Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens deze vergelijking zou de Model 3 LR met alleen achterwiel aandrijving een nog grotere range hebben dan een Model S 100D:
Tesla Range Table - Teslike.com

Jammer dat deze nu nog niet beschikbaar is, want denk dat (in ons klimaat) range gewilder is dan AWD.

De verwachting overheerst dat de RWD van de LR nooit meer terugkomt, tot verdriet van velen....
 
Volgens deze vergelijking zou de Model 3 LR met alleen achterwiel aandrijving een nog grotere range hebben dan een Model S 100D:
Tesla Range Table - Teslike.com

Jammer dat deze nu nog niet beschikbaar is, want denk dat (in ons klimaat) range gewilder is dan AWD.

Helaas. Volgens de EPA heeft de LR RWD enkel in de stad een ietsje groter bereik. Verschil in capaciteit is ook aanzienlijk. 102 kWh en 98 bruikbaar tegen 80 en ~75 bruikbaar (officieel 78 maar niemand haalt dat eruit. Dus zeker 25% meer energie voor de S100D.
 
Helaas. Volgens de EPA heeft de LR RWD enkel in de stad een ietsje groter bereik. Verschil in capaciteit is ook aanzienlijk. 102 kWh en 98 bruikbaar tegen 80 en ~75 bruikbaar (officieel 78 maar niemand haalt dat eruit. Dus zeker 25% meer energie voor de S100D.

In die tabel zie ik alle waarden van de M3 LR RWD boven die van de S 100D uitkomen, ook de EPA highway en de 129 km/h. Klopt dit dan niet, omdat het geëxtrapoleerd is? Dacht dat Troy dit redelijk doordacht had samengesteld allemaal.
 
In die tabel zie ik alle waarden van de M3 LR RWD boven die van de S 100D uitkomen, ook de EPA highway en de 129 km/h. Klopt dit dan niet, omdat het geëxtrapoleerd is? Dacht dat Troy dit redelijk doordacht had samengesteld allemaal.

Heeft hij ook. Ik weet het ook niet zeker. De EPA cijfers die wij te zien krijgen zijn “behandeld” met een ~0,7 factor om resultaat realistischer te maken. Originele cijfers zijn als volgt:
S100D city: 724 km
S100D highway: 733 km
M3LRRWD city: 797 km
M3LRRWD highway: 732 km

Dus mogelijk laat ik mij een beetje misleiden door die factor van ~0,7.

Deze factor verschilt bij Tesla. S100D past 0,75 toe (relatief veel bereik) en Model 3 LRRWD past 0,69-0,68 toe (relatief weinig bereik). Meeste EVs gebruiken standaard waarde van 0,7.

Wellicht dat op hogere snelheden de Model 3 dus wel meer bereik heeft. Ik zou dus eigenlijk alleen met kale testresultaten moeten werken. Dat heeft Troy volgens mij ook gedaan.

Door sneller opladen is Model 3 ook nog beter in lange trips dan S100D.

TLDR: Troy heeft gelijk en Model 3 LRRWD heeft meer bereik dan S100D.
 
  • Informative
Reactions: Merijn
Wanneer was jouw batterij 2x gewisseld? (Hoeveel restkm's toen besloot te wisselen?)

Bij circa 240k storing, daarna 10k met een leenbatterij gereden. Bij 250k eigen batterij weer terug, bij 325k opnieuw storing. Weer een leenbatterij. Daarmee zo’n 50k gereden en inmiddels het aanbod van Tesla geaccepteerd om de replacement battery te houden.

Over die 351 km: de kou helpt ook niet. Ik denk dat de range in mei wel weer wat hoger is.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Bij circa 240k storing, daarna 10k met een leenbatterij gereden. Bij 250k eigen batterij weer terug, bij 325k opnieuw storing. Weer een leenbatterij. Daarmee zo’n 50k gereden en inmiddels het aanbod van Tesla geaccepteerd om de replacement battery te houden.

Over die 351 km: de kou helpt ook niet. Ik denk dat de range in mei wel weer wat hoger is.
Temperatuur mag bij mij geen issue zijn. Hij staat altijd in garage met temperaturen tsn 14 en 20°C.
 
Ik heb een vermoeden dat Tesla sinds een software update in de winter met een andere typical rekent. Wat op zich verstandig zou zijn, gezien de dikkere koude lucht.

Maar het is maar een vermoeden.

Hier ook 351 km typical bij 214.000 op de teller. De tweede batterij had dezelfde typical range als de eerste.

De range is bij mij ook vrij plotseling met 10-15 km gedaald in het najaar. Moet haast wel door een recente software update komen. In vorige jaren was er geen daling in het najaar. Maar dan zou een stijging van de range in de lente the proof of the pudding zijn.
 
heb een vermoeden dat Tesla sinds een software update in de winter met een andere typical rekent. Wat op zich verstandig zou zijn, gezien de dikkere koude lucht.

Maar het is maar een vermoeden.

Ik had het vermoeden van een wijziging ook, maar niet aan de typical, maar aan de max range. Ik raak zelfs niet meer aan 100%.
Tot nu toe was mijn max range zo'n 414.
Gisteren nog eens maximaal geladen thuis 32A monofase.
Op 392 km: 'Opladen' nog 5 min resterend. Aan het batterijtje te zien zit ik op zo'n 95%.
Ik kan nooit die 5% in 5 minuten bij laden.
20190202_131106000_iOS.png

16 minuten later. Op 397 km geen tijdsaanduiding meer.
20190202_132724000_iOS.png
17 minuten later, op 400 km
20190202_134412000_iOS.png
19 minuten later, op 404
20190202_140403000_iOS.png

Hoe geraak ik nu nog vol? En hoezo nog 5 minuten Als mijn max range inderdaad 414 km is zou het nog zo'n 90 minuten geduurd hebben.
Ondertussen staat de wagen al bijna een uur zo goed als vol, wat dan ook weer niet goed is voor de batterij.