Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Naar mate het meer duidelijk wordt wat die tuner nu precies is en hoeveel werkt het is, besluit ik of ik de datum laat staan.

Wat de tuner precies is kan ik wel beantwoorden: de tuner zorgt voor AM/FM en DAB+ radio (in tegenstelling tot wat Tesla medewerkers nog wel eens beweren, DAB+ is ook onderdeel van deze tuner en ook deze functie zal vervallen als je de tuner niet laat upgraden).

Waarom je precies wilt weten hoeveel werk het is om de tuner te laten upgraden begrijp ik niet helemaal, het kost 520 EUR all-in. Of ze er nu een half uur over doen of 5 uur, dat maakt toch weinig uit?

Ik heb mijn afspraak op 28 oktober staan bij het SeC Rotterdam. Dit wel onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de tuner upgrade (ik ga deze wel laten doen) en of ze ook al eerder geupgrade HW3.0 auto's in behandeling kunnen nemen.

Heb nog geen offerte vanuit Tesla gezien, bij mij staat de afspraak al 2 weken op "Preparing / voorbereiding".
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
PRIJSLIJST

- HW3 € 0,-- (onderdeel van reeds betaalde FSD / op eigen risico Tesla inbouwen als de MCU2 upgrade plaatsvindt)
- Tuner € 520,-- inclusief BTW (zover bekend geen verschillende prijzen voor inbouw tijdens MCU2 upgrade danwel apart)
- MCU2 € 2.590,-- inclusief BTW (nog geen info over korting indien huidig 17inch scherm behouden blijft)
- MCU1 ? (geen prijs bekend voor leveren van de MCU1 bij een upgrade naar MCU2)
 
Als het een "rijd even langs dan pluggen we hem er in bij een kopje koffie, 10 minuten later sta je weer buiten" dan vind ik het niet erg om het in een aparte/latere afspraak te doen.
Als alles weer open moet en het duurt lang vind ik het zonde van mijn en hun tijd. Dus daarom het liefst combineren

Waarom je precies wilt weten hoeveel werk het is om de tuner te laten upgraden begrijp ik niet helemaal, het kost 520 EUR all-in. Of ze er nu een half uur over doen of 5 uur, dat maakt toch weinig uit?
 
  • Like
Reactions: Hbrink
PRIJSLIJST

- HW3 € 0,-- (onderdeel van reeds betaalde FSD / op eigen risico Tesla inbouwen als de MCU2 upgrade plaatsvindt)
- Tuner € 520,-- inclusief BTW (zover bekend geen verschillende prijzen voor inbouw tijdens MCU2 upgrade danwel apart)
- MCU2 € 2.590,-- inclusief BTW (nog geen info over korting indien huidig 17inch scherm behouden blijft)
- MCU1 ? (geen prijs bekend voor leveren van de MCU1 bij een upgrade naar MCU2)
Begrijp ik goed uit jouw lijstje dat je dus een gratis HW3 upgrade kunt laten doen, óók als je geen FSD hebt betaald? (uiteraard zul je de FSD functies dan niet krijgen, maar heb je wel veel betete hardware voor EAP).
 
Ik heb FSD met gratis HW3 upgrade aangeschaft begin 2019 op mijn X100D van juli 2017. Heb dus nog HW2 en MCU1.

Had een service afspraak ingeschoten en zie net de begroting. Dat lijkt me nogal fors toch?

57D0607D-E25D-40DB-A28B-89105D096A07.jpeg
 
Heb net een afspraak vastgezet in Zaventem. Ze vragen 2.590 € voor MCU1->2 upgrade, de HW2->3 is gratis omdat ik FSD heb.
Vandaag waren ze hun eerste upgrade voor iemand aan het uitvoeren daar, mijn afspraak is jammer genoeg pas op 30/10.
 
@LarS85 : ja, dat klopt niet. Verwijs ze even naar hun eigen website: Infotainment-upgrade

Het is dus EUR 2590,= incl. BTW voor de MCU2 upgrade, de lijn "additional items for MCU retrofit" moet komen te vervallen, en de "infotainment upgrade" zou dus EUR 2140,49 excl. BTW moeten kosten, dus géén EUR 2289,26 (= EUR 2770,= incl. BTW).
 
  • Like
Reactions: Lars_R
@LarS85 : ja, dat klopt niet. Verwijs ze even naar hun eigen website: Infotainment-upgrade

Het is dus EUR 2590,= incl. BTW voor de MCU2 upgrade, de lijn "additional items for MCU retrofit" moet komen te vervallen, en de "infotainment upgrade" zou dus EUR 2140,49 excl. BTW moeten kosten, dus géén EUR 2289,26 (= EUR 2770,= incl. BTW).

Het verschil in prijs is volgens mij de FSD. Als je de FSD hebt aangeschaft dan betaal je € 2590 voor de MCU2 upgrade en als je nog EAP hebt (met HW2.5) en upgrade laat uitvoeren betaal je die € 2770. Daar zit dan ook de HW3 retrofit in. Dat gaf men bij mij zo aan.
 
Het verschil in prijs is volgens mij de FSD. Als je de FSD hebt aangeschaft dan betaal je € 2590 voor de MCU2 upgrade en als je nog EAP hebt (met HW2.5) en upgrade laat uitvoeren betaal je die € 2770. Daar zit dan ook de HW3 retrofit in. Dat gaf men bij mij zo aan.

Dat kan een plausibel antwoord zijn inderdaad, echter is hun eigen website daar dan wel erg onduidelijk in.

Die noemt namelijk enkel de prijs die ik genoemd had. Bovendien worden – as we speak – enkel de HW2.0 en HW2.5 auto's aanvaard (ook volgens diezelfde website) en zou het daarom nog vreemder zijn als dit daadwerkelijk zo is, maar niet ondenkbaar en zou de afdeling online het onhandig hebben neergezet op de website.
 
Ik had een afspraak voor de MCU upgrade ingeschoten via mobiele service voor eind oktober. Gisteren SMS ontvangen dat dit nog niet via mobiele service kan en dat de afspraak verzet in naar SeC Amsterdam. Of ik de nieuwe datum/tijd kon bevestigen. Dat was voor mij te regelen (door Corona veel thuiswerken). Om 17:30 gebeld door SeC Amsterdam. De Tuner was nog niet zeker aanwezig. Maar achteraf inbouwen zou niet duurder zijn... Afgesproken dat als hij in een paar dagen ervoor weet wanneer de tuner wel leverbaar is, we even contacten en dan beslissen, maar voorlopig deze afspraak laten staan.

De MCU2 upgrade duurt (inclusief software instal) ca drie uur. Omdat ik meteen mijn airco en remvloeistof laat controleren (mag ook wel in drie jaar) komen er wat uurtjes bij. Lenauto's voldoende beschikbaar, maar wel tegen betaling, ca 110 euro per dag. Dan laat ik mijn jongste zoon wat extra zakgeld verdienen :)

Kortom, zoals altijd wordt ik telefonisch zeer vriendelijk en competent geholpen.

22 oktober is dan de dag dat ik weer een 'als nieuwe' auto heb...

Eén raar ding: In de SMS werd als adres 16-20 Keienbergweg opgegeven. Ik heb op de SMS gereageerd of dat niet Burgemeester Stramanlaan moest zijn. Reactie terug: inderdaad Stramanlaan. Echter de mail na telefoongesprek gaf ook weer Keienbergweg op. Raar.
 
Apart. Ik heb er gisteren aan de telefoon expliciet naar gevraagd en daar gaven ze aan dat de prijs inclusief nieuw scherm is. En net komt de bevestiging binnen. Daar staat toch echt Replacement.... Ik kan me bijna niet voorstellen dat in België de prijzen anders liggen.

Ik kan momenteel mijn afspraak niet laden in de app <sigh> maar heb op de SMS dit voor de zekerheid maar nogmaals nagevraagd.

Tesla MCU2 quote.jpg
 
Last edited:
Apart. Ik heb er gisteren aan de telefoon expliciet naar gevraagd en daar gaven ze aan dat de prijs inclusief nieuw scherm is. En net komt de bevestiging binnen. Daar staat toch echt Replacement.... Ik kan me bijna niet voorstellen dat in België de prijzen anders liggen.

Ik kan momenteel mijn afspraak niet laden in de app <sigh> maar heb op de SMS dit voor de zekerheid maar nogmaals nagevraagd.

View attachment 594050
Nou.

5EAD06EE-59A4-4F33-AAA6-E102D64AF6C2.jpeg


Ik heb SeC Hasselt weer gecontacteerd voor meer uitleg.