TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

MaxRange

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by S-19910, Sep 17, 2014.

  1. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    70%!?
    Ik mag hopen dat het nooit zo erg zal worden. Dat is nog maar 280 km range... :eek:
     
  2. MjjVonk

    MjjVonk Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    506
    Location:
    Neerijnen, The Netherlands
    Hoop het ook of toch niet ....

    Deze grafiek zou dat inzicht straks moeten geven

    70 % is de garantie grens, als we daar onder komen binnen 8 jaar krijgen we een nieuwe accu

    Dan een tweede generatie pakket welke 800 km range heeft
     
  3. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    4,423
    Location:
    De Woude NL
    Ik denk dat het ons allemaal heel erg gaat meevallen. Tesla heeft met de Roadster laten zien dat het accupakket niet meer dan 1,5% per jaar degradeert.
    De eerste veelrijders met de Model S rapporteren waarden van rond een half procent per jaar. Zelfs echte veelrijders, meer dan 50.000 km per jaar, kunnen nog geen significant verlies vaststellen.
     
  4. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,243
    Location:
    Amsterdam
    #84 Hans (Amsterdam), Sep 27, 2014
    Last edited: Sep 27, 2014
    Een range charge komt bij uit op 382 km typical. Wat mij opvalt is dat na het bereiken (tijd 13:13 uur) van deze 382 km, de auto nog een tijdje blijft doorladen.
    Op 13.13 uur wordt de 382 km bereikt. Er staat dat het laden nog 15 minuten duurt (tot 13:28 uur).
    Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.17.41 AM.png

    Op 13:28 uur nog steeds 382 km en er wordt nog met 3 kW geladen
    Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.18.09 AM.png

    Op 13.48 uur nog steeds 382 km en wordt nog geladen met 1 kW.
    Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.18.23 AM.png

    Al met al wordt er na 13:13 uur nog ca. 35 minuten geladen met gemiddeld ca. 4,0 kW.
    Dat betekent dat er nog 35/60 x 4,0 = ca. 2,1 kWh (ca. 10km typical) in de accu terecht komt (ik reken 10% laadverlies)
    Ik twijfel nu welke conclusie ik hier aan kan verbinden. Is mijn werkelijke max. range soms 392 km i.p.v. 382 km? Iemand een idee ?

    p.s. ik heb hierna de accu leegereden tot 150 km en daarna nogmaals een range charge gedaan. Hetzelfde patroom herhaalde zich weer.
    Ook deze keer exact 382km, waarna het laden te beginnen met 11kW wederom meer dan een half uur doorging.
     
  5. TTheo

    TTheo Member

    Joined:
    Feb 26, 2014
    Messages:
    155
    Location:
    Den Bosch area
    Google sheet ingevuld, voor de zes-tigers:

    - batterijtype: 60 kWh
    - firmwareversie: V6.0 - 1.65.15
    - kmstand: 9.161
    - typical of ideal range: 280
    - rated range: 356
    - gemiddeld verbruik (sinds nieuw): 205 Wh/km

    In mei was mijn typical bij een full charge ergens in de 290, nu dus 280.
    De daily charge toen 263, nu 254.

    Dat 'hangen' op het eind van het laden zoals Hans hierboven aangeeft, is bij mij hetzelfde.




    - - - Updated - - -


    Exact mijn range Merijn ;-). Actieradius betekent voor iedereen wat anders. Ik heb er in die vijf maanden geen problemen mee gehad.
    Ben wel benieuwd wat de winter brengt qua verbruik...
     
  6. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    722
    Location:
    Netherlands
    Mijn ervaring van afgelopen winter: ca. 10 tot 12% hoger dan in zomerperiode.
     
  7. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    4,429
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Sheet ingevuld.
    Bij het range chargen zag ik met '10 mins remaining' de typical op 392km staan, om vervolgens een minuut later weer naar 391km te zakken...
    Ik zat wel op 243Volt aan het eind.

    ydusyda6.jpg
     
  8. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    Heb de grafiek weer bijgewerkt: Tesla MaxRange

    Nu weergegeven op percentage van de oorspronkelijke range, zodat de 60 kWh modellen er gewoon tussen passen. Wist alleen niet wat de juiste typical range is voor een 60 kWh model. Heb nu met 290 km gerekend. Of zou dat 300 km moeten zijn?

    - - - Updated - - -

    Zouden...
    Janc
    RCH1708
    Go4IT
    pvh
    Right_Said_Fred
    pvandamcom
    Rprp
    AnalysiZ
    PaulW5
    Energie Gratiz
    Danielk
    …nog willen invullen of hun batterij al vervangen is ja/nee en zo ja bij welke kmstand?
    Ook ontbreken hier en daar nog leverdata.
    Hoe minder gaten in de data, des te betrouwbaarder wordt het beeld. :)

    Nog een keer de link naar de Google sheet: Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets
     
  9. Rprp

    Rprp Member

    Joined:
    Nov 11, 2013
    Messages:
    183
    Location:
    Groningen, Netherlands
    Direct eventjes ingevuld! Er is me vandaag wel iets vreemds opgevallen ineens: met range mode aan lijkt de typical range iets hoger te zijn. De 80% charge geeft me nu 4km meer (306 ipv 302). Deze was de afgelopen maand vrij stabiel rond de 302 namelijk. Het is niet veel, maar toch. Ik zal het morgen eens met 100% proberen. Meer mensen die dit ervaren?
     
  10. TTheo

    TTheo Member

    Joined:
    Feb 26, 2014
    Messages:
    155
    Location:
    Den Bosch area
    Goed om te weten Steven. 10% vind ik wel acceptabel. Ik heb in tegenstelling tot de first NL adapters nog geen winter meegemaakt (levering 7 mei 2014). Mijn gemiddelde valt mee vind ik, gezien het feit dat ik nu op 40 proefrijders (and still counting) zit in vijf maanden (...en druk maar helemaal in dat pedaal!)
     
  11. Maarten ST

    Maarten ST Member

    Joined:
    Nov 4, 2012
    Messages:
    385
    Location:
    Eindhoven/Helmond, Netherlands
    heel mooi om het zo in kaart te brengen!
    zijn er ergens op internet data te vinden van US gebruikers of roadsters? Kan me die laatste wel herinneren, maar kan het niet meer vinden
     
  12. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P90DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,169
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Ik laad haast nooit tot 100% maar wel dagelijks tot 90% (behalve bij warm weer 25+ graden dan zet ik hem op 80% voor de zekerheid), is het wellicht een idee om ook 90% bij te gaan houden of is dit lijstje puur bedoeld voor 100% vol?
    Mijn 90% range is momenteel 340km typical bij 35.000km gereden.

    @maartenst, er is een draadje in het USA gedeelte hierover, maar die data is niet echt bruikbaar omdat daar de rated/ideal range anders berekend wordt.
     
  13. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    Had de data van het Plug in America survey al gedownload, maar die moeten inderdaad nog wat bewerkt/omgerekend worden om bruikbaar te maken. Ik wilde deze als referentie info in de grafiek erbij zetten.
    In dit survey zitten een aantal categoriseringen en vragen die wellicht meer inzicht geven in het laadgedrag, zoals Loek ook voorstelt.
     
  14. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,243
    Location:
    Amsterdam
    Ik heb een paar zelfstandige taxi chauffeurs gesproken die met de Schipholtaxi's gaan rijden.
    Ze schatten in tot wel 140.000 km per jaar te gaan rijden (3 chauffeurs rijden met één taxi).
    Binnen een half jaar worden we dus bijna allemaal qua kilometers door ze ingehaald.
    Ze hebben nog wel wat laadprobleempjes (nog geen SuC's op Schiphol en aanbesteding 600 openbare laadpalen in Noord-Holland moet mogelijk overnieuw).
     
  15. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,051
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Ik verwacht alleen dat ze weinig range charges zullen doen.

    Al vind ik een SuC wel op zijn plaats in Schiphol.
     
  16. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    De grafiek is weer geüpdatet: Tesla MaxRange

    En een tweede grafiek gemaakt met de Plug in America data op de achtergrond erbij: Tesla MaxRange (met PiA data)

    Ondanks dat ik al veel omgerekend en weggefilterd heb, lijken de Amerikaanse data niet echt bruikbaar. Of er zijn veel veranderingen geweest in het berekenen van de rated range in de loop der tijd (het survey loopt al een tijdje) of het is niet heel duidelijk welke getallen je waar moet invullen in de enquête. In ieder geval lopen de gegevens zo uiteen dat bij een zelfde kilometrage de percentages variëren van circa 91% tot 101%...
    Goed dus om nog even door te gaan met het verzamelen van onze eigen meer betrouwbare data. :)
     
  17. Maarten ST

    Maarten ST Member

    Joined:
    Nov 4, 2012
    Messages:
    385
    Location:
    Eindhoven/Helmond, Netherlands
    Top! Inderdaad scattered
     
  18. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,431
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik heb mijn gegevens ook toegevoegd. Overigens laad ik ook vrijwel nooit tot 100% (391km), maar meestal tot 90% (345)

    Gaaf grafiekje!
     
  19. TTheo

    TTheo Member

    Joined:
    Feb 26, 2014
    Messages:
    155
    Location:
    Den Bosch area



    Voor eenieder goed om zo'n ijkpunt vast te hebben liggen op het net, lijkt me! Hartelijk dank Merijn, voor alle moeite!

    Zo, en met mijn honderdste post eindelijk van dat 'junior' af :smile:
     
  20. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    4,429
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Theo, je had ook zelf iets ipv junior daar kunnen zetten hoor...
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC