Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
70%!?
Ik mag hopen dat het nooit zo erg zal worden. Dat is nog maar 280 km range... :eek:

Ik denk dat het ons allemaal heel erg gaat meevallen. Tesla heeft met de Roadster laten zien dat het accupakket niet meer dan 1,5% per jaar degradeert.
De eerste veelrijders met de Model S rapporteren waarden van rond een half procent per jaar. Zelfs echte veelrijders, meer dan 50.000 km per jaar, kunnen nog geen significant verlies vaststellen.
 
Een range charge komt bij uit op 382 km typical. Wat mij opvalt is dat na het bereiken (tijd 13:13 uur) van deze 382 km, de auto nog een tijdje blijft doorladen.
Op 13.13 uur wordt de 382 km bereikt. Er staat dat het laden nog 15 minuten duurt (tot 13:28 uur).
Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.17.41 AM.png


Op 13:28 uur nog steeds 382 km en er wordt nog met 3 kW geladen
Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.18.09 AM.png


Op 13.48 uur nog steeds 382 km en wordt nog geladen met 1 kW.
Schermafbeelding 2014-09-27 om 11.18.23 AM.png


Al met al wordt er na 13:13 uur nog ca. 35 minuten geladen met gemiddeld ca. 4,0 kW.
Dat betekent dat er nog 35/60 x 4,0 = ca. 2,1 kWh (ca. 10km typical) in de accu terecht komt (ik reken 10% laadverlies)
Ik twijfel nu welke conclusie ik hier aan kan verbinden. Is mijn werkelijke max. range soms 392 km i.p.v. 382 km? Iemand een idee ?

p.s. ik heb hierna de accu leegereden tot 150 km en daarna nogmaals een range charge gedaan. Hetzelfde patroom herhaalde zich weer.
Ook deze keer exact 382km, waarna het laden te beginnen met 11kW wederom meer dan een half uur doorging.
 
Last edited:
Google sheet ingevuld, voor de zes-tigers:

- batterijtype: 60 kWh
- firmwareversie: V6.0 - 1.65.15
- kmstand: 9.161
- typical of ideal range: 280
- rated range: 356
- gemiddeld verbruik (sinds nieuw): 205 Wh/km

In mei was mijn typical bij een full charge ergens in de 290, nu dus 280.
De daily charge toen 263, nu 254.

Dat 'hangen' op het eind van het laden zoals Hans hierboven aangeeft, is bij mij hetzelfde.




- - - Updated - - -

70%!?
Ik mag hopen dat het nooit zo erg zal worden. Dat is nog maar 280 km range... :eek:


Exact mijn range Merijn ;-). Actieradius betekent voor iedereen wat anders. Ik heb er in die vijf maanden geen problemen mee gehad.
Ben wel benieuwd wat de winter brengt qua verbruik...
 
Heb de grafiek weer bijgewerkt: Tesla MaxRange

Nu weergegeven op percentage van de oorspronkelijke range, zodat de 60 kWh modellen er gewoon tussen passen. Wist alleen niet wat de juiste typical range is voor een 60 kWh model. Heb nu met 290 km gerekend. Of zou dat 300 km moeten zijn?

- - - Updated - - -

Zouden...
Janc
RCH1708
Go4IT
pvh
Right_Said_Fred
pvandamcom
Rprp
AnalysiZ
PaulW5
Energie Gratiz
Danielk
…nog willen invullen of hun batterij al vervangen is ja/nee en zo ja bij welke kmstand?
Ook ontbreken hier en daar nog leverdata.
Hoe minder gaten in de data, des te betrouwbaarder wordt het beeld. :)

Nog een keer de link naar de Google sheet: Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets
 
Heb de grafiek weer bijgewerkt: Tesla MaxRange

Nu weergegeven op percentage van de oorspronkelijke range, zodat de 60 kWh modellen er gewoon tussen passen. Wist alleen niet wat de juiste typical range is voor een 60 kWh model. Heb nu met 290 km gerekend. Of zou dat 300 km moeten zijn?

- - - Updated - - -

Zouden...
Janc
RCH1708
Go4IT
pvh
Right_Said_Fred
pvandamcom
Rprp
AnalysiZ
PaulW5
Energie Gratiz
Danielk
…nog willen invullen of hun batterij al vervangen is ja/nee en zo ja bij welke kmstand?
Ook ontbreken hier en daar nog leverdata.
Hoe minder gaten in de data, des te betrouwbaarder wordt het beeld. :)

Nog een keer de link naar de Google sheet: Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets

Direct eventjes ingevuld! Er is me vandaag wel iets vreemds opgevallen ineens: met range mode aan lijkt de typical range iets hoger te zijn. De 80% charge geeft me nu 4km meer (306 ipv 302). Deze was de afgelopen maand vrij stabiel rond de 302 namelijk. Het is niet veel, maar toch. Ik zal het morgen eens met 100% proberen. Meer mensen die dit ervaren?
 
Mijn ervaring van afgelopen winter: ca. 10 tot 12% hoger dan in zomerperiode.

Goed om te weten Steven. 10% vind ik wel acceptabel. Ik heb in tegenstelling tot de first NL adapters nog geen winter meegemaakt (levering 7 mei 2014). Mijn gemiddelde valt mee vind ik, gezien het feit dat ik nu op 40 proefrijders (and still counting) zit in vijf maanden (...en druk maar helemaal in dat pedaal!)
 
Ik laad haast nooit tot 100% maar wel dagelijks tot 90% (behalve bij warm weer 25+ graden dan zet ik hem op 80% voor de zekerheid), is het wellicht een idee om ook 90% bij te gaan houden of is dit lijstje puur bedoeld voor 100% vol?
Mijn 90% range is momenteel 340km typical bij 35.000km gereden.

@maartenst, er is een draadje in het USA gedeelte hierover, maar die data is niet echt bruikbaar omdat daar de rated/ideal range anders berekend wordt.
 
Had de data van het Plug in America survey al gedownload, maar die moeten inderdaad nog wat bewerkt/omgerekend worden om bruikbaar te maken. Ik wilde deze als referentie info in de grafiek erbij zetten.
In dit survey zitten een aantal categoriseringen en vragen die wellicht meer inzicht geven in het laadgedrag, zoals Loek ook voorstelt.
 
Ik heb een paar zelfstandige taxi chauffeurs gesproken die met de Schipholtaxi's gaan rijden.
Ze schatten in tot wel 140.000 km per jaar te gaan rijden (3 chauffeurs rijden met één taxi).
Binnen een half jaar worden we dus bijna allemaal qua kilometers door ze ingehaald.
Ze hebben nog wel wat laadprobleempjes (nog geen SuC's op Schiphol en aanbesteding 600 openbare laadpalen in Noord-Holland moet mogelijk overnieuw).
 
Ik heb een paar zelfstandige taxi chauffeurs gesproken die met de Schipholtaxi's gaan rijden.
Ze schatten in tot wel 140.000 km per jaar te gaan rijden (3 chauffeurs rijden met één taxi).
Binnen een half jaar worden we dus bijna allemaal qua kilometers door ze ingehaald.
Ze hebben nog wel wat laadprobleempjes (nog geen SuC's op Schiphol en aanbesteding 600 openbare laadpalen in Noord-Holland moet mogelijk overnieuw).

Ik verwacht alleen dat ze weinig range charges zullen doen.

Al vind ik een SuC wel op zijn plaats in Schiphol.
 
De grafiek is weer geüpdatet: Tesla MaxRange

En een tweede grafiek gemaakt met de Plug in America data op de achtergrond erbij: Tesla MaxRange (met PiA data)

Ondanks dat ik al veel omgerekend en weggefilterd heb, lijken de Amerikaanse data niet echt bruikbaar. Of er zijn veel veranderingen geweest in het berekenen van de rated range in de loop der tijd (het survey loopt al een tijdje) of het is niet heel duidelijk welke getallen je waar moet invullen in de enquête. In ieder geval lopen de gegevens zo uiteen dat bij een zelfde kilometrage de percentages variëren van circa 91% tot 101%...
Goed dus om nog even door te gaan met het verzamelen van onze eigen meer betrouwbare data. :)
 
De grafiek is weer geüpdatet: Tesla MaxRange

En een tweede grafiek gemaakt met de Plug in America data op de achtergrond erbij: Tesla MaxRange (met PiA data)

Goed dus om nog even door te gaan met het verzamelen van onze eigen meer betrouwbare data. :)




Voor eenieder goed om zo'n ijkpunt vast te hebben liggen op het net, lijkt me! Hartelijk dank Merijn, voor alle moeite!

Zo, en met mijn honderdste post eindelijk van dat 'junior' af :smile: