Zou de toename in range die sommigen zien niet deels verklaard kunnen worden door het lagere verbruik (bijv. in de zomer of bij vakantieritten)?
De Tesla batterij capaciteit wordt uitgedrukt in kWh, maar normaal gesproken wordt de batterij capaciteit in Ah uitgedrukt. Bij hoger verbruik is de spanning van de batterij iets lager, waardoor het totaal aantal beschikbare kWh iets minder is. Verder kan het aantal beschikbare Ah ook wat lager zijn bij snellere ontlading dan bij langzame ontlading, maar dat is bij het type batterij dat Tesla gebruikt volgens mij beperkt (zie grafiek).
Rekenvoorbeeld:
7.104 cellen * 3,2 Ah per cel = 22.733 Ah
22.733 Ah * 3,7 V = 84,1 kWh
22.733 Ah * 3,6 V = 81,8 kWh
Je ziet dat bij een verschil van 0,1 V er al een verschil is van 2,3 kWh beschikbare energie.
Hoe groot het verschil in spanning in de praktijk is, weet ik niet, maar het zou best (een deel van) de fluctuaties in de berekening van de range kunnen verklaren (samen met temperatuur en kalibreren bij range charges).
Discharge grafiek van de NRC18650A (type cel waar de Tesla cellen op gebaseerd zijn dacht ik):
View attachment 192853
Bron:
http://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE254.pdf