Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Eigen waarneming vorig jaar tijdens TTT en later bevestigd door iemand van SeC Duiven.

Mijn typical range van volledig volle batterij ging omhoog tijdens die trip. Parallel aan volledig andere rijstijl in het 'beyond SuC' gedeelte van de route. Ook schoof het lijntje van typical in de verbruiksgrafiek onder de 200 Wh/km. (Waar ik daarvoor dacht dat die fixed op 200 stond).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Eigen waarneming vorig jaar tijdens TTT en later bevestigd door iemand van SeC Duiven.

Mijn typical range van volledig volle batterij ging omhoog tijdens die trip. Parallel aan volledig andere rijstijl in het 'beyond SuC' gedeelte van de route. Ook schoof het lijntje van typical in de verbruiksgrafiek onder de 200 Wh/km. (Waar ik daarvoor dacht dat die fixed op 200 stond).

Het service center heeft dit als standaard antwoord op vragen over aangegeven range dus daar zou ik niet te veel waarde aan hechten.

Dat je de typical range toeneemt na een grote afstand met zuinige rijstijl kan ook liggen aan het hierboven beschreven fenomeen dat er meer uit een batterij te halen is wanneer dit langzamer gebeurt. Maar in dat geval zou je dus eenzelfde toename moeten zien in de rated range. Heb je dit toevallig gedocumenteerd tijdens je trip? Als de rated en typical onafhankelijk van elkaar fluctueren hebben ze namelijk een eigen systematiek en als ze parallel aan elkaar fluctueren hebben ze ieder een eigen vaste waarde maar dezelfde systematiek.
 
Het service center heeft dit als standaard antwoord op vragen over aangegeven range dus daar zou ik niet te veel waarde aan hechten.

Dat je de typical range toeneemt na een grote afstand met zuinige rijstijl kan ook liggen aan het hierboven beschreven fenomeen dat er meer uit een batterij te halen is wanneer dit langzamer gebeurt. Maar in dat geval zou je dus eenzelfde toename moeten zien in de rated range. Heb je dit toevallig gedocumenteerd tijdens je trip? Als de rated en typical onafhankelijk van elkaar fluctueren hebben ze namelijk een eigen systematiek en als ze parallel aan elkaar fluctueren hebben ze ieder een eigen vaste waarde maar dezelfde systematiek.
Sorry, ik kijk nooit naar rated range. Kan het afnemen van het 'typical' verbruik (in het grafiekje) echter niet rijmen met jouw redenering hierboven. Ik neem aan dat typical range berekend wordt door 'beschikbare energie'/'typical verbruik/km'.
Blijft het een open vraag of 'typical verbruik/km' en constante is of dynamisch berekend wordt.
 
Vandaag weer eens 100% geladen (bij een SuC zelfs :)), na 21000 kilometers nog steeds 366 km range ipv de 360 waar ik in maart mee startte. Gaat dus nog steeds lekker.

De laatste weken overigens met moeite boven de 200 Wh/km te krijgen (of ik moet wel erg lekker doorrijden). Laatst zelfs gemiddeld (rit van 43 kilometer en 95% snelweg) zelfs op een gemiddelde van 145 Wh/km... Leuk! Wel nuttig om te weten dat het grootste deel trajectcontrole was, dus dat helpt goed mee :).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Teslalog gegevens voor de liefhebbers:

SOC Limit 100 %
Max range charge Yes

min Time Amps Volt kW Rate ETA State Range Level % Battery Amps
45m 07:42:08 2/16A 53V 0.1kW 47 km/h 5m Charging 353.8 km 100% 0A

De rit zelf:
Destination Work
Distance 70.7km
205Wh/km

Nu dat ik in de log aan het snuffelen ben zie ik dat ik al een hele week rond de 200 Wh/km zit.
Dit terwijl dit vorige week gemiddeld tussen de 162Wh/km - 220Wh/km is (inclusief sportieve momenten...)
 
Bij de BMW maken ze nu in mijn ogen misleidende reclame met de i3
Ze hebben het over een accu grootte van 94ah waarbij dit natuurlijk lijkt op de 90Kwh van Tesla
Daarnaast geven ze een range van 300km die met deze auto op de snelweg in ieder geval nooit gehaald zal kunnen worden.
 

Attachments

  • Screenshot_20160909-182307.png
    Screenshot_20160909-182307.png
    639.9 KB · Views: 50
Bij de BMW maken ze nu in mijn ogen misleidende reclame met de i3
Ze hebben het over een accu grootte van 94ah waarbij dit natuurlijk lijkt op de 90Kwh van Tesla
Daarnaast geven ze een range van 300km die met deze auto op de snelweg in ieder geval nooit gehaald zal kunnen worden.

Dat van de Ah vind ik niet erg. Daar let niemand op en de personen die er wel op letten kennen het verschil wel. Wat betreft die 300km is dat prima zo. Immers is de NEDC een standaard test waar ook Tesla en alle andere merken mee adverteren. Tesla kan nu zelfs met 613km adverteren met de P100D en straks nog meer met de 100D.
 
Dat van de Ah vind ik niet erg. Daar let niemand op en de personen die er wel op letten kennen het verschil wel. Wat betreft die 300km is dat prima zo. Immers is de NEDC een standaard test waar ook Tesla en alle andere merken mee adverteren. Tesla kan nu zelfs met 613km adverteren met de P100D en straks nog meer met de 100D.

Niet helemaal. In de perceptie (ook conform Elon) is de grens van 200 mijl 320 echte km cruciaal wil men in bredere kring een EV gaan overwegen.
Door nu te adverteren met 300 km terwijl dat bij normaal gebruik nog dik onder de 200 km ligt en bij normaal snelweggebruik (130 m/uur) op hooguit iets van 170 km uitkomt zet je het hele EV verhaal voor schut. Men zal zich, net als bij de Leaf, bekocht gaan voelen.

Tesla geeft ook de NEDC cijfers aan maar nuanceert dat op de site met een mooi tooltje. Iedereen die een Tesla overweegt pluist dat allemaal uit en men krijgt ook waarschuwingen over te verwachten realistisch verbruik. Dat komt niet van de, nauwelijk op de hoogte zijnde, verkoper van Nissan of BMW.

En daarbij, als Tesla zegt 650 km en in de praktijk is dat 480 km dan is dat nog veel meer dan men normaliter aan één stuk zal rijden terwijl 170 km bij een trip van enige betekenis simpelweg een koude douche zal betekenen.
 
Bij de BMW maken ze nu in mijn ogen misleidende reclame met de i3
Ze hebben het over een accu grootte van 94ah waarbij dit natuurlijk lijkt op de 90Kwh van Tesla
Daarnaast geven ze een range van 300km die met deze auto op de snelweg in ieder geval nooit gehaald zal kunnen worden.
Nochtans, als ik vele medeforummers mag geloven zijn eenheden niet belangrijk en weet iedereen wel wat er bedoeld wordt ongeacht welke letters er achter een cijfer staan. :p
 
Het blijkt nog wat meer te zijn 100% = 428km typical (zou ik stiekem een 90D gekregen hebben :D)[/QUOTE]

En het is dus een 85D? Het spreadsheet van Merijn laat wel meer 85D's zien boven de 420 km typical.

Wat is je gemiddelde verbruik? Lifetime?

Want het verschil met een RWD is wel groot. Die zitten rond 380 km.
 
Het blijkt nog wat meer te zijn 100% = 428km typical (zou ik stiekem een 90D gekregen hebben :D)

En het is dus een 85D? Het spreadsheet van Merijn laat wel meer 85D's zien boven de 420 km typical.

Wat is je gemiddelde verbruik? Lifetime?

Want het verschil met een RWD is wel groot. Die zitten rond 380 km.[/QUOTE]
Gemiddelde verbruik ?
(Denk dat dat rond de ~210 zal zitten, tripmeters recentelijk gereset, kan ik totaal gemiddeld verbruik ergens vinden?)
6 maanden
20150km