Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
misschien iets terzijde, over het verbruik, maar ik heb mijn 85D ruim vijf dagen geleden in Dusseldorf geparkeerd met 164km resterend, nu is daar nog 132 van over, dus de Tesla gebruikt 6km = ongeveer 1,5 KWH per dag om zijn systemen in de lucht te houden, op jaarbasis zes volledige laadcycli.
Vampire drain is 6km per dag. Dat merken we niet wanneer de auto aan de kabel hangt.
Tesla heeft mij gelukkig verteld dat de auto na een week naar een energiezuiniger stand overschakelt.

Energy saving kun je aanzetten. Dan is het veel minder maar moet je, als je terug bent, iets langer wachten bij het opstarten van de systemen.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Die van mij geeft sinds een paar weken ineens 8km minder aan.
Wel constant bij elke lading 8km minder..

Volgens het SEC komt dit door 1 van de updates, die zou een nieuw algoritme bevatten voor het berekenen van max bereik.
Nog meer mensen dit fenomeen gezien?
 
Die van mij geeft sinds een paar weken ineens 8km minder aan.
Wel constant bij elke lading 8km minder..

Volgens het SEC komt dit door 1 van de updates, die zou een nieuw algoritme bevatten voor het berekenen van max bereik.
Nog meer mensen dit fenomeen gezien?

Soms helpt het om 0%-100%-0%-100% te doen. Ja echt nul en iets verder. Spannend maar dan rekent het algoritme weer zuiver.

Verandert niets aan je batterijen of je echte range. Wel aan de cijfertjes op je dashboard.
 
Wat je meet aan de pomp is inclusief de vampire drain, wat je verbruikt tijdens het rijden is dat niet. Dat maakt gauw 10% verschil.

In die vijf maanden staat de auto zeg 95% van de tijd stil. In de 5% die je wèl rijdt leg je die 12.000 km af. (5% x 5 maanden x 65 km/h is ongeveer 12.000 km). Het electriciteitsverbruik dat niet voor de aandrijving wordt gebruikt (computers e.d.) is ongeveer dat van een gloeilamp, zo'n 60 Wh. Dat betekent dat stil staand 95% x 150 dagen x 24 uur x 60 Wh = 200 kWh aan vampire drain "verloren" is. Tel die op bij wat je hebt gebruikt voor het rijden van 12.000 km x 198 Wh/km = 2.376 kWh en je komt in de buurt van de energie die je feitelijk hebt geladen.

Ja, die 60W verbruik verklaart aardig de 'vampire drain', en dat is redeliljk nauwkeurig het verschil wat de auto zelf aangeeft te hebben verbruikt voor het rijden, en wat mijn Teslalog aangeeft hoeveel energie ik geladen heb.
Dat is zo'n beetje 10%.
Het energie-verlies tussen kWh-meter en wat Teslalog aangeeft is nog 's 9%, dan is dat het energieverlies in de kabels en AC-DC omvormer.