden net voordat je de upgrade naar 75 deed?

Eigenlijk moet je naar het maximum aantal kWh dat je kunt laden kijken wanneer je 'm zo ver mogelijk leeg hebt gereden, de typical km berekening kan tussentijds aangepast zijn door Tesla.
 
er zijn nogal wat factoren die je mee moet nemen bij max lading
  • typical is niet zo'n goede maatstaf want het rekengetal kan beinvloed worden (is eerder al gebeurd) dus rated (altijd zelfde rekengetal) is een beter vergelijking...
  • Het % dat tesla vrijgeeft voor max lading kan ook beinvloed worden
  • De efficiency kan beinvloed worden...
  • range mode aan of uit: er zijn zelfs situaties bekend dat (korte rtjes) je met uit verder komt maar.... met aan lijk je wel verder te komen met laden. of dit is door een ander rekengetal, beter balancering of meer % open voor max lading weet ik niet. in het lijstje van merijn waar de degradaties over lange tijd nauwgezet zijn bijgehouden zie je dit effect ook terug
  • zomer / winter....
  • en balanceren accu (dirk kan je daar zeker tips over geven....
Ik ben er op basis van een vergelijking van twee getallen nog niet van overtuigd dat de 75 slechter is:cool:
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
De upgrade heeft je dus 11km extra range opgeleverd begrijp ik.
Van 368 naar 349 in 15 maanden tijd is toch wel veel degradatie, hoeveel km heb je er mee gereden ?
Met mijn oude S60 merk ik nu na 30 maanden/65k km eindelijk 1 a 2 kilometer minder range.

Ik heb er nu 22.500Km mee gereden. Ik vind het nogal wat zo'n achteruitgang.

Ik heb al een paar gesprekken met Tesla gehad, maar het schiet niet op. Ik ga hier toch wel werk van maken. Misschien is mijn batterij gewoon niet goed, dat kan ook.
 
Ik heb er nu 22.500Km mee gereden. Ik vind het nogal wat zo'n achteruitgang.

Ik heb al een paar gesprekken met Tesla gehad, maar het schiet niet op. Ik ga hier toch wel werk van maken. Misschien is mijn batterij gewoon niet goed, dat kan ook.
Of de software is een beetje in de war en berekent de beschikbare typical km niet helemaal correct. Laat je de auto helemaal doorladen tot 100% totdat hij zelf aangeeft er helemaal klaar mee te zijn? (oftewel wordt je accu volledig gebalanceerd?)

Mijn S85 RWD classic laadt 348km typical als ik hem tot 90% laat laden. Een S85 heeft circa 77kWh ter beschikking, dus die 349km voor een 70 lijkt vergelijkbaar. Echter, een S75D is zuiniger dan een S85 RWD classic, dus je zou toch iets meer kms verwachten met dezelfde energie. Nu is dus de vraag of Tesla verschillende typical berekeningen gebruikt voor verschillende types?
Moraal van het verhaal: typical km kun je niet gebruiken om te vergelijken.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het aantal kWh per laadsessie te monitoren (via kWh meter in je meterkast o.i.d.) maar anders dan is dat de enige methode die - onafhankelijk van de informatie die de auto weergeeft - iets zinnigs over de capaciteit van de accu kan zeggen.
Probeer de accu zo leeg mogelijk te rijden en meet hoeveel kWh erin gaan tot hij 100% vol is (meteen met warme batterij aankoppelen, verder 'always connected' uit zetten en energy saving mode aan, en automatisch opwarmen uit).
In het aantal gemeten kWh zal nog zo'n 10% laadverliezen zitten.


Ik vraag me trouwens af of de antibrick kWh bij een software gelimiteerde 70 buiten de 70 kWh vallen? Anders dan heb je bij een upgrade naar 75kWh vooral betaald voor een handvol kWh die niet bruikbaar zijn...? (<- let op dit is een vraag en een puur verzinsel, niet als feit lezen!)
 
Goeie tip, misschien inderdaad de auto zo leeg mogelijk rijden. Maar eventjes de feiten op en rij.


JUL16 = S 70 RWD / 100% = 368Km

AUG17 = S 70 RWD / 100% = 348Km (-5% > JUL16)

SEP17 = S 75 RWD / 100% = 360Km (+3% > AUG17)

Had 372Km verwacht ten opzichte van AUG17 (+5kWh).

De auto heeft pas 22.500Km gelopen, is 5% verlies in het eerste jaar niet veel?
 
Tesla heeft me het volgende gezegd :

Auto bijna leeg rijden en vervolgends 2 uur laten staan zonder laadpaal, vervolgens
laden naar 90% en 2 uur laten staan zonder aangesloten te zijn op een laadpaal.
Dit 3 x doen.

Dan zou de batterij gekalibreerd moeten zijn.

Ik heb de S75 geladen (90%) en dat gaf me 325 Km range. Ik ben benieuwd of dit gaat
werken. Ik hou jullie op de hoogte.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde and Steven