Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe meer data, hoe beter het in te schatten is. Zolang meer en meer members deze informatie invullen krijgen we een steeds beter beeld van de accu's en hun status.

Ik denk dat (hoe onbruikbaar die in de praktijk ook is) de beste vergelijking is op basis van Rated Range. Zo lang dat gebaseerd is op een vast normverbruik lijkt me dat betrouwbaarder dan een typical range, waar Tesla bij elke update een andere berekening kan toepassen......
 
Kwam er vandaag achter dat als je Range Mode aan zet je er ineens een paar KM bij krijgt.

Vol geladen bij SuperCharger tot 100% kwam ik 374km, maar met range mode aan op 378km. Iemand enig idee?

Wel spreadsheet weer bij gewerkt.
 
Kwam er vandaag achter dat als je Range Mode aan zet je er ineens een paar KM bij krijgt.

Vol geladen bij SuperCharger tot 100% kwam ik 374km, maar met range mode aan op 378km. Iemand enig idee?

Wel spreadsheet weer bij gewerkt.

Nee, geen idee hoe dat kan.
Maar het was anderen ook al opgevallen. Vandaar de extra kolom in de spreadsheet met rangemode aan/uit. :)

(Net je blog gelezen over je trip naar Noorwegen. Ziet er fantastisch uit!)
 
vandaag eens een test gedaan gezien mijn wagen toch al 15 maanden oud is.
Moest een rit doen naar Spa, 162km enkel, en dan nog eens terug want in de omgeving van Hasselt is er geen Supercharger, enkel Urmond, maar dat vind ik toch een serieuze afwijking van het traject.
Dus vertrokken met een 100 % geladen batterij, wagen stond bij vertrek binnen, 18°C en 378km in Typical Range,
20150125_085808.jpg


bij aankomst zou ik nog 50% moeten hebben en bij de terugkomst zou ik nog 7 % over moeten hebben....
20150125_101220.jpg


De hele weg op Cruise Control gereden aan 100km/h, de rit is ook 99 % autostrade.
Dit had tot gevolgd dat ik het uitgerekende Energy prediction-curve mooi had gevolgd :
20150125_120404.jpg


bij aankomst had ik 170,3km afgelegd (kleine omweg wegens werken) en nog 173km Typical Range over, wat overeenkwam met 45 % op de curve.
Buiten was het 2°C en de wagen heeft 5uur stilgestaan, bij vertrek stond er dan ook nog maar 169km Typical Range op de teller



20150125_175308.jpg


Met terug 170km voor de boeg geeft de navigatie aan dat ik slechts 1 % zou overhouden bij aankomst, waarbij er geen rekening wordt gehouden met de omweg die ik ook nu zal moeten maken, ik krijg wel de waarschuwing om traag te rijden om de bestemming te halen
20150125_175319.jpg


Na ongeveer 30km gereden te hebben krijg ik de melding dat ik zal moeten laden wil ik mijn bestemming bereiken, deze waarschuwing zal niet meer weggaan totdat ik op 7km van mijn einddoel ben aangekomen, daar krijg ik terug de melding om traag te rijden wil ik mijn doel bereiken.
Ik ga tot maximaal -2% negatief.
Ik verlaag mijn snelheid op de Cruise Control tot 85km/h en hou dit aan voor de rest van de route

20150125_181449.jpg


Wat wel raar is is het feit dat mijn Typical Range aangeeft dat ik 4km VERDER kan rijden dan nodig volgens mijn GPS, dit blijft eveneens de hele route zo. Onlogisch eigenlijk want als de navigatie zegt dat ik op een gegeven moment 2% energie te kort heb, maar wel 4km Typical Range op overschot heb, zou ik mijn bestemming moeten kunnen halen.
Ik bereik mijn eindbestemming met 2km Typical Range over...
In totaal 339km gereden en net geen 72kWh verbruikt.

In de zomer deed ik deze route al eens, had toen nog 20km extra gereden en de hele terugweg toen ook kunnen rijden tegen 120-130km/h
 

Attachments

  • 20150125_120833.jpg
    20150125_120833.jpg
    423.1 KB · Views: 196
  • 20150125_195846.jpg
    20150125_195846.jpg
    421.2 KB · Views: 198
De post van Danny174 is dan toch hetgeen dat mij doet blijven twijfelen om een bestelling te plaatsen voor een Model S. Van 0-100 in 3.4 sec is buitengewoon leuk, echter als ik dan lees dat je moet vertragen tot 85 km/u om je bestemming te halen, blijft daar weinig van over. (auto kopen van 120k en dan als een slakje een gebedje moeten doen om nog thuis te kunnen komen)

Ok, Danny174 zoekt natuurlijk 'problemen' want hij weet dat het koud is en de tesla meldt dat hij 'maar' 7% zal overhouden.

Ik dien tweemaandelijks een route te doen van 700 km waarbij de eerste SuC zich na 250km bevindt, de tweede SuC vervolgens 150km verder en de eindbestemming nog 300 km verder.

Als ik het goed begrijp zou dit betekenen dat ik tot de eerste SuC 120 km/u kan rijden. Naar de tweede SuC zou ik zonder problemen 150 km/u kunnen rijden en dan de laatste 300 km zou ik aan 80 a 90 km/u dienen te doen.

Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming.

Bijkomend probleem dat ik voorzie, de laatste SuC heeft maar 2 bays, én bevindt zich net naast een hotel! Wat als er een Tesla owner zijn Tesla een hele nacht ingeplugd laat zodat ik daar aan de SuC kan wachten tot hij ontbeten heeft?

Nu op de route die ik doe zijn er nog wel plannen om een paar SuC bij te plaatsen, maar op heden staan ze er nog niet..



 
Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming
.

Tja ..., als dit je insteek blijft is de Tesla MS inderdaad misschien (nog) niets voor jou. Helemaal niet erg overigens.
Het vereist hier en daar wat planning inderdaad. Naarmate er meer SuC's komen wordt het misschien wel aantrekkelijker voor je.
Iedereen zal die afweging voor zichzelf moeten maken.
 
Ik zal deze cijfers ook nakijken, leuk.

FF een vraagje.
Omdat ik zoveel mogelijk op kantoor wil opladen staat de S regelmatig met een lading van ergens tussen de 100 en 200 km een nacht op de oprit.
Onder de 75km. laad ik 'm op tot 200km en doe dan de rest op kantoor.
Maakt dat iets uit? Of is het beter om 'm altijd direct na thuiskomst weer op te laden?
 
De post van Danny174 is dan toch hetgeen dat mij doet blijven twijfelen om een bestelling te plaatsen voor een Model S. Van 0-100 in 3.4 sec is buitengewoon leuk, echter als ik dan lees dat je moet vertragen tot 85 km/u om je bestemming te halen, blijft daar weinig van over. (auto kopen van 120k en dan als een slakje een gebedje moeten doen om nog thuis te kunnen komen)

Ok, Danny174 zoekt natuurlijk 'problemen' want hij weet dat het koud is en de tesla meldt dat hij 'maar' 7% zal overhouden.

Ik dien tweemaandelijks een route te doen van 700 km waarbij de eerste SuC zich na 250km bevindt, de tweede SuC vervolgens 150km verder en de eindbestemming nog 300 km verder.

Als ik het goed begrijp zou dit betekenen dat ik tot de eerste SuC 120 km/u kan rijden. Naar de tweede SuC zou ik zonder problemen 150 km/u kunnen rijden en dan de laatste 300 km zou ik aan 80 a 90 km/u dienen te doen.

Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming.

Bijkomend probleem dat ik voorzie, de laatste SuC heeft maar 2 bays, én bevindt zich net naast een hotel! Wat als er een Tesla owner zijn Tesla een hele nacht ingeplugd laat zodat ik daar aan de SuC kan wachten tot hij ontbeten heeft?

Nu op de route die ik doe zijn er nog wel plannen om een paar SuC bij te plaatsen, maar op heden staan ze er nog niet..

Je noemt je route niet, maar de snelheden die je noemt lijken me wel erg conservatief. Voer de route eens in op Tesla | Hoogte voor een schatting die ook meerverbruik ten gevolge van hoogteverschillen meerekent.

Daarnaast hoef je niet bij alle SuC's helemaal vol te laden. Als je in jouw voorbeeld vol van huis gaat, met 100km typical bereik bij de 1e SuC aankomt, dan hoef je maar 10-15 min te laden om SuC 2 makkelijk te halen.

(En een Tesla eigenaar die de hele nacht zijn auto aangekoppeld laat aan de SuC met maar 2 stalls mag je zonder scrupules wakker laten bellen door de receptie van het hotel)
 
De post van Danny174 is dan toch hetgeen dat mij doet blijven twijfelen om een bestelling te plaatsen voor een Model S. Van 0-100 in 3.4 sec is buitengewoon leuk, echter als ik dan lees dat je moet vertragen tot 85 km/u om je bestemming te halen, blijft daar weinig van over. (auto kopen van 120k en dan als een slakje een gebedje moeten doen om nog thuis te kunnen komen)

Ok, Danny174 zoekt natuurlijk 'problemen' want hij weet dat het koud is en de tesla meldt dat hij 'maar' 7% zal overhouden.

Ik dien tweemaandelijks een route te doen van 700 km waarbij de eerste SuC zich na 250km bevindt, de tweede SuC vervolgens 150km verder en de eindbestemming nog 300 km verder.

Als ik het goed begrijp zou dit betekenen dat ik tot de eerste SuC 120 km/u kan rijden. Naar de tweede SuC zou ik zonder problemen 150 km/u kunnen rijden en dan de laatste 300 km zou ik aan 80 a 90 km/u dienen te doen.

Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming.

Bijkomend probleem dat ik voorzie, de laatste SuC heeft maar 2 bays, én bevindt zich net naast een hotel! Wat als er een Tesla owner zijn Tesla een hele nacht ingeplugd laat zodat ik daar aan de SuC kan wachten tot hij ontbeten heeft?

Nu op de route die ik doe zijn er nog wel plannen om een paar SuC bij te plaatsen, maar op heden staan ze er nog niet..

Zoals geschreven was de rit van gisteren een 'test'.
Ik had gedurende de 5 uren stilstand kunnen laden, dan had ik terug 250km extra gehad, maar dan is het natuurlijk geen test.
Het was trouwens mijn eerste maal dat ik zo traag reed met Tes.

En inderdaad, meestal zit ik in Gent, Brussel en Nederland, dan vertrek ik met slechts 250km range en hier en daar stop ik bij een SuC voor een sanitaire/koffie stop, ondertussen is er weer een 200km 'bijgetankt'.

- - - Updated - - -

Je noemt je route niet, maar de snelheden die je noemt lijken me wel erg conservatief. Voer de route eens in op Tesla | Hoogte voor een schatting die ook meerverbruik ten gevolge van hoogteverschillen meerekent.

Daarnaast hoef je niet bij alle SuC's helemaal vol te laden. Als je in jouw voorbeeld vol van huis gaat, met 100km typical bereik bij de 1e SuC aankomt, dan hoef je maar 10-15 min te laden om SuC 2 makkelijk te halen.

(En een Tesla eigenaar die de hele nacht zijn auto aangekoppeld laat aan de SuC met maar 2 stalls mag je zonder scrupules wakker laten bellen door de receptie van het hotel)

de route was van Antwerpen naar Jalhay (Spa zeg maar), en inderdaad daar zijn wel wat 'bergjes' op en af...
Naamloos.jpg
 
Zoals geschreven was de rit van gisteren een 'test'.
Ik had gedurende de 5 uren stilstand kunnen laden, dan had ik terug 250km extra gehad, maar dan is het natuurlijk geen test.
Het was trouwens mijn eerste maal dat ik zo traag reed met Tes.

En inderdaad, meestal zit ik in Gent, Brussel en Nederland, dan vertrek ik met slechts 250km range en hier en daar stop ik bij een SuC voor een sanitaire/koffie stop, ondertussen is er weer een 200km 'bijgetankt'.

Kortom als er SuC liggen op je route hoef je U geen zorgen te maken..

Zijn er geen SuC dan is het verhaal iets anders. Laden aan een SuC is voldoende snel (als alternatief voor tanken).

Heb zo wat van die youtube filmpjes gezien van mensen die roadtrips deden zonder dat ze toegang hadden tot SuC en dan waren ze meer bezig met laadpalen zoeken dan met iets anders ;)

- - - Updated - - -

@Danny174 : ik stel vast dat je op de heenweg 230Wh/km haalde door 100 km/u te rijden en nadien thuis bent gekomen met een gemiddelde van 211Wh/km door 85 km/u te beginnen rijden, wat dan ongeveer een verbruik van 190Wh/km betekent op de terugweg.

Als je die rit aan 125 zou gedaan zal je aan een verbruik van 260-270Wh/km hebben gezeten?

Anderzijds meld je dat je de rit in de zomer kon doen aan 120-130 op één charge, met andere woorden in de zomer had je een verbruik van 210Wh/km aan 120-130 km/u? Dus 50 Wh/km verschil tussen zomer en winter aan legale autostrade-snelheden als ik het goed heb?
 
Kortom als er SuC liggen op je route hoef je U geen zorgen te maken..

Zijn er geen SuC dan is het verhaal iets anders. Laden aan een SuC is voldoende snel (als alternatief voor tanken).

Heb zo wat van die youtube filmpjes gezien van mensen die roadtrips deden zonder dat ze toegang hadden tot SuC en dan waren ze meer bezig met laadpalen zoeken dan met iets anders ;)

- - - Updated - - -

@Danny174 : ik stel vast dat je op de heenweg 230Wh/km haalde door 100 km/u te rijden en nadien thuis bent gekomen met een gemiddelde van 211Wh/km door 85 km/u te beginnen rijden, wat dan ongeveer een verbruik van 190Wh/km betekent op de terugweg.

Als je die rit aan 125 zou gedaan zal je aan een verbruik van 260-270Wh/km hebben gezeten?

Anderzijds meld je dat je de rit in de zomer kon doen aan 120-130 op één charge, met andere woorden in de zomer had je een verbruik van 210Wh/km aan 120-130 km/u? Dus 50 Wh/km verschil tussen zomer en winter aan legale autostrade-snelheden als ik het goed heb?

Je moet natuurlijk gewoon even de knop omzetten hé, ik rij ondertussen al 6 jaar volledig elektrisch en gisteren was een 'speciale' dag, een testdag. Ik rijd zorgeloos elektrisch rond en 'tank' eigenlijk gewoon 's nachts thuis. Zelden dat ik méér dan 300km dien af te leggen op één dag.
Natuurlijk, als jij 700km wilt afleggen ZONDER te stoppen, dan is een Tesla inderdaad misschien niets voor jou.
Mijn Model S kostte trouwens maar 90.000EUR ex. BTW, betreft een P85 met alles erop uitgezonderd de kinderzitjes, 21" velgen en een open dak.

Heb andere merken van elektrische voertuigen (gehad en nog) je wilt niet weten hoe blij ik iedere keer ben ik terug met mijn Tes mag rijden, inclusief onze exclusievere ICE voertuigen...

Maar je moet de knop omdraaien !
 
Kortom als er SuC liggen op je route hoef je U geen zorgen te maken..

Zijn er geen SuC dan is het verhaal iets anders. Laden aan een SuC is voldoende snel (als alternatief voor tanken).

Heb zo wat van die youtube filmpjes gezien van mensen die roadtrips deden zonder dat ze toegang hadden tot SuC en dan waren ze meer bezig met laadpalen zoeken dan met iets anders ;)

Ok, neem als voorbeeld de mooie video van Björn van zijn trip naar de Noordkaap. Nog niet zo heel lang geleden.

Toen was het inderdaad een aaneenschakeling van laadsessies met allerlei kabels, hulpstukken e.d. en vooral veel tijd.

Op dit moment is ons forumlid Widodh min of meer dezelfde trip aan het maken en hij rijdt het gehele stuk via de SuC's.

Schermafbeelding 2015-01-26 om 13.28.07.png


Het gaat snel en als je nu bestelt (slik, prijsverhoging) dan zijn er tegen de tijd dat je hem krijgt ook alweer wat SuC's bijgekomen uit de "coming soon" serie.