Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had gisteren een gesprek met een klassieke P85D rijder.
Zijn klacht was, dat hij niet meer vanaf regio Beveren (Oost-vlaanderen) tot aan de kust retour kwam, zeg maar 260 km totale trip.
Maar wel altijd tot 100% geladen, mijn tip om tot 90% te laden kwam hem nieuw voor (na 4 jaar Tesla-rijden).
Volgens hem had zijn wagen in nieuwstaat een range van 450 km, nu nog maar 300 km op het display, en haalde hij zijn trip naar de kust niet meer.

De details van die P85D ken ik niet, ik heb wel de logs van mijn 2017 S75 en van de 2013 P85 die wij nog in de zaak hebben.
Daarbij valt het me op dat mijn S75 een stuk nauwkeuriger is met aangegeven bereik dan de P85.
De P85 geeft meer op aan rijbereik dan mijn S75, terwijl het echte rijbereik van de S75 groter is.

De P85D rijder die ik ontmoette overwoog een electrische Mercedes volgend jaar, op basis van mijn ervaringen met onze S75 en P85 heb ik hem geadviseerd 's naar een nieuwe 100D te kijken, het zal nog wel even duren voordat er Ioniq superchargers staan hier in BE..

Groene lijn:Ideal range, teruggerekend naar 100% lading.
Rode lijn: werkelijk rijbereik, berekend door vergelijking van de km-standen na elke laadsessie, teruggerekend naar 100% lading.
Mijn S75 (Ideal 360 - 380 km, werkelijk rond de 350 in de zomer):
sshot-450.jpg

P85 van de onze firma (Ideal 370 - 390 km, werkelijk rond de 300 in de zomer)
sshot-451.jpg
 
Ja, vreemd. P85D is gelanceerd rond de zomer 2015 dacht ik. Bizar dat er toen niet van de 80 of 90% regel geadviseerd werd....?

Onbekende factor bij die specifieke wagen is natuurlijk zijn km stand. Moest hij nu natuurlijk al 300.000 op de teller hebben is de lagere range in combinatie met het 100% laadgedrag ergens beter te verklaren.
450km voor een P85D lijkt me ook veel, dit is dezelfde versie als dewelke JPET heeft ( had? ) en ik meen te herinneren dat de range rond de 400km lag én dat zijn verbruik enigszins hoger lag dan een gewone - niet P - S85.
 
Groene lijn:Ideal range, teruggerekend naar 100% lading.
Rode lijn: werkelijk rijbereik, berekend door vergelijking van de km-standen na elke laadsessie, teruggerekend naar 100% lading.
Hoe heb je die data opgeslagen? Heb je dat handmatig gedaan of via TeslaFi of TezLab? Mijn S100D moet nog geleverd gaan worden maar zou graag statistieken willen loggen.
 
Ja, vreemd. P85D is gelanceerd rond de zomer 2015 dacht ik. Bizar dat er toen niet van de 80 of 90% regel geadviseerd werd....?

Onbekende factor bij die specifieke wagen is natuurlijk zijn km stand. Moest hij nu natuurlijk al 300.000 op de teller hebben is de lagere range in combinatie met het 100% laadgedrag ergens beter te verklaren.
450km voor een P85D lijkt me ook veel, dit is dezelfde versie als dewelke JPET heeft ( had? ) en ik meen te herinneren dat de range rond de 400km lag én dat zijn verbruik enigszins hoger lag dan een gewone - niet P - S85.

De originele 85 had volgens mij nooit meer dan 400 typical, zou me verbazen als de P85D dat significant beter doet. Overigens heeft deze man gewoon melding gekregen bij het op 100% zetten van laaddoel. Dat bestond toen ook al bij Tesla. Dus dat hoeft niet specifiek gemeld te worden, al lijkt me dat wel beter. Ik durf overigens te twijfelen of hij wel ~25% degradatie heeft met altijd op 100% laden in 3 jaar tijd. Lijkt me nog steeds fors.

Zelfs gemiddelde batterijen (Tesla scoort bovengemiddeld) hebben minimaal 300 cycles bij 25 graden (bij koelere temperatuur meer) voordat ze 80% halen. How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University
300 cycles geeft al snel 300*300 = 90.000 km oftwel 30.000 per jaar. En hij zou op 75% zitten. Lijkt me stug. Mogelijk is het BMS ontregeld.
 
  • Like
Reactions: HWS
De geclaimde 450 km lijkt me dan ook overdreven. En waarom hij die max 90% gemist heeft, ik weet het niet.
Ik hoop alleen dat Tesla dit duidelijker gaat communiceren, zeker als er meer auto's in gebruik genomen worden door mensen die niet regelmatig op forums als dit zitten te lezen (mensen die een Tesla als een doorsnee leasebak behandelen, dus volgooien en stampen maar).

Hoe heb je die data opgeslagen? Heb je dat handmatig gedaan of via TeslaFi of TezLab? Mijn S100D moet nog geleverd gaan worden maar zou graag statistieken willen loggen.

Ik heb, samen met een IT-man van onze firma, dit gedaan via Tesla API (Tesla Model S JSON API · Apiary).
Daar hebben we een Oracle procedure voor gemaakt, die regelmatig de auto pingt. Oracle Apex interface erbij. Hobby-projectje dus.

TeslaFi is ook een optie maar ik vond het niet zo'n fijn idee om je electronische sleutels uit handen te geven aan een third party.
 
P85, 9-12-2013. Twee maanden en 8.500km na aflevering.

View attachment 333607
Je bent hier nog niet volgeladen Egbert ;)
Mijn eerste 85 ging na 1,5 jaar bij 100% tot 378 km
Mijn huidige 85 gaat na 3 jaar en 3 maanden tot 379 km bij 100%
Twee jaar eerder, hij was toe 1 jaar en 3 maanden, kwam ie maximaal tot 389 km bij 100%
Ik heb met beide auto's de 400 km nooit gehaald, ook nieuw niet.