Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
TuneIn eens serieus bekijken en uitproberen.
Indien U Tunein niet kent, vind ik zelf makkelijker om een gratis tunein account te creëren op hun website.
Ik luister graag naar buitenlandse radio met mijn gsm of laptop naargelang (klusjes of achtergrond muziek).
Zo heb ik altijd en overal mijn favorieten lijst en als ik ergens een nieuw radio of podcast toevoeg... ja U heeft het begrepen.
Enige probleem: zappen tussen “zenders” is uiterst traag (tot 15s).
 
Ik heb de aanvraag ook ingediend; ik heb zelfs twee keer een nieuwe eMMC gekregen bij Loek Keulers, de eerste keer van 8GB naar 16GB Swissbit, die bleek ook niet te voldoen en daarna naar 64GB. Kosten 550 euri.
Ik kreeg na indiening deze mail:

Hierbij delen wij u mee dat Tesla uw verzoek tot vergoeding met betrekking tot de in de Media Control Unit (MCU) ingebouwde 8 GB MultiMediaCard (eMMC) in het kader van Tesla's General Recall Reimbursement Plan heeft ontvangen. Uw verzoek en de door u verstrekte informatie worden momenteel beoordeeld om te bepalen of u in aanmerking komt voor vergoeding in het kader van terugroepactie nummer 20V710. Wij kunnen contact met u opnemen om aanvullende informatie of documentatie op te vragen ter ondersteuning van uw verzoek tot vergoeding.
Idem
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik gebruik enkel FM op reis in het buitenland, waar MCU1 verlies regelmatig data connectie. Dit is bijna systematisch op de snelweg midden tussen de steden in de grotere landen zoals Frankrijk, Italie en Duitsland in mijn ervaring. En ook onderweg naar de bergen van Frankrijk.

Mijn vraag: Is de receptive van MCU2 beter in dat opzicht? Of ervaren jullie ook (met MCU2) verlies van data (dus TuneIn, Spotify, Maps Nav vallen uit) in deze landen (en dus FM toch nuttig) ?
 
Ik gebruik enkel FM op reis in het buitenland, waar MCU1 verlies regelmatig data connectie. Dit is bijna systematisch op de snelweg midden tussen de steden in de grotere landen zoals Frankrijk, Italie en Duitsland in mijn ervaring. En ook onderweg naar de bergen van Frankrijk.

Mijn vraag: Is de receptive van MCU2 beter in dat opzicht? Of ervaren jullie ook (met MCU2) verlies van data (dus TuneIn, Spotify, Maps Nav vallen uit) in deze landen (en dus FM toch nuttig) ?
Kort geleden nog Duitsland doorkruist, route Basel, en altijd data ontvangst, dus geen onderbreking in de muziek of maps. Met MCU2 en 4G.

Alleen na de grens NL-D 5 minuten geen ontvangst.
 
  • Helpful
Reactions: AustinP
Ik gebruik enkel FM op reis in het buitenland, waar MCU1 verlies regelmatig data connectie. Dit is bijna systematisch op de snelweg midden tussen de steden in de grotere landen zoals Frankrijk, Italie en Duitsland in mijn ervaring. En ook onderweg naar de bergen van Frankrijk.

Mijn vraag: Is de receptive van MCU2 beter in dat opzicht? Of ervaren jullie ook (met MCU2) verlies van data (dus TuneIn, Spotify, Maps Nav vallen uit) in deze landen (en dus FM toch nuttig) ?
Geen issues met AP1 hier. Tuneln valt zelden uit bij mijn trips door BE, NL, FR, D, CH, IT (vooral autowegen wel). Verbaast mij eigenlijk. Als hij uitvalt zal het door het wegvallen van het mobiele netwerk zijn, daar kan MCU2 ook niet aan verhelpen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nog steeds geen reactie van Tesla m.b.t. de eMMC.
Als je op de site van de RDW kijkt, dan zou je er meer van verwachten of in elk geval sneller: Terugroepregister

1624822197124.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Nog steeds geen reactie van Tesla m.b.t. de eMMC.
Als je op de site van de RDW kijkt, dan zou je er meer van verwachten of in elk geval sneller: Terugroepregister

View attachment 678508
Ik heb nu al een paar keer moeten resetten omdat ik geen audio meer had. Gemeld aan een ranger die voor iets anders kwam en die heeft een afspraak voor mij ingeboekt. Die is nu wel al twee keer uitgesteld, wegens geen chips in voorraad (hoe kan dat nu?☹️). Volgende poging is dinsdag.
 
Ik heb nu al een paar keer moeten resetten omdat ik geen audio meer had. Gemeld aan een ranger die voor iets anders kwam en die heeft een afspraak voor mij ingeboekt. Die is nu wel al twee keer uitgesteld, wegens geen chips in voorraad (hoe kan dat nu?☹️). Volgende poging is dinsdag.
Dat zou mogelijk een verklaring kunnen zijn, maar communiceer dat dan gewoon. Iedereen weet ondertussen dat er een chip issue is.
 
Ik gebruik enkel FM op reis in het buitenland, waar MCU1 verlies regelmatig data connectie. Dit is bijna systematisch op de snelweg midden tussen de steden in de grotere landen zoals Frankrijk, Italie en Duitsland in mijn ervaring. En ook onderweg naar de bergen van Frankrijk.

Mijn vraag: Is de receptive van MCU2 beter in dat opzicht? Of ervaren jullie ook (met MCU2) verlies van data (dus TuneIn, Spotify, Maps Nav vallen uit) in deze landen (en dus FM toch nuttig) ?
Nadat ik MCU2 had laten installeren was mijn bereik niet beter en raakte ik mijn 4G verbinding regelmatig kwijt. De boosdoener betrof een SIM extender die bij aflevering van de auto was ingesteld op Frankrijk o_O Dezewas dus altijd aan het roamen en in NL op een 4G verbinding wilde hij steeds terug naar 3G (want dat was goedkoper dan roamen op 4G). Er zit nu een e-SIM in, probleem opgelost en overal goed bereik. Rij volgende week even naar Belgie maar verwacht geen spannende dingen.
 
Ik heb onlangs een upgrade late doen naar een MCU2 , meteen dus de LTU erbij . Wat ik nu vaststel is dat ik de eerste km's na start geen internetverbinding heb en dus ook geen internetradio ( ik heb geen DAB module ) . Na een tweetal km rijden komt de internet verbinding te voorschijn . Dit is zowel in landelijk gebied als stedelijk gebied . Is dit bij alle zo na deze upgrade ? Of ergens een instelling ? Bij mijn vorige verbinding 3G dit nooit vastgesteld . Inloggen op de wagen via app gaat dan weer wel zonder problemen
Even een update hierop:

Ik heb dit probleem (kort offline na wegrijden) ook vanaf het eerste moment gehad. Onafhankelijk van waar, gebeurt het in ik gok een kwart van de keren dat ik ga rijden. Soms duurt het meer dan een minuut, maar meestal korter.

Ik heb het nu meerdere malen bij het SeC in Eindhoven aangekaart, en elke keer kunnen ze het niet diagnosen en 'verwachten we' dat een software update het oplost. Nou zijn er niet heel veel updates geweest sindsdien, maar het probleem is en blijft.

Tevens merk ik dat de auto ook overdag vaak offline is, als ik bv de airco wil aanzetten. Dan duurt het soms vele, veeeeeeeele minuten voordat de auto bereikt kan worden. En ondertussen niet de melding 'wakker maken', maar 'fout bij verbinding met het voertuig' oid.

Mijn auto was de afgelopen 2 dagen ook weer logeren bij het SeC, en bij het daarnaartoe rijden was het weer raak, dus ik heb er weer melding van gemaakt. Ik heb gemeld dat ik het 'garantie op de MCU2' vind, maar heb toch OK afgegeven voor 1 uur diagnosetijd.

Vanmiddag bij het ophalen werd vermeld dat het een bekend probleem van de huidige software (latest 2021.4) is, dat het modem vaak herstart na bv aanzetten van de auto, en dat er een update klaarstaat die het oplost. Dat zal 2021.12 zijn, en het toeval wil dat ik die melding al in de loop van de ochtend had gekregen, en de update na 'afronden' van de service had geinstalleerd. Ik kon het dus meteen testen.

Bij Tesla wegrijdend was de auto meteen online, Spotify sprong meteen aan. Maar ik heb vanavond nog 2 ritjes gemaakt, en 2 keer raak: offline bij wegrijden. Dus ook 2021.12 lost het probleem niet op.

Nou heb ik nog de volle prijs voor MCU2 betaald (wat was het, 2550 oid?) dus ik ga proberen deze ellende aan te halen om een coulance te krijgen twv het verschil tussen de prijs in december, en die vanaf januari geld.

Het is trouwens *echt* een annoying probleem - sowieso dat remote control dus niet betrouwbaar is, maar vooral dat automatisch navigeren (naar werk, agenda-afspraken en ook google-style invoeren) niet werken. je kan alleen offline naar een oudhollands "straat / nummer / stad / land" ingevoerd adres gaan.

Serieuze 'waarde'vermindering dus.