Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Zou het niet zo kunnen zijn dat als je FSD aangekocht hebt ze HW3 moeten inbouwen ze ook meteen de MCU2 willen vervangen voor een bepaald tarief?

En meteen nieuw scherm erin :) voor totaal, dus echt alles van MCu2 ook de 5ghz wifi en verbeterde BT. Zou ik in totaal zo 3K voor willen betalen.

Scherm is 1600, MCU2 is 4000. Maar ... scherm is eigenlijk garantie en voor FSD moet er toch een servicebeurt komen.

Denk niet dat ze met aanbod komen, Tesla... zucht
 
Ik heb in mijn MCU1 / AP1 S70 alleen een LTE upgrade laten doen. Kostte iets van €550 ofzo. De vraag is dus: heb jij een nieuwe MCU1 gekregen met LTE module of een MCU2 ?

Geen idee. Ik zal de factuur met de specificaties er eens bij zoeken.

Edit:
Part number 1045006-03-D
Lijkt me inderdaad een MCU1 met LTE upgrade.
 
Last edited:
Model S van maart 2018 (delivery), dus MCU 1. Altijd in de gaten gehouden of er ergens een interessante upgrade mogelijkheid opdook, maar voor alleen de iets snellere interface en de games niet heel spannend. Nu met V10 worden er weer een aantal zaken toegevoegd. (Entertainment functies blijken na de V10 update niet beschikbaar voor MCU1).
Ik denk dat het toch wel een goede investering is als je de auto nog een jaar of 5 of langer gaat houden. Er zullen vast nog meer functies bijkomen die MCU2 exclusief zijn.

Als Tesla het straks na de (NL) end of year hoos iets rustiger krijgt komt er hopelijk wat meer ruimte bij service. Er nu om vragen lijkt me kansloos.
 
  • Like
Reactions: watt and FrankNL
Model S van maart 2018 (delivery), dus MCU 1. Altijd in de gaten gehouden of er ergens een interessante upgrade mogelijkheid opdook, maar voor alleen de iets snellere interface en de games niet heel spannend. Nu met V10 worden er weer een aantal zaken toegevoegd. (Entertainment functies blijken na de V10 update niet beschikbaar voor MCU1).
Ik denk dat het toch wel een goede investering is als je de auto nog een jaar of 5 of langer gaat houden. Er zullen vast nog meer functies bijkomen die MCU2 exclusief zijn.

Als Tesla het straks na de (NL) end of year hoos iets rustiger krijgt komt er hopelijk wat meer ruimte bij service. Er nu om vragen lijkt me kansloos.

Los van entertainment wat niet echt nodig is zou het wel fijn zijn om het systeem weer wat "snappier" te maken, beetje door mijn albums heenbladeren op spotify is er niet bij. In en uit zoomen met google maps is traag en van radio zender wisselen kan soms ook lang duren. Een reset helpt dan wel weer, maar toch. In de 3 gaat dat allemaal echt vlekkeloos en dat zou ik toch ook wel graag in de X willen hebben.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Op het Engelstalige gedeelte van het forum wordt geroepen dat de update van MCU1 naar MCU2 er nooit gaat komen. Elon heeft het wel getwitterd maar er komt teveel bij kijken. Het is niet alleen een stukje hardware uitwisselen.
 
Op het Engelstalige gedeelte van het forum wordt geroepen dat de update van MCU1 naar MCU2 er nooit gaat komen. Elon heeft het wel getwitterd maar er komt teveel bij kijken. Het is niet alleen een stukje hardware uitwisselen.

Het blijft allemaal maar koffiedik kijken, en hetgeen wat ik nu voorstel zou net zo goed onmogelijk zijn, maar waar ik aan denk is dat Tesla een MCU upgrade path aanbiedt naar MCU2 maar wel met een aantal beperkingen.

Bijvoorbeeld dat de WiFI antenne niet wordt geupgrade in de buitenspiegel oid. Dan heb je zeg maar wel de snappiness van MCU2 met bijbehorende extra entertainment features, maar niet alle aanpassingen die nu bij MCU2 horen. Je kan dan misschien wel spreken van een MCU1.5 upgrade ;)

Just a wild guess, er is vast wel een mouw aan te passen, in ieder geval ik hoop het van harte. Een MCU upgrade zou ik ook wel willen hebben, misschien zelfs wel voor 4K, want inderdaad je hebt de auto dan ook gelijk een stukje meer future proof gemaakt.

Ook voor Tesla lijkt er wel een sluitende business case voor te maken zijn imho. Er zijn toch een hoop auto's geleverd van vóór april 2018.
 
Het blijft allemaal maar koffiedik kijken, en hetgeen wat ik nu voorstel zou net zo goed onmogelijk zijn, maar waar ik aan denk is dat Tesla een MCU upgrade path aanbiedt naar MCU2 maar wel met een aantal beperkingen.

Bijvoorbeeld dat de WiFI antenne niet wordt geupgrade in de buitenspiegel oid. Dan heb je zeg maar wel de snappiness van MCU2 met bijbehorende extra entertainment features, maar niet alle aanpassingen die nu bij MCU2 horen. Je kan dan misschien wel spreken van een MCU1.5 upgrade ;)

Just a wild guess, er is vast wel een mouw aan te passen, in ieder geval ik hoop het van harte. Een MCU upgrade zou ik ook wel willen hebben, misschien zelfs wel voor 4K, want inderdaad je hebt de auto dan ook gelijk een stukje meer future proof gemaakt.

Ook voor Tesla lijkt er wel een sluitende business case voor te maken zijn imho. Er zijn toch een hoop auto's geleverd van vóór april 2018.
De bekabeling naar het dashboard moet ook vervangen worden. Nu zijn er twee modules. Dashboard kun je dan ook los rebooten. Bij MCU2 is er 1 module.

Ik vind de FSD computer veel belangrijker. En die gaat vervangen worden. Netflix enzo doe ik toch op mijn telefoon of tablet.
 
De bekabeling naar het dashboard moet ook vervangen worden. Nu zijn er twee modules. Dashboard kun je dan ook los rebooten. Bij MCU2 is er 1 module.

Ik vind de FSD computer veel belangrijker. En die gaat vervangen worden. Netflix enzo doe ik toch op mijn telefoon of tablet.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou die MCU upgrade niet nemen om Netflix af te spelen of extra games te spelen, want dat doe ik sowieso niet in de auto. Dat soort entertainment vind ik absoluut van geen enkele prioriteit.

Wat ik zelf wel belangrijk vind is de snappiness van menu's, maps, Spotify, radio, etc stukken zijn verbeterd op MCU2, bovendien zie je nu al een aftakking van datgene wat wél gereleased wordt op MCU2 maar niét op MCU1, hetzij nu enkel beperkt tot wat games en entertainment, maar ik kan me voorstellen dat de aftakking zich wat verder doorzet en MCU1 eigenaren 'het plafond van features' dan hebben bereikt.
 
  • Like
Reactions: ultima and Maurice1
Begrijp me niet verkeerd, ik zou die MCU upgrade niet nemen om Netflix af te spelen of extra games te spelen, want dat doe ik sowieso niet in de auto. Dat soort entertainment vind ik absoluut van geen enkele prioriteit.

Wat ik zelf wel belangrijk vind is de snappiness van menu's, maps, Spotify, radio, etc stukken zijn verbeterd op MCU2, bovendien zie je nu al een aftakking van datgene wat wél gereleased wordt op MCU2 maar niét op MCU1, hetzij nu enkel beperkt tot wat games en entertainment, maar ik kan me voorstellen dat de aftakking zich wat verder doorzet en MCU1 eigenaren 'het plafond van features' dan hebben bereikt.
Ja dat ben ik met je eens. Er zou een inschrijflijst moeten komen met intentie tot betaling voor een MCU2 retrofit. Also een bedrijf ziet dat er genoeg commerciële draagvlak is zal ze dat zeker inzetten. Zou ook uitbesteed kunnen worden.
 
Even om het in perspectief te zetten: prijs versus arbeid en Tesla prijzen
Ik heb nadat ik mijn tweedehands Model S kocht in oktober 2018 AP erbij gekocht. Daarmee is de auto natuurlijk een heel andere auto geworden, maar het was een kwestie van enkele minuten voor de Tesla Rangerservice en kostte de lieve som van € 3200 inclusief btw. Er is geen enkel handwareonderdeeltje vervangen, alleen de computer aan de Tesla en er zijn wat instellingen veranderd. Eigenlijk om wat je aan hardware al betaald hebt, te mogen gebruiken.

Total Labor & Miscellaneous Items EUR 0.00
Total Parts EUR 2,644.63
Shipping EUR 0.00
Discount EUR 0.00
Subtotal EUR 2,644.63

Service Center hourly rate: EUR 130.00
All parts are new unless otherwise specified.

Payment Terms:
To be paid within 14 days of invoice date. PLEASE QUOTE THE
ABOVE INVOICE NUMBER 408000076803 WITH YOUR
PAYMENT.
NEW BANK INFORMATION
Account holder: Tesla Motors Netherlands BV
IBAN: NL76CITI0266074340
BIC: CITINL2X

Tax @ 21.00 % EUR 555.37
Referral Credit EUR 0.00
TOTAL AMOUNT EUR 3,200.00
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
De verschillen tussen MCU1 en MCU2 zijn volgens mij:

- IC (instrumentencluster) is bij MCU1 een volledige computer, bij MCU2 alleen een 2e monitor aan de MCU
- MCU2 heeft 5G WiFi en bluetooth (?) buiten de auto. Hiervoor zitten meer antenne's in de spiegels en dus extra kabels
- Een aantal connectoren zijn anders. Hiervoor zou een nieuwe 'wiring harness' nodig zijn.

De partlist zou dan uitkomen op:
- De MCU zelf
- Beeldscherm ter vervanging van de IC
- Nieuwe spiegels (of een deel daarvan) tbv antenne's
- Nieuwe kabelboom

Nou kun je misschien de kabelboom nog oplossen met een aantal verloopjes. 5G WiFi en Bluetooth buiten de auto kun je eventueel laten zitten (software matig uitzetten). Dat maakt de upgrade 'te behappen'.

Maar ik weet niet of Tesla dat wil gaan doen. Ik zou het niet doen als ik Tesla was. Je krijgt dan de situatie waarin niet elke MCU2 beschikt over alle functionaliteit. Het is dan een beetje 'MCU1.5'. Dat lijkt me onhandig qua ontwikkeling maar ook bij verkopen van tweedehands auto's moet je dan aangeven 'Ja het is MCU2, maar wel de manke variant'.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and Hbrink