Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Nuttige informatie allemaal hierboven. Als jongetje dat met fischer technik en technisch lego speelde dacht ik ooit dat ik technisch onderlegd was. Na de middelbare school echter een economische richting gekozen en nu ben ik een complete nono op dit gebied en bewonder ik de aanwezige kennis bij jullie. Als ik mijn streekgenoot Wim S. hoor over aerodynamica, lees dat vele anderen op dit forum zelf laadpalen in elkaar knutselen en nu weer zo’n verhaal over balancerende cellen bekruipt mij altijd zo’n “where did I go wrong” gevoel. En om nou te zeggen dat ik er in het dagelijks leven heel veel baat bij heb dat ik weet hoe een Credit Default Swap in elkaar steekt…nee, niet echt. Maar goed, ieder zijn waarde en ik schijn bijvoorbeeld heel goed te zijn in de vaatwasser inruimen.

Kijk, we hebben zelfs ook een "huisman" of "huisvrouw" onder ons! Maar is het niet zo dat ieder zijn kwaliteiten heeft? En het mooie van zo'n forum is dat iedereen elkaar help met zijn of haar kennis op een specifiek gebied? En daar leren we dan weer van en worden we met zijn alle weer wat wijzer. Er is (bijna) niets mooier dan elke dag weer wat te leren.
 
Last edited:
@billytcherno, welke band ligt er nu op zodat we de classificatie van het verbruik eens kunnen opzoeken? Mogelijk is deze een stuk onzuiniger dan de Michelin PS2?

Sottozero's, volgens de specs van Tesla, op 21" Turbines

- - - Updated - - -

Tiens, voor de IT'ers onder ons, die de gegevens via de Tesla Owner's API uitlezen : al gemerkt dat de "State of Charge" en "Battery Level" die uitgelezen kunnen worden, soms *heel* veel verschillen (maar soms ook niet)?
Geeft ergens aan dat ze niet hetzelfde zijn, en met alle de metingen die in de xls worden opgeslagen, misschien niet van onbelang voor deze thread.
 
Sottozero's, volgens de specs van Tesla, op 21" Turbines

Die heeft een E quotering qua verbruik wat hetzelfde is als je Michelin PS2 zomerband. Strange...
Je zou het loopvlak van je banden eens kunnen bestuderen op zoek naar onregelmatige slijtage te wijten aan een niet optimale uitlijning.
Ook de bandenspanning nog eens dubbelchecken.

- - - Updated - - -

Ik denk nog aan iets, ben je met Range Mode ON naar LU gereden? Ik namelijk wel en Torque Sleep zou enkel werken in Range Mode ON.
 
Die heeft een E quotering qua verbruik wat hetzelfde is als je Michelin PS2 zomerband. Strange...
Je zou het loopvlak van je banden eens kunnen bestuderen op zoek naar onregelmatige slijtage te wijten aan een niet optimale uitlijning.
Ook de bandenspanning nog eens dubbelchecken.

- - - Updated - - -

Ik denk nog aan iets, ben je met Range Mode ON naar LU gereden? Ik namelijk wel en Torque Sleep zou enkel werken in Range Mode ON.

Spanning 3 bar, en met opwarmen vd band naar 3.1 - 3.2. De banden waren door Tesla reeds op de velgen gezet, ik ga er van uit dat ze die dan toch uitgebalanceerd hebben. De uitlijning is misschien nog wat vroeg om te zien... En heb idd met RM ON gereden.

Btw, Autosteer op de E411 is best wel grappig. op de invoegstukken op het einde van de hellingen zit dat ding te "twijfelen"... links, ... rechts.... "wat ga ik doen?" . ook op 1 plaats ontbreekt de belijning links, en het ding is in paniek dan naar rechts uitgezwenkt. was ff schrikken.
 
Spanning 3 bar, en met opwarmen vd band naar 3.1 - 3.2. De banden waren door Tesla reeds op de velgen gezet, ik ga er van uit dat ze die dan toch uitgebalanceerd hebben. De uitlijning is misschien nog wat vroeg om te zien... En heb idd met RM ON gereden.

Het enige wat je kan doen is de test nog eens herhalen binnen een paar weken. Dan zal ik ook mijn wintersloffen aan hebben.

Btw, Autosteer op de E411 is best wel grappig. op de invoegstukken op het einde van de hellingen zit dat ding te "twijfelen"... links, ... rechts.... "wat ga ik doen?" . ook op 1 plaats ontbreekt de belijning links, en het ding is in paniek dan naar rechts uitgezwenkt. was ff schrikken.

Ja, je moet hem leren kennen zodat je kan inschatten wanneer je moet ingrijpen. Wanneer je de autosteer gebruikt tegen 140 of 150 reageert hij ook anders. Vanaf 140 worden de sonar sensoren uitgeschakeld en bij 150 heb ik het gevoel dat hij zachtjes zwalpend van links naar rechts stuurt. Aan 120 en 130 voelt hij zich duidelijk beter op zijn gemak. :rolleyes:
 
Maar even in dit draadje. Vanochtend naar Apeldoorn geweest, Achmea. Vanaf schoolplein gaf hij mij een kwartier extra dus ik heb wat rustiger gereden Eerst het stuk 80 km/weg Tilburg - Den Bosch (waar dat ook moet) en op de snelweg precies op 100 gezet (met af en toe iets harder met inhalen).
Terugweg net zo.

Op de terugweg zag ik dat er een fiks windje stond, schuin van voren.

Ik had deze cijfers. Ik post ze omdat ik echt vind dat het verbruik is afgenomen, zeker bij de wat lagere snelheden. Vroeger lukte dit mij niet en zou ik blij zijn geweest als ik ergens net onder de 200 Wh/km zou eindigen.

Overigens, pluim voor Achmea, waar voor de hoofdingang in de bezoekersparking zes laadplekken staan. Ik heb nagevraagd en de stroom wordt door Achmea betaald. Parkeren is (voor ons) wel wat krap maar te doen. Helaas wilde ik toen mijn Type 2 kabel pakken en zag dat ik hem nog niet in de auto terug had gelegd. Dus maar op andere plek geparkeerd.
Ik heb dus ook niet kunnen zien hoeveel Kw er geleverd worden. Ik denk zelf 11 Kw, want dat is een beetje de standaard geworden. Zou dus met bezoeken van zo'n twee uur een enkele reis cadeau geweest zijn :)

IMG_0395.JPG
 
Mooie cijfers. Met combi 80, 100 en 120 wegen en de max snelheid aanhouden blijf ik tussen 195 en 210 uitkomen...

Het zit hem in de snelheid boven de 100 km/uur dat het verbruik erg gaat oplopen (en natuurlijk de rechter voet in het algemeen). Het mooie is dat het zo te beïnvloeden is. Als ik door zou zijn gereden op deze manier zou ik de 475 km hebben kunnen benaderen bij 100 lading (nu 90%). Maar dat is niet nodig maar fijn dat "Het kan, als het moet".
 
om een of andere reden zat ik dik boven de 200Wh vandaag tegen 90km/u op de A12 richting Brussel na het superchargen in Aartselaar vandaag, ik kreeg het maar niet naar beneden. Airco stond niet erg hard op. en ben na een praatje met andere tesla rijders in Aarselaar 10m nadat de auto vol zat vertrokken, dus batterij was goed opgewarmd. van 7% naar 90% in 45min (70D).

Het was trouwens heel druk vandaag alle stalls waren bezet toen ik er aankwam waren er nog 2 vrij toen ik er 5min stond waren ze allemaal bezet en hebben er mensen moeten wachten.
Eén van de tesla rijders waarmee ik sprak ( die het forum volgt maar niet post) zei met dat dat ook vaak het geval is in Gent. De vraag is of dit niet zou kunnen worden opgevangen door de Navigatie, de Supercharger weet de charge limit van elke auto, en zou zo "makkelijk" kunnen schatten wanneer de auto vol is en dit kunnen aangeven op de kaart, ik ben waarschijnlijk niet de eerste die hier aan dacht.

Trouwens leuk om een praatje te doen met XFranks dochter ;-)
 
om een of andere reden zat ik dik boven de 200Wh vandaag tegen 90km/u op de A12 richting Brussel na het superchargen in Aartselaar vandaag, ik kreeg het maar niet naar beneden. Airco stond niet erg hard op. en ben na een praatje met andere tesla rijders in Aarselaar 10m nadat de auto vol zat vertrokken, dus batterij was goed opgewarmd. van 7% naar 90% in 45min (70D).

Zijn je banden al ingelopen, ttz minstens 1000 km mee gereden? Het verbruik is in het begin ongeveer 10% hoger dan normaal. En reed je met range mode aan of uit?
 
Zijn je banden al ingelopen, ttz minstens 1000 km mee gereden? Het verbruik is in het begin ongeveer 10% hoger dan normaal. En reed je met range mode aan of uit?

700km meegereden, Sottozero's eronder maar gedurende de dag toch wel rustig kunnen rijden op Antwerpse ring zelfs < 160wh. na het laden echter aan SuC veel hoger verbruik, maar misschien was het wel de wind. laatste stuk trouwens Range Mode.

morgen een test met 100% en range mode naar Rochehaut richting Bouillon gaat krap worden volgens Tesla | Hoogte grafiek

maar klein stopje in Namen om er even wat bij te tanken aan een ZE-MO terminal die hopelijk gaat werken met mijn Bluecorner pas



- - - Updated - - -

Vanaf gistermiddag stond er windkracht 8 ( = ongeveer 65 km per uur windsnelheid) langs de kust, dit zal ook wel enige invloed hebben gehad

ik hoor het hier nu de wind ;-)

Phil