Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Weer even wat ervaringen.

Vanochtend naar Nijkerk, ondanks dat ik vroeg vertrok toch al snel rode lijnen op A2 en A27. Kreeg van navi origineel advies om stukje A15 te nemen en dan bij Tiel West er af en in een bijna rechte lijn omhoog. Ik weet niet of het uiteindelijk sneller was, maar het was wel leuk sturen. Uiteindelijk kwam ik onder Amersfoort uit en kon daar de A28 op.
Zo zie je nog eens wat, ook een veerpontje gehad (dat zou de navi er trouwens wel bij moeten kunnen zeggen).
En ook hier nauwelijks verdere. Ik denk dat de andere navi's minder creatief zijn.

Terug veel tegenwind en flink doorgereden. Even in Eindhoven geweest en daarna terug naar huis, tegenwind en meesmokkelend op de rechter baan.

Verbruik is weer bijzonder. Zonder veel in te leveren een verbruik op de laatste 25 km van 151 Wh/km en de hele trip netjes onder de 200 Wh/km gebleven terwijl ik, op het laatste stukje na, beslist fors heb gereden (op mijn manier dan :)

Ik blijf nog steeds van mening dat hij, met name als het minder hard gaat, zuiniger is sinds 7.0. De cijfers kloppen ook wel want met 60 kWh zou ik 306 km hebben gereden. Vroeger was ik al blij als ik met inspanning in die buurt kwam, en dan bedoel ik echt rustig rijden. En, mocht jet krap worden, kun je met aanpassen van snelheid nog een enorm eind komen voordat je echt zou stranden. Zeg 75 kWh tegen 151 Wh/km is toch maar even precies 500 km range en nu niet met 33 graden maar Hollandse herfst.


IMG_0450.JPG
 
Weer even wat ervaringen.

Vanochtend naar Nijkerk, ondanks dat ik vroeg vertrok toch al snel rode lijnen op A2 en A27. Kreeg van navi origineel advies om stukje A15 te nemen en dan bij Tiel West er af en in een bijna rechte lijn omhoog. Ik weet niet of het uiteindelijk sneller was, maar het was wel leuk sturen. Uiteindelijk kwam ik onder Amersfoort uit en kon daar de A28 op.
Zo zie je nog eens wat, ook een veerpontje gehad (dat zou de navi er trouwens wel bij moeten kunnen zeggen).
En ook hier nauwelijks verdere. Ik denk dat de andere navi's minder creatief zijn.

Terug veel tegenwind en flink doorgereden. Even in Eindhoven geweest en daarna terug naar huis, tegenwind en meesmokkelend op de rechter baan.

Verbruik is weer bijzonder. Zonder veel in te leveren een verbruik op de laatste 25 km van 151 Wh/km en de hele trip netjes onder de 200 Wh/km gebleven terwijl ik, op het laatste stukje na, beslist fors heb gereden (op mijn manier dan :)

Ik blijf nog steeds van mening dat hij, met name als het minder hard gaat, zuiniger is sinds 7.0. De cijfers kloppen ook wel want met 60 kWh zou ik 306 km hebben gereden. Vroeger was ik al blij als ik met inspanning in die buurt kwam, en dan bedoel ik echt rustig rijden. En, mocht jet krap worden, kun je met aanpassen van snelheid nog een enorm eind komen voordat je echt zou stranden. Zeg 75 kWh tegen 151 Wh/km is toch maar even precies 500 km range en nu niet met 33 graden maar Hollandse herfst.


View attachment 101414

151 wh/km , hoeveel km/u rijd je dan??
 
Het is inderdaad onbegrijpelijk. Ik ben nog nooit in de buurt gekomen van dit soort cijfers, ik ben trots op mijzelf als ik bij een ritje een gemiddelde onder de 200 wh/km rijd.
Hans is de oplossing voor het energieprobleem, of hij heeft een perpetuum mobile.

Vreemd dat die verschillen zo groot zijn. Met dit 10 tot 16 graden weer wat we de afgelopen weken hebben gehad, haal ik met gemak 175 wh/km. Daar hoef ik me echt niet voor in te houden. Vorige week dinsdag zelfs 147 wh/km over een lengte van 58,3 km, gereden in 47 minuten (zie screenshot). Gemiddeld 75 km per uur dus. In de spits haal je over het algemeen echt geen hogere gemiddelde snelheden in Nederland.

2015-11-11 17.18.36_copy.jpg
 
Ik verbaas me al twee jaar over de verbruikscijfers die ik hier lees. Maar goed, woon-werk is bij mij een ritje van 35 km met gegarandeerd de nodige file, constant rijden is bijna niet mogelijk. Korte, niet constante ritten, dat zal voor mij het euvel zijn. Toch vraag ik me wel eens af of de mijne überhaupt in staat is om cijfers zoals die van Hans te halen
 
Beschouw dit maar even als een laatste bericht over zuinigheid van de MS. Anders wordt het vervelend.

Vandaag had ik een bijna identiek ritje als gisteren, alleen Zeewolde i.p.v. Nijkerk.

Ik was nieuwsgierig wat het resultaat zou zijn als ik echt mijn best zou doen en omdat het toch een rustige dag was ben ik gaan rijden zoals ik dat twee jaar geleden deed toen ik zulke ritten met de Leaf maakte.

De snelheid was gelijk, niet harder dan ter plaatse mocht en op de snelweg rustig rechts maar niet zo dat ik achteropkomende vrachtauto's zou hinderen. Dus ergens tussen de 80 en 90 en soms een stukje achter een vrachtauto.
Precies zoals destijds.

Allereerst mijn conclusie: Onze Tesla is, als het er op aankomt, dus onder gelijkblijvende omstandigheden zuiniger dan de Leaf!

De foto, neen niks photoshop, spreekt verder voor zich. De auto heeft, zo zeggen dat hier, een "goeien aard".
Overigens vertrokken met 90% vanochtend.

Eindhoven zal niet lang meer gaan duren trouwens, zie ander draadje.

IMG_0460.JPG
 
De snelheid was gelijk, niet harder dan ter plaatse mocht en op de snelweg rustig rechts maar niet zo dat ik achteropkomende vrachtauto's zou hinderen. Dus ergens tussen de 80 en 90 en soms een stukje achter een vrachtauto.
Dus dank zij jou worden wij altijd door andere mensen aangesproken dat die Tesla's zo truttig rijden omdat ze anders niet aankomen.
Dat al die mensen je lichtsignalen geven komt in dit geval niet omdat ze je auto zo mooi vinden hoor Hans.
 
Dus dank zij jou worden wij altijd door andere mensen aangesproken dat die Tesla's zo truttig rijden omdat ze anders niet aankomen.
Dat al die mensen je lichtsignalen geven komt in dit geval niet omdat ze je auto zo mooi vinden hoor Hans.

Het valt ook duidelijk in de categorie "Don't try this at home".

Het voelde ook net als destijds in de Leaf toen. Door en door koud omdat je de kachel niet wilt aanzetten.
Na "Eindhoven" snel weer alles aan inclusief stoelverwarming en op die 40 km naar huis weer wat van het truttige (want dat is het best) goedgemaakt.

Overigens viel me op dat er best veel zijn die het rustig aan doen. Misschien is de vrijdag ook anders. Normaal sjees je er voorbij maar nu er op gelet.
Gelukkig geen geknipper gezien, zo erg was het ook weer niet :)

Maar nu is dus bekend dat, als het nodig is, je het bereik als een elastiek kunt oprekken.

Waarvan akte en Case closed!
 
Het is winter en dat is een lekker jaargetijde voor de levensduur van onze batterij. Ik kwam toevallig dit stukje tegen over wat warmte doet met onze "cellen":

All batteries achieve optimum service life if used at 20°C (68°F) or slightly below. If, for example, a battery operates at 30°C (86°F) instead of a more moderate lower room temperature, the cycle life is reduced by 20 percent. At 40°C (104°F), the loss jumps to a whopping 40 percent, and if charged and discharged at 45°C (113°F), the cycle life is only half of what can be expected if used at 20°C (68°F).

Ons klimaat is maw beter voor de levensduur van onze Model S batterij dan het klimaat in pakweg Californië. Er is ook een nadeel aan de lagere temperaturen want de interne weerstand stijgt:

As all drivers in cold countries know, a warm battery cranks the car engine better than a cold one. Cold temperature increases the internal resistance and lowers the capacity. A battery that provides 100 percent capacity at 27°C (80°F) will typically deliver only 50 percent at –18°C (0°F). The momentary capacity decrease differs with battery chemistry.

Om alles te leren over batterij technologie: BU-502: Discharging at High and Low Temperatures Battery University
 
Inderdaad, bij 37 graden. Ongelofelijk wat een levensduur. In onze wagens worden de batterijen soms wel warmer maar soms ook kouder.
Als we uitgaan van levensduur 20.000 cycli en 300km per cyclus, dan is een accupakket goed voor 6 miljoen km!!!

Als je 50.000km per jaar zou rijden gaat een accupakket dus 120 jaar mee :scared::love::scared::love:

Geen enkele ICE-rijder zal dat geloven... :crying: