Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Welke mail is dat?

Garantiecorrectieprogramma

En dan dit stukje:
Als u hebt betaald voor de infotainment-upgrade van Tesla nadat door Tesla Service de diagnose is gesteld dat de eMMC van uw voertuig storingen vertoont door slijtage, komt u mogelijk in aanmerking voor vergoeding tot maximaal de kosten van de reparatie van de eMMC van 8 GB die beschikbaar was op het moment van uw upgrade.
 
Garantiecorrectieprogramma

En dan dit stukje:
Als u hebt betaald voor de infotainment-upgrade van Tesla nadat door Tesla Service de diagnose is gesteld dat de eMMC van uw voertuig storingen vertoont door slijtage, komt u mogelijk in aanmerking voor vergoeding tot maximaal de kosten van de reparatie van de eMMC van 8 GB die beschikbaar was op het moment van uw upgrade.
Dat is heel duidelijk , aangezien de EMMC gepland was om vervangen te worden na diagnose en mijn instrumentenbord ook defect is wordt het dus een MCU2 module , waarbij ik de volgende weken een deel recupereer volgens hun schrijven . Bedankt voor de heldere info !
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
Vandaag laten uitvoeren icm hw3. Veel geld, maar echt veel beter systeem.
Het voelt weer als een nieuwe auto en ben van alle ergernissen (oa gele rand) af.

8/10
Waarom ben je van die gele rand af? Wordt met de MCU upgrade ook je scherm vervangen soms? Ik meen ooit zoiets gelezen te hebben, maar ik kan het niet meer vinden. Ik vraag het omdat ik net een afspraak voor de upgrade heb gemaakt in het (relatief nieuwe) service centrum Purmerend, en toen ik daar telefonisch contact met ze over had zeiden ze dat ze die gele randen apart zouden behandelen. Ik dacht dus inderdaad ergens hier gelezen te hebben dat je scherm vervangen wordt met de upgrade. Klopt dat?
 
Waarom ben je van die gele rand af? Wordt met de MCU upgrade ook je scherm vervangen soms? Ik meen ooit zoiets gelezen te hebben, maar ik kan het niet meer vinden. Ik vraag het omdat ik net een afspraak voor de upgrade heb gemaakt in het (relatief nieuwe) service centrum Purmerend, en toen ik daar telefonisch contact met ze over had zeiden ze dat ze die gele randen apart zouden behandelen. Ik dacht dus inderdaad ergens hier gelezen te hebben dat je scherm vervangen wordt met de upgrade. Klopt dat?
Beide schermen zijn bij mij vervangen bij de upgrade naar MCU2
 
  • Like
Reactions: jm71
Beide schermen zijn bij mij vervangen bij de upgrade naar MCU2

En dit is dan ook zoals ze in Nederland bij iedereen doen. Het kleine schermpje MOET vervangen worden vanwege andere soort aansturing. Het grote touchscreen wordt in Nederland altijd vervangen voor deze prijs (2.590 EUR), er waren geruchten dat je het oude scherm kon houden voor een korting op deze prijs, maar dat is in Nederland zo ver ik weet nooit gebeurd.
In de USA hebben ze wel zo'n optie om voor een paar honderd dollar korting je oude scherm te behouden.
 
OK, bedankt voor de reacties. Gek genoeg was ik net bij het service centrum vanwege het diagnosticeren van een krakend geluid, en toen ik hier nogmaals naar vroeg werd me opnieuw verteld dat er alleen 'hardware' werd vervangen n dat ze het scherm apart zouden behandelen voor de gele randen. Ik hou het er dan maar even op dat de service monteur die de diagnose uitvoerde niet geheel op de hoogte is.
 

Ik schat dat het niet zo gaat zijn dat Tesla's met het kleine 8gb geheugen een MCU2 gaan krijgen. Eerder zal de recall het updaten van het Tegra bord gaan zijn naar de 64gb versie als dit gedaan moet worden in lijn met de uitbreiding van de garantie bepaling. Dit zou voor sommige die na de 160k km het probleem hebben gehad toch nog kunnen lonen.

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).
 
Op de Tesla-NL site is de prijs nog ruim 2500 dus niet aangepast.
Ik begreep ook van de eerdere berichtgeving dat ik nog deze maand info krijg over de vergoeding als je zelf je chip hebt laten vervangen.

Info van de eerste communicatie van Tesla hierover. Uit de faq:
“ Ik heb op mijn kosten de MCU laten repareren of vervangen vanwege de in dit programma beschreven situatie. Kan ik hiervoor een vergoeding krijgen?
Als u eerder hebt betaald voor een reparatie van het specifieke onderdeel vanwege de specifieke situatie die door het garantiecorrectieprogramma wordt gedekt, komt u mogelijk onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een vergoeding.

Wij nemen vóór februari 2021 contact op met de eigenaren van de betrokken voertuigen met meer informatie over de voorwaarden voor het in aanmerking komen voor de vergoeding, de voorwaarden van de vergoeding zelf en de manier waarop de vergoeding kan worden aangevraagd.”
 
Zoals een commentator op Teslarati aangaf: auto's die de MCU2 upgrade krijgen, hoeven niet meer via de recall in de VS te passeren. Het kan dus goed zijn dat de prijs in de VS is verlaagd, maar we in Europa niet zo een prijsdaling krijgen. Een manier voor Tesla om toch nog wat centjes te verdienen ondanks de kosten van zo een recall.
 
Op de Tesla-NL site is de prijs nog ruim 2500 dus niet aangepast.
Ik begreep ook van de eerdere berichtgeving dat ik nog deze maand info krijg over de vergoeding als je zelf je chip hebt laten vervangen.

Info van de eerste communicatie van Tesla hierover. Uit de faq:
“ Ik heb op mijn kosten de MCU laten repareren of vervangen vanwege de in dit programma beschreven situatie. Kan ik hiervoor een vergoeding krijgen?
Als u eerder hebt betaald voor een reparatie van het specifieke onderdeel vanwege de specifieke situatie die door het garantiecorrectieprogramma wordt gedekt, komt u mogelijk onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een vergoeding.

Wij nemen vóór februari 2021 contact op met de eigenaren van de betrokken voertuigen met meer informatie over de voorwaarden voor het in aanmerking komen voor de vergoeding, de voorwaarden van de vergoeding zelf en de manier waarop de vergoeding kan worden aangevraagd.”
Gisteren de upgrade MCU2 laten uitvoeren en meteen ook 2590€ betaald , ik hoop en reken erop dat ik een deel terugbetaald krijg volgens hun communicatie hierover . Op mijn factuur staat wel duidelijk vermeld de EMMC chip defecten vertoonde volgens hun diagnose . In het service center deelde ze me mede dat het individueel werd bekeken en er door Tesla zelf contact zal worden opgenomen . Mijn eerste bevindingen over de upgrade : uiteraard alles een stuk sneller, internet kan terug worden gebruikt, navigatie gaat zeer snel, beeld achterruit camara wel vrij donker tegenover vorige versie, scherm boven het stuur is ook vernieuwd, maar alles is daar veel kleiner weergegeven , laatste vind ik wel jammer . Tesla is nu 6 jaar oud , 140.000 km, hoop dat ik nu nog vele jaren verder kan .
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik ben erg benieuwd als Tesla echt gedwongen gaat worden door the NHTSA wat het gaat doen met de prijzen. Die 1500 dollar is de prijs die eerder betaald moest worden voor een hele MCU1 toen het nog niet mogelijk was de upgrade naar MCU2 te doen. Ik verwacht dat het nog wel zal dalen na wat meer druk van de NHTSA.
 
Ik ben erg benieuwd als Tesla echt gedwongen gaat worden door the NHTSA wat het gaat doen met de prijzen.
De NHTSA heeft formeel een recall gevraagd. Veel verder dan dat zal het niet gaan.
U.S. asks Tesla to recall 158,000 vehicles for touchscreen failures
Die 1500 dollar is de prijs die eerder betaald moest worden voor een hele MCU1 toen het nog niet mogelijk was de upgrade naar MCU2 te doen. Ik verwacht dat het nog wel zal dalen na wat meer druk van de NHTSA.
Die $1500 is nu de prijs voor een MCU2. Ik vermoed dat als je de upgrade naar MCU2 niet wil, je kosteloos de fix krijgt van je eMMC chip en daarmee de kous af is. Je gaat nooit gratis een MCU2 upgrade krijgen; dat is ook gewoon niet nodig om het probleem op te lossen. De recall is niet om iedereen een MCU2 te geven; de recall is om de eMMC chip op MCU1 te vervangen.