Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Is toch echt een 85 kWh pack ;)

Ik heb nu een leenpakket onder onze S85, met als laatste letter een E, dus dit is niet het nieuwste type. Maar ik kreeg er 402 km typical in met een range charge, met range mode aan. Nou moet ik zeggen dat ik het chargen toen wel moest stoppen terwijl er nog mondjesmaat wat inliep. Hij stond wel al op 100%. Bij mijn classic rekent hij volgens mij nog wel met 200 Wh/km. Met die 5 % extra lever je natuurlijk ook al 20 km range in. Dan kom je dus op vrijwel hetzelfde uit.

Helaas gaat in maart weer de originele accu eronder. Ik hoop dat ze hem goed hebben kunnen repareren.
 
Even vergelijking met 70D. Zojuist thuis aan 11 Kw een range charge gedaan en hij kwam tot 355 km. Vorige week had ik hem tot 0% leeggereden en aan SuC tot 100% geladen. Hij gaf toen aan 67,16 kWh te hebben geladen. Ik had nog wel iets verder gekund dus stel 67.5 kWh. Dan rekent hij dus op typical met 190 Wh/km. Lijkt me te kloppen. Conclusie is dat 70 kWh batterij dat ook echt wel (minimaal) is.

Heb een 70d loaner mee. Had nog 6% en hij was nog niet volledig klaar met laden bij de supercharger. Schommelde nog rond de 11 A. Had een typical van 368 km.
 
Zou het niet zo zijn dat een 85D een hogere range geeft dan een 85 omdat ie zuiniger is dan de 85. Net zoiets als dat mijn 90D nu op 55km/u laad bij 16A terwijl mijn P85 max 50km/u haalde.

Het batterypack blijft dezelfde 85kW (of welke waarde je eraan toe wilt kennen) net zoals men mij heeft uitgelegd dat ik zowel bij mijn P85 als mijn 90D met 11kW/u laad ook al geeft hij in kms een hogere waarde.
 
Vorige week nog een range charge gedaan, maar kom helaas niet meer verder dan 363 km.
In de praktijk kan ik dan zo'n 245 km rijden (onder niet optimale omstandigheden, zie foto).
Als ik het aantal beschikbare kWh deel door m'n ATA van 230 Wh/km zou ik een praktische range van 287 km hebben. Dit maakt een road trip toch best nog een uitdaging in winterse omstandigheden...

image.jpg
 
Vorige week nog een range charge gedaan, maar kom helaas niet meer verder dan 363 km.
In de praktijk kan ik dan zo'n 245 km rijden (onder niet optimale omstandigheden, zie foto).
Als ik het aantal beschikbare kWh deel door m'n ATA van 230 Wh/km zou ik een praktische range van 287 km hebben. Dit maakt een road trip toch best nog een uitdaging in winterse omstandigheden...

View attachment 110798

Wat is je cruise snelheid op de snelweg om aan dit verbruik te komen ?
 
Vorige week nog een range charge gedaan, maar kom helaas niet meer verder dan 363 km.
In de praktijk kan ik dan zo'n 245 km rijden (onder niet optimale omstandigheden, zie foto).
Als ik het aantal beschikbare kWh deel door m'n ATA van 230 Wh/km zou ik een praktische range van 287 km hebben. Dit maakt een road trip toch best nog een uitdaging in winterse omstandigheden...

View attachment 110798

Merijn, het kan toch niet zo zijn dat je maar zo'n 67 kWh er in krijgt? Dat is bijna 20 onder de 85. Wat zegt JPET hier over? Geen tips voor een paar keer leegtrekken en volladen om de cellen wakker te schudden?
 
Wat is je cruise snelheid op de snelweg om aan dit verbruik te komen ?

Dat weet ik niet meer precies, maar doorgaans rijd ik 10 a 20 km boven de maximum snelheid, tenzij er een trajectcontrole is ;-)
De route Den Haag - Maastricht is 227 km (waarvan 220 km snelweg) en daar doe ik ongeveer 1:50u over als er weinig verkeer is, dus gemiddeld 124 km/u.
In Maastricht even kort gestopt en toen doorgereden naar Reijmerstok. 14,3 km in 15 min (te zien op de foto). Hierin zit ook wat extra verbruik voor het hoogteverschil.

Merijn, het kan toch niet zo zijn dat je maar zo'n 67 kWh er in krijgt? Dat is bijna 20 onder de 85. Wat zegt JPET hier over? Geen tips voor een paar keer leegtrekken en volladen om de cellen wakker te schudden?

Ik doe best regelmatig (1x per maand) een range charge dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het daarmee wel gekalibreerd wordt.

- - - Updated - - -

Sinds range charge niet meer opgeladen en dus meerdere nachten sluipverbruik? 90% charge? Want anders heb je zo'n 18,5% degradatie en dat weiger ik te geloven.

Nee, 100% opgeladen, direct doorgereden naar Maastricht en daar een halfuur later weer verder gereden.

- - - Updated - - -

Nog even een foto uit de oude doos (auto 1 maand oud):

image.jpg


Toen was de totaal beschikbare energie 73,4 kWh na een range charge.

Dan heb ik nu dus 90% (66,1 / 73,4) van de oorspronkelijke range.
 
Wat zegt JPET hier over? Geen tips voor een paar keer leegtrekken en volladen om de cellen wakker te schudden?

Ik heb wat te weinig datapunten in de MaxRange sheet om iets te kunnen zien of zeggen.
Vooral de uitersten en de Dept of Discharge goed in de gaten houden.
Als je ongeveer 120 km/dag nodig hebt, zeker alle dagen laden en dat liefst niet hoger dan 90% (liefst 80% als het kan).

Er zijn meerdere concepten aan het werk. Enerzijds heb je het balanceren van de cellen, zodat die allemaal op hetzelfde voltage komen te zitten. Dat is nodig om de capaciteit mooi gelijkmatig te verdelen zodat je er ook de maximale capaciteit uit kan halen. Dat mechanisme wordt getriggerd als je laadt tot 93% of hoger (daar waar bij een Li-Ion cel CC laden overgaat in CV laden).
Anderzijds heb je de calibreren van het algoritme dat Tesla gebruikt om de range te voorspellen. Hiervoor moet je naar 100%, vervolgens (liefst in 1 keer) rijden tot onder de 10% en vervolgens terug naar 100%. Dit eventueel 3 keer herhalen.

Hoe meer momentopnamen in de MaxRange sheet hoe beter gezien je dan jouw situatie kan vergelijken met die van 224 andere eigenaren. Als je dan merkt dat je te ver van de mediaan komt te liggen, eens kijken hoe je dagelijks laadt en of dat iets kan zeggen (bij mij is dat bvb zo). Anders de wagen eens uitlezen met een CAN logger om naar de gezondheid van de 96 bricks te kijken (ook onder load wanneer er spanningsval optreedt).
 
Een range charge is bij mij ook nog maar 362 km. Heb zelfs al een keer 359 gezien. Verschil met Merijn is dat ik die in de praktijk wel haal bij een temperatuur vanaf 8 graden. Ik hou me wel aan de max snelheid.

Dan moet je toch al behoorlijk zuinig rijden, want in die 362 km zit ook nog de reserve onder 0 meegerekend.
Ervan uitgaande dat je niet verder dan 0 rijdt en net als ik circa 66 kWh beschikbaar hebt tot 0, zou je gemiddeld met 182 Wh/km moeten rijden om 362 km range daadwerkelijk te halen. Met rustig rijden in de zomer (of met een incidentele storm in de rug) zou dat wel haalbaar zijn, maar in veel gevallen zal dat toch een uitdaging worden...
 
Dan moet je toch al behoorlijk zuinig rijden, want in die 362 km zit ook nog de reserve onder 0 meegerekend.
Ervan uitgaande dat je niet verder dan 0 rijdt en net als ik circa 66 kWh beschikbaar hebt tot 0, zou je gemiddeld met 182 Wh/km moeten rijden om 362 km range daadwerkelijk te halen. Met rustig rijden in de zomer (of met een incidentele storm in de rug) zou dat wel haalbaar zijn, maar in veel gevallen zal dat toch een uitdaging worden...

Dat is het rare dan. Vorige maand (6 januari) een range charge gedaan bij de SuperCharger in Eindhoven met nog 9 km typical over. Uiteindelijke druppelde de teller naar 365 km. Er was 71 kWh bijgekomen (zie plaatje). Die 9 km is ruwweg 2 kWh, dus dat zou dan minimaal 73 kWh maken in totaal. Dan zou ik 201 Wh/km moeten rijden bij 362 km. Dat is mijn overall gemiddelde, dus dat kan kloppen. Classic, november 2013, 86.000 km op de teller. Mijn typical heeft sowieso nooit veel aangegeven. Toen ik hem november 2013 kreeg zat een range charge op 383 en 90% op 343. Nu is dat 362 respectievelijk 327, alhoewel de 90% vanmorgen weer op 330 zat. Het fluctueert wat binnen een bandbreedte van een km of zes.

Gisterenochtend ritje Oss-IJselstein-Oss gedaan. Climate control uit, stoelverwarming op één, CC op 100 (ik was anders toch te vroeg :wink:). Op de heenweg rustig weer. Op de terugweg hevige regen en wind. Dan haal ik gemiddeld 192 kWh (zie plaatje) en zit ik nagenoeg op typical te rijden. Met 90% charge 327 km typical vertrokken, 135 km gereden, nog 189 km typical over. Temperaturen tussen de 5 en 8 graden.

71.jpg
.
IJselstein.jpg
 
Ik lees hier al best wat verhalen van batterijen die al fors minder kunnen laden. In hoeverre hebben jullie hierover contact gezocht met Tesla? Ik zou een degradatie van 10% in ca. 2 jaar tijd wel erg fors vinden. Tesla is nooit heel duidelijk geweest over wat een acceptabele degradatie is.

Heeft denk ik weinig zin, tenzij de degradatie significant afwijkt van de gemiddelde degradatie. 'Normale' degradatie valt namelijk niet onder de garantie. Deze geldt alleen voor defecten e.d. Anders zou Tesla na 8 jaar alle batterijen moeten vervangen vanwege degradatie.
 
Ik betwijfel dat. Tesla heeft nooit duidelijk gemeld wat zij onder normale degradatie noemen en maakt dat nog altijd niet concreet in haar voorwaarden. Degradatie van 10% in 2 jaar tijd is geen reguliere degradatie van de batterij en kan er voor zorgen dat de auto niet meer bruikbaar is voor de toepassing waarvoor deze is aangeschaft.
 
Degradatie van 10% in 2 jaar tijd is geen reguliere degradatie van de batterij.

Is dat zo? Ik heb meermalen gelezen en begrepen dat de degradatie van de batterij juist in het begin het grootst is. 10% is bij de meesten van ons die onze MS al meer dan 2 jaar hebben vrij normaal volgens mij. Uit ervaringen met o.a. de Roadster zou er later nog maar ca. 1% degradatie per jaar zijn.
 
Die 10% gaat een eigen leven leiden. Ik weet niet of dit ontstaan is omdat ik een paar posts hiervoor noemde dat ik momenteel 10% minder typical range heb dan Nexus. Maar die typical range van Nexus is uitzonderlijk. Ik heb zelf nu ongeveer 7% minder typical range bij een full charge dan ik 27 maanden geleden had bij aflevering. Maar ook dat is niet volledig aan degradatie te wijten, het algorithme is veranderd en baseert zich ook op de ervaringscijfers. Ik zelf ga er in elk geval niet vanuit dat ik al 10% degradatie heb.
 
Het beste is om een keer 100% te laden en dan gaan rijden, liefst in 1 keer leeg rijden en dan kijken hoeveel kWh je hebt verbruikt. Dat afgezet tegen 85 - 4 brick en 2 of 3 % onder nul geeft de degradatie weer. Mogelijk een keer herhalen. Dit laat de degradatie zijn. De typical aanduiding verandert regelmatig door aanpassingen in updates. Verder denk ik dat het meevalt alleen Merijn is opvallend.
 
Is dat zo? Ik heb meermalen gelezen en begrepen dat de degradatie van de batterij juist in het begin het grootst is. 10% is bij de meesten van ons die onze MS al meer dan 2 jaar hebben vrij normaal volgens mij. Uit ervaringen met o.a. de Roadster zou er later nog maar ca. 1% degradatie per jaar zijn.

Klopt denk ik. Overigens hebben de 2013 85's op dit forum nu nog allemaal rond de 370 km 'typical' ik ik het goed lees, dus dat is heus wel minder dan 10% per jaar verlies. Trouwens ik denk dat je het verlies alleen kan berekenen als je zelf de capaciteit van de batterij gemeten had in 2013 en de oefening vandaag overdoet. Je kan zeker geen 2013 wagen vergelijken met een nieuwe, want er zal wel wat verbeterd zijn aan de batterijen. Je kan eigenlijk ook 'typical range' die een 2013 wagen vandaag aanduidt vermoedelijk niet vergelijken met wat diezelfde wagen in 2013 aanduidde, want wie weet wat Tesla mogelijk allemaal heeft veranderd aan het algoritme. Er staan denk ik op dit forum wetenschappelijke waarnemingen ter zake maar die gaan mijn petje te boven...