Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Het symbool verandert dan van DAB naar FM bij de zender bij slechtere ontvangst, ik weet niet precies hoe dat in de Model 3 gaat (rijd ik niet vaak in), maar in de MCU1 situatie hoorde je het altijd direct aan de geluidskwaliteit.

Bedankt. Ik kan inderdaad een frequentie instellen. Het wisselen naar FM is mij nog niet opgevallen. Staat er dan wel FM in het scherm? In de oude situatie viel het wisselen beste wel op. DAB+ loopt achter op FM qua uitzending. Je hoort een stukje dus 2x als je van FM naar DAB wisselt.
 
Na mijn MCU2 upgrade deed bij mij car unlock via app het niet meer.

Her en der gelezen dat dit vaker schijnt te gebeuren.
Tesla is dan vergeten bepaalde security certificaten te updaten.

Even een service request ingeschoten afgelopen weekend.
Vannochtend een SMS update gehad dat ze remote eea hadden updated in de Model S.
Of ik na 15min nog eens wilde proberen via de app te unlocken.

Alles werkte weer. Prima opgelost.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Na mijn MCU2 upgrade deed bij mij car unlock via app het niet meer.

Her en der gelezen dat dit vaker schijnt te gebeuren.
Tesla is dan vergeten bepaalde security certificaten te updaten.

Even een service request ingeschoten afgelopen weekend.
Vannochtend een SMS update gehad dat ze remote eea hadden updated in de Model S.
Of ik na 15min nog eens wilde proberen via de app te unlocken.

Alles werkte weer. Prima opgelost.

bedankt voor deze post. Meteen even bij mijn auto gecontroleerd...werkt inderdaad niet.
 
Oorspronkelijk had ik mijn MCU upgrade gepland over 2/3 weken, na een belletje vandaag over een toch wel heel erg vaak rebootende MCU1 is de afspraak vervroegd naar morgen omdat ze de onderdelen al binnen hadden en morgen nog een plekje vrij was.

Ben benieuwd: morgen dus de MCU upgrade met tuner.
 
  • Like
Reactions: JohanM and nico180
Oorspronkelijk had ik mijn MCU upgrade gepland over 2/3 weken, na een belletje vandaag over een toch wel heel erg vaak rebootende MCU1 is de afspraak vervroegd naar morgen omdat ze de onderdelen al binnen hadden en morgen nog een plekje vrij was.

Ben benieuwd: morgen dus de MCU upgrade met tuner.
Ik ga maandag voor de upgrade zonder upgrade radio omdat die volgens SeC Hasselt niet beschikbaar is
 
De auto is inmiddels geupgrade: ervaringen qua snelheid MCU zijn uitstekend, eindelijk weer een snelle interface zonder lag. Ook de maps laden pijlsnel en volgen de richting van de auto ook direct, zonder dat je de blanco tegels ziet die nog ingeladen moesten worden. Het berekenen van een route naar bijvoorbeeld Oostenrijk gaat ook zonder slag of stoot en staat in no-time klaar.

De tuner werkt ook snel, minder vertraging tussen switchen van zenders in vergelijking met de MCU1, de interface is zoals eerder aangegeven ook anders, je hebt niet expiciet meer een keuze tussen DAB/FM, maar in plaats daarvan heb je een gecombineerde zenderlijst voor zowel DAB als FM zenders, en daar waar zenders zowel op DAB als FM zitten, wordt voorkeur gegeven aan DAB en zal automatisch een fallback plaatsvinden naar FM wanneer ontvangst slecht is.

Wel merkte ik dat het scherm niet helemaal recht zat ten opzichte van de bovenkant van het frame, de SeC medewerker had de bovenkant van het dashboard daarna beter gefixeerd, en is zo in een paar minuten hersteld. Hij gaf wel aan dat als het nog vervelend misaligned bleef, dat er dan een ranger langs zou komen om het beter op te lossen. Prima dus.

Verder is de achteruitrijcamera inderdaad veel donkerder, niet direct te zeggen onbruikbaar bij mijn oprit. In lijn met dat merk ik ook dat het contrast van de MCU veel hoger is, zwart is ook meer zwart dan voorheen. Ditzelfde kan ik echter niet zeggen van de IC, het viel me gelijk op dat het een beetje grijzig was, heb het idee dat voorheen de IC wel wat beter qua contrast was.
Ik zag dat Tesla een soort transparent overlay over de IC heen legt om de helderheid kunstmatig te dimmen. Als ik het scherm in "night" stand zet zie ik dat het overlay verdwijnt en is het IC daadwerkelijk zwart, nadeel is dat de schermanimaties dan meer wegvallen.

Buiten dat: eigenlijk wel weer een top service-ervaring, afspraak werd vervroegd op initiatief van Tesla, kreeg een keurig schone loaner mee, eerste ervaring is dat ze netjes gewerkt hebben (enkel vergeten de alignment van het dashboard goed na te lopen) en mijn auto werd netjes gewassen.
 
Mijn wagen is eergisteren voorzien van HW3.0 icm MCU2. Wat een verademing. Ik heken ook een veel donkere achteruitrijcamera camera opeens, en de IC is inderdaad wat minder contrastrijk, zodat overigens dat het irriteert. Het is meer een waarneming. Wat mij daarnaast wel opvalt is dat ik geen radio meer heb, alleen TuneIn. Dat lijkt mij internetradio en werkt wel goed. DAB is verdwenen. De stoplicht herkenning is gaaf, maar ik wacht op een kaart update om ook te kunnen laten stoppen en optrekken bij groen. Inmiddels één kaart update binnen gehad, welke niet de juiste was want de switch is nog grijs.
 
  • Helpful
Reactions: Jobbeke
Dat is een feature die je er voor €500 bij had kunnen bestellen.
En nog steeds kan laten doen achteraf voor dezelfde prijs (520 EUR incl. BTW overigens).

Kaartupdate moet eerst inderdaad binnenkomen voordat je die toggle kan zetten. Bij mij duurde het circa een etmaal na de kaartupdate eerdat deze toggle enabled kon worden.
Wat ook wel eens helpt is om een reboot te initieren (dmv. beiden scrollwheels indrukken).
 
Vandaag mijn MS naar SEC Eindhoven gebracht voor de Tuner upgrade. On 17:00 uur een telefoontje dat de tuner geïnstalleerd is, maar dat ze 'm niet aan de praat kregen. Enfin, loaner MS kunnen ophalen, pre AP1. Sodeju wat zijn we verwend met AP3 . Gelukkig hoef ik voorlopig nergens heen.
 
Inmiddels vernomen dat er ook voor de achter camera een hardware upgrade beschikbaar is die de donkere beelden oplost.
Ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb. En het is best wel een beetje jammer dat dit niet van te voren bekend was.
Dus eigenlijk kost een volledige update €3600 (2500 MCU2, 500 tuner en 600 achter camera).
Wel mooi dat je kan kiezen en zelf bepalen wat je belangrijk vindt. Als in NL ook nog de mogelijkheid komt om de update zonder scherm te doen (met een korting), dan is het hele pakket eigenlijk best wel een knap en gevarieerd aanbod voor een aftermarket entertainment update.
 
Inmiddels vernomen dat er ook voor de achter camera een hardware upgrade beschikbaar is die de donkere beelden oplost.
Ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb. En het is best wel een beetje jammer dat dit niet van te voren bekend was.
Dus eigenlijk kost een volledige update €3600 (2500 MCU2, 500 tuner en 600 achter camera).
Wel mooi dat je kan kiezen en zelf bepalen wat je belangrijk vindt. Als in NL ook nog de mogelijkheid komt om de update zonder scherm te doen (met een korting), dan is het hele pakket eigenlijk best wel een knap en gevarieerd aanbod voor een aftermarket entertainment update.

Misschien zal het aan mij liggen, maar eerst maakt Tesla door buggy updates de MCU1 stuk. Waardoor je na 3 jaar bijna verplicht wordt om een MCU2 aan te schaffen. En dan ben je je tuner kwijt, dus kost die nog 500 euro extra. En dan is je achteruit camera ook nog veel te donkerder waardoor je nog 600 euro moet uitgeven. Mooi dat je nu Netflix kunt zien en kunt gamen, maar ik zou liever gewoon een werkende MCU1 willen hebben. Want ik ga niet om de 3 jaar de MCU vernieuwen, zeker niet voor 3600 euro.
 
Dus eigenlijk kost een volledige update €3600 (2500 MCU2, 500 tuner en 600 achter camera)

Best een stevige investering. Ik heb alleen de MCU upgrade laten uitvoeren. Daar ben ik erg tevreden over. Over de tuner twijfel ik nog. De te donkere achter camera weergave zou m.i. gewoon in de MCU upgrade prijs moeten zitten. Om daar nog eens 600 euro extra voor te betalen klopt gevoelsmatig niet. Dat had vooraf gemeld moeten worden.

Is de donkere weergave trouwens niet op te lossen met een fellere achteruitrijlamp?
 
De camera op MCU2 is inderdaad een beetje donkerder, maar stoort me niet. DAB+/FM gebruikte ik tevoren ook niet, dus mis ik ook niet. En de MCU2 is inderdaad veel sneller, maar om de MCU1 defect te noemen vind ik ook wat te ver; de infotainment van andere merken is ook vaak laggy en valt helemaal niet te upgraden.

Die MCU2 upgrades zijn volgens mij ook een risico voor Tesla hoor... Ik heb 145000km op de mijne staan, en onder vroegere omstandigheden kocht ik nu iets nieuw. Nu steekt er een MCU2 in, met HW3.0 en ben ik zeker nog niet klaar met rijden met mijn auto. Als vele kopers dat ook doen en hun aankoop van een Model S/X vervanger uitstellen, is dit natuurlijk een probleem naar inkomsten.
 
........maar om de MCU1 defect te noemen vind ik ook wat te ver; de infotainment van andere merken is ook vaak laggy en valt helemaal niet te upgraden.......

MCU1 is inmiddels echt wel onbruikbaar. Ik heb regelmatig dat hij vastloopt en reboot. Maps die dichtbij de bestemming al weer inzoomen voordat hij geladen is.
Browser die niet meer werkt. Stemherkenning die het 9 van de 10 keer niet doet.

En dat was niet zo. De updates die we vaak zo mooi vinden aan een Tesla zijn in dit geval helaas de boosdoener.

En vergelijken met een ander merk heeft geen zin. Die koop je en blijft zoals hij is.
 
  • Like
Reactions: watt and Dim70
Pff nog eens 600 EUR voor het vervangen van de achteruitrijcamera. Vraag me af waar de prijs in gaat zitten?
De tuner is lastig te vervangen en moet nog met een extra twisted pair naar de MCU geleid worden, daarvan vind ik de 500 EUR wel redelijk gerechtvaardigd, zeker als je nagaat dat de tuner zelf al zo'n slordige 300 EUR nieuw kost.

Overigens wat ik al zei: achtercamera is inderdaad ook bij mij donkerder maar nog steeds niet onbruikbaar. De details zijn nog goed herkenbaar.
 
MCU1 is inmiddels echt wel onbruikbaar. Ik heb regelmatig dat hij vastloopt en reboot. Maps die dichtbij de bestemming al weer inzoomen voordat hij geladen is.
Browser die niet meer werkt. Stemherkenning die het 9 van de 10 keer niet doet.

En dat was niet zo. De updates die we vaak zo mooi vinden aan een Tesla zijn in dit geval helaas de boosdoener.
YMMV; ik vond dat de browser al in 2017 nutteloos was, en dat van tiles die niet geladen werden en ie gewoon terug uitzoomde had ik ook al vanaf het begin.

Maar ik begrijp ook dat de hardware van een auto van 2017 nog identiek was aan 2013 en dus hopeloos verouderd was. MCU2 dook dan begin 2018 op.

Wij hebben overigens een BMW gekocht in 2016, en minder dan 6 maanden later kwam er een nieuwe, snellere iDrive met beter scherm uit voor dat model van BMW. Was ook een beetje zuur.
 
Wij hebben overigens een BMW gekocht in 2016, en minder dan 6 maanden later kwam er een nieuwe, snellere iDrive met beter scherm uit voor dat model van BMW. Was ook een beetje zuur.

Waar het mij in elk geval om gaat is dat ik in 2018 een auto kocht waarbij de browser, de telefoon en de navigatie gewoon werkte. Inmiddels zijn die stuk gemaakt.

Inmiddels is er een betere luchtvering, betere batterijen enz enz. Daar hoor je mij niet over. Het gaat mij erom dat de MCU nu gewoon niet meer doet wat hij bij aanschaf wel deed.
 
Waar het mij in elk geval om gaat is dat ik in 2018 een auto kocht waarbij de browser, de telefoon en de navigatie gewoon werkte. Inmiddels zijn die stuk gemaakt.
Zeg eens eerlijk: bedoel je stuk of spreek je in hyperbolen?

Mijn telefoon en navigatie deden het in september (AP1) nog gewoon hoor. De browser, ja, die gebruikte ik enkel om fast.com te laden om een speed test te doen als ik op een update aan het wachten was.
 
Zeg eens eerlijk: bedoel je stuk of spreek je in hyperbolen?

Mijn telefoon en navigatie deden het in september (AP1) nog gewoon hoor. De browser, ja, die gebruikte ik enkel om fast.com te laden om een speed test te doen als ik op een update aan het wachten was.

telefoon en navigatie als je ingezoomd bent is echt stuk. Vroeger kon je met stembediening een gesprek beginnen. Dat kan echt niet meer bij mij.