Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Door ervaring uit het verleden (slordigheden en kleine beschadigingen) ben ik wat huiverig voor de ombouw die morgen staat ingepland bij SeC Amsterdam. Is het bij degene die het al hebben laten ombouwen, zonder problemen uitgevoerd zonder vervelende kraak/piep geluiden van interieur delen? Bizar eigenlijk dat ik hierna vraag :confused:
 
ik heb nog een model S van 2014 , omwille van de gekende MCU1 problemen schrik voor defect in de nabije toekomst . Nu dat MCU2 mogelijk is ( heb zojuist bevestiging gekregen van Tesla ), wil ik deze laten plaatsen (2700€incl BTW ). Lees hier in het forum de voor- en nadelen . Ik heb een afzonderlijke dashcam Blackvue DR650S voorzien die ook de wagen bewaakt wanneer hij geparkeerd is . Zou deze nog werken na de nieuwe update wanneer wagen geparkeerd staat ? Twijfel over de extra radio functie te laten plaatsen . Vinden jullie dit echt een noodzaak , er is toch Tuneln ? Zijn er die "spijt" hebben van hun update van MCU1> MCU2 ? Ik zou ook de eMMC chip kunnen laten vervangen , maar dit is ook ca 500 €, geen LTU, en wordt sterk afgeraden door Tesla zelf .
 
  • Helpful
Reactions: stev
ik heb nog een model S van 2014 , omwille van de gekende MCU1 problemen schrik voor defect in de nabije toekomst . Nu dat MCU2 mogelijk is ( heb zojuist bevestiging gekregen van Tesla ), wil ik deze laten plaatsen (2700€incl BTW ). Lees hier in het forum de voor- en nadelen . Ik heb een afzonderlijke dashcam Blackvue DR650S voorzien die ook de wagen bewaakt wanneer hij geparkeerd is . Zou deze nog werken na de nieuwe update wanneer wagen geparkeerd staat ? Twijfel over de extra radio functie te laten plaatsen . Vinden jullie dit echt een noodzaak , er is toch Tuneln ? Zijn er die "spijt" hebben van hun update van MCU1> MCU2 ? Ik zou ook de eMMC chip kunnen laten vervangen , maar dit is ook ca 500 €, geen LTU, en wordt sterk afgeraden door Tesla zelf .
Waarom zou de blackvue niet meer werken in parkeermode? De blackvue is, bij mij, geinstalleerd op de permanente voedingslijn vanuit de 12V batterij. Deze zit in het bakje bij de binnenspiegel. Mijn inziens blijft die lijn gewoon bestaan bij het vervangen van MCU1 naar MCU2. Of verwacht jij nog meer hardware componenten die gewijizgd worden? De fm-radio zou ik eerlijk gezegd wel missen. Geen idee of tuneln dit kan vevangen. De mobiel heeft ook fm mogelijkheid... dus via bluetooth :).

Zelf heb ik de eMMC laten vervangen incl. LTE maar als ik nu opnieuw zou mogen kiezen, koos ik voor voor de MCU2. Net wat meer responsive en functies.
 
Waarom zou de blackvue niet meer werken in parkeermode? De blackvue is, bij mij, geinstalleerd op de permanente voedingslijn vanuit de 12V batterij. Deze zit in het bakje bij de binnenspiegel. Mijn inziens blijft die lijn gewoon bestaan bij het vervangen van MCU1 naar MCU2. Of verwacht jij nog meer hardware componenten die gewijizgd worden? De fm-radio zou ik eerlijk gezegd wel missen. Geen idee of tuneln dit kan vevangen. De mobiel heeft ook fm mogelijkheid... dus via bluetooth :).

Zelf heb ik de eMMC laten vervangen incl. LTE maar als ik nu opnieuw zou mogen kiezen, koos ik voor voor de MCU2. Net wat meer responsive en functies.

NPOs, 538, etc is prima te doen met TuneIn.
FM zou ik doen voor lokale zenders of drive-in bios.
 
Twijfel over de extra radio functie te laten plaatsen . Vinden jullie dit echt een noodzaak , er is toch Tuneln ?

Vergeten jullie DAB niet? Of verdwijnt die ook met de upgrade?
Ik luister altijd via DAB. Vroeger werd vaak overgeschakeld naar FM als de ontvangst haperde. Je hoorde dan bij het terugkeren naar DAB een korte repeat omdat DAB achter loopt. Dit hoor ik nu bijn a nooit meer. Het DAB bereik moet drastisch verbeterd zijn.
In het buitenland luister ik wel naar de Belgische zenders via internetradio. Ook dan bijna geen hiaten meer in de ontvangst. Denk dat FM geen noodzaak meer is.
 
Vergeten jullie DAB niet? Of verdwijnt die ook met de upgrade?
Ik luister altijd via DAB. Vroeger werd vaak overgeschakeld naar FM als de ontvangst haperde. Je hoorde dan bij het terugkeren naar DAB een korte repeat omdat DAB achter loopt. Dit hoor ik nu bijn a nooit meer. Het DAB bereik moet drastisch verbeterd zijn.
In het buitenland luister ik wel naar de Belgische zenders via internetradio. Ook dan bijna geen hiaten meer in de ontvangst. Denk dat FM geen noodzaak meer is.

DAB is ook niet meer beschikbaar na de MCU 1 upgrade, tenzij je de tuner upgrade er bij neemt.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Phil V
Aha, wat goed. Ik heb volgende week een afspraak in Amsterdam, voor HW3 & MCU2 en had ook om de tuner gevraagd.
Mobile service is prima natuurlijk, maar ze wisten nog niet zeker of dat mogelijk was in mijn geval.
Maar als het nu zo dichtbij is kan ik de afspraak ook een week (of 2) verzetten natuurlijk.
 
Zojuist mijn auto afgeleverd in SEC Rotterdam, MCU2 & HW3 gaan ze doen, en de tuner is morgen te bestellen, gaan ze doen zodra dit kan, en dan mogelijk mobile service voor de ombouw van de tuner. Keep you posted :) fingers crossed.
helaas - kreeg een sms dat HW3 toch weer niet beschikbaar is... zucht - nagekeken vanochtend en ja, gingen ze gelijk meenemen, maar helaas...
 
Vandaag MCU2-upgrade laten doen tezamen met HW3.0 in mijn Model X van H1 2017 met 140000km. Een eerste poging met de firmware ging niet goed - autopilot gaf foutmeldingen tijdens een testrit - en 2 uurtjes later was de auto dan toch klaar. Ik heb toch zo een 6 uren op het Service Center moeten kamperen in covid-tijden.

Wel, dat is een heel nieuwe auto :D.

Bluetooth pairings ben je inderdaad kwijt, HomeLink moet je thuis ook opnieuw instellen, maar voor de rest was het vrij probleemloos. Na circa 30km was de autopilot gekalibreerd, en kon ie al verkeersborden en verkeerslichten herkennen, stoplijnen zien, en makkelijk 5 auto's voorop kijken. Ik zag op het display dat er voor me een bestelwagen, 2 vrachtwagens en een auto reden. Ik merkte wel tijdens de regen dat ie iets voorzichtiger leek, ik verwacht me dus misschien aan wat meer phantom brakes die niet zo phantom zijn als het zicht beperkt is door opspattend water van vrachtwagens...

Na wifi aansluiting heb ik 2020.40.8 gedownload, en eens thuis ook nog een update voor de spelletjes. En nu wachten op een map update zodat ie ook gaat reageren op verkeerslichten en stop-borden, hoewel ie al een geluidssignaal geeft als het licht op groen schiet.

De nieuwe schermen hebben een groter contrast, en de achtercamera vind ik veel scherper.
 
Door ervaring uit het verleden (slordigheden en kleine beschadigingen) ben ik wat huiverig voor de ombouw die morgen staat ingepland bij SeC Amsterdam. Is het bij degene die het al hebben laten ombouwen, zonder problemen uitgevoerd zonder vervelende kraak/piep geluiden van interieur delen? Bizar eigenlijk dat ik hierna vraag :confused:
Ik was ook huiverig voor schade aan het dashboard en middenconsole. Zulke schade zit heel erg in het zicht, en daar moet ik dan nog jaren iedere dag naar kijken. Wat dat betreft is schade aan de buitenkant van de auto, bijvoorbeeld een kras op de lak, eigenlijk veel minder erg, want die zie je niet voortdurend.

Dus ik had vooraf, op de parkeerplaats van het SeC, scherpe foto's en video gemaakt van het interieur.

Maar.... de upgrade bij SeC Tilburg is prima gedaan. Geen spoor achtergelaten, geen enkele schade te zien. Zelfs het stuur kleeft niet :)
 
Vandaag MCU2-upgrade laten doen tezamen met HW3.0 in mijn Model X van H1 2017 met 140000km. Een eerste poging met de firmware ging niet goed - autopilot gaf foutmeldingen tijdens een testrit - en 2 uurtjes later was de auto dan toch klaar. Ik heb toch zo een 6 uren op het Service Center moeten kamperen in covid-tijden.

Wel, dat is een heel nieuwe auto :D.

Bluetooth pairings ben je inderdaad kwijt, HomeLink moet je thuis ook opnieuw instellen, maar voor de rest was het vrij probleemloos. Na circa 30km was de autopilot gekalibreerd, en kon ie al verkeersborden en verkeerslichten herkennen, stoplijnen zien, en makkelijk 5 auto's voorop kijken. Ik zag op het display dat er voor me een bestelwagen, 2 vrachtwagens en een auto reden. Ik merkte wel tijdens de regen dat ie iets voorzichtiger leek, ik verwacht me dus misschien aan wat meer phantom brakes die niet zo phantom zijn als het zicht beperkt is door opspattend water van vrachtwagens...

Na wifi aansluiting heb ik 2020.40.8 gedownload, en eens thuis ook nog een update voor de spelletjes. En nu wachten op een map update zodat ie ook gaat reageren op verkeerslichten en stop-borden, hoewel ie al een geluidssignaal geeft als het licht op groen schiet.

De nieuwe schermen hebben een groter contrast, en de achtercamera vind ik veel scherper.
Mijn Model X voelde na de upgrade ook als nieuw. Wat hier nog niet genoemd is: De ervaring van het kijken naar een mooie aflevering van Black Mirror op Netflix op het scherm, met prachtig geluid, terwijl je aan het Superchargen bent. Dat hadden wij MCU1-sloebers natuurlijk voorheen nog niet en het voelde na de upgrade voor mij toch als een totaal nieuwe belevenis.

Samen met alle andere verbeteringen is het het geld zeker waard. Je hoeft ook niet meer te vrezen voor je eMMC chip.

Het enige wat niet gelukt is, is om Homelink weer in te stellen. Na een paar pogingen en wisselen van transmissiontype initialiseert hij de installatie nu zelfs niet meer. Ben benieuwd of homelink nu helemaal stuk is. De FM radio kan ik wel missen, maar de luxe van het automatisch openen van de garagedeur bij thuiskomst niet
 
Homelink instellen ging bij mij probleemloos. Beide garagepoorten waren nog altijd beschikbaar in de software maar de zender deed niks. Even geherprogrammeerd en werken weer als vanouds. Misschien is mijn garagepoort nogal dom op dat gebied en makkelijk te programmeren.
 
Maar.... de upgrade bij SeC Tilburg is prima gedaan. Geen spoor achtergelaten, geen enkele schade te zien. Zelfs het stuur kleeft niet

Top van SeC Tilburg. Lees ik goede berichten over.

Bij SeC Amsterdam hebben ze helaas wel wat sporen achtergelaten:
- kleine kras op stuur
- lichte krassen op schuifklepje middenconsole
- decoratiepaneel links een kras
- een put in het decoratiegedeelte van middenarm bekerhouder.

Allen lichte cosmetische krassen. Ik ga de krassen proberen weg te halen met een lichte polish pasta.
Verder vond ik het bijzonder dat op bijna alle panelen vingerafdrukken stonden. Even een doekje er overheen is toch een kleine moeite zou je zeggen. Zeker in deze tijden van Corona maatregelen :rolleyes:

Aangezien het een open hart operatie is geweest dek ik het maar af met de mantel ter liefde.