Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal 'm vannacht tot 100% opladen en eens kijken wat ie dan geeft voor range. Van 72 kWh beschikbaar werd ik ook niet echt vrolijk. Het is overigens wel zo dat ik intussen ruim 80K gereden heb en 160 keer aan een SuC heb gehangen.

89K gereden en aantal keer SuC zal gelijkaardig zijn.
De 90D batterij lijkt mij een degradatiegevoelige batterij. Het laadvermogen aan de SuC is ook al lang afgetopt op 93-94kW.
 
89K gereden en aantal keer SuC zal gelijkaardig zijn.
De 90D batterij lijkt mij een degradatiegevoelige batterij. Het laadvermogen aan de SuC is ook al lang afgetopt op 93-94kW.
Dat lijkt me toch ook wat exemplarisch. Ik heb 52k er nu op staan met behoorlijk wat SuC en begin regelmatig met 116/117 Kw. Degradatie is ongeveer 11 km wat na een jaar redelijk normaal is.
 
De 85 en 90 packs lijken wat minder stabiel dan de nieuwe 75/100, zo volgt uit data te lezen in de US draadjes.

Los daarvan zit ik al een tijdje met een puzzel waar ik niet uitkom. Kunnen jullie helpen?

85 batterij, april 2015, D motor, 66k km

Gisteren geladen tot 90% = 372km
Gereden = 213 km, 1 korte stop.
Bij terugkomst = 158km.
Keurig, zo lijkt het.

Maar, dan komt het: verbruik 270 wH km.
Er mist dus zo’n 30 km. Dat is standaard zo, ook bij veel hoger verbruik.

Anderen in dit draadje vertelden een gelijk verhaal. Een verklaring vind ik niet.
Mogelijke verklaringen:
Nu weet ik dat de computer vrij dom rekent, en uitgaat van, dacht ik een standaard verbruik van 192 of 196wH per km voor de S85D, maar het lijkt alsof bij mij de norm op 172wH/km ligt.

Ik denk niet dat het degradatie is, Omdat dit in 2015 ook al zo werkte.
Met vampire heeft het dus ook niets te maken, omdat het ook bij een non stop rit zoals gisteren zo werkt.
Minder KWH’s in de batterij dan de 77,5?
Ik zie geen logica daarin.

Wat denken jullie?
 
Last edited:
Er zijn inmiddels minimaal 3 versies van de 90 kWh packs en de degradatie in de eerste versie is inderdaad sterker dan in de 2 nieuwere versies.

Mijn X (maart 2017 geleverd) heeft de nieuwere versie. In de foto het typenummer op het batteypack. 1088790-00-A, rechtsvoor bij het wiel te vinden. Met dat typenummer zit je in principe goed.

168ED49C-E071-4E65-AE12-EF955D650896.jpeg
 
Mijn range bij 90% typical was tijdens de hittegolven de laatste tijd ook aanzienlijk omlaag gegaan.
Nu de temperaturen weer normaal zijn zie ik de range ook weer omhoog gaan.
Zou het daar aan gelegen hebben?
Ik ben bij mijn dagelijkse 80% 7km "kwijt" geraakt?

Hoe krijg ik die terug? Door hem helemaal leeg te rijden en dan weer tot 100% te laden?
 
Voor de mensen die dit forum lezen om pro en con van een EV af te wegen: de 90 type E batterij is een mindere reeks geweest. Als je de statistieken op de googlesheet bekijkt zal je merken dat degradatie normaal gezien een nobrainer is.
Dus niet meer twijfelen, druk op dit bestelknop en geniet van de adrenaline nadat je dat gedaan hebt. Het is slechts een voorbode van wat je na de levering beleeft.
 
  • Like
Reactions: FVO
89K gereden en aantal keer SuC zal gelijkaardig zijn.
De 90D batterij lijkt mij een degradatiegevoelige batterij. Het laadvermogen aan de SuC is ook al lang afgetopt op 93-94kW.
Vannacht 100% geladen en ik zit inderdaad nu zelfs op 428 kilometer. Dat betekent dat ik eigenlijk maar minimale degradatie heb.

Net ook nog even gecontroleerd in het spreadsheet: op 10 september vorig jaar zat ik op 45.000 km en een range van 433 km. 1% degradatie in 36.000 km vind ik helemaal niet slecht.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and Phil V