Energie Gratiz
Active Member
Beste mannen, dat is weer appels met peren vergelijken... de hoeveelheid energie die je geladen hebt is toch inclusief laadverliezen van de lader?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Volgens dezelfde berekeningen die aangeven dat de 85 eigenlijk een 82 is, blijkt dat de 70 eigenlijk groter is
Beste mannen, dat is weer appels met peren vergelijken... de hoeveelheid energie die je geladen hebt is toch inclusief laadverliezen van de lader?
De verliezen ga je volgens mij enkel kunnen zien door de kWh teller in je hoofdbord te vergelijken met de kWh teller in je wagen.
Ik heb op zijn minst 3 onafhankelijke bronnen gevonden die stellen dat de batterij eigenlijk een spec heeft van 81.838 kWh.
Dus met een real world beschikbare capaciteit van 77 kWh, de rest is brick protection.
Die 85 kWh is dus weer een creatieve manier om de specs te interpreteren. Het klopt al evenzeer als de 700 PK van de P85D.
Eigenlijk is het beter er van uit te gaan dat we 77 kWh beschikbaar hebben. Dat kunnen we er echt uit halen en is dus het enige wat telt.
Voor de nerds is dit draadje een van de interessantste rond dit onderwerp:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45063-Tesla-Model-S-18650-Cell-Test-Data
draadje gelezen, maar nog niet overtuigd. wat zijn de twee andere bronnen ? Thx.
ter info :
volgens de spec's van Panasonic :
bij 25°C : typisch 3350mAh bij 3.6V nominaal , 7104 cellen => 85,6 kwh.
(nieuw, uiteraard)
Uit mijn hoofd kan ik wk057 en okashira geven. Ik heb de anderen die tot gelijkaardige bevindingen zijn gekomen niet bijgehouden.
Ik elk geval, als er iemand ook maar 1 keer meer dan 77 kWh uit zijn "85 kWh" pack kan halen, zal ik mijn mening herzien. :wink:
....De belangrijkste les is eigenlijk dat de DOD beperken de beste manier is om 3000+ cycles uit de Tesla batterij te halen. Bij 3000 zijn ze gestopt met meten...
Deze resultaten zijn gehaald door te cyclen tussen 3.60 en 4.05 Volt. Binnen 't kort kan ik het meten maar voorlopig ga ik er van uit dat dit betekent dat je voor je dagelijks gebruik best tussen de 10 en 70% SoC blijft.
Misschien nog even als toevoeging voor de niet-kenners - DOD = Depth of Discharge. Ofwel - hoe vaak rijd je 'm leeg?
Ff samenvattend voor dummies zoals ik.
- SoC op 80% zetten?
- Ook al rij ik standaard 40 km/dag is het het beste om hem ook dagelijks in te pluggen ipv 2x per week?
Ik ik maar denken dat ik een neuroot ben met m'n dagelijkse laadbeurtjes :tongue:Ik ga binnen een paar weken kunnen meten waar de 4.05V uit het onderzoek mee overeen komt in onze wagen maar het zal tussen de 70 en 80% SoC liggen.
Er is echter geen twijfel mogelijk dat dagelijks inpluggen aanzienlijk beter is dan bvb 2x per week.
niet vergeten dat de batterij tijdens elke rit meerdere keren wordt bijgeladen... via regeneratie.
dikwijls zelfs met > 60kw
niet vergeten dat de batterij tijdens elke rit meerdere keren wordt bijgeladen... via regeneratie.
dikwijls zelfs met > 60kw
Ik ik maar denken dat ik een neuroot ben met m'n dagelijkse laadbeurtjes :tongue: