Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Hi @pjw65 and @Troy, kudos for your reactivity, and many thanks to you *and your predecessors* for the great work you have been doing for the community with this survey !

There is one thing in pjw65's version which I miss in Troy's, or maybe I haven't looked hard enough, it's Remaining Range vs Battery Age.

Plus one thing which I believe is missing in both : the user's location (city, state, country?), which would allow to derive average temperature (e.g. in Miami it's 25°C, and in Germany 10°C) and its effect on battery life. I saw in another thread @David99 quoting Elon saying batteries would last forever in Alaska !

Degradation with time irrespective of km (calendar aging), and how it is highly affected by average temperature can be seen in Figure 44 of Peter Keil's 2017 doctorate dissertation "Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles" here :
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
(he studied a Panasonic 18650 NCA cell which he said exhibit "similarities" with the Tesla Model S's cell ;-)
 
  • Like
Reactions: David99
Vriend heeft in juli dit jaar een 09/2016 X90D met 105.000 km gekocht. (Daarvoor: sinds 09/2013 Signature S). Helaas te goed van vertrouwen en met haast zonder goede batterij-check aangeschaft. Batterij lijkt nog maar 66 kWh capaciteit te hebben. Voorbeeld: starten op 50%, verbruik 287 wH/km (tijdelijk 22 inch :rolleyes:) en na 115 km is het helemaal OP!

Met klacht naar SeC geweest. Factuur:
"Due to no approval for a full HV capacity test, performed a global check.No concerning alerts found in CAC values and HV globally check.The battery inside VIN 5YJXCCE22GF013880 has a CAC of 227 Ah. This is 0.2 % higher than the average of similar vehicles, which is 226.6 Ah. The CAC of this battery does NOT reside in the concerning bounds. Also ran autodiag on specific drive cycle, saw a great amount of energy used due to HVAC system, Cabin heating."

Zou nu 169 euro moeten betalen voor "battery capacity test".

Vragen:
- Is zo'n eigen meting voldoende betrouwbaar om te constateren dat capaciteit 105x287=66 kWh is?
- Is de af-fabriek capaciteit 90 kWh of minder?
- Wat zijn de gebruikerservaringen hier t.a.v. de norm die Tesla aanlegt om vast te stellen of sprake is van overmatige (door garantie gedekte) slijtage? Een 70%-norm zoals bij Model 3 Long Range ligt niet vast? Speelt daarbij de frequentie van superchargen mee?
- Wat zijn de gebruikerservaringen hier t.a.v. de bereidheid van Tesla om zelf voor eigen rekening een battery capacity test te doen?

Alvast dank voor reacties!
 
Vragen:
- Is zo'n eigen meting voldoende betrouwbaar om te constateren dat capaciteit 105x287=66 kWh is?
- Is de af-fabriek capaciteit 90 kWh of minder?
- Wat zijn de gebruikerservaringen hier t.a.v. de norm die Tesla aanlegt om vast te stellen of sprake is van overmatige (door garantie gedekte) slijtage? Een 70%-norm zoals bij Model 3 Long Range ligt niet vast? Speelt daarbij de frequentie van superchargen mee?
- Wat zijn de gebruikerservaringen hier t.a.v. de bereidheid van Tesla om zelf voor eigen rekening een battery capacity test te doen?

Tesla Model S 90D

83.5kWh usable, haal daar 15% degradatie af, zit je op 71kWh

Je berekening gaat nat. Wil je een capaciteits berekening doen dan laad je b.v. tot 95% en ga je rijden zonder HVAC en reset je 1 van je trip meters. Dan maak je een lange rit van b.v. 200 kilometer en dan geeft je trip meter KWh aan en kilometers.

Dan kun je berekenen:

1. wh/km op basis van de Kwh en kilomters in de trip meter

2. capaciteit op basis van extrapoleren. Bijvoorbeeld, trip meter geeft aan 30kW en je hebt 40% verbruikt, dan is het dus 30kWh / 40 * 100 = 75kWh bij 100%.

Belangrijk is te laden tot boven de 93% ivm calibreren van het BMS. Daarna zo lang mogelijk rijden in 1 stuk zonder HVAC. Ik zou minstens 50% oprijden. Dus bij 95% rijden tot 45%. Natuurlijk, als je de tijd hebt helemaal rijden tot onder de 5%. Je hoeft niet te hypermilen (langzaam rijden). Gewoon normaal 120/130 rijden.

Ik zou zeggen zoek een leuke SuC uit voor het komende weekend voor een weekend tripje :)

Dan heb je in zelf ook de data op mee naar een SuC te gaan.
 
  • Informative
Reactions: Keezje
@Troy

Excuse me if this has already been covered but I guess you have noticed that the few Model 3s in your survey seem to figure disproportionally in the low outliers in the 0 - 8000km range. Of the 8 lowest points, 6 are model 3s and the three lowest are all Model 3 P. Given that the battery components have changed with the Model 3 is this suggesting that either a) Tesla are overstating the Model 3 range when new of b) the batteries are not behaving in the same way as those on the S and X?

Congratulations on a great survey. I'll submit my new Model 3 data when I next do a 100% charge.
 
@Troy how important is an actual 100% charge? I have a 95% charge and estimated range from that I could add, but don't want to pollute the data set.
Looks like Model 3s are pretty light, would love to see more.
upload_2019-11-18_8-45-4.png
 
Hi @sandeen. It's up to you. Adding a new entry every 8,000-12,000 km or 5,000-7,500 mi is recommended. Therefore I think most people would charge to 100% at least once during that time. Even if 100% is not needed, I think people would be curious to see what their range is at 100%. Therefore I don't expect a lot of people calculating 100% from 90 or 95% but if you want to do that, I don't see it as a problem that would have a noticeable effect on the overall data. There are bigger problems such as Tesla continuously making changes to what the car displays at 100%. They increased the range of some Model 3 versions. That complicates things.

If you change your mind later about a reading you have already submitted, you can always open the same form again and replace the numbers you entered with a new reading.
 
Last edited:
Laat ons hier wat data verzamelen over de opgegeven range na een max-range-charge.
Te noteren :
- batterijtype
- firmwareversie
- kmstand
- typical of ideal range
- rated range



en om de aftrap te geven : mijn stats

- batterijtype : 85kwh
- firmwareversie : V6.0 - 1.65.13
- kmstand : 47.352 km
- typical of ideal range : 377 km
- rated range : 472 km



linkje naar het document, met dank aan Merijn : Google docs: link


Hallo, iedereen,
Ik wil mijn verzamelde gegevens van mijn Model S toevoegen aan de statistieken.

Ik heb iets meer dan 200.000 km aan kilometers en -

batterijtype : 85kwh
firmwareversie : V6.0 - 1.65.13
kmstand : 201.352 km
typical of ideal range : 351 km
rated range : 463 km
 
Vraagje : een 100D hoeveel bruikbare kWh heeft die batterij nu ?

Van 0-100% laad ik nog maar 88kwh ! Deze zomer was dat nog 92kwh en helemaal in het begin moet dat 96kwh zijn geweest.

Na 56.000 km nog 455km range , toen hij nieuw was 507. Lijkt mij een zeer forse degradatie ?

Had voornamelijk graag geweten hoeveel kWh je normaal kan laden van 0-100%
 
Van 0-100% laad ik nog maar 88kwh ! Deze zomer was dat nog 92kwh en helemaal in het begin moet dat 96kwh zijn geweest.

Na 56.000 km nog 455km range , toen hij nieuw was 507.

Had voornamelijk graag geweten hoeveel kWh je normaal kan laden van 0-100%

455km * 200wh/km = 91kWh dus dat is je antwoord op hoeveel kWh je kunt laden :)

507km* 200wh/km = 101kWh

Ik zat ook op 507km bij levering. Ik zit nu op 499km bij 20.300km dus 499*200 = 99.8kWh

Ik adviseer je Teslafi te gebruiken om je degratie te loggen. Kost je maar 5 USD per maand of je configureerd je eigenlijk logger.


Je vergelijkt toch niet zomerwaardes met winterwaardes hopelijk?

Ik weet niet waar dit op gebaseerd is maar de capaciteit neemt niet af. Enkel als je pack zwaar is afgekoeld is deze niet beschikbaar. Echter, als je gewoon je auto warm rijd is er geen reductie. Als er een reductie door kou van toepassing is dan zie je dit ook op het scherm afgebeeld.

Zie mijn waardes, gewoon gebaseerd op een koud accu pack.
 
Vraagje : een 100D hoeveel bruikbare kWh heeft die batterij nu ?

Van 0-100% laad ik nog maar 88kwh ! Deze zomer was dat nog 92kwh en helemaal in het begin moet dat 96kwh zijn geweest.

Na 56.000 km nog 455km range , toen hij nieuw was 507. Lijkt mij een zeer forse degradatie ?

Had voornamelijk graag geweten hoeveel kWh je normaal kan laden van 0-100%
Ik heb met mij 100d van dec 2018, 50k km vergelijkbare resultaten met laden.
Vraag mij ook af of dit wel goed gaat, nu al 10% weg van totale capaciteit.
Teslafi maar eens gaan gebruiken vrees ik en daarna tesla vragen wat zij normaal achten
 
Ik heb met mij 100d van dec 2018, 50k km vergelijkbare resultaten met laden.
Vraag mij ook af of dit wel goed gaat, nu al 10% weg van totale capaciteit.
Teslafi maar eens gaan gebruiken vrees ik en daarna tesla vragen wat zij normaal achten

Teslafi is wel een ramp voor je range als je niet constant aan ingeplugd bent.. reken 3kwh /24 uur dacht ik.. daarmee heb ik het verwijderd