Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Sheet maar weer eens ingevuld.
Wat op viel is dat in bij een SC (Oosterhout) tot 100% heb geladen, echter de teller , zeker het laatste kwartier, bleef steken op 385km range. Er werd nog geladen met aflopend 10-2 Kw. Ik ben op een gegeven moment toch maar vertrokken.
De eerste 5 Km bleef de range op 385Km staan. Ik had ook het gevoel dat als ik nog een kwartier was blijven staan dit makkelijk naar 10-15 Km had kunnen oplopen.
Moet Taz toch ook maar eens naar "leeg" rijden.... alleen dat mag niet van mijn vrouw.... -tanken doe je bij een half volle tank- :confused:
 
Dat is balancing Thor, is helemaal goed. De 96 banken van 74 cellen worden zo terug op een gelijk voltage gebracht. Als je een paar range charges achter mekaar doet zal je zien dat dit fenomeen zich niet meer voor doet als de cellen terug gebalanceerd zijn. Om dit proces te starten hoef je trouwens niet aan de SuC te blijven hangen. Laden tot minstens 93% volstaat. Het BMS registreert dan de verschillen tussen de banken en laat gedurende een berekende tijd een stroompje van, geloof ik 1A, lopen van de banken met een iets hoger voltage naar de banken met een iets lager voltage. We weten op dit moment nog niet precies op welk niveau er gebalanceerd wordt maar van zodra ik de CAN bus logger in mijn bezit heb is dat een van de dingen waar ik achteraan ga.

Leeg rijden kan je bij gelegenheid doen wanneer je de range eens nodig hebt. Voor de batterij maakt het niet uit dat het BMS je range minder nauwkeurig dan normaal kan voorspellen.
 
Het BMS heeft per groep parallel geschakelde cellen slechts een weerstand van 39,5 ohm om de cellen mee te balanceren. Dus zo'n 100mA.

Zie ook hier:
http://www.TeslaMotorsClub.com/showthread.php?p=754357 Pics/Info: Inside the battery pack

Als je batterij een beetje uit balans is heeft het niet veel nut om te wachten tot hij 100% vol is. Het balanceren duurt veel te lang.
 
Ik heb op zijn minst 3 onafhankelijke bronnen gevonden die stellen dat de batterij eigenlijk een spec heeft van 81.838 kWh.
Dus met een real world beschikbare capaciteit van 77 kWh, de rest is brick protection.
Die 85 kWh is dus weer een creatieve manier om de specs te interpreteren. Het klopt al evenzeer als de 700 PK van de P85D.
Eigenlijk is het beter er van uit te gaan dat we 77 kWh beschikbaar hebben. Dat kunnen we er echt uit halen en is dus het enige wat telt.

Voor de nerds is dit draadje een van de interessantste rond dit onderwerp:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45063-Tesla-Model-S-18650-Cell-Test-Data

draadje gelezen, maar nog niet overtuigd. wat zijn de twee andere bronnen ? Thx.

ter info :

volgens de spec's van Panasonic :
bij 25°C : typisch 3350mAh bij 3.6V nominaal , 7104 cellen => 85,6 kwh.

(nieuw, uiteraard)
 
Uit mijn hoofd kan ik wk057 en okashira geven. Ik heb de anderen die tot gelijkaardige bevindingen zijn gekomen niet bijgehouden.
Ik elk geval, als er iemand ook maar 1 keer meer dan 77 kWh uit zijn "85 kWh" pack kan halen, zal ik mijn mening herzien. :wink:

Voor diegenen die meer willen leren over hoe je de Tesla batterij het best kan "babysitten", kan ik aanraden de doctoraatsthesis van Shoichiro Watanabe te lezen:
Deterioration Analysis of Layered Lithium Nickel Oxide Based Cathodes for High Energy Density Lithium-Ion Batteries

De belangrijkste les is eigenlijk dat de DOD beperken de beste manier is om 3000+ cycles uit de Tesla batterij te halen. Bij 3000 zijn ze gestopt met meten...

How to get more than 3000 cycles from a Tesla battery.jpg


Deze resultaten zijn gehaald door te cyclen tussen 3.60 en 4.05 Volt. Binnen 't kort kan ik het meten maar voorlopig ga ik er van uit dat dit betekent dat je voor je dagelijks gebruik best tussen de 10 en 70% SoC blijft.
 
draadje gelezen, maar nog niet overtuigd. wat zijn de twee andere bronnen ? Thx.

ter info :

volgens de spec's van Panasonic :
bij 25°C : typisch 3350mAh bij 3.6V nominaal , 7104 cellen => 85,6 kwh.

(nieuw, uiteraard)

Uit mijn hoofd kan ik wk057 en okashira geven. Ik heb de anderen die tot gelijkaardige bevindingen zijn gekomen niet bijgehouden.
Ik elk geval, als er iemand ook maar 1 keer meer dan 77 kWh uit zijn "85 kWh" pack kan halen, zal ik mijn mening herzien. :wink:


wat mij stoorde in de oorspronkelijke link :
de test gaf aan : "maybe 3.35 - 3.4+ Ah." tot nul
dat klopt met de opgave van Panasonic, en dan ook de 85.6 kwh. (uiteraard zonder de zero-protection; tot leeg dus)

en dan is er iemand (JRP3) die out-of-the-blue naar de eerste, onvolledige grafiek kijk en stelt : "barely 3.1 ah cells"; en dan komt op 81,4 kwh.
waar baseert die man zich op ? Vogel-pik spelen kan iedereen.....

Vooral omdat, opnieuw, de OP bij een volledige test (tot 0 dus) tot een hogere waarde komt én dit ook duidelijk neerschrijft "3.35 - 3.4+ Ah."; begrijp ik niet dat men zo'n vrijblijvende, ongefundeerde berekening overal begint over te nemen.
Jumping to conclusions !



Overigens, het is uiteraard zo dat de batterijen in het begin duidelijk capaciteitsverlies krijgen, en dat dit nadien afvlakt. Blijkt ook uit "onze" grafiek. Uit mijn batterij zal nooit nog 77kwh komen...




verder jammer dat de OP (okashira) weliswaar de grafiek gemaakt heeft V / Ah; maar niet meteen het vermogen berekend én geïntegreerd heeft, dan was meteen de juiste energieinhoud bekend.
want ik stel mij wél de vraag of we de Ah wel eenvoudigweg mogen vermenigvuldigen met Vnom....
 
Last edited:
....De belangrijkste les is eigenlijk dat de DOD beperken de beste manier is om 3000+ cycles uit de Tesla batterij te halen. Bij 3000 zijn ze gestopt met meten...

Deze resultaten zijn gehaald door te cyclen tussen 3.60 en 4.05 Volt. Binnen 't kort kan ik het meten maar voorlopig ga ik er van uit dat dit betekent dat je voor je dagelijks gebruik best tussen de 10 en 70% SoC blijft.

Misschien nog even als toevoeging voor de niet-kenners - DOD = Depth of Discharge. Ofwel - hoe vaak rijd je 'm leeg?

De rest van de thesis is vooral geschikt voor bij het open haardvuur, en als je je zeeën van tijd hebt, en nogal volhardend bent ingesteld. :)
 
Misschien nog even als toevoeging voor de niet-kenners - DOD = Depth of Discharge. Ofwel - hoe vaak rijd je 'm leeg?

Als ik mag aanvullen; DoD geeft aan hoe diep je de batterij ontlaadt alvorens opnieuw te gaan laden.

Het uitvoerig onderzoek op het type batterij gebruikt in onze Model S geeft aan dat het vele grootte ordes beter is om veelvuldig te laden en dus een lage DoD na te streven dan maar om de paar dagen te laden met een hogere DoD tot gevolg. Dat is punt 1.

Punt 2 is dat je ook kan kiezen in welk gebied je de DoD laat plaatsvinden. Dus vertrek je dagelijks vanaf 90% SoC of bvb vanaf 70%? Het onderzoek concludeert dat het minder kwaad kan vanaf een hoge SoC te vertrekken dan diep te ontladen alvorens weer op te gaan laden. Maar... de beste resultaten halen ze zelf binnen het interval 70%-10% SoC. Met andere woorden, als je het kan vermijden omdat je de range niet nodig hebt, blijf dan weg van de uitersten.

Het onderzoek stopt bij 3000 cycles maar je ziet dat de trend nauwelijks dalend is. Ik ga er van uit dat je uit deze batterij zonder veel problemen 1 miljoen kms haalt. En er zijn nauwelijks mensen die zo lang / zo veel met een wagen rijden. Laat ons even lachen met de nozems die denken dat we om de 5 jaar een nieuwe batterij moeten steken. :biggrin:
 
Ff samenvattend voor dummies zoals ik.


  1. SoC op 80% zetten?
  2. Ook al rij ik standaard 40 km/dag is het het beste om hem ook dagelijks in te pluggen ipv 2x per week?

Ik ga binnen een paar weken kunnen meten waar de 4.05V uit het onderzoek mee overeen komt in onze wagen maar het zal tussen de 70 en 80% SoC liggen.
Er is echter geen twijfel mogelijk dat dagelijks inpluggen aanzienlijk beter is dan bvb 2x per week.
 
niet vergeten dat de batterij tijdens elke rit meerdere keren wordt bijgeladen... via regeneratie.
dikwijls zelfs met > 60kw

En dit vermindert de DoD, dus goed!

- - - Updated - - -

Ik ik maar denken dat ik een neuroot ben met m'n dagelijkse laadbeurtjes :tongue:

Gekker als ik ga je moeilijk vinden. Het heeft zijn voor- en nadelen maar ik moet er dagelijks mee leven. :redface: