Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Beste liefhebbers,

Waarschijnlijk genieten jullie net zo van het rijplezier als ik. Ik heb mijn Model S in december 2016 gekocht, H2.0 en MCU1.

Een paar weken geleden deed hij moeilijk. Vreemde geluiden en bij het inschakelen autopilot, kreeg je direct na het inschakelgeluidje ook het uitschakelgeluidje. Omdat dit aan bleef houden, besloot ik op de A12 mijn computer te resetten met de wieltjes op mijn stuur. Het beeld werd zwart en kwam niet meer op. Op dat moment ontdek je hoe afhankelijk je al geworden bent van alle hulpmiddelen en hoe gevaarlijk zelf rijden eigenlijk is :)

Ik besloot direct naar service centrum Eindhoven te rijden waar hij ook in onderhoud is.

Direct kreeg ik de melding dat dit buiten de garantie valt en dat ik toestemming moest geven voor de analyse uren die ik ook moest gaan betalen. Ze gingen de MCU analyseren om te bepalen hoe erg het is.

Intussen ging ik het internet op en las ik dat vele mij voor gegaan zijn en het eerder lijkt op een fabrieksfout. Waarom laat Tesla iedereen tegen dit euvel aanlopen?

De test ging langer duren, waarschijnlijk enkele dagen en ik kon een vervangende auto krijgen voor meer dan 100 euro per dag.

In de begin dagen (2016) vertelde ik trots op hoe goed de service van Tesla was tegen mensen om mij heen die Mercedes, BMW of andere merken reden en ze stonden met hun oren te klapperen. Nu lachen ze mij uit omdat ik met een auto van met dan een ton na 2,5 jaar al zo behandeld wordt.

Ik begreep niet goed wat er getest moest worden als ik de berichten las op het internet. De MCU1 is kennelijk te klein geschaald voor de vele berichten die hij nu moet schrijven en na verloop van tijd loopt hij onherstelbaar vast. Dus ik geef aan bij service, moet je hem niet gewoon vervangen? Dat wisten ze niet en na drie dagen word ik gebeld dat de MCU1 stuk was en vervangen werd, totale kosten met dan 1000 euro.

Intussen had ik met de consumentenbond gebeld. Als ik een apparaat koop en met normaal gebruik gaat iets stuk, dat eigelijk en vele langere levensduur heeft, dan valt dat automatisch onder garantie. Zeker als het er alle schijn van heeft dat het een fabrieksfout is. Ik spreek Tesla hier officieel op aan en krijg 0 op rekest. Aangezien Tesla zich niet aangesloten heeft bij een geschillen commissie is de enige stap die mij nog test naar de rechter.

Een beetje grote stap voor 1000 euro, maar het blijft aan me knagen. Zijn er meer mensen in deze situatie en wordt het niet eens tijd de krachten te bundelen?

Tenslotte is Tesla door ons de afgelopen jaren zo groot geworden.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie,

Peter
 
De MCU unit vervangen voor 1000 euro is laag geprijsd hoor, de unit(MCU1 geheel) was vroeger zo rond de 3500 (maar ja, enkele jaren terug).

Is deze 1000 euro wel 'erg' rond, wat is exact de prijsopgave en hoe is deze opgesteld?

Hoeveel kosten heb je gemaakt bij regulier onderhoud en eerdere service momenten?

Tegenwoordig gaat vervangen niet zo snel meer onder coulance bij Tesla, heb ik gemerkt, dus zit je onder de <80.000km en binnen 4 jaar (zeg ik uit m hoofd, op motor en accu veel langer overigens) dan heb je lastige opgave voor jezelf gemaakt -of- betalen

Maar toegegeven, de unit is uiteindelijk een computer, en je mag gewoon verwachten dat die het blijft doen, ook na jaren van normaal gebruik.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Over je ervaringen met Tesla kan ik meevoelen: Begin 2019 op de autobahn in Duistland gaf mijn Model S uit 2014 (in 2017 2e hands gekocht bij Tesla met extended warranty) een melding dat ik moest stoppen. Auto naar SeC in Dusseldorf gesleept en daar een leenauto gekregen (Model X). Na 6 weken was de auto gerepareerd (eerste frustratie: Duurt het echt 6 weken om onderdelen uit Tilburg of zelfs VS te ontvangen?), maar na een half jaar stuurde een rental agency mij een rekening van E8000 voor de huurauto! Tesla bleek de leenauto gehuurd te hebben, maar het huurbedrijf kreeg de rekening niet betaald en kwam achter mij aan. Weken geprobeerd contact te vinden met Tesla, maar geen reactie. Nadat het huurbedrijf een deurwaarder naar mij stuurde (!) nogmaals meerdere keren geprobeerd Tesla te bereiken, en toen gelukkig een bereidwillige medewerker aan de mail gekregen. Na weken heen en weer mailen (en vooral door haar interne mails) was er iemand van Roadside Assistance die aangaf de rekening te zullen betalen (en niet begreep hoe dit nou kon gebeuren...).
Het is mij nog steeds niet duidelijk of de rekening betaald is, maar geen nieuws / deurwaarder = goed nieuws zullen we maar denken.
Mijn vertrouwen in Tesla is wel enorm afgenomen, alhoewel er dus ook goede mensen werken :)

(overigens mijn eMMC een paar maanden geleden laten vervangen bij Loek, better safe than sorry. En heb nu LTE wat erg goed bevalt, vooral voor TuneIn ontvangst in Duitsland).