Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn auto is net 8 dagen bij Tesla geweest om de MCU1 te onderzoeken. En je wordt gewoon naar huis gezonden met 'ja, sorry... hardware is ok, wacht maar op de volgende update... misschien werkt ie dan weer wat beter'. Ik zou liever de HW3 weer uit de auto laten slopen en weer op de firmware rijden die scherpe bochten weer goed neemt en niet om de 10 seconden zeurt om een rukje aan het stuur.
 
Mijn auto is net 8 dagen bij Tesla geweest om de MCU1 te onderzoeken. En je wordt gewoon naar huis gezonden met 'ja, sorry... hardware is ok, wacht maar op de volgende update... misschien werkt ie dan weer wat beter'. Ik zou liever de HW3 weer uit de auto laten slopen en weer op de firmware rijden die scherpe bochten weer goed neemt en niet om de 10 seconden zeurt om een rukje aan het stuur.

MCU1 in combinatie met HW3.0 is inderdaad niet de meest gunstigste combinatie. Daar ben ik zelf ook door schade en schande achter gekomen.
Vóór de HW3.0 upgrade had ik namelijk nooit last van een spontaan rebootende MCU, maar sinds die upgrade toch wel iedere week een keer. Met name tijdens lange ritten (+1,5 uur), en bij het opstarten van de auto (ook heel fijn, minutenlang wachten tot je eindelijk in staat bent om weg te rijden omdat je de code niet kunt invoeren).

Nu was ik sowieso al van plan om de MCU2 upgrade uit te laten voeren, dus was het voor mij een no-brainer om zodra het mogelijk was dit ook daadwerkelijk te laten uitvoeren. Nog geen week geleden uitgevoerd dus geen praktijkervaring met spontane reboots so far, ik ga er echter gemakshalve van uit dat dit onderwerp tot het verleden behoort.

P.S. waarschijnlijk zal je nu op versie 2020.36.11 blijven steken zolang je MCU1 + HW3.0 hebt. Je gaat niet meer mee met de reguliere updates. Kennelijk moet Tesla een specifieke release maken voor deze hardwarecombinatie, en daar zal weinig prioriteit aan gegeven worden, gezien ik al maandenlang op deze release zat met MCU1.
 
Waar het mij in elk geval om gaat is dat ik in 2018 een auto kocht waarbij de browser, de telefoon en de navigatie gewoon werkte. Inmiddels zijn die stuk gemaakt.

Inmiddels is er een betere luchtvering, betere batterijen enz enz. Daar hoor je mij niet over. Het gaat mij erom dat de MCU nu
telefoon en navigatie als je ingezoomd bent is echt stuk. Vroeger kon je met stembediening een gesprek beginnen. Dat kan echt niet meer bij mij.

Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Slecht zeg.
 
P.S. waarschijnlijk zal je nu op versie 2020.36.11 blijven steken zolang je MCU1 + HW3.0 hebt. Je gaat niet meer mee met de reguliere updates. Kennelijk moet Tesla een specifieke release maken voor deze hardwarecombinatie, en daar zal weinig prioriteit aan gegeven worden, gezien ik al maandenlang op deze release zat met MCU1.

Ik zit al op 2020.44
 
Bij MoreTesla.com aangeven dat je naar werkbare versie zou terug moeten kunnen... voor mij pre- EU maatregelen :).

Mijn Tesla zit al geruime tijd op versie 2020.36.11 met HW1.0 Ik verwacht geen updates meer. De MCU werkt aardig maar is rete traag bij opstarten, richting een minuut. (heeft eMMC vernieuwing)
 
Bij mij werkt MCU1 met de originele eMMC nog prima. De kaart laadt langzaam maar navigeren naar Parijs werkt gewoon. Stemherkenning krijg ik niet werkend, dat zou ik ook wel kwalificeren als "defect". Ik zit nog op .36.11. Voorlopig wacht ik tot a) mijn eMMC het loodje legt of b) het 2022 is en 3G niet meer werkt, welke het eerste komt. Zo te zien blijft deze upgrade nog aan verandering onderhevig, wie weet wat de kosten zijn van deze upgrade over een jaartje.
 
Voor mij is de camera buiten daglicht nog steeds volledig onbruikbaar.
Ik heb hierover een klacht lopen, want dit was vooraf niet gemeld aan mij.
De oplossing van ruim 600 Euro voor een retro-fit vind ik niet acceptabel.

Op welke softwareversie zit je nu? @Gaston ervaart wel verbetering met 2020.48.10. Zelf zit ik ook op deze versie maar nog niet in het donker achteruit gereden.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het verloop van je klacht. Zou je ons hiervan op de hoogte kunnen houden?
 
Voor mij is de camera buiten daglicht nog steeds volledig onbruikbaar.
Ik heb hierover een klacht lopen, want dit was vooraf niet gemeld aan mij.
De oplossing van ruim 600 Euro voor een retro-fit vind ik niet acceptabel.
waar komt die 600 euro vandaag? Met MCU1 een goede camera is toch geen reden voor 600 euro betalen omdat ze met de MCU2 upgrade niet voor elkaar krijgen....??
 
Is het jullie ook opgevallen dat het achteruitrijcamerabeeld met software update 2020.48.10 een stuk helderder is geworden?

Nog niet zo helder als het voorheen was tijdens HW2/MCU1, maar toch een stuk beter dan vóór 2020.48.10.

Vanochtend was het achteruitrijcamerabeeld toch weer veel te donker. Geen permanente verbetering sinds 2020.48.10 dus, maar ik zal verder onderzoeken waar het lichtverschil aan kan liggen (Sentry mode dashcam aan/uit, reset, multi activeren camera, vuil op de lens, etc.). Het lag in ieder geval niet aan de straatverlichting, want die hebben wij niet :).
 
Vanochtend was het achteruitrijcamerabeeld toch weer veel te donker. Geen permanente verbetering sinds 2020.48.10 dus, maar ik zal verder onderzoeken waar het lichtverschil aan kan liggen (Sentry mode dashcam aan/uit, reset, multi activeren camera, vuil op de lens, etc.). Het lag in ieder geval niet aan de straatverlichting, want die hebben wij niet :).
Heeft iemand ervaring met de extra achteruitrijverlichting van tesland ?