Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Meerdere keren "Take Over Immediately - Vehicle Departing Lane" tijdens een rit bij baan wisselen.

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,

Ik ben van mijn mening dat mijn S 75 van September 2017 een probleem heeft. Ik heb maandenlang niks op internet gezet hierover, omdat ik echt dacht dat het aan mijn Tesla lag en Tesla dit zou oplossen voor me. De laatste weken ben ik bezig geweest om ze in Tilburg te overtuigen dat het probleem dat ik ervaar niet normaal is. Op dit moment krijg ik alleen maar te horen dat het bij de auto hoort. Voordat ik een volledige tijdlijn ga plaatsen en vertel wat ik allemaal te horen heb gekregen wil ik eerst van jullie horen wat jullie denken. Hebben hier meer mensen last van?

Ik zou verwachten dat ik hier meer over had gelezen als dit normaal is.

Het probleem doet zich zo'n 3-4 keer per uur voor tijdens een rit. De volgorde van gebeurtenissen is altijd hetzelfde:
1. Ik rij in een baan met autosteer aan
2. Ik wil van baan wisselen en heb of a. auto lane change uit of b. auto lane change aan maar geen zin om erop te wachten
3. Ik trek een beetje aan m'n stuur en autosteer gaat uit - dit is hoorbaar
4. De auto beweegt over de belijning
5. De auto bevindt zich in de nieuwe baan en de rode melding verschijnt: "Take over immediately, Vehicle departing lane" en er zijn enge tonen hoorbaar.

Het enge is dat tijdens de melding, ik ook heel lichtjes voel dat er nog een beetje aan m'n stuur getrokken wordt door de autosteer computer. Terwijl autosteer uit is op dit moment!

Hier een filmpje dat ik dus ook aan Tesla getoond heb. Het is donker, maar ik denk dat het duidelijk genoeg is. Ik heb drie gevallen kunnen filmen op 1 avond:


Graag hoor ik jullie mening. Is dit normaal?
 
Last edited:
Herkenbaar, grotendeels. Afgelopen week trad dit bij mij vaker op leek het wel.

Autosteer + autopilot allebei aan.
Wisselen van baan door autosteer ‘eraf te trekken’. Meestal als je voor eenachterligger met haast ff snel naar rechts wilt.
Vervolgens staat autopilot nog aan (zonder autosteer dus) en vervolgens krijg je de waarschuwing.

Het is me overigens niet opgevallen dat het stuur dan nog ‘trekt’.
Ik zal er eens op gaan letten.
 
Bedankt alvast voor jullie berichten. Het is ook wel handig om te weten ongeveer met welke frequentie dit voorkomt bij jullie. Bijvoorbeeld 1 keer eerder gehad, of 3-5 keer per dag. Bij mij komt het gemiddeld 2 keer per uur rijden voor.
 
Heb ik ook - ligt niet aan je auto. AP2 is gewoon nog niet volwassen genoeg. Je frequentie heeft natuurlijk ook te maken met de frequentie van het wisselen van rijbaan. Ik rij veel op de A2 Asd/Utrecht en blijf dan op 106 doorgaans vrijwel hele traject in zelfde baan. Dan heb je er geen last van. Mijn indruk is dat te maken heeft met aanwezigheid van ander verkeer -als de weg leeg is heb ik er volgens mij geen last van.
 
Is dit niet een normale waarschuwing? In de in de eerste post omschreven situatie wordt de auto uit autosteer getrokken en vanaf dat moment stuurt hij dus niet meer. Dan waarschuwt hij je dat hij de baan kan verlaten omdat Autosteer is uitgeschakeld.
Is dat het geval is het een verbetering. Ik heb wel eens iemand bijna van de weg gedrukt omdat ik niet door had dat autosteer uit was gegaan toen ik de baanwissel wat forceerde.
Of ik begrijp het niet goed, dat kan natuurlijk ook.
 
Lane departure warning staat altijd uit.

Hans, de bekende twee tonen geven al aan dat de autosteer uit gaat. Dit is een hele heftige waarschuwing, en ik schrik er enorm van want het is volgens mij de zelfde toon als wanneer ik bijna op een voorganger knal (forward collision warning).

Het is me nog niet duidelijk hoeveel van jullie dit wel of niet hebben, en of het volgens jullie normaal en gewenst gedrag is.
 
@SeBsZ, 'fijn' dat je het meldt: ik ervaar deze situatie ook zeer vaak. En met vaak bedoel ik dan 1 vd 10 keer dat ik van baan wissel. De baanwissel naar links geeft de melding het vaakst, van links terug naar rechts is schaarser.
Ik rij niet met auto-lane-change aan (te abrupt en weigert te vaak).

Ik heb dit vorige week in Tilburg laten zien en de monteur zei dat het wellicht gerelateerd is aan mijn 'smooth' sturen. Als ik abrupter van baan wissel (zoals auto-lane-change dat doet), dan ervaar ik de melding niet.
Hij zei ook dat AP na het uitschakelen (de 2-tonen) nog een paar seconden actief is; en als ik dan binnen die paar seconden heel vloeiend mijn baan verlaat, dan ziet AP dit als een onverwachte lane-departure...

Ik heb de laatste software v2018.6.1 en had gehoopt op verbetering, maar helaas...
Soms is het zo erg, dat ik AP maar uitzet en dat voelt zuur.
 
Autosteer uit is autosteer uit, dan moet hij niet alsnog waarschuwingen gaan geven dat je het stuur moet overnemen mijns inziens.
Enigste wat ik me kan voorstellen is dat nadat je hem uit autosteer trekt amper meer aan het stuur zit en de wagen geen beweging van je voelt. Daarmee concludeert hij dat je hem per ongeluk uit autosteer hebt gestoten en daarna niet meer oplet. En dus is een waarschuwing dan terecht. Maar is dan een safety feature waar ik nog niet eerder van heb gehoord.
Ik herken dit in ieder geval niet van AP1.
 
ik heb AP2 en gebruik autosteer zo vaak als mogelijk is (+- 100km per dag snelweg). auto lange change werkt perfect naar links, naar rechts duurt het soms even (5-7 knipperen). die melding heb ik hooguit 1x per maand ... en inderdaad denk ik omdat ik dan te langzaam van baan wissel.

wat betreft auto lange change: AP1 is heel smooth, AP2 heeft wisselend gedrag ... de ene keer ruw, de andere keer rustig en geleidelijk.
 
Te langzaam van baan wisselen? Ik geloof niet dat ik in het filmpje 3x te langzaam van baan wissel, dat is toch een normale snelheid? Ik kan niet geloven dat dit een normale functie is. Tesla vertelt mij dat tot autosteer tot wel 40 seconden na uitschakeling "actief" kan blijven en die melding kan geven. Ik vindt dit zo storend dat ik steeds minder gebruik maak van autosteer. Ook is me verteld dat dit gedrag geschreven staat in de handleiding. Nou, ik heb die handleiding helemaal doorgenomen en het staat er niet in. Als ik dan vraag waar het staat dan hoor ik er niks meer over. Ik zou niet klagen als die melding 1x per maand was bij mij. Maar wat ik niet kan begrijpen is hoe kan iets normaal gedrag zijn als het niet iedere keer voorkomt? Het voelt voor mij toch als een bug. Wel ben ik er dankzij jullie achter dat het niet iets specifieks met mijn auto is, maar ik denk dat het wachten is op een bugfix.

Vandaag had ik het trouwens weer, en het stuur beweegt wel degelijk door de auto, dus nadat autosteer is uitgeschakeld. Mijn inziens zou dat echt niet mogen gebeuren. Zeker niet een seconde nadat autosteer uit is geschakeld.
 
Idem hier en gemeld aan SC Aartselaar, wordt verder onderzocht.

Bovendien "moet" ik regelmatig overnemen, van het linkse vak naar het rechtse wil mijn X meestal helemaal niet doen. (rechts naar links gaat meestal wel, ben al eens een kilometer of 2 op het linkse vak blijven doorrijden hopende dat hij toch eens zou 'willen' meewerken)
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Maar wat ik niet kan begrijpen is hoe kan iets normaal gedrag zijn als het niet iedere keer voorkomt? Het voelt voor mij toch als een bug. Wel ben ik er dankzij jullie achter dat het niet iets specifieks met mijn auto is, maar ik denk dat het wachten is op een bugfix.
Mijn inziens zou dat echt niet mogen gebeuren. Zeker niet een seconde nadat autosteer uit is geschakeld.

100% mee eens.