Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
85D > 423 km (na 52748 km)

Helaas gisteren een confrontatie met range (range anxiety)
Na een rit van 323 km thuis gekomen met 2 km range (en klamme handjes)
Vertrokken met 100% (was voor vertrek 417 km, mss was het dus eerder 99% ipv 100%)
Volgens de stats in de auto "slechts" 70,1 kWh verbruikt (waar is dan de resterende +14kWh die ik aan boord denk te hebben??? :eek:

Vandaar nogmaals laden tot 100% om te kijken hoeveel er weer in gaat.
Blijkt dat de auto vannacht 83,5 kWh geladen heeft :eek::eek::eek:

Moet nu even een ommetje maken naar de bakker (kan de auto niet met 100% laten staan) :p
Kan prima,
- 85 heeft ongeveer 78 beschikbaar voor rijden,
- 83 minus laadverliezen kan ook 78 beschikbaar zijn
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and is3
helemaal leeg rijden, tot 100% laden (kan lang duren !); opnieuw helemaal leeg rijden en dan opnieuw tot 100%. Echt wachten tot het laden stopt, het balanceren kan lang duren.

Je kan ook hier even kijken voor meer uitleg : Batterij garantie; vanaf welk moment?
Gisteren ontdekte ik (gelukkig) dat ik tot 100% had geladen, stond al wat uurtjes vol. Intussen zelfs alweer een paar km gezakt. Heb 'm toen eerst weer tot 100% geladen (378, P85, 12/2013, 122k kms) en die paar km ging ineens in een minuut of acht, wat anders wel een half uur kon duren. Balanceren-light?
 
helemaal leeg rijden, tot 100% laden (kan lang duren !); opnieuw helemaal leeg rijden en dan opnieuw tot 100%. Echt wachten tot het laden stopt, het balanceren kan lang duren.
...
Toch maar wat meer uitleg over hoe het bij de batterijen van Tesla's werkt.

Er zijn in feite twee effecten:
- Het (her)balanceerproces start bij een SoC boven 93% en gaat daarna gewoon door, ongeacht nog staand aan de lader of gewoon rijdend
- Het (her)ijkproces van de weergave van SoC en km-bereik, gebruikt de waargenomen uiterste waarden van de SoC, dus 0% en 100%, om de berekening zo accuraat mogelijk te maken. Het werkelijke km-bereik wordt hierdoor niet beïnvloed.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Keezje and Ton S90D
Toch maar wat meer uitleg over hoe het bij de batterijen van Tesla's werkt.

Er zijn in feite twee effecten:
- Het (her)balanceerproces start bij een SoC boven 93% en gaat daarna gewoon door, ongeacht nog staand aan de lader of gewoon rijdend
- Het (her)ijkproces van de weergave van SoC en km-bereik, gebruikt de waargenomen uiterste waarden van de SoC, dus 0% en 100%, om de berekening zo accuraat mogelijk te maken. Het werkelijke km-bereik wordt hierdoor niet beïnvloed.

Het lijkt erop dat het balanceren continue gebeurt en dat de batterijen bijna altijd goed gebalanceerd zijn, althans, als ik deze man mag geloven die uitleg geeft bij MX van Bjorn Nyland:
(eerste 3 minuten hebben ze het vooral over balanceren en doet hij ook uitspraak dat in zijn ervaring bijna alle batterijen goed gebalanceerd zijn).
 
Het lijkt erop dat het balanceren continue gebeurt en dat de batterijen bijna altijd goed gebalanceerd zijn, althans, als ik deze man mag geloven die uitleg geeft bij MX van Bjorn Nyland:

Ook voor jou he! even tijd nemen of iets al is gepost... :)
MaxRange

Anders is hier een draadje voor jou en (dan) je nieuwe vrienden, lekker alles wat al verteld is neerplempen in één facebookachtige pagina: New kid in town.....
 
  • Funny
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and HWS
Ook voor jou he! even tijd nemen of iets al is gepost... :)
MaxRange

Anders is hier een draadje voor jouw en je nieuwe vrienden:

Daar had ik inderdaad even naar kunnen linken (na 2000+ posts dus nog niks geleerd :oops:;)). Het filmpje geeft volgens mij wel relevante info voor de discussie over maxrange en balanceren dat net genoemd werd. Zover mijn rechtpraten van mijn vreselijke misser :p
 
Daar had ik inderdaad even naar kunnen linken (na 2000+ posts dus nog niks geleerd :oops:;)). Het filmpje geeft volgens mij wel relevante info voor de discussie over maxrange en balanceren dat net genoemd werd. Zover mijn rechtpraten van mijn vreselijke misser :p
Daarom=zelfde filmpje in zelfde draadje. Maar was meer in het licht van het gedoe.... waar ik ook overigens deels verantwoordelijk voor ben :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Gisteren ontdekte ik (gelukkig) dat ik tot 100% had geladen, stond al wat uurtjes vol. Intussen zelfs alweer een paar km gezakt. Heb 'm toen eerst weer tot 100% geladen (378, P85, 12/2013, 122k kms) en die paar km ging ineens in een minuut of acht, wat anders wel een half uur kon duren. Balanceren-light?
@Keezje Ik weet niet meer hoeveel range ik had bij 122k, maar vanochtend tot 100% geladen. Heb nu 172k op de teller en kom nog tot 375 km range. T.o.v. jou dus in 50.000 km slechts 3 km range kwijtgeraakt. :)
 
@Keezje Ik weet niet meer hoeveel range ik had bij 122k, maar vanochtend tot 100% geladen. Heb nu 172k op de teller en kom nog tot 375 km range. T.o.v. jou dus in 50.000 km slechts 3 km range kwijtgeraakt. :)
Leuk om even te vergelijken.
Ik meen me te herinneren dat je bij, pakweg, 96560 km nog 370 km range had (kan zo rond 1 september 2015 zijn geweest). ;)
Bij 98000 zat ik op 374.
Je loopt dus in :eek: HOE DOE je dat??
 
Leuk om even te vergelijken.
Ik meen me te herinneren dat je bij, pakweg, 96560 km nog 370 km range had (kan zo rond 1 september 2015 zijn geweest). ;)
Bij 98000 zat ik op 374.
Je loopt dus in :eek: HOE DOE je dat??

Geen idee Kees.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het met de software van de auto te maken heeft?
Wel zet ik auto, als ik niet ver hoef te rijden, steevast op zo'n max. 60% vol.
Accu's moet je vertroetelen, nietwaar?
 
Ik heb nu een korte trip naar Bristol erop zitten.

Eén maal vol geladen in Calais - eerst tot 85% aan de Suc en dan de resterende 15% zeer langzaam aan het hotel.
Zeer langzaam was met 7A, monofaze. (De laadpalen bij het hotel zowel uitgerust met type3b als met schuko.)
Laden gestopt bij 100% en 365km. Normaal haal ik 375km bij 100%

Later nog eens volgeladen bij Suc Folkstone Eurotunnel; en toen had ik weer 375km.

In beide gevallen bijna leeg gereden - in de praktijk heb ik weinig verschil gezien in range - m.i. lag het verschil enkel in de calibratie tussen 100% en 0%.

En nadien opnieuw volgeladen tot 100% met 3*16A en de UMC - opnieuw 375km.
(en een verwittiging dat herhaaldelijk tot 100% laden niet ideaal is)
 
  • Informative
Reactions: Keezje