Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Met nogal wat wind op de A17 op CC 135km/h:

8a8087d72ea86e16419950d50f37de30.jpg
 
Vandaag met de 70D weer een range charge gedaan 353km. Met winterbanden en het weer een stuk onzuiniger. Op de terugweg doorgereden tot -7km na 0 (er staat niet meer charge now). Op de vermogensmeter had ik stippellijntjes tot 100kw dus had wellicht nog iets verder kunnen rijden. Enig idee hoever? Hoor verschillende verhalen van -5 tot zo'n -20 -25. Blij dat ik weer thuis ben in ieder geval :)
 
Vandaag met de 70D weer een range charge gedaan 353km. Met winterbanden en het weer een stuk onzuiniger. Op de terugweg doorgereden tot -7km na 0 (er staat niet meer charge now). Op de vermogensmeter had ik stippellijntjes tot 100kw dus had wellicht nog iets verder kunnen rijden. Enig idee hoever? Hoor verschillende verhalen van -5 tot zo'n -20 -25. Blij dat ik weer thuis ben in ieder geval :)

da's durven ook vandaag even gaan rijden om de invloed van wind en weer te kunnen inschatten, in range mode toch rond 189Wh op 44 km kunnen blijven van de Suc in Nivelles en terug ;)
Ik heb hem nu op percentage gezet.
 
Vandaag met de 70D weer een range charge gedaan 353km. Met winterbanden en het weer een stuk onzuiniger. Op de terugweg doorgereden tot -7km na 0 (er staat niet meer charge now). Op de vermogensmeter had ik stippellijntjes tot 100kw dus had wellicht nog iets verder kunnen rijden. Enig idee hoever? Hoor verschillende verhalen van -5 tot zo'n -20 -25. Blij dat ik weer thuis ben in ieder geval :)
Hoeveel kilometer heb je er feitelijk mee gereden? Ik zou zelf niet gokken dat je na 0 nog een aantal kilometers kan doorrijden. D.w.z. het kan misschien wel, maar waarom zou je het risico nemen om stil te komen staan? Als je je bestemming invoert in de nav, kun je vervolgens via de tripmeter heel goed monitoren op welk percentage je uitkomt bij aankomst. Vervolgens is het een kwestie van je verbruik (lees: snelheid) zodanig aanpassen dat je het gewoon haalt.
 
Aan de vermogensmeter kun je wel zien of je nog een stukje kunt rijden. De paar verhalen die ik tot nu toe heb gehoord, geven aan dat als het vermogen tot zo'n 20kW is beperkt je nagenoeg stil staat en direct moet laden. Tot dat punt kun je nog een klein stukje rijden.
 
Aan de vermogensmeter kun je wel zien of je nog een stukje kunt rijden. De paar verhalen die ik tot nu toe heb gehoord, geven aan dat als het vermogen tot zo'n 20kW is beperkt je nagenoeg stil staat en direct moet laden. Tot dat punt kun je nog een klein stukje rijden.
Die ervaring is er inderdaad wel, maar de valkuil is dat Tesla bij iedere update de hoeveelheid reserve-kms kan wijzigen. Oftewel resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Overigens zou ik het heel onverstandig vinden van Tesla als ze inderdaad die reservehoeveelheid zouden verlagen bij een update zonder dat heel duidelijk aan te geven...
 
Aan de vermogensmeter kun je wel zien of je nog een stukje kunt rijden. De paar verhalen die ik tot nu toe heb gehoord, geven aan dat als het vermogen tot zo'n 20kW is beperkt je nagenoeg stil staat en direct moet laden. Tot dat punt kun je nog een klein stukje rijden.

Begin dit jaar heb ik tijdens een recordpoging 18km onder nul gereden. op een bepaald moment begint het vermogen streepje te zakken. van 30kw naar 15kw ging wel heel snel (over enkele honderden meters)
bij de update van 7.0 heb ik plots 30km autonomie erbij gekregen. ik verwacht dus ook dat er een deel van de reserve voor is gebuikt. Bij gelegenheid wil ik mijn record nog eens proberen verbeteren.
toen haalde ik op een lading 388km met mijn 60kw batterij. Maar toen heb ik ook slechts 54.7kw van mijn 60kw batterij kunnen gebruiken.
zie:hoe ver kan je rijden met een 60kwh model S - Page 2
 
Hoeveel kilometer heb je er feitelijk mee gereden? Ik zou zelf niet gokken dat je na 0 nog een aantal kilometers kan doorrijden. D.w.z. het kan misschien wel, maar waarom zou je het risico nemen om stil te komen staan? Als je je bestemming invoert in de nav, kun je vervolgens via de tripmeter heel goed monitoren op welk percentage je uitkomt bij aankomst. Vervolgens is het een kwestie van je verbruik (lees: snelheid) zodanig aanpassen dat je het gewoon haalt.

Dit is inderdaad goed te managen en zo kwam ik na 283km nog met +7 aan. Ik moest vrij snel daarna nog 2x13 km rijden en had thuis geladen tot +20. De 8 laders in Utrecht na 1x13 km waren echter allemaal bezet wat ik niet had verwacht. De 1x13 terug heb ik met 6km in de accu gehaald. Na 6km stond hij op 0 en de resterend 7 gingen gelukkig nog prima. Ik had de eerste trip van 283 op safe kunnen rijden om meer over te houden maar was ook wel benieuwd naar de grenzen :)
 
Vanavond in TROS Radar: range e-bikes loopt na de 2jr garantie met meer dan 50% terug, nieuwe accu kost meer dan € 500! (klagende bejaarden)
"het ligt aan uw gewicht"
"3 tot 4 jaar levensduur maximaal"
"5 uur laadtijd"

Ai, erg offtopic hier.. Maar het heeft alles te maken met batterij management. Waarschijnlijk worden die batterijen veel leeg weg gelegd, tot 100% geladen en heel erg diep ontladen.

Dat komt doordat je op een fiets niet echt een goed BMS kan hebben.

In een auto gaat dat veel makkelijker en zie daarom ook de geringe terugloop bij de Model S.

Bij die fietsen ligt het eigenlijk bij de gebruiker. Die mishandelt de batterij te veel....